Co se v článku dozvíte?
- Kdy má návštěvník koupaliště nárok na náhradu škody?
- Co znamená cedule „za odložené věci neručíme“?
- Jaké jsou výjimky z odpovědnosti provozovatele?
- Kde musí být věc odložena, aby za ni provozovatel odpovídal?
- Jak postupovat, když dojde ke krádeži nebo ztrátě věci?
Letní den, který se rychle zvrtl
„Byl to krásný srpnový den, koupaliště plné lidí, děti nadšené z tobogánu. Měla jsem chuť si na chvíli odpočinout,“ vzpomíná Jana (38), účetní z Brna a maminka dvou dětí. Kabelku si odložila do uzamykatelné skříňky v šatně, zamkla, zkontrolovala zámek a odešla s dětmi k bazénu. Po hodině se vrátila – a zůstala stát jako opařená.
„Dvířka skříňky byla vypáčená, kabelka pryč. S ní i peněženka, klíče, mobil a doklady. Byla jsem v šoku.“
„Za odložené věci neručíme,“ zněla odpověď
Jana se okamžitě obrátila na personál. U pokladny ale narazila na ceduli: „Za odložené věci neručíme.“ Pokladní jí bez většího zájmu sdělil, že ať to nahlásí na policii, oni že s tím nic dělat nemůžou.
„Cítila jsem se bezmocná. Jako by to byla moje vina, že jsem si dovolila si věci uložit tam, kam se má,“ říká Jana. „Ale v duchu jsem si říkala – to přece není možné, aby za to nikdo nenesl odpovědnost.“
Pátrání po pravdě a právech
Ještě ten večer Jana prohledala internet a narazila na radu právničky z dTestu, která vysvětlovala:
„Provozovatel koupaliště odpovídá za věci, které návštěvník odložil na místě k tomu určeném – tedy typicky do šatny, uzamykatelné skříňky, na věšák u bazénu. Cedule sama o sobě odpovědnost provozovatele neanuluje, ta je daná zákonem.“
Konkrétně jde o § 2945 občanského zákoníku: „Kdo provozuje zařízení sloužící veřejnosti (např. koupaliště), odpovídá za škodu na věci, kterou mu návštěvník odložil při využití služeb zařízení obvyklým způsobem.“
To byl zlom. Jana se rozhodla bránit.
Jak postupovala a co jí pomohlo?
„Sepsala jsem žádost o náhradu škody, přiložila protokol od policie, vstupenku, fotky vypáčené skříňky. V e-mailu jsem citovala zákon, uvedla hodnotu ztracených věcí a požadovala úhradu.“
Zpočátku se nikdo neozýval. Po dvou týdnech přišlo první vyjádření: žádost přijata, věc prošetřují. Po dalších dvou týdnech přišlo rozhodnutí – koupaliště uznalo odpovědnost, ale proplatí jen část škody.
„Dostala jsem zpět 2 500 Kč. Bylo to méně než skutečná škoda, ale měla jsem pocit, že spravedlnost trochu zvítězila. A hlavně – poučila jsem se.“
Proč cedule „neručíme“ stále visí?
Oslovili jsme anonymně i zaměstnance jiného městského koupaliště:
„Ty cedule jsou tam hlavně preventivně. Často odrazují lidi od toho, aby si nechávali cennosti volně na dece. Ale pokud si někdo uloží věc do zamykatelné skříňky a dojde k vloupání, odpovědnost provozovatele tam opravdu je.“
Nejhorší je nic nezkusit
Jana není jediná. Pavel (45), návštěvník jiného koupaliště, měl podobnou zkušenost – nechal telefon v batohu na trávníku a ten zmizel. Tam ale na náhradu opravdu neměl nárok. „Byla to moje chyba, že jsem si ho nevzal s sebou nebo nenechal ve skříňce,“ uznává zpětně.
Co radí Jana dnes ostatním?
„Nenechte se odbýt. Provozovatel má odpovědnost, i když tvrdí opak. Pomohlo mi, že jsem si vše ověřila u právníků. A hlavně – cennosti vždy ukládám do skříňky. Pokud ji koupaliště nemá, nic cenného s sebou raději nenosím.“
Zdroje: AkcniCeny.cz, Občanský zákoník – § 2945 zákona č. 89/2012 Sb., dtest.cz, coi.cz, zkušenosti návštěvníků koupališt