Test Dnes: Online lékárny
Léky z internetu máte doma do tří dnů
Ještě jste nenašli odvahu nakoupit volně prodejné léky po síti? Nemusíte se bát, všechny testované lékárny obstály.
Především je to rychlé a praktické, navrch levnější, přehledné a ještě tu nabízejí různé bonusové akce, pochvalovali si v průzkumu společnosti STEM/MARK a časopisu Pharma Profit zákazníci služby internetových lékáren.
Proto u nich také alespoň někdy nakupuje volně prodejný sortiment přes 90 procent lidí mezi 15 a 59 lety. A podle odhadů dosahuje jejich roční obrat kolem tří miliard korun.
Jenže odpůrci nákupů léčiv na síti podle stejného průzkumu namítají, že oni potřebují konzultaci s lékárníkem, chtějí si léky osobně prohlédnout, a navíc si stejně v kamenném obchodě vyzvednou medikamenty na předpis.
Otázka pro aktuální test MF DNES tudíž zněla, zda má vůbec smysl nakupovat léčebné přípravky online. Je to vážně bezpečné, rychlé a levné?
Lékárník na drátě
Aby redakce zjistila, nakolik spolehlivé služby lékárny nabízejí, vybrala si pro nákup čaj pro zklidnění a přírodní antidepresivum z třezalky.
Tahle úctyhodná léčivka totiž dokáže nejen poměrně spolehlivě zklidnit rozjitřenou psychiku, zároveň ovlivňuje účinnost velkého množství léků – od přípravků na ředění krve přes imunosupresiva, některá cytostatika, antidepresiva, léky na léčbu astmatu či vysoké hladiny cholesterolu až po hormonální antikoncepci.
V lékárně by klienta při nákupu na podobné vedlejší účinky nejspíš upozornil farmaceut, ovšem na internetu...?
Ukázalo se, že všechny z osmnácti testovaných kamenných lékáren, které provozují i zásilkový výdej na síti, se v tomto směru chovají poctivě a bezpečně. Většina měla u třezalkového čaje a léčivých přípravků Třezalka Apomedica či Liftea Třezalka na webu minimálně stručné upozornění na možné kontraindikace, nebo dokonce přepsán celý příbalový leták.
K dispozici byl i odborný personál na mailu, chatu nebo telefonu, jak to po online lékárnách vyžaduje legislativa. „Každá taková lékárna musí mít lékárníka či farmaceutického asistenta, který za tuto službu odpovídá. Zákazník totiž musí mít možnost si promluvit s odborníkem nebo mu napsat a konzultovat s ním účinky volně prodejných léčiv a potravinových doplňků,“ vysvětluje prezident České lékárnické komory Lubomír Chudoba.
Léky až domů do tří dnů
Povinností, kterým musí lékárny dostát, je samozřejmě víc. Věděli jste například, že se objednané zboží musí vydat za zákazníkem nejpozději 48 hodin od přijetí objednávky, aby měl své preparáty nejdéle za tři dny doma?
Až na jednu výjimku se všem testovaným lékárnám podařilo lhůtu dodržet. Objednané přípravky otálely jen v žatecké Lékárně Na Jihu, odkud se podle údajů přepravce vydaly na cestu po třech dnech.
Jistě, z toho vyplývá, že nakupovat jednu krabičku aspirinu a lahvičku sirupu proti kašli s akutní virózou v krku nemá smysl, to je rychlejší a ekonomičtější zajít do lékárny na rohu ulice. Ovšem pro nákupy do zásoby, objemných balení nebo zboží poněkud delikátnějšího charakteru (např. v řetězci DocSimon nabízejí bezplatně i dodávku v režimu „diskrétní dodání“) je lékárna online ideální řešení.
„Zvykli jsme si tímhle způsobem nakupovat především plenky v akci a sunary, které bývají na webu znatelně levnější, dětskou kosmetiku nebo vitaminy,“ vypočítává Leoš Slovák, otec tří malých dětí, proč se stal pravidelným zákazníkem několika lékárenských řetězců.
Poměrně přesně tak vystihne nejčastější obsah nákupního košíku v internetových lékárnách – třeba v největším řetězci Dr. Max, jak potvrzuje jeho mluvčí Michal Petrov: „Ve skladu máme k dispozici zhruba 12 tisíc produktů, z toho nejžádanější jsou kosmetické přípravky pro krásu a péči (29 %), doplňky stravy (25 %) a produkty pro matku a dítě (19 %).“
Volně prodejné léky jsou přitom až na čtvrtém místě, tvoří pouze 11 procent expedovaného zboží.
Prozatím bez receptu
Velkým legislativním omezením, které podle provozovatelů lékáren zatím brání jejich rozvoji po síti, je, že není možné objednávat žádné léky na recept, a to ani když si je pacient vyzvedne osobně v lékárně. Jediný benefit, který mohou lékárníci lidem nabídnout, je online rezervace léku na recept.
Přesto je podle České lékárnické komory i teď prostor, kam ještě posunout internetové služby. „Do budoucna by mohlo být vhodnou variantou pro imobilní pacienty zřízení návštěvní služby lékárníka. Právě tito pacienti totiž nemají na výběr jinou alternativu vyzvednutí léků,“ domnívá se Lubomír Chudoba.
Výrobky, které uspěly v testu
Lékárna Bella
www.lekarna-bella.cz
Co zjistil test
široká nabídka zboží; možnost rezervovat si na pobočce léky na předpis; podrobné informace na webu; registrace není nutná
odběr zdarma možný pouze v Ostravě; vysoká hodnota nákupu pro zaslání zdarma (2 500 Kč)
Hodnocení
Hlavní stránce dominují akční produkty, objednávka je však pohodlná a obejde se bez reklam. Opravdu velký je výběr způsobů dopravy a platby.
1,4
Lékárna doktorka
www.lekarna-doktorka.cz
Co zjistil test
možnost rezervovat si léky na předpis; podrobné informace na webu; registrace není nutná; online poradna u jednotlivých přípravků; chat na Facebooku
v některých kategoriích menší výběr; odběr zdarma pouze v Prostějově
Hodnocení
Informace jsou sice rozptýleny mezi akční zboží, ale orientace je jednoduchá. Na stránkách jsou i medailonky odborného týmu. Způsoby dopravy a platby jsou dostatečné.
1,5
Pilulka.cz
www.pilulka.cz
Co zjistil test
široká nabídka zboží; množství poboček; věrnostní program; mobilní aplikace; účty na soc. sítích
méně přehledné stránky; z poradny nepřišla odpověď; nutná registrace
Hodnocení
Reklamy zhoršují orientaci, ale důležité odkazy jsou zřetelné. Objednávka je rychlá. Dostatek možností zvolit dopravu a platbu, novinkou je rozvoz zásilek autem po Praze.
1,6
Lékárna.cz
www.lekarna.cz
Co zjistil test
široká nabídka zboží; rychlé poradenství; provizní program pro zákazníky; účty na soc. sítích
v nabídce chyběl vybraný produkt; nutná registrace
Hodnocení
Reklama rozptyluje pozornost, jinak jsou stránky vstřícné. Není problém zboží objednat, nutné je registrovat se. Možnost sledovat stav objednávky na webu. Velký výběr způsobů dopravy i platby.
1,6
DocSimon.cz
www.docsimon.cz
Co zjistil test
široká nabídka zboží; snadná orientace; expresní rozvoz po Praze (200 Kč); není nutná registrace
neúplné informace po telefonu; z poradny nepřišla odpověď; prostředky z třezalky jsou řazeny do kategorie péče o seniory
Hodnocení
Grafika stránek je nenáročná, orientace je snadná, položky jsou přehledně rozděleny. Snadná je i objednávka, k níž není nutná registrace. Možností zvolit dopravu i způsob platby je opravdu mnoho.
1,6
Pro-léky.cz
www.pro-leky.cz
Co zjistil test
široká nabídka zboží; podrobné info na webu; více poboček ve východních Čechách; registrace není nutná; účet na Facebooku
odběr zdarma možný pouze na pobočkách ve východních Čechách
Hodnocení
Příjemné stránky, kde se reklama netluče s údaji. Hlavní stránka je přehledná, objednávka snadná, registrace není nutná. Množství způsobů dopravy i platby.
1,6
Můjlékárník.cz
www.mujlekarnik.cz
Co zjistil test
doprava po Olomouci zdarma; podrobné info na webu; rychlá pomoc v online chatu; drobný dárek k zásilce; není nutná registrace
některé zboží lze najít pouze přes vyhledávání; omezené fungování infolinky a chatu (Po–Pá 8.00–15.00)
Hodnocení
Většinu hlavní stránky zaplňují reklamy, orientace v menu na horní liště je však rychlá. Objednávka je nenáročná, není nutné se registrovat. Bohatý výběr možností dopravy i platby.
1,7
Dr. Max
www.drmax.cz
Co zjistil test
široká nabídka zboží; vlastní značka produktů; množství poboček; věrnostní program; mobilní aplikace; účty na soc. sítích
méně přehledné stránky; z poradny nepřišla odpověď; v nabídce chyběl vybraný produkt
Hodnocení
Kvůli mnoha reklamám nejsou stránky přehledné, ale objednávka je jednoduchá, rychlá, bez registrace. Možností zvolit dopravu méně, lékárna má ovšem nejvíc poboček.
1,7
Giga lékárna
www.gigalekarna.cz
Co zjistil test
široká nabídka zboží vč. homeopatik; podrobné info na webu i v mailu; není nutná registrace; účet na FB
výdej zdarma v Hodoníně; omezené fungování infolinky (Po–Pá 9.00–15.00)
Hodnocení
Graficky nenáročné stránky, na nichž reklamy neruší přehled léčiv. Objednávka je jednoduchá, zákazník si může vybrat malý dárek. Registrace není nutná. Dost možností dopravy a platby.
1,7
BENU
www.benu.cz
Co zjistil test
široká nabídka zboží; možnost rezervovat si na pobočce léky na předpis; množství poboček; věrnostní program; mobilní aplikace; účty na soc. sítích
méně přehledné stránky; nutná registrace; nefunkční odkaz na příb. leták
Hodnocení
Stránky sice plní reklama, ale jednotlivé odkazy jsou velmi výrazné. Objednávka je rychlá, nenáročná, registrace je nutná. Dostatek možností zvolit dopravu a způsob platby.
1,8
Slevolékárna
www.slevolekarna.cz
Co zjistil test
široká nabídka zboží; víc poboček v Praze; není nutná registrace; účet na FB
nehezká grafika stránek; na infolince nikdo nebyl
Hodnocení
Stránky sice nejsou graficky povedené, ale informace jsou snadno dostupné. Nákup je jednoduchý, registrace není třeba, výběr dopravy a způsobu platby je dostatečný.
1,8
NEJlékárna
www.nej-lekarna.cz
Co zjistil test
široká nabídka zboží; podr. info na webu; registrace není nutná; účet na FB
na otázku mailem nepřišla odpověď; doprava pouze Českou poštou či do Zásilkovny; odběr zdarma možný pouze v Prostějově
Hodnocení
Graficky méně povedená stránka, což ovšem nemá vliv na hladký průběh objednávky. Není nutné se registrovat, výběr variant platby je velký, u dopravy omezenější.
2
Doubská lékárna
www.leky-domu.cz
Co zjistil test
široká nabídka zboží; podr. info na webu; registrace není nutná; možnost objednat telefonem i mailem zboží, které není v nabídce
nepřehledné stránky; odběr zdarma pouze v Karlových Varech a Toužimi
Hodnocení
Grafika webu je prostá, menu v boční části je podrobné, dlouhé a orientace v něm je obtížná. Pro objednávku není nutná registrace, výběr dopravy i platby je dostatečný.
2
nonRx
www.nonrx.cz
Co zjistil test
široká nabídka zboží; podrobné informace na webu; registrace není nutná; účet na FB – možnost chatu
méně přehledné stránky; není možné se ptát online; nefunkční infolinka; omezený výběr dopravy (ČP, Geis); zboží není možné vyzvednout zdarma na pobočce
Hodnocení
V horní výrazné liště jsou doplňkové informace, výběr zboží v bočním šedém menu. Objednávka je snadná, výběr dopravy je omezený, způsoby platby dostatečné.
2,1
TIPlékárna
www.tiplekarna.cz
Co zjistil test
10 poboček pro osobní odběr; podrobné info na webu; registrace není nutná; účet na Facebooku
omezená nabídka zboží; při os. odběru a platbě v hotovosti poplatek 30 Kč; z online poradny nepřišla odpověď
Hodnocení
Menu po straně není uživatelsky přátelské, objednávka je ovšem jednoduchá, registrace není nutná, výběr dopravy je široký, postačují i možnosti platby. Osobní odběr je možný ve více lékárnách.
2,2
Lékárna expres
www.lekarnaexpres.cz
Co zjistil test
široká nabídka zboží vč. přípravků tradiční čínské medicíny; podrobné info na webu; bonusový systém při registraci; registrace není nutná
infolinku nikdo nezvedl; na mail nepřišla odpověď; poplatek 20 Kč při osobním odběru; vysoká hodnota nákupu pro zaslání zdarma
Hodnocení
Spíš nepřitažlivé stránky nabízejí v menu velmi podrobný přehled zboží. K nákupu, který je snadný a přehledný, není potřeba se registrovat. Způsobů dopravy a platby je mnoho.
2,2
Lékárna Krupská
www.lekarnakrupska.cz
Co zjistil test
široká nabídka zboží včetně homeopatik; podrobné informace na webu; registrace není nutná
z poradny nepřišla odpověď; omezený výběr dopravy (GLS, Zásilkovna) i platby; odběr zdarma možný pouze v Praze 10
Hodnocení
Barevná kombinace stránek není líbivá, grafika je hrubá, ale menu v boční liště je podrobné, objednávka snadná, registrace není nutná. Omezené možnosti dopravy i platby.
2,3
Další testy z kategorie TestDNES
Test Dnes: Sladkosti bez přidaného cukru
Kousek hořké čokolády je lepší než „dia“ pamlsek Bonbony, lízátka, sušenky, dorty, čokolády... Snad každou dobrotu už umějí výrobci udělat i bez řepného cukru. Diabetici i lidé, kteří hubnou, je mlsají bez výčitek a často také bez omezení.
Test Dnes: Piva stylu IPA
Velké rozdíly. Polovina vzorků má k ideálu daleko. India Pale Ale. Tři slova, která nepivařům nic neřeknou, možná je neznají ani mnozí pijáci piva. Styl IPA k nám pronikl teprve nedávno. O to větší boom dnes zažívá.
Test Dnes: Ovocné smoothie
Koktejly plné cukrů si dávejte spíš za odměnu. Je to ovocná radost, díky níž bychom rádi zhubli a ještě dodali organismu vitaminy. Což o to, smoothie jsou chutná, ale zdraví ani štíhlou linii vám nezajistí.
Test Dnes: Prosecco
Velká marketingová bublina. Lehké, příjemné, nekomplikované. Taková pověst provází prosecco, nejprodávanější šumivé víno na světě, které před pěti lety sesadilo z trůnu šampaňské v množství prodaných lahví.
Test Dnes: Pesticidy v jablkách
S vitaminy si dopřáváme i chemický koktejl. Z českých sadů i ze zahraničí, kupovaná na trhu i v obchodních řetězcích... Laboratoř našla ZBYTKY PESTICIDŮ ve všech testovaných jablkách. Výjimkou byla jen ta z ekologického zemědělství.
Test Dnes: Hladké mouky na vánočku nebo cukroví
Skvělou vánočku i cukroví upečete z mouky za 8 korun. Na domácí předvánoční pečení se nejvíc hodí klasická bílá mouka za pár korun, ale pečivo z celozrnné mouky bude zdravější.
Spolupracujeme s:
- Albert
- Globus
- Kaufland
- Albert Online
- Dáme jídlo
- KiK
- Košík.cz
- LUXOR
- OBI
- Delmart
- Foodora
- Můj FREŠ
- Lidl
- Tesco
- Billa
- RABBIT řeznictví
- ŘEZNICTVÍ MÚÚÚ
- Rohlik.cz
- Tamda Foods
- ZEMAN maso-uzeniny
- Penny Market
- JIP
- PROCHÁZKA – Váš řezník
- ROSSMANN
- Teta drogerie
- CBA
- Pepco
- Ratio
- Tchibo
- C & A
- DATART
- Decathlon
- BENU
- Dr.Max
- Hornbach
- UNI HOBBY
- Jysk
- Okay Nábytek
- SCONTO Nábytek
- Intersport
- Okay Elektro
- Sportisimo
- Planeo
- Möbelix
- ASKO - NÁBYTEK
- HONOR
- Ikea
- kika
- IDEA nábytek
- Takko Fashion
- KASVO - CZ NÁBYTKÁŘ
- CASARREDO
- Vesna
- Koberce BRENO
- Tescoma
- Kitos
- Electro World
- Alphega Lékárna
- mojelekarna.cz
- Trefa
- Terno
- BENE NÁPOJE
- PharmaPoint
- Barvy a laky drogerie
- FLOP TOP
- Ráj drogerie
- Šlak
- Dům barev
- TEDi
- Barevný ráj
- Deichmann
- ČERVA
- FLOP
- Bambule
- Sparkys
- T.S. Bohemia
- Super ZOO
- H&M
- MALL.cz
- Alza.cz
- XXXLutz
- Knihy Dobrovský
- Acer
- AGEO.cz
- ALPINE PRO
- Astratex
- BANQUET
- Black Red White
- Bonprix
- BonVeno
- Centrum Černý Most
- CZC.cz
- Expert
- FAnn parfumerie
- Filson Store
- Hawaj.cz
- HEBE
- Knižní klub
- Konzum
- Lékárna AGEL
- Levnoshop
- Magistra lékárny
- Metropole Zličín
- Nábytek MIKULÍK
- Nábytkáři Čech a Moravy
- Naturprodukt
- Optika Lentiamo
- Orfa Nábytek
- Pet Center
- Potraviny CZ
- Prima Drogerie
- Řeznictví u Rudolfa
- Rock point
- s.Oliver
- Sahm Gastro
- SAM 73
- Svojtka & Co.
- Travel Free s.r.o.
- Velký Košík
- Westfield Chodov
- Xantea Drogerie
- Žabka
- Zvěrokruh
Informujeme spotřebitele, kterým prodáváme výrobky nebo poskytujeme služby, že mají podle zákona č. 624/1992 Sb. právo na mimosoudní řešení spotřebitelského sporu z příslušné smlouvy. Subjektem mimosoudního řešení spotřebitelských sporů je Česká obchodní inspekce, se sídlem Štěpánská 567/15, 120 00 Praha 2, IČ: 000 20 869 (www.coi.cz).
Provozovatelem tohoto serveru je MAFRA, a.s., se sídlem Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČO: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Společnost MAFRA, a.s.