Co se v článku dozvíte?
- Proč zákazníci u pokladen cítí tlak přispět na charitu?
- Jak popisují svou zkušenost konkrétní lidé?
- Co říkají psychologové o fenoménu společenského tlaku?
- Jaké existují jiné způsoby darování a jak je Češi využívají?
Češi a charita u pokladen
Příspěvky na charitu u pokladen se staly běžnou součástí nakupování v supermarketech a drogeriích. Pokladní se často zeptá, zda nechcete přidat pár korun k nákupu, a zákazníci jsou postaveni před okamžité rozhodnutí. Podle průzkumů část lidí považuje tuto formu darování za jednoduchý způsob, jak udělat dobrý skutek. Jiní ale přiznávají, že se cítí nepříjemně, pokud odmítnou.
„Bylo mi hloupé říct ne“
„Když se mě pokladní zeptala, jestli chci přispět deset korun na dětskou nemocnici, cítila jsem, že musím souhlasit. Přede mnou i za mnou stála fronta lidí a bylo mi hloupé říct ne. Přitom jsem si to v tu chvíli vůbec neplánovala,“ popisuje svou zkušenost Petra, 34 let, účetní z Brna.
Psychologický tlak při nákupu
Podle psychologů se jedná o ukázkový příklad společenského tlaku. „Lidé mají tendenci chovat se tak, aby zapadli do očekávání ostatních. Ve veřejné situaci, jakou je nákup u pokladny, je odmítnutí vnímáno jako méně společensky přijatelné,“ vysvětluje psycholog. Tento tlak ale může vést k tomu, že zákazník přispěje spíše z pocitu viny než z vnitřní motivace.
Alternativy k darování v obchodech
Darování v obchodech má své výhody – je rychlé a jednoduché. Přesto stále více Čechů využívá i jiné formy, jako jsou online dary nebo pravidelné měsíční příspěvky. Tyto způsoby umožňují více přemýšlet o tom, komu a proč peníze posíláme, a vyhnout se pocitu nátlaku.
Dobročinné sbírky a vnímání Čechů
Češi jsou v rámci Evropy vnímáni jako solidární národ a ochota přispívat roste. Otázkou však zůstává, zda je darování u pokladen skutečně výrazem dobrovolnosti, nebo spíše výsledkem společenského očekávání.
Zdroje: AkcniCeny.cz, diskuze - emimino.cz