Co se v článku dozvíte?
- Proč vám může lékárník vydat jiné balení léků?
- Kdy se smí lék nahradit jiným?
- Co znamená poznámka „Nezaměňovat“ na receptu?
- Jaký mají lékárníci manévrovací prostor?
- Můžete výdej léku odmítnout?
„Takhle to přece není napsané“
Byl to obyčejný páteční podvečer. Alena, administrativní pracovnice z menšího města, si po práci odskočila do lékárny. V kabelce měla čerstvě vystavený recept od své praktické lékařky – na lék, který užívá roky. „Jsem zvyklá na stejné balení i značku. Vím, jak vypadá krabička, a hned poznám, kdyby mi dali něco jiného,“ říká.
Jenže tentokrát se scénář změnil. Lékárnice přinesla krabičku, která byla zjevně jiná – větší. „Překvapilo mě to a první, co mě napadlo, bylo: Udělali chybu? Nebo to pojišťovna neproplatí?“ vybavuje si Alena.
Pochybnosti a obavy
„Promiňte, ale tohle není to, co mám napsané,“ ozvala se nejistě. V hlavě se jí honilo, jestli je to vůbec legální. Měla strach, že větší balení znamená doplatek navíc, nebo že jí lékařka předepíše další až po delší době.
Lékárnice ale zůstala klidná. „Malá balení jsou teď vyprodaná u všech dodavatelů. Mohu vám vydat větší, aby vám léčba nepřerušila. Je to podle pravidel a pojišťovna to uhradí,“ vysvětlila.
Jak to vidí odborníci?
„Lékárník má v některých případech možnost vydat větší balení nebo jinou variantu léku, pokud je původní nedostupný,“ potvrzuje PharmDr. Ivana Lánová, vedoucí jedné pražské lékárny. „Změnu vždy zaznamenáme do elektronického receptu, aby bylo jasné, proč k ní došlo.“
Kromě toho existuje i tzv. generická substituce – možnost vydat stejnou účinnou látku, ale od jiného výrobce. „To je běžné zejména u léků, kde je stanovena úhrada a různí výrobci dodávají totožné složení,“ dodává Ing. Michal Petrov, odborník na lékovou politiku.
„Nezaměňovat“ má váhu
Na receptu se může objevit poznámka „Nezaměňovat“. V takovém případě lékárník nesmí nabídnout jinou značku, i kdyby byla levnější nebo dostupnější. „Rozhodnutí je pak plně na lékaři. Pacient by měl vědět, že tím ale někdy riskuje výpadek léčby, pokud dané balení není k dostání,“ upozorňuje Lánová.
Když pacient nechce náhradní lék
Podle Petra je důležité, aby pacienti věděli, že mají právo odmítnout náhradu. „Jenže pak si často musí lék shánět sami, nebo čekat na jeho naskladnění,“ vysvětluje. V některých případech může být jediným řešením koupě na vlastní náklady.
Zkušenosti ostatních
„Dali mi jinou značku antibiotik a měla jsem po nich žaludeční potíže,“ vzpomíná čtenářka Simona. „Od té doby vždy říkám, že chci originál.“
Michal má jiný problém: „Vadí mi, když mi lékárník nevysvětlí, proč dostávám jiný lék. Teprve doma zjistím, že je to jen jiná krabička se stejnou účinnou látkou.“
Lékárnice Lánová k tomu dodává: „Empatie a komunikace jsou základ. Pacient má právo vědět, proč mu dáváme jiný lék, a nebát se zeptat.“
Smíření a pochopení
Alena nakonec lék převzala. „Když mi to lékárnice vysvětlila, došlo mi, že jde vlastně o pomoc, ne o chybu. Větší balení mi vydrží déle a nemusím běhat po lékárnách,“ říká.
Dnes má pro ostatní jasné doporučení: „Nebojte se v lékárně ptát. Je lepší vědět hned než si doma lámat hlavu, jestli vám dali něco špatně.“
Zdroje: AkcniCeny.cz, Státní ústav pro kontrolu léčiv (SÚKL), diskuzní fóra