Co se v článku dozvíte?
- Jak funguje systém eReceptů v rámci EU?
- Proč některé zahraniční lékárny český eRecept nepřijímají?
- Jaké nejčastější potíže pacienti hlásí?
- Co dělat, když v zahraničí léky na eRecept nedostanete?
- Jak postupovat při proplacení léků po návratu?
eRecept v EU: Skvělý nápad, komplikovaná realita
Systém eReceptů měl přinést revoluci ve vydávání léků – nejen v Česku, ale v celé Evropské unii. Díky tzv. přeshraničnímu eReceptu můžete teoreticky předepsané léky vyzvednout i mimo domovskou zemi. V praxi to však zatím funguje jen mezi několika státy, které jsou do systému aktivně zapojeny.
Například finské nebo estonské lékárny s českým eReceptem většinou problém nemají. Potíže ale mohou nastat třeba ve Španělsku, Itálii nebo Rakousku, kde se eRecepty z Česka zatím standardně nezpracovávají. V mnoha případech personál ani neví, že něco jako „identifikátor receptu“ vůbec existuje.
Nejčastější problémy: Od neochoty až po neznalost systému
Čeští pacienti často hlásí, že zahraniční lékárníci nerozumí formátu českého eReceptu, nebo ho jednoduše odmítnou. „Ve Francii mi řekli, že s tímto papírem si mám zajít zpátky k lékaři, že to není platný recept,“ popisuje zkušenost paní Martina, která cestovala s nemocnou dcerou.
Dalším problémem je absence přístupu do elektronického systému. Ne každá země je technicky propojena s českým systémem. I když tedy máte platný identifikátor receptu, lékárna ho nemusí být schopna ověřit. A to i přesto, že Česká republika splňuje všechny technické požadavky EU pro tzv. „cross-border ePrescription“.
Co dělat, když lék nedostanete?
Pokud vám v zahraniční lékárně český eRecept nevezmou, existují tři možnosti:
- Zajděte k místnímu lékaři. Vysvětlete situaci a požádejte o nový papírový recept. V některých zemích je to běžná praxe, ale může to být zpoplatněno.
- Mějte eRecept i v papírové podobě. Vydání tištěné verze receptu si lze u lékaře předem vyžádat. Tím zvýšíte šanci, že léky dostanete, zejména v zemích s horší digitalizací.
- Požádejte o pomoc asistenční službu pojišťovny. V některých případech mohou zprostředkovat komunikaci s místní lékárnou nebo vám poradit nejbližší spolupracující zařízení.
Jak postupovat po návratu a získat peníze zpět?
Pokud jste si museli léky koupit sami a mimo systém eReceptu, nezoufejte. V mnoha případech lze požádat pojišťovnu o proplacení výdajů, zejména pokud se jednalo o nezbytný lék nebo náhradu předepsaného přípravku.
K žádosti obvykle potřebujete:
- originální účtenku z lékárny,
- kopii receptu (českého nebo místního),
- stručné zdůvodnění nákupu.
Vyřízení žádosti může trvat několik týdnů, ale ve většině případů bývá úspěšné, pokud doložíte všechny potřebné dokumenty.
Zdroje: AkcniCeny.cz, sukl.cz/erecept, mzcr.cz, nzip.cz, health.ec.europa.eu