Reklama Reklama
Vaše poloha:
„Nevěděl jsem, že podvod u samoobslužné pokladny může skončit u soudu.“
(Foto: canva.com)
„Nevěděl jsem, že podvod u samoobslužné pokladny může skončit u soudu.“
(Foto: canva.com)

02.09.2025

„Nevěděl jsem, že podvod u samoobslužné pokladny může skončit u soudu.“

Samoobslužné pokladny přinesly pohodlí, ale i prostor pro podvody. Někteří zákazníci záměrně zadávají levnější kódy ovoce či zeleniny a riskují tak pokuty i trestní stíhání. Jak tyto triky fungují, co na ně říkají obchody a jaké jsou právní následky?

 

Co se v článku dozvíte?

  • Jaké jsou nejčastější podvody u samoobslužných pokladen?
  • Jaký je rozdíl mezi přestupkem a trestným činem krádeže?
  • Jak reagují obchodní řetězce a jaké technologie zavádějí?
  • Mají svědci povinnost zasáhnout, když vidí krádež?
  • Jaké statistiky ukazují rozsah problému?
  • Co dělat, když se stanete svědkem podvodu?

 

Nejčastější triky u samoobslužných pokladen

 

Podvod u samoobslužné pokladny má často podobný scénář: zákazník namísto drahého avokáda zadá kód obyčejných brambor, nebo neoskenuje celé balení pečiva. Časté je i použití falešných kódů ovoce a zeleniny. V zahraničí se objevují i sofistikovanější pokusy, například přelepování čárových kódů levnějších položek na dražší výrobky.

 

Právní následky: od pokuty po trestní řízení

 

Ačkoliv se někomu může zdát, že jde o „malý trik“, z právního hlediska jde o krádež. Podle trestního zákoníku se krádež věci do 10 000 Kč řeší jako přestupek, nad tuto částku už jako trestný čin. Pokuta za podvod u pokladny může dosáhnout i desítek tisíc korun, v závažnějších případech hrozí podmíněný trest nebo záznam v rejstříku trestů.

 

Jak obchody reagují: kamery a chytré váhy

 

Supermarkety investují do moderních technologií. Kamery sledují prostor u pokladen, chytré váhy kontrolují, zda zboží odpovídá zadanému kódu, a proškolený personál provádí namátkové kontroly. Některé řetězce využívají i systém upozornění, pokud se položky neshodují s běžnými nákupními vzorci.

 

Role svědků: morální povinnost, nebo zásah do cizího života?

 

Mnoho lidí se ptá, zda mají povinnost reagovat, když vidí krádež u pokladny. Z právního hlediska zákazník nemá povinnost zasáhnout. Může však upozornit obsluhu či bezpečnostní službu. Psychologové dodávají, že pasivita často pramení ze strachu z konfliktu nebo pocitu, že „se mě to netýká“.

 

Statistiky a zajímavosti

 

Podle údajů některých obchodních řetězců se podvody u samoobslužných pokladen podílejí na celkových ztrátách zboží v obchodech až z 20 %. Zkušenosti ukazují, že nejčastěji podvádějí mladší zákazníci, kteří vnímají samoobslužné pokladny jako méně kontrolované místo.

 

Praktické rady: co dělat, když jste svědkem

 

  • Nepokoušejte se pachatele sami konfrontovat.
  • Upozorněte diskrétně obsluhu nebo ochranku.
  • Pokud jde o vážnější situaci, můžete volat policii.
  • Nezapomínejte, že mlčením se sice nedopouštíte trestného činu, ale podílíte se na toleranci k podvodům.

 

Zdroje: AkcniCeny.cz, Trestní zákoník č. 40/2009 Sb. – konkrétně § 205 (krádež) a hranice 10 000 Kč pro přestupek/trestný čin, Zákon o odpovědnosti za přestupky č. 250/2016 Sb. – jak se řeší přestupky

Mohlo by Vás zajímat

„Stála jsem u pokladny deset minut a nikdo nepřišel.“

Paní Jana chtěla jen rychle nakoupit a ušetřit čas. Místo toho strávila u samoobslužné pokladny deset minut čekáním, protože nikdo z personálu nebyl nablízku. Její zkušenost ukazuje, že bez lidské pomoci mohou moderní technologie selhávat.

„Jděte támhle.“ V supermarketu mi zakázali vybrat si pokladnu

Lenka šla po práci na běžný nákup. Místo klidného večera ji ale čekala konfrontace s personálem u pokladny, který jí odmítl umožnit rozhodnout se, jak chce zaplatit. Z malé situace se stal moment, který v ní rezonuje dodnes.

Kontrola účtenky: Příběh zákaznice, která našla na účtence zboží, co nekoupila

Jedna zákaznice si po nákupu všimla na účtence položky, kterou vůbec neměla v košíku. Reklamace jí přinesla peníze zpět a cennou zkušenost. Přečtěte si její příběh a zjistěte, proč se vyplatí kontrolovat účtenku po každém nákupu.

„Pokud bych chtěl prodávat potraviny, nechám se zaměstnat jako pokladní,“ říká Tomáš o samoobslužných pokladnách

Tomáš z menšího města u Brna se sice snažil modernímu trendu dát šanci, ale už po první zkušenosti věděl, že samoobslužné pokladny nejsou pro něj. Jeho příběh ukazuje, jak rozdílné mohou být emoce i názory zákazníků, když jde o pohodlí při nákupu a nové technologie v obchodech.

„Najednou jsme stáli tváří v tvář a já nevěděla, co říct‘: Síla okamžiku, který nečekáte“

Nečekaná setkání s lidmi z minulosti v sobě nesou zvláštní sílu – dokáží rozvířit emoce, vrátit vzpomínky a někdy i otevřít cestu k novým začátkům. Tento příběh ukazuje, jaký psychologický účinek může mít setkání po letech a proč stojí za to najít odvahu oslovit známého

„Občanku jsem měla, ale stejně mi alkohol neprodali“: Co dělat, když vás obsluha poníží

Paní Lucie se těšila na večer s přáteli. V supermarketu však místo lahve vína zažila trapnou a ponižující scénu. Přestože ukázala občanský průkaz, prodavačka i ochranka jí odmítli prodat alkohol a před ostatními zákazníky ji zesměšnili. Co v takové chvíli dělat a jaká máte práva?

„Musela jsem vybírat mezi školními potřebami a kroužky.“ Příběhy rodičů a kde vyhledat pomoc?

Finanční náklady na školní pomůcky, oblečení či obuv se pro mnohé rodiny stávají nepřekonatelnou překážkou. Často pak přichází bolestivé rozhodování, zda dítěti umožnit volnočasový kroužek, nebo raději zaplatit základní výdaje spojené se školou a domácností.

Tchyně se chce nastěhovat po porodu. Partner říká ano, ona ne

Markéta (43) čeká první dítě a už teď řeší rodinnou minikrizi: tchyně se chce po porodu nastěhovat „na dobu neurčitou“, jenže nastávající máma už bydlí s vlastní maminkou, která jí v komplikovaném těhotenství denně pomáhá. Konflikt je na spadnutí. Jak to nastavit férově – a hlavně klidně?

Neoprávněné obvinění z krádeže: Jak se bránit a kdy žádat odškodnění

Obvinění z krádeže v obchodě, i když neoprávněné, je pro zákazníka zdrcující. Pocit ponížení, když ochranka před lidmi prohledává vaši tašku, se hluboko vryje do paměti. Přinášíme příběh ženy, která se s tím setkala, a rady, jak v takových situacích reagovat a na co máte právo.

„Nevěřila bych, že z kulmy v obchodě můžu chytit vši. A přece se to stalo“

Nikdy by mě nenapadlo, že obyčejné vyzkoušení kulmy v drogerii skončí takovým problémem. Jen pár minut radosti z hezky natočených vlasů se proměnilo v týdny boje s nepříjemnou nákazou. Příběh ukazuje, jaké následky může mít zdánlivě nevinné testování kosmetických spotřebičů v obchodech.

Spolupracujeme s: