Vaše poloha:
„Řekli mi, že za moje věci neručí. Ale to není pravda, zjistila jsem!“
(Foto: canva.com)
„Řekli mi, že za moje věci neručí. Ale to není pravda, zjistila jsem!“
(Foto: canva.com)

02.08.2025

„Řekli mi, že za moje věci neručí. Ale to není pravda, zjistila jsem!“

Jana přišla na koupališti o kabelku s peněženkou a klíči. Cedule u vchodu tvrdila, že provozovatel za odložené věci neručí. Jenže jak se ukázalo, podle zákona to není tak jednoduché. Co dělat, když vám na koupališti něco ukradnou?

 

Co se v článku dozvíte?

  • Kdy má návštěvník koupaliště nárok na náhradu škody?
  • Co znamená cedule „za odložené věci neručíme“?
  • Jaké jsou výjimky z odpovědnosti provozovatele?
  • Kde musí být věc odložena, aby za ni provozovatel odpovídal?
  • Jak postupovat, když dojde ke krádeži nebo ztrátě věci?

 

Letní den, který se rychle zvrtl

 

„Byl to krásný srpnový den, koupaliště plné lidí, děti nadšené z tobogánu. Měla jsem chuť si na chvíli odpočinout,“ vzpomíná Jana (38), účetní z Brna a maminka dvou dětí. Kabelku si odložila do uzamykatelné skříňky v šatně, zamkla, zkontrolovala zámek a odešla s dětmi k bazénu. Po hodině se vrátila – a zůstala stát jako opařená.

 

„Dvířka skříňky byla vypáčená, kabelka pryč. S ní i peněženka, klíče, mobil a doklady. Byla jsem v šoku.“

 

„Za odložené věci neručíme,“ zněla odpověď

 

Jana se okamžitě obrátila na personál. U pokladny ale narazila na ceduli: „Za odložené věci neručíme.“ Pokladní jí bez většího zájmu sdělil, že ať to nahlásí na policii, oni že s tím nic dělat nemůžou.

 

„Cítila jsem se bezmocná. Jako by to byla moje vina, že jsem si dovolila si věci uložit tam, kam se má,“ říká Jana. „Ale v duchu jsem si říkala – to přece není možné, aby za to nikdo nenesl odpovědnost.“

 

Pátrání po pravdě a právech

 

Ještě ten večer Jana prohledala internet a narazila na radu právničky z dTestu, která vysvětlovala:


„Provozovatel koupaliště odpovídá za věci, které návštěvník odložil na místě k tomu určeném – tedy typicky do šatny, uzamykatelné skříňky, na věšák u bazénu. Cedule sama o sobě odpovědnost provozovatele neanuluje, ta je daná zákonem.“

 

Konkrétně jde o § 2945 občanského zákoníku: „Kdo provozuje zařízení sloužící veřejnosti (např. koupaliště), odpovídá za škodu na věci, kterou mu návštěvník odložil při využití služeb zařízení obvyklým způsobem.“

 

To byl zlom. Jana se rozhodla bránit.

 

Jak postupovala a co jí pomohlo?

 

„Sepsala jsem žádost o náhradu škody, přiložila protokol od policie, vstupenku, fotky vypáčené skříňky. V e-mailu jsem citovala zákon, uvedla hodnotu ztracených věcí a požadovala úhradu.“

 

Zpočátku se nikdo neozýval. Po dvou týdnech přišlo první vyjádření: žádost přijata, věc prošetřují. Po dalších dvou týdnech přišlo rozhodnutí – koupaliště uznalo odpovědnost, ale proplatí jen část škody.

 

„Dostala jsem zpět 2 500 Kč. Bylo to méně než skutečná škoda, ale měla jsem pocit, že spravedlnost trochu zvítězila. A hlavně – poučila jsem se.“

 

Proč cedule „neručíme“ stále visí?

 

Oslovili jsme anonymně i zaměstnance jiného městského koupaliště:
„Ty cedule jsou tam hlavně preventivně. Často odrazují lidi od toho, aby si nechávali cennosti volně na dece. Ale pokud si někdo uloží věc do zamykatelné skříňky a dojde k vloupání, odpovědnost provozovatele tam opravdu je.“

 

Nejhorší je nic nezkusit

 

Jana není jediná. Pavel (45), návštěvník jiného koupaliště, měl podobnou zkušenost – nechal telefon v batohu na trávníku a ten zmizel. Tam ale na náhradu opravdu neměl nárok. „Byla to moje chyba, že jsem si ho nevzal s sebou nebo nenechal ve skříňce,“ uznává zpětně.

 

Co radí Jana dnes ostatním?

