Reklama Reklama
Vaše poloha:
„Objevila jsem v baleném salátu živého slimáka. Nešlo jen o odpor, ale i o moje práva.“
(Foto: canva.com)
„Objevila jsem v baleném salátu živého slimáka. Nešlo jen o odpor, ale i o moje práva.“
(Foto: canva.com)

21.08.2025

„Objevila jsem v baleném salátu živého slimáka. Nešlo jen o odpor, ale i o moje práva.“

Petra, 41letá učitelka z Hradce Králové, si domů přinesla balený salát z oblíbeného supermarketu. Ve chvíli, kdy ho otevřela, objevila mezi listy živého slimáka. Zážitek v ní vyvolal silný odpor a dlouhé dny se nemohla donutit jíst podobné potraviny. Jak celou situaci řešila a co se z ní naučila?

 

Co se v článku dozvíte?

  • Co se stane, když v baleném salátu objevíte slimáka?
  • Jak postupovat při reklamaci potravin v supermarketu?
  • Jaké zdravotní riziko přináší kontaminovaná strava?
  • Jaká práva má spotřebitel a kdy zasahuje SZPI?
  • Jak se vyrovnat s psychickým odporem k jídlu po podobné zkušenosti?

 

Příběh Petry


Petra, 41letá učitelka základní školy, si cestou z práce koupila balený salát k večeři. Po otevření krabičky si ale všimla, že se mezi listy něco hýbe. Byl to živý slimák. „V tu chvíli se mi úplně zvedl žaludek. Salát letěl do koše a já měla pocit, že už nikdy nic podobného nesním,“ vzpomíná.

 

Následující dny se potýkala s nechutenstvím. „Když jsem otevřela jakoukoliv krabičku s jídlem, vybavil se mi ten moment. Dokonce i můj syn si všiml, že se mi dělá špatně jen při pohledu na zeleninu,“ přiznává Petra.

 

Reklamace a práva spotřebitele


Petra se rozhodla nenechat situaci jen tak. S obalem a účtenkou zamířila zpět do supermarketu. Tam jí peníze okamžitě vrátili. Zároveň podala podnět na Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci (SZPI). Podle zákona má spotřebitel v případě závadné potraviny právo na reklamaci a vrácení peněz, případně na výměnu zboží. Pokud by došlo k újmě na zdraví, lze žádat i náhradu škody.

 

SZPI podobné podněty prověřuje a může uložit obchodníkovi sankce. Cizí těleso v potravině je totiž považováno za závažný nedostatek z hlediska bezpečnosti.

 

Zdravotní rizika


Slimák v potravině není jen estetickým problémem. Může přenášet bakterie a parazity, které při konzumaci představují zdravotní riziko. Proto je důležité potravinu ihned vyhodit a nezkoušet ji zachránit odstraněním cizího tělesa.

 

Psychické dopady


Petra přiznává, že ji zkušenost zasáhla víc psychicky než fyzicky. „Několik týdnů jsem si nekoupila žádný balený salát. Raději jsem si všechno připravovala doma z čerstvé zeleniny. Potřebovala jsem čas, abych znovu získala důvěru,“ říká. Psychologové upozorňují, že podobné zážitky mohou vést až k fobii z určitých potravin a ovlivnit dlouhodobě stravovací návyky.

 

Doporučením je o zkušenosti otevřeně mluvit a postupně se k danému jídlu vracet. Pokud odpor přetrvává a zasahuje do běžného života, je vhodné vyhledat odbornou pomoc.

 

Příběh Petry ukazuje, že i zdánlivě banální problém, jako je slimák v salátu, může mít závažné následky – zdravotní, právní i psychické. Zároveň připomíná, že spotřebitel má vždy právo na reklamaci a ochranu.

 

Zdroje: AkcniCeny.cz, Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, emimino.cz, szpi.gov.cz

Mohlo by Vás zajímat

„V obchodě to vypadalo čerstvé, doma to bylo jiné,“ říká Eva o nákupu masa pod speciálním světlem

Eva Králová z Brna si nedávno odnesla z obchodu balíček masa a košík ovoce, které pod jasnými světly vypadaly neodolatelně čerstvé. Jenže doma přišlo vystřízlivění – barvy ztratily lesk a kvalita zdaleka neodpovídala dojmu z prodejny. Příběh ukazuje, jak nás může manipulace se světlem v obchodech nenápadně ovlivnit.

„Pokud bych chtěl prodávat potraviny, nechám se zaměstnat jako pokladní,“ říká Tomáš o samoobslužných pokladnách

Tomáš z menšího města u Brna se sice snažil modernímu trendu dát šanci, ale už po první zkušenosti věděl, že samoobslužné pokladny nejsou pro něj. Jeho příběh ukazuje, jak rozdílné mohou být emoce i názory zákazníků, když jde o pohodlí při nákupu a nové technologie v obchodech.

„Zase jsem se cítila jako nejhorší máma,“ přiznává, jak odmítla zaplatit sladkost u pokladny

Nakupování s dětmi bývá zkouškou trpělivosti i rodinného rozpočtu. Pavla, máma z Olomouce, zažila u pokladny scénu, která ji rozplakala. Proč jsou sladkosti u pokladen tak lákavé, jak reagovat na dětský pláč a proč se rodiče často cítí provinile, když odmítnou koupit drahou sladkost?

Spropitné už není jen pro číšníka. Víte, kde vás o něj požádají také?

Ještě nedávno bylo dýško samozřejmostí jen v restauraci nebo kavárně. Dnes se ale spropitné v Česku posouvá i do zcela nových oblastí – od samoobslužných pokladen přes e-shopy až po situace, kdy o něj zákazník musí rozhodnout ještě před samotnou službou. Co to vypovídá o české společnosti a kam nás tento trend zavede?

„Ochutnala jsem mango, pistácii i levanduli, ale k vanilce se vždycky vracím.“

Lucie, 34 let z Brna, miluje zmrzlinu od dětství. Zkoušela desítky chutí – od klasické čokoládové po exotické mango, pistácii či levanduli. Přesto se vždy znovu vrací k vanilkové zmrzlině, která jí připomíná dětství i první letní lásky. Její příběh o hledání dokonalé příchutě odráží i to, jak Češi skutečně volí mezi klasikou a trendy novinkami.

„Otevřu okno a mám hospodu v obýváku,“ popisuje Petra boj s kouřem od sousedů

Stačí pár potáhnutí a její byt se promění v zakouřenou místnost. Petra, 41letá grafička z Olomouce, už měsíce bojuje s kouřem od sousedů, který se jí valí dovnitř pokaždé, když chce vyvětrat. Kromě zápachu jí na balkon často přistávají i nedopalky. Jaké má možnosti obrany a proč se některá města už snaží kouření na balkonech zakázat?

Jak poznat kvalitní kuřecí maso: 7 znaků, které byste měli znát

Kuřecí maso je v českých kuchyních stálicí, ale jeho kvalita se může výrazně lišit. Chuť, výživová hodnota i bezpečnost závisí na původu kuřete, způsobu chovu a zpracování. Prozradíme vám, jak na první pohled a dotek poznáte maso, které stojí za to koupit, a jak se vyhnout nevýhodným či méně kvalitním kouskům.

„Netušila jsem, že večerní káva může bránit regeneraci mozku. Teď už si dávám pozor.“

Klára pila kávu celý den, aby zvládla pracovní tempo. Odpolední šálek byl pro ni rituál, večerní „dobíječ“ energie. Jenže čím dál častěji se budila uprostřed noci a ráno vstávala vyčerpaná. Teprve když narazila na studii o vlivu kofeinu na hluboký spánek, pochopila, co se děje – a začala měnit svůj pitný režim.

„Ve skladu máme 38 stupňů a jeden větrák pro deset lidí,“ říká Jana o práci v horku

Jana pracuje pátým rokem jako skladnice v logistickém centru. V době vlny veder se teplota v hale šplhá k 38 °C a jediný větrák sdílí deset lidí. Jak se s horkem vypořádává, co říká Zákoník práce a jak podobné podmínky snášejí lidé v jiných profesích?

„To dítě do vozíku nepatří,“ řekla přísně a lidé kolem se zarazili

Lucie, třicetiletá maminka z Brna, si šla v sobotu dopoledne jen pro pár věcí. Místo klidného nákupu se ale ocitla uprostřed ostré debaty o hygieně a bezpečnosti dětí v nákupních vozících. Rozdílné názory rodičů, zákazníků i zaměstnanců obchodu ukázaly, že téma rozděluje veřejnost i odborníky.

Spolupracujeme s: