Skupina COOP je největším provozovatelem automatizovaných prodejen na našem území. V současné době jich družstevní svaz provozuje již 24, avšak do konce roku by se jejich počet mohl zvýšit až na stovku. První plně automatizovanou prodejnu přitom řetězec otevřel teprve před necelými dvěma roky ve Strakonicích.
Podle prvních rozsáhlejších statistik skupiny COOP překonal zájem zákazníků o nákup v automatizovaných prodejnách původní očekávání. Pro velkou část zákazníků tak tento typ nákupu stal běžnou rutinou. Data také ukazují, že pro mnohé je klíčová právě možnost nákupu mimo standardní otevírací dobu. Například v týdnu mezi Vánocemi a koncem roku 2023 proběhla celá třetina ze všech nákupů v režimu bez lidské obsluhy.
Většina prodejen COOP stále funguje v hybridním režimu. Ve standardní otevírací době je tedy zákazníkům k dispozici proškolený personál a v obchodě tak nakoupíte jako v běžné prodejně. Mimo standardní otevírací dobu, například v noci či o víkendu, pak můžete nakoupit právě v automatizovaném režimu. V případě některých malých vesnických poboček však dochází k zavádění i plně automatizovaných prodejen.
Zajištění obchodní obslužnosti řady obcí
Vybudování nové provozovny fungující v režimu 24/7 přitom vyjde společnost na statisíce až miliony, neboť změnu vždy doprovází i nezbytná rekonstrukce a modernizace. Podle Lukáše Němčíka, ředitele rozvoje a marketingu Skupiny COOP, se však taková investice přesto vyplatí. Automatizace prodejen navíc umožňuje zachránit i prodejny, které byly doposud ztrátové. To se týká zejména provozoven v menších městech a vesnicích, kde však mohou být podobné obchody pro některé obyvatele nenahraditelné.
Úspěchu nové technologie si všimlo i Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, jenž nově umožňuje malým provozovatelům vesnických obchodů zažádat si o podporu při přechodu prodejen do automatizovaného režimu. Ministerstvo tak poskytuje dotaci ve výši od 125 tisíc korun do výše jednoho milionu. Žádosti o podporu lze podávat až do konce roku 2024.
Skupina COOP slaví úspěch
V prodejnách se zavedením hybridního režimu zvýšily tržby až o 10 či 15 procent. Nejvýraznější nárůst počtu nákupů v bezobslužném režimu společnost zaznamenala v době vánočních a novoročních svátků, kdy tento počet stoupl asi na 250 % oproti obvyklému stavu.
„Vánoční svátky naplno ukázaly význam naší inovace. Zákazníci nechtěli čekat, až budou obchody znovu otevřené a v dnech po Štědrém dnu či na Nový rok jich řada vyrazila na standardní nákup. I v běžné dny v obchodech, kde je přes den obsluha, realizujeme v současnosti stále větší podíl tržeb v automatizovaném režimu. Samozřejmě jsme se trochu obávali toho, zda zákazníci novinku přijmou a zda technologie nebude pro velké množství zákazníků překážkou. Čísla však mluví jednoznačně. Lidé jsou prostě rádi, že si mohou nakoupit kdykoliv,“ okomentoval úspěch samoobslužných prodejen Lukáš Němčík, ředitel rozvoje a marketingu Skupiny Coop.