 

„Nenechte se odbýt. Provozovatel má odpovědnost, i když tvrdí opak. Pomohlo mi, že jsem si vše ověřila u právníků. A hlavně – cennosti vždy ukládám do skříňky. Pokud ji koupaliště nemá, nic cenného s sebou raději nenosím.“

 

Zdroje: AkcniCeny.cz, Občanský zákoník – § 2945 zákona č. 89/2012 Sb., dtest.cz, coi.cz, zkušenosti návštěvníků koupališt

Mohlo by Vás zajímat

„Najednou tam nebyla… Myslela jsem, že se mi zastaví srdce,“ popisuje Monika chvíli, kdy se jí v nákupním centru ztratila dcera

Ztráta dítěte patří k největším nočním můrám každého rodiče. Monika zažila tuto děsivou situaci na vlastní kůži, když se jí v obchodním centru ztratila pětiletá dcera. Díky rychlé reakci a pomoci ochranky však vše dobře dopadlo. V článku přinášíme nejen její příběh, ale i praktické rady, jak podobnou situaci zvládnout s rozvahou.

Plavky od 60 Kč: Letní hity pro celou rodinu z řetězců, které vás překvapí

Léto je tady a s ním i potřeba rychle a levně pořídit plavky pro sebe i celou rodinu. V článku zjistíte, kde seženete trendy kousky už od 60 Kč, na co si dát pozor při výběru a jaké střihy teď frčí.

Rozbila jsem lahev vína v obchodě: „Cítila jsem se trapně, ale nechtěli po mně ani korunu.“

Rozbít zboží v obchodě je noční můra každého zákazníka. Emoce, stud i strach ze zaplacení se často mísí s nejistotou, co vlastně dělat. Kdo odpovídá za škodu, když se vám lahev vína sesune z regálu? A co všechno by měl zákazník vědět, aby neudělal chybu?

U pokladny se mi vždycky rozklepou ruce. Bojím se, co zas syn přihodil do košíku

Každý nákup s pětiletým Filipem je pro Anetu testem trpělivosti. Největší drama ale přichází až u pokladen, kde se skrývá sortiment navržený k impulzivním nákupům. Sladkosti, hračky, drobnosti. A psychologická past, které je těžké odolat – nejen dětem, ale i dospělým.

„Někdy mám chuť se zvednout a odejít,“ říká pokladní o chování zákazníků

Práce za kasou není jen o markování zboží. Pokladní denně čelí stresu, arogantním reakcím i předsudkům, přesto se snaží udržet profesionální přístup a úsměv. A i když někdy převažují náročné situace, najdou se zákazníci, kteří jim připomenou, proč tu práci vlastně dělají.

Kontrola účtenky: Příběh zákaznice, která našla na účtence zboží, co nekoupila

Jedna zákaznice si po nákupu všimla na účtence položky, kterou vůbec neměla v košíku. Reklamace jí přinesla peníze zpět a cennou zkušenost. Přečtěte si její příběh a zjistěte, proč se vyplatí kontrolovat účtenku po každém nákupu.

Konflikt u pokladny: „Čekám tu deset minut!“ křičel mladík na paní s pár věcmi

Mladík v supermarketu rozčileně vykřikl na paní, která mu vklouzla před pás s několika věcmi. Konflikty u pokladen se stávají častěji, než si myslíme. V článku zjistíte, proč nás nejvíc vytočí předbíhání ve frontě, jak reagovat klidně a jak si ušetřit nervy jednoduchými návyky při placení.

„Pokud bych chtěl prodávat potraviny, nechám se zaměstnat jako pokladní,“ říká Tomáš o samoobslužných pokladnách

Tomáš z menšího města u Brna se sice snažil modernímu trendu dát šanci, ale už po první zkušenosti věděl, že samoobslužné pokladny nejsou pro něj. Jeho příběh ukazuje, jak rozdílné mohou být emoce i názory zákazníků, když jde o pohodlí při nákupu a nové technologie v obchodech.

Dítě v obchodě otevřelo pití: Má na to právo? Příběh jedné matky z nákupu

Nakupování v supermarketu se pro mladou maminku proměnilo v trapnou scénu. Její syn sáhl po pití ještě před zaplacením a vzápětí čelila nepříjemnému napomenutí od ochranky. Kde je hranice mezi dětskou spontánností a porušením pravidel?

Vracení zboží v obchodě: Jogurt u rohlíků vypadá nevinně, ale může škodit

Změnit názor při nákupu je normální. Problém nastává, když necháte chlazené nebo mražené zboží mimo určená místa. Dochází k plýtvání, ohrožení zdraví i zbytečné práci navíc pro zaměstnance. Jak se tomu vyhnout?

Spolupracujeme s: