Vaše poloha:
„V obchodě to vypadalo čerstvé, doma to bylo jiné,“ říká Eva o nákupu masa pod speciálním světlem
(Foto: canva.com)
„V obchodě to vypadalo čerstvé, doma to bylo jiné,“ říká Eva o nákupu masa pod speciálním světlem
(Foto: canva.com)

19.08.2025

„V obchodě to vypadalo čerstvé, doma to bylo jiné,“ říká Eva o nákupu masa pod speciálním světlem

Eva Králová z Brna si nedávno odnesla z obchodu balíček masa a košík ovoce, které pod jasnými světly vypadaly neodolatelně čerstvé. Jenže doma přišlo vystřízlivění – barvy ztratily lesk a kvalita zdaleka neodpovídala dojmu z prodejny. Příběh ukazuje, jak nás může manipulace se světlem v obchodech nenápadně ovlivnit.

 

Co se v článku dozvíte?

  • Jak obchodní řetězce používají speciální osvětlení k ovlivnění vašeho výběru?
  • Proč maso, ovoce a pečivo pod světly vypadají jinak než doma?
  • Jaké triky osvětlení fungují na psychologii zákazníka?
  • Jak poznat, zda je potravina opravdu čerstvá?

 

„V obchodě to zářilo, doma zklamalo“ – Evin zážitek

 

„Když jsem stála u pultu s masem, měla jsem pocit, že je to čerstvě naložené od řezníka,“ vzpomíná Eva Králová, která pracuje jako grafička. Maso mělo krásně červenou barvu, jahody působily, jako by byly právě utržené. Jenže doma už to vypadalo jinak – maso působilo mdlým dojmem a jahody měly otlačeniny. „Připadala jsem si, jako bych naletěla na nějaký trik,“ dodává.

 

Jak světlo mění vzhled masa a ovoce?

 

Supermarkety dnes využívají sofistikované LED osvětlení, které zvýrazňuje barvy. Studené bílé světlo nechá maso působit čerstvěji a ovoce získá sytější odstíny. Naopak teplé světlo dodává pečivu zlatavý nádech a činí ho lákavějším. Prodavač z brněnského supermarketu k tomu říká: „Je pravda, že máme speciální lampy u masa i pečiva. Lidé pak sáhnou po tom, co se jim zdá nejčerstvější.“

 

Psychologický efekt osvětlení na zákazníky

 

„Mozek reaguje na barvy a kontrast instinktivně,“ vysvětluje psycholožka Lucie Konečná. „Jasně červené maso nebo lesklé ovoce v nás vzbuzuje dojem, že jde o kvalitní a zdravé potraviny. Přitom skutečnost může být jiná.“ Osvětlení tak není jen technický detail, ale cílený marketingový trik, který přímo ovlivňuje naše nákupní chování.

 

Co na to říkají odborníci z oboru?

 

Odborník na maloobchodní marketing Petr Doležal dodává: „Osvětlení v obchodech je dnes samostatná disciplína. Existují studie, které ukazují, že správně nastavené světlo může zvýšit prodej vybraných potravin i o desítky procent. Zákazník má pocit, že kupuje čerstvější a kvalitnější zboží.“ Podle něj jde o běžnou praxi, která se používá nejen u masa a ovoce, ale také u sýra, vína či sladkého pečiva.

 

Jak se nenechat nachytat?

 

Eva se rozhodla změnit svůj přístup k nakupování. „Dívám se nejen na barvu, ale i na vůni, konzistenci a datum spotřeby,“ říká Eva Králová. Odborníci doporučují:

  • nenechat se unést jen vizuálním dojmem,
  • u masa si všímat i struktury a vůně,
  • u ovoce zkontrolovat tvrdost a případné otlaky,
  • číst etikety a zkontrolovat původ.

 

Pokud budete kombinovat více smyslů než jen zrak, šance, že naletíte na marketingové triky, se výrazně sníží.

 

Zdroje: AkcniCeny.cz, zkušenosti zákazníků, emimino.cz

Mohlo by Vás zajímat

Jak poznat kvalitní kuřecí maso: 7 znaků, které byste měli znát

Kuřecí maso je v českých kuchyních stálicí, ale jeho kvalita se může výrazně lišit. Chuť, výživová hodnota i bezpečnost závisí na původu kuřete, způsobu chovu a zpracování. Prozradíme vám, jak na první pohled a dotek poznáte maso, které stojí za to koupit, a jak se vyhnout nevýhodným či méně kvalitním kouskům.

„Ochutnala jsem mango, pistácii i levanduli, ale k vanilce se vždycky vracím.“

Lucie, 34 let z Brna, miluje zmrzlinu od dětství. Zkoušela desítky chutí – od klasické čokoládové po exotické mango, pistácii či levanduli. Přesto se vždy znovu vrací k vanilkové zmrzlině, která jí připomíná dětství i první letní lásky. Její příběh o hledání dokonalé příchutě odráží i to, jak Češi skutečně volí mezi klasikou a trendy novinkami.

„Otevřu okno a mám hospodu v obýváku,“ popisuje Petra boj s kouřem od sousedů

Stačí pár potáhnutí a její byt se promění v zakouřenou místnost. Petra, 41letá grafička z Olomouce, už měsíce bojuje s kouřem od sousedů, který se jí valí dovnitř pokaždé, když chce vyvětrat. Kromě zápachu jí na balkon často přistávají i nedopalky. Jaké má možnosti obrany a proč se některá města už snaží kouření na balkonech zakázat?

„Netušila jsem, že večerní káva může bránit regeneraci mozku. Teď už si dávám pozor.“

Klára pila kávu celý den, aby zvládla pracovní tempo. Odpolední šálek byl pro ni rituál, večerní „dobíječ“ energie. Jenže čím dál častěji se budila uprostřed noci a ráno vstávala vyčerpaná. Teprve když narazila na studii o vlivu kofeinu na hluboký spánek, pochopila, co se děje – a začala měnit svůj pitný režim.

„Ve skladu máme 38 stupňů a jeden větrák pro deset lidí,“ říká Jana o práci v horku

Jana pracuje pátým rokem jako skladnice v logistickém centru. V době vlny veder se teplota v hale šplhá k 38 °C a jediný větrák sdílí deset lidí. Jak se s horkem vypořádává, co říká Zákoník práce a jak podobné podmínky snášejí lidé v jiných profesích?

„To dítě do vozíku nepatří,“ řekla přísně a lidé kolem se zarazili

Lucie, třicetiletá maminka z Brna, si šla v sobotu dopoledne jen pro pár věcí. Místo klidného nákupu se ale ocitla uprostřed ostré debaty o hygieně a bezpečnosti dětí v nákupních vozících. Rozdílné názory rodičů, zákazníků i zaměstnanců obchodu ukázaly, že téma rozděluje veřejnost i odborníky.

„Nikdy nezapomenu na její hlas: Ta uklízečka dokázala mého syna uklidnit během pár minut“

Strach, bezmoc a pohledy desítek lidí. Petra si myslela, že tohle už nemůže zvládnout. Pak se ale objevila starší uklízečka, která s klidem a empatií udělala něco, co se zdálo nemožné – během pár minut proměnila křik a slzy v klidný úsměv.

„Překvapilo mě, že mi dali jiné balení, než napsal doktor. Nevěděla jsem, že to smí,“

Alena přišla do lékárny s jasným očekáváním, ale domů si odnesla jiné balení léků, než jaké jí předepsal lékař. Situace ji zaskočila – nešlo ale o chybu, nýbrž o běžnou praxi. Jak to vlastně v lékárně funguje a co všechno si lékárníci smějí dovolit?

„Jděte támhle.“ V supermarketu mi zakázali vybrat si pokladnu

Lenka šla po práci na běžný nákup. Místo klidného večera ji ale čekala konfrontace s personálem u pokladny, který jí odmítl umožnit rozhodnout se, jak chce zaplatit. Z malé situace se stal moment, který v ní rezonuje dodnes.

„Vytáhla mi z košíku máslo a odešla.“ Reálný příběh ukazuje temnou stránku slev

V obchodech v období slev přibývá konfliktů mezi zákazníky. Když paní Ivetě někdo vzal zboží přímo z jejího košíku, nestačila se divit. Co dělat, když se vám stane něco podobného? A jak v takové situaci správně zareagovat?

Spolupracujeme s: