Vaše poloha:
„Najednou tam nebyla… Myslela jsem, že se mi zastaví srdce,“ popisuje Monika chvíli, kdy se jí v nákupním centru ztratila dcera
(Foto: canva.com)
„Najednou tam nebyla… Myslela jsem, že se mi zastaví srdce,“ popisuje Monika chvíli, kdy se jí v nákupním centru ztratila dcera
(Foto: canva.com)

02.08.2025

„Najednou tam nebyla… Myslela jsem, že se mi zastaví srdce,“ popisuje Monika chvíli, kdy se jí v nákupním centru ztratila dcera

Ztráta dítěte patří k největším nočním můrám každého rodiče. Monika zažila tuto děsivou situaci na vlastní kůži, když se jí v obchodním centru ztratila pětiletá dcera. Díky rychlé reakci a pomoci ochranky však vše dobře dopadlo. V článku přinášíme nejen její příběh, ale i praktické rady, jak podobnou situaci zvládnout s rozvahou.

 

Co se v článku dozvíte?

  • Jak Monika reagovala, když se jí v obchodním centru ztratila dcera?
  • Jak postupovat při ztrátě dítěte podle doporučení Policie ČR?
  • Jaká preventivní opatření mohou pomoci ztrátě dítěte předejít?
  • Jak funguje spolupráce s ochrankou a veřejností při hledání dítěte?
  • Jaké zkušenosti mají další rodiče se ztrátou dítěte?

 

Byl to obyčejný den… než se proměnil v noční můru

 

Monika, 34letá maminka dvou dětí z Plzně, si chtěla užít klidné sobotní dopoledne. S pětiletou Klárkou a tříletým Matýskem vyrazila do nákupního centra na okraji města. Měli v plánu nakoupit oblečení pro děti a pak si dát zmrzlinu.

 

„Klárka se držela za ruku, Matýsek byl v kočárku. Všechno šlo hladce. Zastavily jsme se u výlohy s panenkami, já se na chvilku otočila k Matýskovi… a Klárka tam najednou nebyla,“ vzpomíná Monika.

 

V první vteřině ji napadlo, že dcera jen odběhla za hračkami. Ale když ji během pár sekund nezahlédla v okolí, dostavil se šok. „Srdce mi vynechalo. Všude kolem lidé, hluk, výlohy, spousta směrů, kam mohla zmizet…“

 

Vteřiny se vlečou, hlava přetížená myšlenkami

 

Monika věděla, že panika ničemu nepomůže. Přesto se jí hlavou honily nejhorší scénáře. Vzala Matýska do náruče a vyrazila k nejbližší ochrance.

 

„Byla jsem roztřesená, ale snažila jsem se mluvit jasně. Popsala jsem Klárku, ukázala její aktuální fotku v mobilu. Měla na sobě růžovou mikinu se srdíčky a džínovou sukýnku.“

 

Ochranka okamžitě zareagovala. „Spustili jsme interní pátrání – hlasové oznámení, prohlížení kamerových záznamů, dočasné uzavření všech východů,“ vysvětluje pan Novotný, pracovník bezpečnostní služby. „Takové situace se nestávají často, ale jsme na ně školeni.“

 

Dětský koutek a velká úleva

 

Po asi osmi minutách, které Monice připadaly jako hodiny, přišla zpráva z jiného patra: Klárka byla nalezena v dětském koutku. „Prostě tam sama vešla a začala si hrát. Když se jí slečna zeptala, kde má maminku, odpověděla: ‚Asi mě hledá, ale já jsem tady.‘“

 

Monice se rozklepala kolena. „Objala jsem ji a brečela úlevou. Byla v pořádku. Jen trochu nechápala, co se děje.“

 

Co pomohlo a co si Monika odnesla?

 

Monika zpětně říká, že klíčem byla připravenost:

  • Měla u sebe aktuální fotku Klárky v mobilu.
  • Klárka měla na ruce látkový náramek s telefonním číslem.
  • Doma měli dohodu, že když se ztratí, má zůstat na místě nebo vyhledat prodavače.

 

„I přesto odešla sama do koutku. Ale díky tomu, že se rychle identifikovala, bylo snazší ji najít,“ dodává Monika.

 

Co dělat, když se dítě ztratí? Policie ČR doporučuje

 

  • Podle Policie ČR je důležité zachovat klid a jednat rychle:
  • Ihned se obraťte na ostrahu obchodního centra.
  • Sdělte přesný popis dítěte a ideálně ukažte aktuální fotku.
  • Neztrácejte čas samostatným hledáním – minuty hrají roli.
  • Pokud dítě není nalezeno do 10–15 minut, volejte policii.

 

„Rodiče by měli dětem vštěpovat, že se nemají ničeho bát a mohou se obrátit na zaměstnance obchodu nebo jiného dospělého s visačkou,“ radí nprap. Tomáš Kučera z krajské policie.

 

Zkušenosti dalších rodičů: Stává se to častěji, než si myslíme

 

V diskusích pod podobnými příběhy se objevují desítky komentářů rodičů, kteří něco podobného zažili. Jedna maminka popisuje, že se jí syn schoval do stojanu s oblečením, jiný tatínek našel dceru u eskalátoru, kam ji přilákala pohyblivá madla.

 

„Nejčastěji se děti ztratí ve chvíli, kdy rodiče vyřizují platbu nebo se otočí k jinému dítěti,“ říká pan Novotný z ostrahy.

 

Jak ztrátě dítěte předejít? Pomáhá i prevence

 

  • Mluvte s dítětem o pravidlech v obchodě – „neodcházej“, „čekej na místě“, „hledej prodavače“.
  • Dejte mu na ruku náramek s telefonním číslem.
  • Mějte aktuální fotku v mobilu, ideálně i video.
  • Před vstupem do centra si zapamatujte oblečení dítěte.
  • Vyhýbejte se rušným místům v doprovodu více dětí, pokud to není nutné.

 

Zdroje: AkcniCeny.cz, policie.gov.cz, diskuze na emimino.cz

Mohlo by Vás zajímat

Dítě v obchodě otevřelo pití: Má na to právo? Příběh jedné matky z nákupu

Nakupování v supermarketu se pro mladou maminku proměnilo v trapnou scénu. Její syn sáhl po pití ještě před zaplacením a vzápětí čelila nepříjemnému napomenutí od ochranky. Kde je hranice mezi dětskou spontánností a porušením pravidel?

„Řekli mi, že za moje věci neručí. Ale to není pravda, zjistila jsem!“

Jana přišla na koupališti o kabelku s peněženkou a klíči. Cedule u vchodu tvrdila, že provozovatel za odložené věci neručí. Jenže jak se ukázalo, podle zákona to není tak jednoduché. Co dělat, když vám na koupališti něco ukradnou?

Rozbila jsem lahev vína v obchodě: „Cítila jsem se trapně, ale nechtěli po mně ani korunu.“

Rozbít zboží v obchodě je noční můra každého zákazníka. Emoce, stud i strach ze zaplacení se často mísí s nejistotou, co vlastně dělat. Kdo odpovídá za škodu, když se vám lahev vína sesune z regálu? A co všechno by měl zákazník vědět, aby neudělal chybu?

U pokladny se mi vždycky rozklepou ruce. Bojím se, co zas syn přihodil do košíku

Každý nákup s pětiletým Filipem je pro Anetu testem trpělivosti. Největší drama ale přichází až u pokladen, kde se skrývá sortiment navržený k impulzivním nákupům. Sladkosti, hračky, drobnosti. A psychologická past, které je těžké odolat – nejen dětem, ale i dospělým.

„Někdy mám chuť se zvednout a odejít,“ říká pokladní o chování zákazníků

Práce za kasou není jen o markování zboží. Pokladní denně čelí stresu, arogantním reakcím i předsudkům, přesto se snaží udržet profesionální přístup a úsměv. A i když někdy převažují náročné situace, najdou se zákazníci, kteří jim připomenou, proč tu práci vlastně dělají.

Kontrola účtenky: Příběh zákaznice, která našla na účtence zboží, co nekoupila

Jedna zákaznice si po nákupu všimla na účtence položky, kterou vůbec neměla v košíku. Reklamace jí přinesla peníze zpět a cennou zkušenost. Přečtěte si její příběh a zjistěte, proč se vyplatí kontrolovat účtenku po každém nákupu.

Konflikt u pokladny: „Čekám tu deset minut!“ křičel mladík na paní s pár věcmi

Mladík v supermarketu rozčileně vykřikl na paní, která mu vklouzla před pás s několika věcmi. Konflikty u pokladen se stávají častěji, než si myslíme. V článku zjistíte, proč nás nejvíc vytočí předbíhání ve frontě, jak reagovat klidně a jak si ušetřit nervy jednoduchými návyky při placení.

„Pokud bych chtěl prodávat potraviny, nechám se zaměstnat jako pokladní,“ říká Tomáš o samoobslužných pokladnách

Tomáš z menšího města u Brna se sice snažil modernímu trendu dát šanci, ale už po první zkušenosti věděl, že samoobslužné pokladny nejsou pro něj. Jeho příběh ukazuje, jak rozdílné mohou být emoce i názory zákazníků, když jde o pohodlí při nákupu a nové technologie v obchodech.

Vracení zboží v obchodě: Jogurt u rohlíků vypadá nevinně, ale může škodit

Změnit názor při nákupu je normální. Problém nastává, když necháte chlazené nebo mražené zboží mimo určená místa. Dochází k plýtvání, ohrožení zdraví i zbytečné práci navíc pro zaměstnance. Jak se tomu vyhnout?

Opustil ji kvůli mladší, ale pak pochopil, co ztratil. Její příběh je lekcí pro každou ženu.

Když vám kolegyně řekne: „Znáš aféru tvého muže?“, zhroutí se vám svět. Přesně to zažila Maria – matka čtyř dětí, učitelka a žena, která nikdy netušila, že jí muž tajně buduje nový život s jinou. A ne jen tak s kýmkoliv – s mediálně známou herečkou.

Spolupracujeme s: