Máte chuť na svíčkovou nebo šťavnatý steak? Nakupte si hovězí maso se slevou až -31%.

Sezónní potraviny: V únoru si pochutnáme na kapustě, ředkvičkách, řeřiše či černém kořenu

Jíst sezónní potraviny čítá mnoho výhod a benefitů. Mezi ty nejatraktivnější bezesporu patří kvalita a cena. Potraviny dozrávající v daném období jsou daleko zdravější, plné chutí a vitamínů než uměle dozrávané plodiny. Navíc jsou k dostání u místní dodavatelů a nemusí k nám cestovat nespočet kilometrů, což se odráží i na jejich ceně.

Sezónní potraviny: V únoru si pochutnáme na kapustě, ředkvičkách, řeřiše či černém kořenu

Únor

Aktuálně se vlády ujal měsíc únor. Únor je nejen nejkratším měsícem roku, ale navíc se prodlužuje délka dne (alespoň u nás, na severní polokouli) a my si tak můžeme vychutnávat stále více slunečních paprsků. Jaké sezónní potraviny jsou ale pro únor typické? Do našich nákupních košíků můžeme vložit černý kořen, růžičkovou kapustu, ředkvičky a řeřichu.

 

Černý kořen

Jedná se o velmi zdravou zeleninu, která se vyznačuje téměř černou kůrou, jemnou bílou dužinou a velmi příjemnou chutí, jež je nasládlá s trpkých akcentem. Znát ho můžeme i pod trochu strašidelným názvem hadí mord španělský. Černý kořen je vhodný zejména pro diabetiky.

Vitamíny a prospěšné látky:

  • sacharidy
  • inulin
  • rostlinné bílkoviny
  • hořčík, fosfor, železo, vápník, draslík a sodík
  • vitamíny A, B1, C a E

 

Růžičková kapusta

Tato košťálová zelenina je sice pro naše tělo velmi prospěšná, ale nepatří právě k nejoblíbenějším. Jedním z důvodů její neoblíbenosti je velký obsah síry. Toto sirné aroma během tepelné úpravy vynikne a mnoho strávníků bohužel odradí. Pokud ale dáte růžičkové kapustě ve své kuchyni šanci, určitě nebudete litovat.

Vitamíny a prospěšné látky:

  • draslík
  • mangan
  • vitamíny B1 a C
  • vláknina

 

Ředkvičky

Kulovitý nebo válcovitý kořen zbarvený od bílé až k červené nebo fialové barvě je nejen velmi chutný, ale i oblíbený a často vyhledávaný. I když ředkvičky patří k velikostně nenápadným druhům zeleniny, jsou to takové malé vitamínové bomby.

Vitamíny a prospěšné látky:

  • beta karoten
  • niacin
  • vitamíny E, D, C, B1, B3, B6
  • draslík
  • fosfor
  • hořčík
  • železo

 

Řeřicha

Název této byliny je téměř jazykolamem. Řeřicha je velmi prospěšná a obsahuje velké množství vitamínů a minerálů, jejichž příjem oceníme po celý rok a v zimních měsících dvojnásob. Pro řeřichu je typická jemná pikantní chuť a je vhodná do pomazánek, do nádivek, paštik či jako čerstvá na posyp brambor nebo namazaného chleba. Řeřicha podporuje činnost žaludku, jater, trávení tučných jídel, má antioxidační účinky a působí i jako přírodní antibiotikum.

Vitamíny a prospěšné látky:

  • draslík
  • sodík
  • vápník
  • fosfor
  • železo
  • jód
  • vitamíny A, B1, B3, B6, K a E

 

Co si můžeme z únorových sezónních potravin připravit?

Zapečená růžičková kapusta s cherry rajčátky a květákem

  • 300 g růžičková kapusta
  • 300 g cherry rajčátka
  • 300 g květák
  • 4 vejce
  • 200 ml smetany
  • sůl a pepř na dochucení

Očištěnou růžičkovou kapustu a paličky květáku krátce povaříme. Poté zeleninu propláchneme ledovou vodou (kapusta si zachová svěže zelenou barvu). Kapustičky rozkrojíme napůl nebo na čtvrtiny (záleží na velikosti) a smícháme s květákem a cherry rajčátky. Zeleninu přesypeme do předem vymazaného pekáčku nebo zapékací mísy.

Vejce rozklepneme do misky, osolíme, opepříme a rozšleháme spolu se smetanou. Touto směsí přelijeme připravenou zeleninu a zapečeme v troubě (25–30 minut).

Výsledný pokrm podáváme s vařenými brambory (můžeme je posypat řeřichou) či čerstvým pečivem.

 

Avokádovo-ředkvičkový tatarák na žitném chlebu a ztraceným vejcem

  • avokádo
  • malý svazek ředkviček
  • cibule
  • špetka soli
  • citronová šťáva
  • žitný chléb
  • vejce
  • ocet

Avokádo rozkrojíme na dvě poloviny, vyndáme pecku, oloupeme ho a nakrájíme na kostičky. Na malé kostičky nakrájíme i očištěnou cibuli a ředkvičky. Vše vložíme do mísy, přidáme sůl a pár kapek citronu a smícháme dohromady. Z žitného chleba vykrojíme kolečko. Na plátek pečiva navršíme avokádovo-ředkvičkový tatarák (pokud máte, je dobré použít formičku).

Navrch položíme ztracené vejce, které uvaříme ve vroucí vodě s octem. Opět můžeme dozdobit několika lístky řeřichy.


Informujeme spotřebitele, kterým prodáváme výrobky nebo poskytujeme služby, že mají podle zákona č. 624/1992 Sb. právo na mimosoudní řešení spotřebitelského sporu z příslušné smlouvy. Subjektem mimosoudního řešení spotřebitelských sporů je Česká obchodní inspekce, se sídlem Štěpánská 567/15, 120 00 Praha 2, IČ: 000 20 869 (www.coi.cz).

Provozovatelem tohoto serveru je MAFRA, a.s., se sídlem Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČO: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Společnost MAFRA, a.s., je členem koncernu AGROFERT.