Vaše poloha:
„V supermarketu mi řekla, že jsem na to už starý. Jen kvůli špatně zadanému PINu“
Zdroje: Canva.com
„V supermarketu mi řekla, že jsem na to už starý. Jen kvůli špatně zadanému PINu“
Zdroje: Canva.com

20.07.2025

„V supermarketu mi řekla, že jsem na to už starý. Jen kvůli špatně zadanému PINu“

Pan Jaroslav (68) si chtěl na samoobslužné pokladně jen v klidu zaplatit svůj nákup. Omylem zadal špatný kód a poprosil o pomoc. Co následovalo, ho ale hluboce urazilo. „Sama mi řekla, že lidi mého věku už na tyhle technologie nemají hlavu. Prý to není nic osobního,“ říká zklamaně.

 

Co se v článku dozvím?

  • Co se stalo panu Jaroslavovi v supermarketu
  • Jak reagovala pokladní a proč ho to zasáhlo
  • Jak na podobné situace reagují ostatní senioři i mladší lidé

 

Příběh: Stačil jeden omyl a připadal si jako zbytečný dědek

 

„Jsem zvyklý si nákup naskenovat sám. Jde mi to, jen někdy déle hledám čárový kód. Tentokrát jsem na konci zadal špatně PIN ke kartě – překlepl jsem se. Nevěděl jsem, jak to opravit, tak jsem zavolal slečnu z obsluhy,“ popisuje pan Jaroslav běžnou situaci, která se ale rychle změnila v nepříjemnou.

Slečna přišla, podívala se na displej a pak se trochu pousmála. „No jo, to se u starších často stává. Už nestíháte ty dotykové displeje, že?“ pronesla s úsměvem, ale bez snahy o pomoc.

„Zarazilo mě to. Říkala to klidně, jako kdybych byl dítě, kterému se vysvětluje, že je pomalé. Řekl jsem jí, že jsem udělal jen chybu, ale ona pokračovala: "To nic, dědečku, hlavně klídek."

 

Konflikt: Prý to nebylo osobní. Ale urazilo ho to

 

Pan Jaroslav se necítil uražený kvůli jedné větě, ale kvůli přístupu. „Nepotřebuji, aby mi někdo říkal, že jsem starý a pomalý. Potřeboval jsem poradit, ne soucit nebo zesměšnění,“ říká.

Slečně řekl, že takové řeči jsou nevhodné, ale ona jen pokrčila rameny. „Já to tak nemyslela, to byla legrace. Promiňte, nechci se hádat,“ odpověděla a odešla.

Jaroslav zaplatil a odcházel se smíšenými pocity. „Byl jsem ponížený, ne proto, že jsem senior, ale protože mě automaticky zařadili mezi neschopné.“

 

Reakce ostatních: Pomoc je fajn, ale s respektem

 

Zeptali jsme se několika zákazníků, jak podobné situace vnímají.

„Moje máma má 73 a zvládá líp telefon než já. Tohle házení všech starších do jednoho pytle je urážející,“ říká Kateřina (38).

„Já už si o pomoc radši neříkám. Jednou jsem slyšel prodavače, jak mě za rohem nazval 'dalším staříkem, co nezvládá kartu',“ sdílí pan Petr (74).

Naopak mladší zákazník Jakub (26) přiznává: „Někdy mě nenapadne, že to může být vnímáno jako urážka. Ale je pravda, že tón a výraz udělá hodně.“

 

Odborný komentář: Ageismus je tichá forma diskriminace

 

Podle psycholožky Mgr. Evy Ježkové se lidé nad 60 let často potýkají s nenápadnou formou věkové diskriminace.

„Říkáme si, že to byla 'egrace', ale ve skutečnosti jde o zlehčování schopností na základě věku. A to může vést ke ztrátě sebedůvěry, pasivitě nebo vyloučení.“

Důležité je podle ní umět reagovat. „Klidně, ale důrazně. Např.: 'Očekávám, že se mnou budete mluvit stejně jako s kýmkoli jiným.'“

 

Co dělat, když vás podobná situace potká?

 

  • Ozvěte se hned: Nenechte si urážku pro sebe. Klidně řekněte, že vás výrok urazil.
  • Popište, co vás zranilo: Např. „Nepovažuji se za pomalého. Jsem jen člověk, který potřeboval pomoc.“
  • Požádejte o vedoucího: Pokud je personál necitlivý, máte právo obrátit se na vedení prodejny.
  • Zvažte zpětnou vazbu: Mnohé řetězce mají kontaktní formuláře, kde můžete situaci popsat.
  • Nevztekejte se, jednejte důstojně: Právě klidná reakce má největší dopad.

 

„Nepotřebuju speciální zacházení, jen trochu úcty. Neříkám, že slečna byla zlá. Ale neměla mě podceňovat. I my starší zvládáme technologie – jen někdy trochu jinak,“ vzkazuje pan Jaroslav.

 

Zdroje: AkcniCeny.cz

 

Mohlo by Vás zajímat

„U pokladny mi řekli, že slevu dostanu jen s aplikací. Ale internet tam nefungoval“

Paní Alena si vybrala zboží podle akčního letáku. U pokladny zjistila, že sleva platí jen přes mobilní aplikaci – ale ta se v prodejně nenačetla. Odešla naštvaná a bez nákupu.

„Servírka se mi vysmála, když jsem si objednala jen vodu. Prý ať příště jdu do automatu“

Krátká zastávka v kavárně se proměnila v trapné ponížení. Stačila jedna objednávka a servírčina neomalená reakce. Co všechno si dnes zákazník musí nechat líbit?

„Nikdy víc plenu přes kočár,“ říká Jana (28) po varování pediatričky

Když Jana, 28letá maminka z Brna, v horkých dnech zakrývala kočárek plenou, myslela, že tak chrání své miminko před sluncem. Netušila, že se uvnitř kočárku může vytvořit nebezpečné horko. Až varování pediatričky jí otevřelo oči a změnilo její přístup k letním procházkám.

Odpověď královny Alžběty na žádost prince Harryho zaskočila i jeho. Co mu vlastně řekla?

Když princ Harry požádal svou babičku, královnu Alžbětu II., o svolení k sňatku s herečkou Meghan Markle, dostalo se mu odpovědi, která ho zmátla. Nevěděl, jestli si dělá legraci, nebo ho právě odmítla. Co přesně se tehdy odehrálo?

Proč jsou schopné ženy často nešťastné ve vztahu? Může za to jediná věta, kterou říkají příliš často

Umí se postarat o všechno. Jsou nezávislé, schopné, inspirativní. A přesto mnohé z nich za zavřenými dveřmi cítí osamělost – i v manželství. Proč? A jak souvisí ženská síla s neschopností přijímat blízkost?

Kontrola účtenky: Příběh zákaznice, která našla na účtence zboží, co nekoupila

Jedna zákaznice si po nákupu všimla na účtence položky, kterou vůbec neměla v košíku. Reklamace jí přinesla peníze zpět a cennou zkušenost. Přečtěte si její příběh a zjistěte, proč se vyplatí kontrolovat účtenku po každém nákupu.

Ženy nad 45, pozor: Těmito kousky si nechtěně ubíráte roky stylu i sebevědomí

Ženy nad 45 let mají styl a zkušenosti – přesto občas sáhnou po oblečení, které jejich šarmu spíše ubližuje. Podívejte se, kterým módním chybám se vyhnout a co nosit, abyste působila svěže, elegantně a přirozeně.

Máte tyto linie na dlani? Podle pověry jste výjimečný člověk se zvláštní ochranou

Věříte na čtení z ruky? Ať už ano, nebo ne, dlaně mohou vyprávět zajímavý příběh. Podívejte se na svou ruku — pokud najdete tyto čáry, podle pověr patříte mezi šťastlivce se silnou duchovní ochranou.

Konflikt u pokladny: „Čekám tu deset minut!“ křičel mladík na paní s pár věcmi

Mladík v supermarketu rozčileně vykřikl na paní, která mu vklouzla před pás s několika věcmi. Konflikty u pokladen se stávají častěji, než si myslíme. V článku zjistíte, proč nás nejvíc vytočí předbíhání ve frontě, jak reagovat klidně a jak si ušetřit nervy jednoduchými návyky při placení.

„Pokud bych chtěl prodávat potraviny, nechám se zaměstnat jako pokladní,“ říká Tomáš o samoobslužných pokladnách

Tomáš z menšího města u Brna se sice snažil modernímu trendu dát šanci, ale už po první zkušenosti věděl, že samoobslužné pokladny nejsou pro něj. Jeho příběh ukazuje, jak rozdílné mohou být emoce i názory zákazníků, když jde o pohodlí při nákupu a nové technologie v obchodech.

Spolupracujeme s: