Vaše poloha:
„Překvapilo mě, že mi dali jiné balení, než napsal doktor. Nevěděla jsem, že to smí,“
(Foto: canva.com)
„Překvapilo mě, že mi dali jiné balení, než napsal doktor. Nevěděla jsem, že to smí,“
(Foto: canva.com)

08.08.2025

„Překvapilo mě, že mi dali jiné balení, než napsal doktor. Nevěděla jsem, že to smí,“

Alena přišla do lékárny s jasným očekáváním, ale domů si odnesla jiné balení léků, než jaké jí předepsal lékař. Situace ji zaskočila – nešlo ale o chybu, nýbrž o běžnou praxi. Jak to vlastně v lékárně funguje a co všechno si lékárníci smějí dovolit?

 

Co se v článku dozvíte?

  • Proč vám může lékárník vydat jiné balení léků?
  • Kdy se smí lék nahradit jiným?
  • Co znamená poznámka „Nezaměňovat“ na receptu?
  • Jaký mají lékárníci manévrovací prostor?
  • Můžete výdej léku odmítnout?

 

„Takhle to přece není napsané“

 

Byl to obyčejný páteční podvečer. Alena, administrativní pracovnice z menšího města, si po práci odskočila do lékárny. V kabelce měla čerstvě vystavený recept od své praktické lékařky – na lék, který užívá roky. „Jsem zvyklá na stejné balení i značku. Vím, jak vypadá krabička, a hned poznám, kdyby mi dali něco jiného,“ říká.

 

Jenže tentokrát se scénář změnil. Lékárnice přinesla krabičku, která byla zjevně jiná – větší. „Překvapilo mě to a první, co mě napadlo, bylo: Udělali chybu? Nebo to pojišťovna neproplatí?“ vybavuje si Alena.

 

Pochybnosti a obavy

 

„Promiňte, ale tohle není to, co mám napsané,“ ozvala se nejistě. V hlavě se jí honilo, jestli je to vůbec legální. Měla strach, že větší balení znamená doplatek navíc, nebo že jí lékařka předepíše další až po delší době.

 

Lékárnice ale zůstala klidná. „Malá balení jsou teď vyprodaná u všech dodavatelů. Mohu vám vydat větší, aby vám léčba nepřerušila. Je to podle pravidel a pojišťovna to uhradí,“ vysvětlila.

 

Jak to vidí odborníci?

 

„Lékárník má v některých případech možnost vydat větší balení nebo jinou variantu léku, pokud je původní nedostupný,“ potvrzuje PharmDr. Ivana Lánová, vedoucí jedné pražské lékárny. „Změnu vždy zaznamenáme do elektronického receptu, aby bylo jasné, proč k ní došlo.“

 

Kromě toho existuje i tzv. generická substituce – možnost vydat stejnou účinnou látku, ale od jiného výrobce. „To je běžné zejména u léků, kde je stanovena úhrada a různí výrobci dodávají totožné složení,“ dodává Ing. Michal Petrov, odborník na lékovou politiku.

 

„Nezaměňovat“ má váhu

 

Na receptu se může objevit poznámka „Nezaměňovat“. V takovém případě lékárník nesmí nabídnout jinou značku, i kdyby byla levnější nebo dostupnější. „Rozhodnutí je pak plně na lékaři. Pacient by měl vědět, že tím ale někdy riskuje výpadek léčby, pokud dané balení není k dostání,“ upozorňuje Lánová.

 

Když pacient nechce náhradní lék

 

Podle Petra je důležité, aby pacienti věděli, že mají právo odmítnout náhradu. „Jenže pak si často musí lék shánět sami, nebo čekat na jeho naskladnění,“ vysvětluje. V některých případech může být jediným řešením koupě na vlastní náklady.

 

Zkušenosti ostatních

 

„Dali mi jinou značku antibiotik a měla jsem po nich žaludeční potíže,“ vzpomíná čtenářka Simona. „Od té doby vždy říkám, že chci originál.“

 

Michal má jiný problém: „Vadí mi, když mi lékárník nevysvětlí, proč dostávám jiný lék. Teprve doma zjistím, že je to jen jiná krabička se stejnou účinnou látkou.“

 

Lékárnice Lánová k tomu dodává: „Empatie a komunikace jsou základ. Pacient má právo vědět, proč mu dáváme jiný lék, a nebát se zeptat.“

 

Smíření a pochopení

 

Alena nakonec lék převzala. „Když mi to lékárnice vysvětlila, došlo mi, že jde vlastně o pomoc, ne o chybu. Větší balení mi vydrží déle a nemusím běhat po lékárnách,“ říká.

 

Dnes má pro ostatní jasné doporučení: „Nebojte se v lékárně ptát. Je lepší vědět hned než si doma lámat hlavu, jestli vám dali něco špatně.“

 

Zdroje: AkcniCeny.cz, Státní ústav pro kontrolu léčiv (SÚKL), diskuzní fóra

Mohlo by Vás zajímat

„Jděte támhle.“ V supermarketu mi zakázali vybrat si pokladnu

Lenka šla po práci na běžný nákup. Místo klidného večera ji ale čekala konfrontace s personálem u pokladny, který jí odmítl umožnit rozhodnout se, jak chce zaplatit. Z malé situace se stal moment, který v ní rezonuje dodnes.

„Vytáhla mi z košíku máslo a odešla.“ Reálný příběh ukazuje temnou stránku slev

V obchodech v období slev přibývá konfliktů mezi zákazníky. Když paní Ivetě někdo vzal zboží přímo z jejího košíku, nestačila se divit. Co dělat, když se vám stane něco podobného? A jak v takové situaci správně zareagovat?

Pečivo v obchodě osahával rukou: „Zvedl se mi žaludek,“ říká Kateřina

Kateřina, třiatřicetiletá grafička z Plzně, zažila při nákupu v supermarketu nepříjemnou scénu. Zákazník před ní vybíral pečivo přímo rukou. Odporné? Ano. A bohužel i běžné. Jaké hrozí riziko a co se dělá v zahraničí jinak?

„Napsala jsem recenzi a začalo peklo.“ Lenka popsala, jak ji kvůli pravdě kontaktoval i do práce

Když Lenka napsala negativní, ale věcnou recenzi na novou restauraci, netušila, co spustí. Zprávy, telefonáty i trapný hovor v kanceláři – jen kvůli dvěma hvězdičkám a studené polévce. Právnička radí, jak se v podobné situaci bránit a chránit.

„Nechyběly vám tři koruny?“ zeptala se tiše. A mně se zatajil dech

Někdy stačí málo – třeba tři koruny – aby se svět na chvíli změnil k lepšímu. Příběh o jedné nečekané pomoci u pokladny ukazuje, že lidskost má stále své místo, i když si jí někdy skoro nevšimneme.

Co dělat, když vám revizor dá pokutu neprávem: Braňte se správně a včas

Pokutu za jízdu načerno vám může revizor udělit i neprávem – třeba když máte platný lístek, ale selže čtečka nebo dojde k chybě při kontrole. V článku zjistíte, jak se bránit, kam se obrátit a jaké máte zákonné možnosti obrany proti neoprávněné pokutě v MHD.

„Najednou tam nebyla… Myslela jsem, že se mi zastaví srdce,“ popisuje Monika chvíli, kdy se jí v nákupním centru ztratila dcera

Ztráta dítěte patří k největším nočním můrám každého rodiče. Monika zažila tuto děsivou situaci na vlastní kůži, když se jí v obchodním centru ztratila pětiletá dcera. Díky rychlé reakci a pomoci ochranky však vše dobře dopadlo. V článku přinášíme nejen její příběh, ale i praktické rady, jak podobnou situaci zvládnout s rozvahou.

„Řekli mi, že za moje věci neručí. Ale to není pravda, zjistila jsem!“

Jana přišla na koupališti o kabelku s peněženkou a klíči. Cedule u vchodu tvrdila, že provozovatel za odložené věci neručí. Jenže jak se ukázalo, podle zákona to není tak jednoduché. Co dělat, když vám na koupališti něco ukradnou?

Rozbila jsem lahev vína v obchodě: „Cítila jsem se trapně, ale nechtěli po mně ani korunu.“

Rozbít zboží v obchodě je noční můra každého zákazníka. Emoce, stud i strach ze zaplacení se často mísí s nejistotou, co vlastně dělat. Kdo odpovídá za škodu, když se vám lahev vína sesune z regálu? A co všechno by měl zákazník vědět, aby neudělal chybu?

U pokladny se mi vždycky rozklepou ruce. Bojím se, co zas syn přihodil do košíku

Každý nákup s pětiletým Filipem je pro Anetu testem trpělivosti. Největší drama ale přichází až u pokladen, kde se skrývá sortiment navržený k impulzivním nákupům. Sladkosti, hračky, drobnosti. A psychologická past, které je těžké odolat – nejen dětem, ale i dospělým.

Spolupracujeme s: