Co se v článku dozvíte?
- Proč jsou sladkosti umístěné právě u pokladen?
- Jak reagovat, když dítě u pokladny začne plakat?
- Co doporučuje psycholožka k nastavování hranic?
- Jaké tipy pomohou rodičům zvládnout nákup s dětmi?
Sladkost, která všechno změnila
„Mami, prosím, jen tuhle tyčinku,“ žadonil šestiletý Honzík a ukazoval na barevný obal čokoládové pochoutky. Pavla, čtyřiatřicetiletá máma z Olomouce, sevřela rty. „Ne, Honzíku, dneska nic takového nekoupíme,“ odpověděla. V tu chvíli se rozplakal a lidé ve frontě se začali otáčet. Pavla cítila, jak jí rudnou tváře.
„Připadala jsem si jako nejhorší máma. Jako bych ho připravila o štěstí jen kvůli pár korunám,“ říká Pavla. V hlavě se jí honilo: Měla jsem povolit? Ale co příště? Co když si zvykne, že u pokladny vždycky něco dostane?
Prodavačka jí podala účtenku a s pochopením se usmála. „Nebojte, paní, tohle zažívá skoro každý rodič.“ Pavle se na okamžik ulevilo, ale výčitky zůstaly.
Proč jsou sladkosti právě u pokladen?
Podobné situace se dějí denně. Marketingový odborník Jan Marek vysvětluje: „Sladkosti u pokladen nejsou náhoda. Jde o tzv. impulzivní nákup. Studie ukazují, že až 60 % čokoládových tyčinek se prodá právě díky jejich umístění v dohledu dětí.“
Obchody tímto způsobem cílí na rodiče – dítě se natáhne, začne prosit a rodič, často unavený z nákupu, povolí. „Je to strategie, jak zvýšit tržby. Proto také některé obchodní řetězce začaly nabízet pokladny bez sladkostí pro rodiče, kteří se těmto scénám chtějí vyhnout,“ dodává Marek.
Scéna, která zasáhla ostatní rodiče
„To je mi povědomé,“ šeptla Pavle žena stojící za ní ve frontě. „Já minule odmítla lízátko a dcera si lehla přímo na podlahu. Cítila jsem se, že se na mě všichni dívají jako na neschopnou mámu.“
Tyto sdílené příběhy ukazují, že Pavla nebyla sama. Rodiče často balancují mezi rodinným rozpočtem a touhou vyhnout se scénám. „Nákup s dětmi je těžší, než se zdá. A je v pořádku říct ne,“ komentuje psycholožka Mgr. Kateřina Svobodová.
Psycholožka radí: Nastavte hranice s klidem
Podle psycholožky je klíčové, aby rodiče dokázali nastavit hranice bez výčitek. „Děti potřebují slyšet jasné ne. Učí se tak pravidlům a odolnosti. Pokud pokaždé povolíme, dítě si zvykne, že pláč nebo vztek mu pomůže dosáhnout cíle,“ vysvětluje Svobodová.
Doporučuje rodičům připravit se na nákup dopředu:
- Domluvte pravidla ještě před odchodem z domu („Dnes kupujeme jen potraviny na oběd, žádné sladkosti.“).
- Dejte dětem alternativu – malý úkol při nákupu (vybrat ovoce, najít pečivo).
- Odměňte je jinak – společnou hrou nebo procházkou místo sladkostí.
Pavlin vnitřní boj
Cestou domů Pavla přemýšlela. Jsem špatná máma, když nechci utratit peníze za drahé sladkosti? Nebo naopak dělám dobře, když chráním rodinný rozpočet?
Večer si s Honzíkem povídala. „Víš, proč ti někdy sladkost nekoupím? Protože chceme mít peníze i na jiné věci – třeba na výlet nebo na hračku, co si přeješ.“ Honzík chvíli přemýšlel a pak přikývl. Pavla si uvědomila, že možná udělala to nejlepší – naučila svého syna chápat hodnotu peněz.
Tipy pro rodiče: Jak zvládnout děti u pokladny
- Předem si stanovte pravidla. Děti lépe přijímají jasné hranice.
- Zapojte je do nákupu. Dejte jim jednoduchý úkol, aby se soustředily na něco jiného než sladkosti.
- Vyhledávejte pokladny bez sladkostí. Ušetříte si nervy i peníze.
- Mluvte s dětmi otevřeně. Vysvětlete, proč ne vždy mohou mít, co chtějí.
- Buďte konzistentní. Jednou povolit a podruhé ne může děti mást.
Pavla dnes ví, že odmítnout sladkost u pokladny z ní nedělá „nejhorší mámu“. Naopak – učí svého syna pravidlům, hodnotě peněz a zdravým návykům. A přestože jsou slzy u pokladen těžké, jsou také lekcí, kterou si děti odnesou do života.
Zdroje: AkcniCeny.cz, mzd.gov.cz, nielseniq.com, emimino.cz