Reklama Reklama
Vaše poloha:
„Zase jsem se cítila jako nejhorší máma,“ přiznává, jak odmítla zaplatit sladkost u pokladny
(Foto: canva.com)
„Zase jsem se cítila jako nejhorší máma,“ přiznává, jak odmítla zaplatit sladkost u pokladny
(Foto: canva.com)

20.08.2025

„Zase jsem se cítila jako nejhorší máma,“ přiznává, jak odmítla zaplatit sladkost u pokladny

Nakupování s dětmi bývá zkouškou trpělivosti i rodinného rozpočtu. Pavla, máma z Olomouce, zažila u pokladny scénu, která ji rozplakala. Proč jsou sladkosti u pokladen tak lákavé, jak reagovat na dětský pláč a proč se rodiče často cítí provinile, když odmítnou koupit drahou sladkost?

 

Co se v článku dozvíte?

  • Proč jsou sladkosti umístěné právě u pokladen?
  • Jak reagovat, když dítě u pokladny začne plakat?
  • Co doporučuje psycholožka k nastavování hranic?
  • Jaké tipy pomohou rodičům zvládnout nákup s dětmi?

 

Sladkost, která všechno změnila

 

„Mami, prosím, jen tuhle tyčinku,“ žadonil šestiletý Honzík a ukazoval na barevný obal čokoládové pochoutky. Pavla, čtyřiatřicetiletá máma z Olomouce, sevřela rty. „Ne, Honzíku, dneska nic takového nekoupíme,“ odpověděla. V tu chvíli se rozplakal a lidé ve frontě se začali otáčet. Pavla cítila, jak jí rudnou tváře.

 

„Připadala jsem si jako nejhorší máma. Jako bych ho připravila o štěstí jen kvůli pár korunám,“ říká Pavla. V hlavě se jí honilo: Měla jsem povolit? Ale co příště? Co když si zvykne, že u pokladny vždycky něco dostane?

 

Prodavačka jí podala účtenku a s pochopením se usmála. „Nebojte, paní, tohle zažívá skoro každý rodič.“ Pavle se na okamžik ulevilo, ale výčitky zůstaly.

 

Proč jsou sladkosti právě u pokladen?

 

Podobné situace se dějí denně. Marketingový odborník Jan Marek vysvětluje: „Sladkosti u pokladen nejsou náhoda. Jde o tzv. impulzivní nákup. Studie ukazují, že až 60 % čokoládových tyčinek se prodá právě díky jejich umístění v dohledu dětí.“

 

Obchody tímto způsobem cílí na rodiče – dítě se natáhne, začne prosit a rodič, často unavený z nákupu, povolí. „Je to strategie, jak zvýšit tržby. Proto také některé obchodní řetězce začaly nabízet pokladny bez sladkostí pro rodiče, kteří se těmto scénám chtějí vyhnout,“ dodává Marek.

 

Scéna, která zasáhla ostatní rodiče

 

„To je mi povědomé,“ šeptla Pavle žena stojící za ní ve frontě. „Já minule odmítla lízátko a dcera si lehla přímo na podlahu. Cítila jsem se, že se na mě všichni dívají jako na neschopnou mámu.“

 

Tyto sdílené příběhy ukazují, že Pavla nebyla sama. Rodiče často balancují mezi rodinným rozpočtem a touhou vyhnout se scénám. „Nákup s dětmi je těžší, než se zdá. A je v pořádku říct ne,“ komentuje psycholožka Mgr. Kateřina Svobodová.

 

Psycholožka radí: Nastavte hranice s klidem

 

Podle psycholožky je klíčové, aby rodiče dokázali nastavit hranice bez výčitek. „Děti potřebují slyšet jasné ne. Učí se tak pravidlům a odolnosti. Pokud pokaždé povolíme, dítě si zvykne, že pláč nebo vztek mu pomůže dosáhnout cíle,“ vysvětluje Svobodová.

 

Doporučuje rodičům připravit se na nákup dopředu:

  • Domluvte pravidla ještě před odchodem z domu („Dnes kupujeme jen potraviny na oběd, žádné sladkosti.“).
  • Dejte dětem alternativu – malý úkol při nákupu (vybrat ovoce, najít pečivo).
  • Odměňte je jinak – společnou hrou nebo procházkou místo sladkostí.

 

Pavlin vnitřní boj

 

Cestou domů Pavla přemýšlela. Jsem špatná máma, když nechci utratit peníze za drahé sladkosti? Nebo naopak dělám dobře, když chráním rodinný rozpočet?

 

Večer si s Honzíkem povídala. „Víš, proč ti někdy sladkost nekoupím? Protože chceme mít peníze i na jiné věci – třeba na výlet nebo na hračku, co si přeješ.“ Honzík chvíli přemýšlel a pak přikývl. Pavla si uvědomila, že možná udělala to nejlepší – naučila svého syna chápat hodnotu peněz.

 

Tipy pro rodiče: Jak zvládnout děti u pokladny

 

  1. Předem si stanovte pravidla. Děti lépe přijímají jasné hranice.
  2. Zapojte je do nákupu. Dejte jim jednoduchý úkol, aby se soustředily na něco jiného než sladkosti.
  3. Vyhledávejte pokladny bez sladkostí. Ušetříte si nervy i peníze.
  4. Mluvte s dětmi otevřeně. Vysvětlete, proč ne vždy mohou mít, co chtějí.
  5. Buďte konzistentní. Jednou povolit a podruhé ne může děti mást.

 

Pavla dnes ví, že odmítnout sladkost u pokladny z ní nedělá „nejhorší mámu“. Naopak – učí svého syna pravidlům, hodnotě peněz a zdravým návykům. A přestože jsou slzy u pokladen těžké, jsou také lekcí, kterou si děti odnesou do života.

 

Zdroje: AkcniCeny.cz, mzd.gov.cz, nielseniq.com, emimino.cz

Mohlo by Vás zajímat

U pokladny se mi vždycky rozklepou ruce. Bojím se, co zas syn přihodil do košíku

Každý nákup s pětiletým Filipem je pro Anetu testem trpělivosti. Největší drama ale přichází až u pokladen, kde se skrývá sortiment navržený k impulzivním nákupům. Sladkosti, hračky, drobnosti. A psychologická past, které je těžké odolat – nejen dětem, ale i dospělým.

„Jděte támhle.“ V supermarketu mi zakázali vybrat si pokladnu

Lenka šla po práci na běžný nákup. Místo klidného večera ji ale čekala konfrontace s personálem u pokladny, který jí odmítl umožnit rozhodnout se, jak chce zaplatit. Z malé situace se stal moment, který v ní rezonuje dodnes.

„Vytáhla mi z košíku máslo a odešla.“ Reálný příběh ukazuje temnou stránku slev

V obchodech v období slev přibývá konfliktů mezi zákazníky. Když paní Ivetě někdo vzal zboží přímo z jejího košíku, nestačila se divit. Co dělat, když se vám stane něco podobného? A jak v takové situaci správně zareagovat?

Pečivo v obchodě osahával rukou: „Zvedl se mi žaludek,“ říká Kateřina

Kateřina, třiatřicetiletá grafička z Plzně, zažila při nákupu v supermarketu nepříjemnou scénu. Zákazník před ní vybíral pečivo přímo rukou. Odporné? Ano. A bohužel i běžné. Jaké hrozí riziko a co se dělá v zahraničí jinak?

„Nechyběly vám tři koruny?“ zeptala se tiše. A mně se zatajil dech

Někdy stačí málo – třeba tři koruny – aby se svět na chvíli změnil k lepšímu. Příběh o jedné nečekané pomoci u pokladny ukazuje, že lidskost má stále své místo, i když si jí někdy skoro nevšimneme.

Rozbila jsem lahev vína v obchodě: „Cítila jsem se trapně, ale nechtěli po mně ani korunu.“

Rozbít zboží v obchodě je noční můra každého zákazníka. Emoce, stud i strach ze zaplacení se často mísí s nejistotou, co vlastně dělat. Kdo odpovídá za škodu, když se vám lahev vína sesune z regálu? A co všechno by měl zákazník vědět, aby neudělal chybu?

„Někdy mám chuť se zvednout a odejít,“ říká pokladní o chování zákazníků

Práce za kasou není jen o markování zboží. Pokladní denně čelí stresu, arogantním reakcím i předsudkům, přesto se snaží udržet profesionální přístup a úsměv. A i když někdy převažují náročné situace, najdou se zákazníci, kteří jim připomenou, proč tu práci vlastně dělají.

Konflikt u pokladny: „Čekám tu deset minut!“ křičel mladík na paní s pár věcmi

Mladík v supermarketu rozčileně vykřikl na paní, která mu vklouzla před pás s několika věcmi. Konflikty u pokladen se stávají častěji, než si myslíme. V článku zjistíte, proč nás nejvíc vytočí předbíhání ve frontě, jak reagovat klidně a jak si ušetřit nervy jednoduchými návyky při placení.

„Pokud bych chtěl prodávat potraviny, nechám se zaměstnat jako pokladní,“ říká Tomáš o samoobslužných pokladnách

Tomáš z menšího města u Brna se sice snažil modernímu trendu dát šanci, ale už po první zkušenosti věděl, že samoobslužné pokladny nejsou pro něj. Jeho příběh ukazuje, jak rozdílné mohou být emoce i názory zákazníků, když jde o pohodlí při nákupu a nové technologie v obchodech.

Vracení zboží v obchodě: Jogurt u rohlíků vypadá nevinně, ale může škodit

Změnit názor při nákupu je normální. Problém nastává, když necháte chlazené nebo mražené zboží mimo určená místa. Dochází k plýtvání, ohrožení zdraví i zbytečné práci navíc pro zaměstnance. Jak se tomu vyhnout?

Spolupracujeme s: