Reklama AC Magazín I Otevírací doba obchodů na státní svátek 8. 5. 2024

Test Dnes: Online lékárny

Léky z internetu máte doma do tří dnů

Ještě jste nenašli odvahu nakoupit volně prodejné léky po síti? Nemusíte se bát, všechny testované lékárny obstály.

Především je to rychlé a praktické, navrch levnější, přehledné a ještě tu nabízejí různé bonusové akce, pochvalovali si v průzkumu společnosti STEM/MARK a časopisu Pharma Profit zákazníci služby internetových lékáren.

Proto u nich také alespoň někdy nakupuje volně prodejný sortiment přes 90 procent lidí mezi 15 a 59 lety. A podle odhadů dosahuje jejich roční obrat kolem tří miliard korun.

Jenže odpůrci nákupů léčiv na síti podle stejného průzkumu namítají, že oni potřebují konzultaci s lékárníkem, chtějí si léky osobně prohlédnout, a navíc si stejně v kamenném obchodě vyzvednou medikamenty na předpis.

Otázka pro aktuální test MF DNES tudíž zněla, zda má vůbec smysl nakupovat léčebné přípravky online. Je to vážně bezpečné, rychlé a levné?

Lékárník na drátě

Aby redakce zjistila, nakolik spolehlivé služby lékárny nabízejí, vybrala si pro nákup čaj pro zklidnění a přírodní antidepresivum z třezalky.

Tahle úctyhodná léčivka totiž dokáže nejen poměrně spolehlivě zklidnit rozjitřenou psychiku, zároveň ovlivňuje účinnost velkého množství léků – od přípravků na ředění krve přes imunosupresiva, některá cytostatika, antidepresiva, léky na léčbu astmatu či vysoké hladiny cholesterolu až po hormonální antikoncepci.

V lékárně by klienta při nákupu na podobné vedlejší účinky nejspíš upozornil farmaceut, ovšem na internetu...?

Ukázalo se, že všechny z osmnácti testovaných kamenných lékáren, které provozují i zásilkový výdej na síti, se v tomto směru chovají poctivě a bezpečně. Většina měla u třezalkového čaje a léčivých přípravků Třezalka Apomedica či Liftea Třezalka na webu minimálně stručné upozornění na možné kontraindikace, nebo dokonce přepsán celý příbalový leták.

K dispozici byl i odborný personál na mailu, chatu nebo telefonu, jak to po online lékárnách vyžaduje legislativa. „Každá taková lékárna musí mít lékárníka či farmaceutického asistenta, který za tuto službu odpovídá. Zákazník totiž musí mít možnost si promluvit s odborníkem nebo mu napsat a konzultovat s ním účinky volně prodejných léčiv a potravinových doplňků,“ vysvětluje prezident České lékárnické komory Lubomír Chudoba.

Léky až domů do tří dnů

Povinností, kterým musí lékárny dostát, je samozřejmě víc. Věděli jste například, že se objednané zboží musí vydat za zákazníkem nejpozději 48 hodin od přijetí objednávky, aby měl své preparáty nejdéle za tři dny doma?

Až na jednu výjimku se všem testovaným lékárnám podařilo lhůtu dodržet. Objednané přípravky otálely jen v žatecké Lékárně Na Jihu, odkud se podle údajů přepravce vydaly na cestu po třech dnech.

Jistě, z toho vyplývá, že nakupovat jednu krabičku aspirinu a lahvičku sirupu proti kašli s akutní virózou v krku nemá smysl, to je rychlejší a ekonomičtější zajít do lékárny na rohu ulice. Ovšem pro nákupy do zásoby, objemných balení nebo zboží poněkud delikátnějšího charakteru (např. v řetězci DocSimon nabízejí bezplatně i dodávku v režimu „diskrétní dodání“) je lékárna online ideální řešení.

„Zvykli jsme si tímhle způsobem nakupovat především plenky v akci a sunary, které bývají na webu znatelně levnější, dětskou kosmetiku nebo vitaminy,“ vypočítává Leoš Slovák, otec tří malých dětí, proč se stal pravidelným zákazníkem několika lékárenských řetězců.

Poměrně přesně tak vystihne nejčastější obsah nákupního košíku v internetových lékárnách – třeba v největším řetězci Dr. Max, jak potvrzuje jeho mluvčí Michal Petrov: „Ve skladu máme k dispozici zhruba 12 tisíc produktů, z toho nejžádanější jsou kosmetické přípravky pro krásu a péči (29 %), doplňky stravy (25 %) a produkty pro matku a dítě (19 %).“

Volně prodejné léky jsou přitom až na čtvrtém místě, tvoří pouze 11 procent expedovaného zboží.

Prozatím bez receptu

Velkým legislativním omezením, které podle provozovatelů lékáren zatím brání jejich rozvoji po síti, je, že není možné objednávat žádné léky na recept, a to ani když si je pacient vyzvedne osobně v lékárně. Jediný benefit, který mohou lékárníci lidem nabídnout, je online rezervace léku na recept.

Přesto je podle České lékárnické komory i teď prostor, kam ještě posunout internetové služby. „Do budoucna by mohlo být vhodnou variantou pro imobilní pacienty zřízení návštěvní služby lékárníka. Právě tito pacienti totiž nemají na výběr jinou alternativu vyzvednutí léků,“ domnívá se Lubomír Chudoba.

Výrobky, které uspěly v testu

Lékárna Bella

Lékárna Bella

www.lekarna-bella.cz

Co zjistil test

široká nabídka zboží; možnost rezervovat si na pobočce léky na předpis; podrobné informace na webu; registrace není nutná

odběr zdarma možný pouze v Ostravě; vysoká hodnota nákupu pro zaslání zdarma (2 500 Kč)

Hodnocení

Hlavní stránce dominují akční produkty, objednávka je však pohodlná a obejde se bez reklam. Opravdu velký je výběr způsobů dopravy a platby.

1,4 Známka testu

Lékárna doktorka

Lékárna doktorka

www.lekarna-doktorka.cz

Co zjistil test

možnost rezervovat si léky na předpis; podrobné informace na webu; registrace není nutná; online poradna u jednotlivých přípravků; chat na Facebooku

v některých kategoriích menší výběr; odběr zdarma pouze v Prostějově

Hodnocení

Informace jsou sice rozptýleny mezi akční zboží, ale orientace je jednoduchá. Na stránkách jsou i medailonky odborného týmu. Způsoby dopravy a platby jsou dostatečné.

1,5 Známka testu

Pilulka.cz

Pilulka.cz

www.pilulka.cz

Co zjistil test

široká nabídka zboží; množství poboček; věrnostní program; mobilní aplikace; účty na soc. sítích

méně přehledné stránky; z poradny nepřišla odpověď; nutná registrace

Hodnocení

Reklamy zhoršují orientaci, ale důležité odkazy jsou zřetelné. Objednávka je rychlá. Dostatek možností zvolit dopravu a platbu, novinkou je rozvoz zásilek autem po Praze.

1,6 Známka testu

Lékárna.cz

Lékárna.cz

www.lekarna.cz

Co zjistil test

široká nabídka zboží; rychlé poradenství; provizní program pro zákazníky; účty na soc. sítích

v nabídce chyběl vybraný produkt; nutná registrace

Hodnocení

Reklama rozptyluje pozornost, jinak jsou stránky vstřícné. Není problém zboží objednat, nutné je registrovat se. Možnost sledovat stav objednávky na webu. Velký výběr způsobů dopravy i platby.

1,6 Známka testu

DocSimon.cz

DocSimon.cz

www.docsimon.cz

Co zjistil test

široká nabídka zboží; snadná orientace; expresní rozvoz po Praze (200 Kč); není nutná registrace

neúplné informace po telefonu; z poradny nepřišla odpověď; prostředky z třezalky jsou řazeny do kategorie péče o seniory

Hodnocení

Grafika stránek je nenáročná, orientace je snadná, položky jsou přehledně rozděleny. Snadná je i objednávka, k níž není nutná registrace. Možností zvolit dopravu i způsob platby je opravdu mnoho.

1,6 Známka testu

Pro-léky.cz

Pro-léky.cz

www.pro-leky.cz

Co zjistil test

široká nabídka zboží; podrobné info na webu; více poboček ve východních Čechách; registrace není nutná; účet na Facebooku

odběr zdarma možný pouze na pobočkách ve východních Čechách

Hodnocení

Příjemné stránky, kde se reklama netluče s údaji. Hlavní stránka je přehledná, objednávka snadná, registrace není nutná. Množství způsobů dopravy i platby.

1,6 Známka testu

Můjlékárník.cz

Můjlékárník.cz

www.mujlekarnik.cz

Co zjistil test

doprava po Olomouci zdarma; podrobné info na webu; rychlá pomoc v online chatu; drobný dárek k zásilce; není nutná registrace

některé zboží lze najít pouze přes vyhledávání; omezené fungování infolinky a chatu (Po–Pá 8.00–15.00)

Hodnocení

Většinu hlavní stránky zaplňují reklamy, orientace v menu na horní liště je však rychlá. Objednávka je nenáročná, není nutné se registrovat. Bohatý výběr možností dopravy i platby.

1,7 Známka testu

Dr. Max

Dr. Max

www.drmax.cz

Co zjistil test

široká nabídka zboží; vlastní značka produktů; množství poboček; věrnostní program; mobilní aplikace; účty na soc. sítích

méně přehledné stránky; z poradny nepřišla odpověď; v nabídce chyběl vybraný produkt

Hodnocení

Kvůli mnoha reklamám nejsou stránky přehledné, ale objednávka je jednoduchá, rychlá, bez registrace. Možností zvolit dopravu méně, lékárna má ovšem nejvíc poboček.

1,7 Známka testu

Giga lékárna

Giga lékárna

www.gigalekarna.cz

Co zjistil test

široká nabídka zboží vč. homeopatik; podrobné info na webu i v mailu; není nutná registrace; účet na FB

výdej zdarma v Hodoníně; omezené fungování infolinky (Po–Pá 9.00–15.00)

Hodnocení

Graficky nenáročné stránky, na nichž reklamy neruší přehled léčiv. Objednávka je jednoduchá, zákazník si může vybrat malý dárek. Registrace není nutná. Dost možností dopravy a platby.

1,7 Známka testu

BENU

BENU

www.benu.cz

Co zjistil test

široká nabídka zboží; možnost rezervovat si na pobočce léky na předpis; množství poboček; věrnostní program; mobilní aplikace; účty na soc. sítích

méně přehledné stránky; nutná registrace; nefunkční odkaz na příb. leták

Hodnocení

Stránky sice plní reklama, ale jednotlivé odkazy jsou velmi výrazné. Objednávka je rychlá, nenáročná, registrace je nutná. Dostatek možností zvolit dopravu a způsob platby.

1,8 Známka testu

Slevolékárna

Slevolékárna

www.slevolekarna.cz

Co zjistil test

široká nabídka zboží; víc poboček v Praze; není nutná registrace; účet na FB

nehezká grafika stránek; na infolince nikdo nebyl

Hodnocení

Stránky sice nejsou graficky povedené, ale informace jsou snadno dostupné. Nákup je jednoduchý, registrace není třeba, výběr dopravy a způsobu platby je dostatečný.

1,8 Známka testu

NEJlékárna

NEJlékárna

www.nej-lekarna.cz

Co zjistil test

široká nabídka zboží; podr. info na webu; registrace není nutná; účet na FB

na otázku mailem nepřišla odpověď; doprava pouze Českou poštou či do Zásilkovny; odběr zdarma možný pouze v Prostějově

Hodnocení

Graficky méně povedená stránka, což ovšem nemá vliv na hladký průběh objednávky. Není nutné se registrovat, výběr variant platby je velký, u dopravy omezenější.

2 Známka testu

Doubská lékárna

Doubská lékárna

www.leky-domu.cz

Co zjistil test

široká nabídka zboží; podr. info na webu; registrace není nutná; možnost objednat telefonem i mailem zboží, které není v nabídce

nepřehledné stránky; odběr zdarma pouze v Karlových Varech a Toužimi

Hodnocení

Grafika webu je prostá, menu v boční části je podrobné, dlouhé a orientace v něm je obtížná. Pro objednávku není nutná registrace, výběr dopravy i platby je dostatečný.

2 Známka testu

nonRx

nonRx

www.nonrx.cz

Co zjistil test

široká nabídka zboží; podrobné informace na webu; registrace není nutná; účet na FB – možnost chatu

méně přehledné stránky; není možné se ptát online; nefunkční infolinka; omezený výběr dopravy (ČP, Geis); zboží není možné vyzvednout zdarma na pobočce

Hodnocení

V horní výrazné liště jsou doplňkové informace, výběr zboží v bočním šedém menu. Objednávka je snadná, výběr dopravy je omezený, způsoby platby dostatečné.

2,1 Známka testu

TIPlékárna

TIPlékárna

www.tiplekarna.cz

Co zjistil test

10 poboček pro osobní odběr; podrobné info na webu; registrace není nutná; účet na Facebooku

omezená nabídka zboží; při os. odběru a platbě v hotovosti poplatek 30 Kč; z online poradny nepřišla odpověď

Hodnocení

Menu po straně není uživatelsky přátelské, objednávka je ovšem jednoduchá, registrace není nutná, výběr dopravy je široký, postačují i možnosti platby. Osobní odběr je možný ve více lékárnách.

2,2 Známka testu

Lékárna expres

Lékárna expres

www.lekarnaexpres.cz

Co zjistil test

široká nabídka zboží vč. přípravků tradiční čínské medicíny; podrobné info na webu; bonusový systém při registraci; registrace není nutná

infolinku nikdo nezvedl; na mail nepřišla odpověď; poplatek 20 Kč při osobním odběru; vysoká hodnota nákupu pro zaslání zdarma

Hodnocení

Spíš nepřitažlivé stránky nabízejí v menu velmi podrobný přehled zboží. K nákupu, který je snadný a přehledný, není potřeba se registrovat. Způsobů dopravy a platby je mnoho.

2,2 Známka testu

Lékárna Krupská

Lékárna Krupská

www.lekarnakrupska.cz

Co zjistil test

široká nabídka zboží včetně homeopatik; podrobné informace na webu; registrace není nutná

z poradny nepřišla odpověď; omezený výběr dopravy (GLS, Zásilkovna) i platby; odběr zdarma možný pouze v Praze 10

Hodnocení

Barevná kombinace stránek není líbivá, grafika je hrubá, ale menu v boční liště je podrobné, objednávka snadná, registrace není nutná. Omezené možnosti dopravy i platby.

2,3 Známka testu

Další testy z kategorie TestDNES

Test Dnes: Sladkosti bez přidaného cukru

Test Dnes: Sladkosti bez přidaného cukru

Kousek hořké čokolády je lepší než „dia“ pamlsek Bonbony, lízátka, sušenky, dorty, čokolády... Snad každou dobrotu už umějí výrobci udělat i bez řepného cukru. Diabetici i lidé, kteří hubnou, je mlsají bez výčitek a často také bez omezení.

Test Dnes: Piva stylu IPA

Test Dnes: Piva stylu IPA

Velké rozdíly. Polovina vzorků má k ideálu daleko. India Pale Ale. Tři slova, která nepivařům nic neřeknou, možná je neznají ani mnozí pijáci piva. Styl IPA k nám pronikl teprve nedávno. O to větší boom dnes zažívá.

Test Dnes: Ovocné smoothie

Test Dnes: Ovocné smoothie

Koktejly plné cukrů si dávejte spíš za odměnu. Je to ovocná radost, díky níž bychom rádi zhubli a ještě dodali organismu vitaminy. Což o to, smoothie jsou chutná, ale zdraví ani štíhlou linii vám nezajistí.

Test Dnes: Prosecco

Test Dnes: Prosecco

Velká marketingová bublina. Lehké, příjemné, nekomplikované. Taková pověst provází prosecco, nejprodávanější šumivé víno na světě, které před pěti lety sesadilo z trůnu šampaňské v množství prodaných lahví.

Test Dnes: Pesticidy v jablkách

Test Dnes: Pesticidy v jablkách

S vitaminy si dopřáváme i chemický koktejl. Z českých sadů i ze zahraničí, kupovaná na trhu i v obchodních řetězcích... Laboratoř našla ZBYTKY PESTICIDŮ ve všech testovaných jablkách. Výjimkou byla jen ta z ekologického zemědělství.

Test Dnes: Hladké mouky na vánočku nebo cukroví

Test Dnes: Hladké mouky na vánočku nebo cukroví

Skvělou vánočku i cukroví upečete z mouky za 8 korun. Na domácí předvánoční pečení se nejvíc hodí klasická bílá mouka za pár korun, ale pečivo z celozrnné mouky bude zdravější.


Informujeme spotřebitele, kterým prodáváme výrobky nebo poskytujeme služby, že mají podle zákona č. 624/1992 Sb. právo na mimosoudní řešení spotřebitelského sporu z příslušné smlouvy. Subjektem mimosoudního řešení spotřebitelských sporů je Česká obchodní inspekce, se sídlem Štěpánská 567/15, 120 00 Praha 2, IČ: 000 20 869 (www.coi.cz).

Provozovatelem tohoto serveru je MAFRA, a.s., se sídlem Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČO: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Společnost MAFRA, a.s.