Reklama Reklama
Vaše poloha:
„Pokud bych chtěl prodávat potraviny, nechám se zaměstnat jako pokladní,“ říká Tomáš o samoobslužných pokladnách
(Foto: canva.com)
„Pokud bych chtěl prodávat potraviny, nechám se zaměstnat jako pokladní,“ říká Tomáš o samoobslužných pokladnách
(Foto: canva.com)

16.07.2025

„Pokud bych chtěl prodávat potraviny, nechám se zaměstnat jako pokladní,“ říká Tomáš o samoobslužných pokladnách

Tomáš z menšího města u Brna se sice snažil modernímu trendu dát šanci, ale už po první zkušenosti věděl, že samoobslužné pokladny nejsou pro něj. Jeho příběh ukazuje, jak rozdílné mohou být emoce i názory zákazníků, když jde o pohodlí při nákupu a nové technologie v obchodech.

 

Co se v článku dozvíte?

  • Proč Tomáš odmítá samoobslužné pokladny?
  • Jaké jsou zkušenosti dalších zákazníků?
  • Jak se samoobslužné pokladny vyvíjely a kde pomáhají?
  • Jaké problémy a konflikty u nich vznikají?

 

Zkušenost Tomáše se samoobslužnou pokladnou

 

Tomáš chodí do stejného supermarketu už roky. Má rád klidné tempo, povídání s pokladní a jistotu, že se někdo postará o jeho nákup. Když ho jeho dcera nedávno přemluvila, aby zkusili samoobslužnou pokladnu, bral to jako dobrodružství. „Vždyť to zvládneš, tati, je to rychlejší,“ šeptala mu do ucha. Jenže po několika minutách zápasu s obrazovkou a neustálého pípání skeneru se Tomáš začal potit.

 

„Nejde to naskenovat… co teď? Proč mi to hlásí chybu?“ bručel. A když jim do toho zasáhla zaměstnankyně a s lehkým nezájmem pomohla, Tomáš si povzdechl: „Pokud bych chtěl prodávat potraviny, nechám se zaměstnat jako pokladní.“

 

„Nejsem pokladní, děkuji, nechci“ – Tomášův postoj

 

Od té doby se samoobslužným pokladnám vyhýbá. „Mám práci, která mě živí, a když jdu nakoupit, nechci se učit další,“ říká s určitou dávkou frustrace. Technologie ho spíš stresují, než baví. Navíc má pocit, že u klasické pokladny má víc času si věci zkontrolovat a popovídat si.

 

„Čas u pokladen se pořád měří, všichni někam spěchají, ale já si raději počkám,“ dodává. Pro něj není pohodlí při nákupu v rychlosti, ale v jistotě, že vše proběhne bez chyb.

 

Hlasy z druhé strany: proč je lidé milují

 

Marie, čtyřicet šestiletá maminka, vidí situaci jinak. „Já samoobslužné pokladny miluju. Nemusím čekat ve frontě, mám kontrolu nad tím, jak zboží naskenuju, a odcházím rychleji.“ Lucie, devětadvacetiletá zákaznice, dodává: „Jsou super, ale viděla jsem už pár lidí, co se snažili schovat zboží. To je bohužel realita.“

 

Podle Miroslava, který má přes šedesát let, ale nejsou technologie bezchybné. „Často systém hlásí, že zboží nebylo položeno na váhu, i když tam je. To pak zdržuje a člověk je nervózní.“

 

Problémy a konflikty u samoobsluh

 

Ne všichni se s novinkami sžijí. Milena, sedmdesátiletá seniorka, se snažila naučit skenovat, ale narazila na nezájem personálu. „Řekli mi, ať si to zkusím znovu, a já se tam cítila jako přítěž,“ svěřuje se. Mnozí senioři se tak vrací k obsluze pokladen, protože se cítí bezpečněji.

 

Konflikty u pokladen nejsou vzácností – od drobných hádek přes chybné účtování až po podezření z krádeží v samoobsluze. To vše přináší emoce, které nakupování často promění v nečekaný stres.

 

Budoucnost pokladen a kam to směřuje?

 

„První samoobslužné pokladny se v Česku objevily kolem roku 2008 a od té doby prošly velkým vývojem,“ vysvětluje retail analytik Jan Konečný. „Dnes se testují pokladny, které poznají zboží automaticky pomocí kamer a umělé inteligence. Cílem je vyšší efektivita nákupů a menší fronty.“

 

Tomáš ale nad tím jen mávne rukou. „Ať si ty technologie zkoušejí jiní. Já zůstanu u klasiky,“ říká a spokojeně míří k pokladní, kterou zná jménem. Pro něj je nákup nejen o zboží, ale i o klidu a lidském kontaktu.

 

Zdroje: AkcniCeny.cz, zkušenosti zákazníků a zaměstnanců, Retail News

Mohlo by Vás zajímat

„Stála jsem u pokladny deset minut a nikdo nepřišel.“

Paní Jana chtěla jen rychle nakoupit a ušetřit čas. Místo toho strávila u samoobslužné pokladny deset minut čekáním, protože nikdo z personálu nebyl nablízku. Její zkušenost ukazuje, že bez lidské pomoci mohou moderní technologie selhávat.

„Jděte támhle.“ V supermarketu mi zakázali vybrat si pokladnu

Lenka šla po práci na běžný nákup. Místo klidného večera ji ale čekala konfrontace s personálem u pokladny, který jí odmítl umožnit rozhodnout se, jak chce zaplatit. Z malé situace se stal moment, který v ní rezonuje dodnes.

„Nevěděl jsem, že podvod u samoobslužné pokladny může skončit u soudu.“

Samoobslužné pokladny přinesly pohodlí, ale i prostor pro podvody. Někteří zákazníci záměrně zadávají levnější kódy ovoce či zeleniny a riskují tak pokuty i trestní stíhání. Jak tyto triky fungují, co na ně říkají obchody a jaké jsou právní následky?

„Objevila jsem v baleném salátu živého slimáka. Nešlo jen o odpor, ale i o moje práva.“

Petra, 41letá učitelka z Hradce Králové, si domů přinesla balený salát z oblíbeného supermarketu. Ve chvíli, kdy ho otevřela, objevila mezi listy živého slimáka. Zážitek v ní vyvolal silný odpor a dlouhé dny se nemohla donutit jíst podobné potraviny. Jak celou situaci řešila a co se z ní naučila?

„Zase jsem se cítila jako nejhorší máma,“ přiznává, jak odmítla zaplatit sladkost u pokladny

Nakupování s dětmi bývá zkouškou trpělivosti i rodinného rozpočtu. Pavla, máma z Olomouce, zažila u pokladny scénu, která ji rozplakala. Proč jsou sladkosti u pokladen tak lákavé, jak reagovat na dětský pláč a proč se rodiče často cítí provinile, když odmítnou koupit drahou sladkost?

„Vytáhla mi z košíku máslo a odešla.“ Reálný příběh ukazuje temnou stránku slev

V obchodech v období slev přibývá konfliktů mezi zákazníky. Když paní Ivetě někdo vzal zboží přímo z jejího košíku, nestačila se divit. Co dělat, když se vám stane něco podobného? A jak v takové situaci správně zareagovat?

Pečivo v obchodě osahával rukou: „Zvedl se mi žaludek,“ říká Kateřina

Kateřina, třiatřicetiletá grafička z Plzně, zažila při nákupu v supermarketu nepříjemnou scénu. Zákazník před ní vybíral pečivo přímo rukou. Odporné? Ano. A bohužel i běžné. Jaké hrozí riziko a co se dělá v zahraničí jinak?

„Nechyběly vám tři koruny?“ zeptala se tiše. A mně se zatajil dech

Někdy stačí málo – třeba tři koruny – aby se svět na chvíli změnil k lepšímu. Příběh o jedné nečekané pomoci u pokladny ukazuje, že lidskost má stále své místo, i když si jí někdy skoro nevšimneme.

Rozbila jsem lahev vína v obchodě: „Cítila jsem se trapně, ale nechtěli po mně ani korunu.“

Rozbít zboží v obchodě je noční můra každého zákazníka. Emoce, stud i strach ze zaplacení se často mísí s nejistotou, co vlastně dělat. Kdo odpovídá za škodu, když se vám lahev vína sesune z regálu? A co všechno by měl zákazník vědět, aby neudělal chybu?

U pokladny se mi vždycky rozklepou ruce. Bojím se, co zas syn přihodil do košíku

Každý nákup s pětiletým Filipem je pro Anetu testem trpělivosti. Největší drama ale přichází až u pokladen, kde se skrývá sortiment navržený k impulzivním nákupům. Sladkosti, hračky, drobnosti. A psychologická past, které je těžké odolat – nejen dětem, ale i dospělým.

Spolupracujeme s: