Jak se s koronavirem popasovaly řetězce Albert, Billa, Tesco, Kaufland, Globus, Penny či Lidl?

Pandemie koronaviru postihla celý svět. Každá země se s tímto onemocněním vypořádává po svém. Vláda České republiky vyhlásila 12. března 2020 nouzový stav. Následující den začala platit krizová opatření, která zakázala pořádání kulturních, sportovních i vzdělávacích akcí či omezila provoz stravovacích služeb. Postupně docházelo k uzavírání obchodů, restaurací, obchodních center, služeb i státních hranic. Lidé museli začít nosit ochranné prostředky dýchacích cest (roušky, šátky či respirátory). Mimořádná opatření omezila i možnost nakupování, protože byla vyhrazena doba pro zpřístupnění obchodů seniorům starších 65 let. Poprvé vláda stanovila vyhrazené nakupování 18. 3. s tím, že čas byl stanoven od 10:00 do 12:00. Poté byly zvolené hodiny ještě několikrát upraveny, a to na 7:00 až 9:00 a posléze 8:00 až 10:00.

Jak se s koronavirem popasovaly řetězce Albert, Billa, Tesco, Kaufland, Globus, Penny či Lidl?

Vše, to dobré i špatné, má svůj začátek a konec. Drobné uvolňování nastalo již začátkem dubna, kdy byly otevřeny hobbymarkety, prodejny stavebnin, železářství atd. V úterý 14. dubna vláda Andreje Babiše začala projednávat postupné uvolňování mimořádných opatření. Scénář rozvolňování se sice několikrát změnil, ale během dubna a května proběhlo několik vln, které vrátily běžný život v ČR téměř k normálu. Až na roušky, jejichž nošení je v ČR upravováno dodnes.

Omezení, nařízení a doporučení ovlivnila spoustu odvětví. A i když prodej potravin či drogistického zboží byl možný po celou dobu epidemie, musely známé řetězce vynaložit nemalé úsilí, aby ochránily své zákazníky i zaměstnance. Jak vypadal boj s koronavirem v prodejnách Albert, Billa, Tesco, Kaufland, Globus, Penny či Lidl? Vybrali jsme pro vás vždy několik důležitých či zajímavých informací.

Albert

  • 16. března zahájil Albert jednání s vládou o rouškách. Pracovníci na pokladnách mají k dispozici ochranné rukavice, dezinfekční gely či antibakteriální mýdla
  • V průběhu neděle 22. března proběhly pilotní montáže plexiskel u pokladen a 24. března odstartovala plošná instalace ochranných plexiskel ve všech prodejnách Albert po celé České republice. Probíhají pravidelné dezinfekce nákupních košíků a vozíků i pokladních pásů. Zákazníci mají k dispozici jednorázové rukavice. Albert zavedl i balení vybraného běžného pečiva do sáčků a fólií
  • Koncem března se na zemi u pokladen a pultů v prodejnách Albert objevily nálepky vyznačující dvoumetrové rozestupy
  • Koncem května se Albert začíná přizpůsobovat lokálním nařízením. Například na Karvinsku proběhla hloubková dezinfekce specializovanou firmou, dezinfekce madel košíků a vozíků, pokladních pásů. Bylo myšleno i na zázemí zaměstnanců
  • V současnosti Albert v Nizozemsku vyvíjí robotické rameno, které by mělo do budoucna doplňovat zboží do regálů či skenovat chybějící položky

Billa

  • Billa od 16. března řeší s Ministerstvem zdravotnictví a Ministerstvem průmyslu a obchodu dostatečné zásoby roušek pro zaměstnance. Zavedena je mimořádná otevírací doba, a to do 20:00 ve všech prodejnách Billa s výjimkou města Litovel, kde bylo denně otevřeno od 8:00 do 16:00
  • Billa od 17. března balí pečivo na všech prodejnách do mikrotenových nebo papírových perforovaných sáčků
  • Billa klade velký důraz na hygienu. Dochází k pravidelné dezinfekci pokladních pásů, scannerů, odkládacích pokladních ploch, skel prodejních vitrín v prostoru prodejen, košíků a nákupních vozíků, madel či klik dveří
  • Ve všech prodejnách Billa byla v pátek 31. července zavedena preventivní opatření proti šíření koronaviru. Tamní zaměstnanci opět nosí roušky, aby chránili zdravé své i zákazníků

Tesco

  • V pátek 13. března Tesco upravilo podmínky pro doručování nákupů domů (pouze on-line platby, všechny objednávky jsou uloženy v taškách, prosba o domluvu způsobu a místa doručení či informaci, zda se nenacházíte v karanténě)
  • Ve čtvrtek 19. března Tesco informuje, že z důvodu nařízení vlády byla uzavřena část obchodů v obchodních centrech a pasážích a prosí o dodržování nošení roušek, rozestupů ve frontách a časů určených pro nákupy seniorů
  • Během března přijalo Tesco Česko více než 1020 nových zaměstnanců, aby pomohli zajistit nakupování bez obav i v této nelehké situaci
  • Začátkem dubna vydalo Tesco video o bezpečném nakupování, kde zdůrazňuje nutnost mít zakryté dýchací cesty, dodržovat dvoumetrové rozestupy, používání dezinfekcí a jednorázových rukavic atd.
  • Tesco rozšiřuje sortiment Tesco Zásilek o téměř 4 000 produktů (především v kategoriích nápoje, trvanlivé potraviny, těstoviny a drogerie) a doručuje ke všem dveřím v České republice

Kaufland

  • V pátek 20. března Kaufland informoval o zavádění nadstandartních opatření v boji proti šíření koronaviru v podobě plexiskel u pokladen, zvýšené intenzity pravidelné dezinfekce vozíků, podlahového značení doporučených rozestupů, balení rohlíků a čerstvého chleba atd. Na dodržování opatření dohlíží pracovník ostrahy
  • V druhé polovině března Kaufland zahájil instalaci ochranných plexiskel na pokladnách a na Informacích
  • Koncem března byl v OD Kaufland v Karviné-Hranicích nainstalován první rouškomat
  • Kaufland v květnu zavádí jako první prodejce v České republice kryté úseky pečiva
  • Obchodní řetězec Kaufland navázal v polovině června spolupráci s on-line supermarketem Košík.cz, kde jsou nyní k dostání vybrané produkty Kaufland značek

Globus

  • Po vyhlášení nouzového stavu Globus v každém svém hypermarketu nainstaloval stojany s dezinfekčním přípravkem. K dispozici jsou i jednorázové rukavice. Globus také apeluje na dodržování základních hygienických pravidel a doporučuje při nakupování používat službu Scan&Go nebo speciální mobilní aplikaci Můj Globus a upřednostňovat platby kartou
  • Od 14. března až do 25. května byly uzavřeny všechny restaurace a Café Globus. Po znovuotevření Globus zavedl systém informačních cedulek oznamujících, zda byl stůl připraven a vydezinfikován
  • Nad koši s volně přístupným nebaleným pečivem byly umístěny informační plakáty o dodržování základních hygienických pravidel
  • Jídlo z restaurací Globus lze objednat prostřednictvím portálu Dáme jídlo
  • Globus zavedl i možnost objednat si on-line maso a uzeniny s následným vyzvednutí u pultu v Řeznictví Globus

Penny

  • Řetězci Penny Česká republika se již 18. března podařilo zajistit dostatečnou dodávku roušek pro zaměstnance ve všech 385 prodejnách a všech logistických centrech. Navíc všude panují zpřísněná pravidla úklidu a dezinfekce
  • Penny Market Česká republika na svých sociálních sítích apeluje na dodržování pravidel bezpečného nakupování (ochrana nosu a úst, dodržování odstupů, přehnané zásoby, hygiena, preferování platby kartou) a připomíná vyhrazený čas pro nákupy seniorů
  • Na přelomu března a dubna došlo k vybavení pokladen plexisklem na prodejnách po celé republice. Na podlaze u pokladen jsou umístěny samolepky s vyznačenou bezpečnou vzdáleností od ostatních nakupujících
  • Ve čtvrtek 23. dubna nabídlo Penny svým zákazníkům možnost poděkovat zaměstnancům za obětavou práci během koronavirové krize prostřednictvím vysílání Rádia Penny
  • Ve středu 1. července 2020 byla zrušena plošná povinnost nosit v prodejnách roušky. Penny přechází na lokální omezení

Lidl

  • Lidl Česká republika po vyhlášení nouzového stavu a nařízení mimořádných opatření prosí svoje zákazníky o upřednostňování platby kartou, dodržování dostatečného odstupu od ostatních zákazníků a nošení roušek či respirátorů
  • V pondělí 23. března byla v Lidlu zahájena instalace značení na dodržování rozestupů. Červené kulaté samolepky na zemi se postupně objevují ve všech prodejnách Lidl. O tři dny později začaly v prodejnách Lidl růst i ochranná plexiskla u pokladen
  • Zaměstnanci v prodejnách Lidl i logistických centrech obdrželi s březnovou mzdou mimořádnou odměnu za pracovní nasazení v náročném období
  • Se začátkem dubna začínají být u vstupu do prodejen Lidl k dispozici stojany s dezinfekcí na ruce
  • Zaměstnanci starší 65 let mohou zůstat doma s náhradou mzdy
Reklama

Informujeme spotřebitele, kterým prodáváme výrobky nebo poskytujeme služby, že mají podle zákona č. 624/1992 Sb. právo na mimosoudní řešení spotřebitelského sporu z příslušné smlouvy. Subjektem mimosoudního řešení spotřebitelských sporů je Česká obchodní inspekce, se sídlem Štěpánská 567/15, 120 00 Praha 2, IČ: 000 20 869 (www.coi.cz).

Provozovatelem tohoto serveru je MAFRA, a.s., se sídlem Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČO: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Společnost MAFRA, a.s., je členem koncernu AGROFERT.