12.2.2016

Test DNES: Toaletní papír

Test DNES: Toaletní papír

Pozitiva: žádný z papírů v testu vyloženě nepropadl. Dobré výrobky jde koupit i za málo peněz.

Negativa: Některé vzorky se trhaly a dřely na kůži. Některé role byly volně namotané a brzy se spotřebovaly.

Pravidla zveřejňování a hodnocení

Pamatujete si na skládaný toaletní papír z bývalého Československa, který se při uchopení útržků rozsypal po podlaze, z jedné strany dřel na kůži a protrhával se a druhou povoskovanou se s ním nešlo utřít? Tak dnes už v obchodech na takovou hrůzu nenarazíte. Prokázal to test MF DNES, v němž redakce nakoupila 12 různých vzorků toaletních papírů a porovnala navzájem jejich užitnou hodnotu.

Test byl výjimečný tím, že se do něj poprvé ve velkém zapojili čtenáři MF DNES, kteří v roli dobrovolných porotců vyzkoušeli jednotlivé vzorky a ohodnotili je. Jejich verdikt je součástí celkové známky.

S ohledem na to, abychom spotřebitelům pomohli se zorientovat v celkové nabídce na trhu, jsme do testu záměrně zařadili pět kvalitativně a cenově rozdílných vzorků, od jednovrstvých až po pětivrstvé.

V rámci dvanácti produktů z různých kvalitativních tříd zvítězil nejdražší, pětivrstvý papír Sanft & Sicher a nejhůře si vedl jednovrstvý výrobek základní kvalitativní třídy Tesco Value, který však byl bezkonkurenčně nejlevnější. Je tak na čtenáři, zda se rozhodne koupit funkčně horší, ale výhodně levný papír (cena nebyla součástí hodnoticí známky), nebo dá přednost lepším, ale až šestkrát dražším konkurentům.

 

Rozdíl v pevnosti byl až čtyřnásobný

Technická zkouška prokázala předpoklad, že čím více vrstev papír má, tím je pevnější. Vzhledem k tomu, že pro toaletní papíry neexistuje v Česku žádná technická norma, použil Textilní zkušební ústav (TZÚ) v Brně velmi blízkou normu pro papírové ubrousky. Pevnost při protržení tak měřil přístroj s kuličkou (foto na straně 15), který zaznamenal sílu v newtonech v okamžiku protržení konkrétního vzorku. Zatímco nejpevnější pětivrstvý papír Sanft & Sicher se protrhl při síle 13,7 N (odpovídá to tíhové síle 1,37 kg), nejméně pevnému jednovrstvému papíru Tesco Value stačila síla 3,9 N (390 g).

Největší rozdíl v pevnosti mezi jednotlivými kategoriemi papírů byl přitom naměřen mezi dvou- a třívrstvými vzorky. Pro koho je tedy pevnost jedním z určujících faktorů při koupi toaletního papíru, tak by při rozhodování mezi nejprodávanějšími kategoriemi na trhu – dvou a třívrstvými – měl dávat přednost třívrstvým, i když jsou většinou dražší.

Ústav dále zkoumal snadnost odtrhávání útržků i to, zda se oddělí v místě perforace, nebo se papír přetrhne jinde. Nejlepší vlastnosti prokázal opět Sanft & Sicher, jehož útržky šlo výborně oddělit a nehrozilo, že se přetrhnou uprostřed.

Nejhůře šly oddělit útržky u papírů Veltie a Tento, kde se papír často trhal i mimo perforaci.

 

Neucpávají odpady?

Test dále ukázal rozdíly v savosti jednotlivých vzorků, což významně souvisí se schopností papíru dobře čistit a zároveň ho co nejméně spotřebovat. Nejlépe v této zkoušce, při níž se papír ponořil do vody na dvě sekundy a pak se zvážil, prošly značky Lambi a Zewa, nejhůře naopak Tesco Value a Harmony Comfort.

Mnohem větší rozdíly se však ukázaly při rozkládání papíru ve vodě na jednotlivá vlákna. U těch, co se rozkládají dobře, nehrozí ucpání odpadů, naopak u hůře rozložitelných vzorků k tomu při velké spotřebě dojít může.

Některé papíry se po deseti minutách míchání rozložily prakticky dokonale na jednotlivá vlákna a jiné po této době nadále tvořily větší kusy,“ uvedl Petr Nasadil, který zkoušky v TZÚ prováděl.

Nejhůře šel rozložit papír so soft Classic, nejlépe vzorek Zewa, kterému se navíc jako jedinému ze všech vzorků během 30 sekund rozložila také koncová rulička.

 

Papíry čistí dobře

Uživatelský test ukázal, že všechny hodnocené vzorky svou funkci plní. Žádný z nich nepropadl. Rozdíly mezi nimi jsou však veliké, hlavně co se týče vzhledu, pocitu na pokožce a vlastní funkčnosti, tedy schopnosti čistit.

Dvě třetiny testovaných papírů skončily v celkovém hodnocení lidí na dvojku, tedy jako velmi dobré. Jeden vzorek, Sanft & Sicher, získal jedničku, dva vzorky, Harmony Comfort a Tento, dostaly trojku a Tesco Value si odneslo čtyřku. „Kromě jednoho vzorku (Tesco Value) bych doma mohl mít všechny,“ shrnul jeden z dobrovolníků výsledek testu.

V současné chvíli máme v nabídce více než 15 druhů toaletních papírů pod značkou Tesco. Uvedený testovaný výrobek patří k nejlevnějším na trhu, tomu odpovídá i jeho technická speciikace. V nabídce toaletních papírů máme kromě tohoto výrobku, určeného pro cenově senzitivní zákazníky, také řadu vlastních výrobků, které jsou svou kvalitou srovnatelné se značkovým zbožím,“ konstatoval mluvčí Teska Václav Koukolíček.

Z komentářů od lidí, kteří se účastnili testování, jsme se dozvěděli, že lidé důkladně sledují vytištěný vzorek, sílu papíru i jeho barvu. Na kvalitě jim záleží i proto, že papír používají mimo původního účelu také k nejrůznějším jiným věcem – od čištění brýlí, přes náhražku kapesníku až po pomůcku při líčení. Některé ženy zapojené do testu dokonce uvedly, že jim slouží i jako natáčky.

Nejúčinnější byl podle testujících vítězný pětivrstvý Sanft & Sicher, který byl také nejpříjemnější na pokožce. Přestože tento papír vyhrál jak v technické, tak i v uživatelské části testu, favoritem všech lidí nebyl. Někomu přišel až příliš pevný, jinému vadil dopad na životní prostředí a pět vrstev označil za příliš velké plýtvání.

Řada lidí také řešila barvu a vůni toaletního papíru. Někteří se totiž obávají, že jim ty barvené či parfémované mohou způsobit alergické reakce. „Papír přichází do styku se sliznicí a choulostivou kůží, která když se zapaří, tak u ní dochází k většímu prostupování potenciálně škodlivých látek. Při dlouhodobém používání takového papíru tedy u lidí s citlivou kůží může k alergické reakci dojít,“ dává jim za pravdu Dagmar Jírová ze Státního zdravotního ústavu v Praze.

Celkově vzato, i ten nejhorší vzorek v testu byl několikanásobně lepší než „toaleťák“ z někdejšího národního podniku Jihočeské papírny Větřní – a navíc i levnější. V roce 1988 totiž lidé v průměru vydělávali 3 431 Kčs, a mohli si tak za měsíc koupit 2 639 balíčků tohoto skládaného papíru (jeden stál 1,30 Kčs). Dnes by si nejlevnějších papírů nakoupených do testu za 2,50 Kč mohli z průměrného platu (26 072 Kč) pořídit čtyřikrát více, přesně 10 429 rolí.

Výrobky, které uspěly v testu

Sanft & Sicher (5 vrstev)

Výrobce: neznámý, Německo

známka od uživatelů: 1,4

cena 1 role: 14,20 Kč

počet rolí v balení: 6

plocha 1 role: 1,815 m2

Běžná cena 84,90

Co zjistil test

Hodnocení

Co zjistil test:
Papír byl nejpevnější ze všech. Nejlépe mu také šly oddělit jednotlivé útržky, mimo perforaci se naopak netrhal. Rozkládání papíru ve vodě a následné splachování bylo kvůli mnoha vrstvám průměrné.

Funkčnost:
Papír byl pro většinu uživatelů nejpříjemnější a nejkvalitnější ze všech. Pro některé byl až moc silný, a tím i tužší.

Známka testu 1,6

Zewa (3 vrstvy)

Výrobce: SCA Hygiene Products

známka od uživatelů: 1,8

cena 1 role: 9,40 Kč

počet rolí v balení: 8

plocha 1 role: 1,833 m2

Běžná cena 74,90

Co zjistil test

Hodnocení

Co zjistil test:
Velmi pevný papír šlo dobře oddělovat v místě perforace, mimo ni se téměř netrhal. Při rozložení ve vodě byl nejlepší. Jako jedinému ze všech vzorků mu šla spláchnout i rulička.

Funkčnost:
Papír dobře čistil a ve sty- ku s pokožkou byl příjemný. Lepidlo u prvního útržku někdy prosakovalo do dalších vrstev. Heřmánkovou vůni někteří uživatelé vítali, jiní ne.

Známka testu 1,9

Alouette (3 vrstvy)

Výrobce: neznámý, Německo

známka od uživatelů: 1,7

cena 1 role: 8 Kč

počet rolí v balení: 10

plocha 1 role: 2,547 m2

Běžná cena 79,90

Co zjistil test

Hodnocení

Co zjistil test:
Papír měl průměrnou pevnost, nasákavost i schopnost rozkladu. Mimo perforaci se téměř netrhal. Plusem vzorku bylo, že ho v roli bylo nabaleno téměř o desetinu více, než deklaroval obal. Měl druhou největší plochu ze všech.

Funkčnost:
Uživatelům se líbilo, že papír je jemný, dobře čistí a drží tvar. Na spotřebu vydržel nejdéle ze všech.

Známka testu 2

Lambi (3 vrstvy)

Výrobce: Metsä, Slovensko

známka od uživatelů: 1,9

cena 1 role: 12,90 Kč

počet rolí v balení: 8

plocha 1 role: 1,754 m2

Běžná cena 102,90

Co zjistil test

Hodnocení

Co zjistil test:
Papír byl velmi odolný proti protržení. Útržky se oddělovaly dobře. Ve vodě se však rozkládal podprůměrně, takže splachovat šel hůře.

Funkčnost:
Lidem se líbil potisk papíru, některým však vadila růžová barva. Lepidlo na prvním útržku někdy prosáklo do dalších vrstev a znehodnotilo další útržky. Ženy ocenily, že lze papír využít dobře i při líčení.

Známka testu 2,2

Gran Finale (4 vrstvy)

Výrobce: neznámý, Slovensko

známka od uživatelů: 2,0

cena 1 role: 10 Kč

počet rolí v balení: 4

plocha 1 role: 2,161 m2

Běžná cena 39,90

Co zjistil test

Hodnocení

Co zjistil test:
Čtyři vrstvy zajistily vzorku velmi dobrou odolnost proti protržení. Útržky se však hůře oddělovaly a trhaly se i mimo perforaci. Rozložení ve vodě bylo průměrné.

Funkčnost:
Na první pohled luxusní papír se při spotřebě trhal. Hůře šel odtrhnout i první útržek. Rulička měla užší průměr, a šla tak hůře uchytit v některých držácích.

Známka testu 2,2

so soft Classic (3 vrstvy)

Výrobce: neznámý, Slovensko

známka od uživatelů: 1,8

cena 1 role: 8,50 Kč

počet rolí v balení: 10

plocha 1 role: 2,593 m2

Běžná cena 84,90

Co zjistil test

Hodnocení

Co zjistil test:
Vzorek byl průměrně odolný proti protržení. Ve vodě se rozkládal nejhůře ze všech. Útržky se oddělovaly výborně a netrhaly se. Rozložená role byla na plochu největší.

Funkčnost:
Lidé oceňovali příjemný pocit na kůži a pevný návin v roli. Někdo si stěžoval na menší ohebnost vzorku. Vzhledově se papír líbil lidem nejvíc ze všech.

Známka testu 2,3

Linteo (3 vrstvy)

Výrobce: Melitrade

známka od uživatelů: 2,3

cena 1 role: 5 Kč

počet rolí v balení: 8

plocha 1 role: 1,486 m2

Běžná cena 39,90

Co zjistil test

Hodnocení

Co zjistil test:
Papír měl průměrnou odolnost proti protržení. Výborně sál a velmi dobře se rozkládal. Útržky se oddělovaly dobře a netrhaly se mimo perforaci. Plocha vzorku byla nejmenší ze všech.

Funkčnost:
Lidé si stěžovali na to, že je papír tužší, na kůži působí hruběji a při spotřebě se trhá. Nelíbilo se jim také, že je neohebný a rychle ubývá v roli.

Známka testu 2,4

Další testy z kategorie Drogerie

Test DNES: Toaletní papír
12.2.2016

Test DNES: Toaletní papír

Pozitiva: žádný z papírů v testu vyloženě nepropadl. Dobré výrobky jde koupit i za málo peněz. Negativa: Některé vzorky se trhaly a dřely na kůži. Některé role byly volně namotané a brzy se spotřebovaly.ZOBRAZIT VÝSLEDKY

Test DNES: Prací prášky, gely a kapsle
5.12.2015

Test DNES: Prací prášky, gely a kapsle

Pozitiva: Nezpůsobují zašednutí bílé a jsou poměrně šetrné k barvám. Prášky na rozdíl od minulosti neobsahují fosfáty a nezanechávají usazeniny na prádle. Negativa: Na jedničku nepere žádný. Například se stopami po make-upu si neporadí ani jeden.ZOBRAZIT VÝSLEDKY

Test pánských antiperspirantů
9.2.2015

Test pánských antiperspirantů

Pozitiva: Všechny pánské antiperspiranty alespoň trochu bránily pocení. Neplatí nejdražší = nejúčinnější. Negativa: Některé testované výrobky mohou dráždit pokožku. Většina vzorků mužům nevoněla Deset mužů se nesmělo čtrnáctkrát po sobě dva dny mýt, aby v laboratoři Stá... ZOBRAZIT VÝSLEDKY

Reklama
     

Nejčtenější testy

Test DNES: Máslo

Test DNES: MásloPozitiva: Výrobci másla nešidí přídavkem vody nebo rostlinných tuků. Nenašli jsme v nich ž... Celý test

Test DNES: Přesnídávky v kapsičkách

Test DNES: Přesnídávky v kapsičkáchČistá, neplesnivá jablka a až na jednu výjimku žádný přidaný cukr. Kapsičky vypadají jako ideální př... Celý test

Test pánských antiperspirantů

Test pánských antiperspirantůPozitiva: Všechny pánské antiperspiranty alespoň trochu bránily pocení. Neplatí nejdražší = nejúčinn... Celý test

Test DNES: Horká čokoláda

Test DNES: Horká čokoládaHorké čokolády prodávané v Česku by si na řadě míst zasloužily změnit název. Jako čokoláda chutná je... Celý test

Hladké mouky

Hladké moukyMožná se vám velikonoční mazanec nepovede tak, jak byste si přáli, a možná budete nadávat, že špatná... Celý test

Reklama
Reklama