Co se v článku dozvíte?
- Jaké jsou aktuální preference Čechů při výběru zmrzliny?
- Proč klasické příchutě stále dominují?
- Jak se prodávají sorbety a exotické varianty?
- Jak osobní zkušenost hlavní postavy odráží širší trend?
Dětství provoněné vanilkou
Pamatuju si to úplně přesně. Seděla jsem na lavičce před cukrárnou v centru Brna, v ruce kornout s vanilkovou zmrzlinou a prsty lepivé od rozpuštěných kapek. „Ta tvoje vanilka je nuda,“ škádlila mě tehdy kamarádka Jana, která si vždy brala jahodovou. Ale já jsem nedala dopustit na svou krémovou klasiku.
Od té doby se hodně změnilo. Z cukráren se staly moderní gelaterie, kde vám nabídnou sorbet z marakuji, slaný karamel, levanduli nebo bazalku. A já? Pořád experimentuji. Ale stejně jako tehdy na lavičce – nakonec se vracím k vanilce.
Dilema mezi klasikou a novinkami
„Lucie, máš ochutnat mango, je boží!“ přesvědčovala mě nedávno kolegyně z kavárny, kde pracuji. Postavila přede mě barevný kopeček sorbetu. Zkusila jsem. Byl osvěžující, šťavnatý, skoro jako kousek léta v misce. Přesto mi v hlavě zněla otázka: Proč mě to táhne zpátky k vanilce?
V kavárně denně sleduji, co si lidé objednávají. Ano, pár nadšenců sáhne po pistácii, mangovém sorbetu nebo levanduli. Ale drtivá většina se vrací ke klasice. „Máte čokoládovou? Jahodovou? Vanilkovou?“ To jsou nejčastější dotazy.
Češi a jejich nejoblíbenější příchutě
Podle průzkumů patří mezi nejprodávanější příchutě v Česku právě vanilková zmrzlina, čokoládová a jahodová. Tyto tři dohromady tvoří více než polovinu všech prodejů. Sorbety a exotické příchutě jsou lákadlem, ale spíše pro mladší generace nebo pro ty, kteří chtějí „zkusit něco nového“.
Prodavač zmrzliny na brněnské Moraváku mi nedávno řekl: „Každý rok se objeví nová módní vlna – jednou je to slaný karamel, podruhé levandule. Lidi to vyzkouší, ale pak se vrátí k vanilce. Ta je prostě jistota.“
Dialogy, které potvrzují trend
„Já jsem čokoládový typ,“ směje se můj kamarád Petr, když spolu sedíme u fontány. „Ale víš co? Stejně si dám občas vanilku, protože nic tak nepasuje k horkým malinám.“
V práci zase poslouchám zákazníky:
„Pro dceru jahodovou, pro mě vanilkovou, prosím.“
„Já bych chtěla něco netradičního. Máte tu pistácii?“
A když ji dostanou, často ještě dodají: „Ale příště si zas vezmu čokoládu.“
Vyústění: Návrat k srdcovce
Stála jsem nedávno u pultu se zmrzlinou a váhala. Mango nebo vanilka? Prodavač se usmál: „Tohle rozhodnutí vidím u lidí pořád. Vezmou novinku, ale k vanilce se vrátí. Jako domů.“ A měl pravdu. Nakonec jsem sáhla po vanilkové zmrzlině.
Možná proto, že vanilka není jen chuť. Je to vzpomínka na dětství, na babiččin kornout, na první polibek před cukrárnou. A i když ochutnám mango, pistácii nebo levanduli, k vanilce se prostě vždycky vrátím.
Zdroje: AkcniCeny.cz, emimino.cz