Co se v článku dozvím?
-
Proč EU uvažuje o maximálním věku pro řízení
-
Jaké změny se týkají řidičských průkazů
-
Co by to znamenalo pro seniory v Česku
-
Jaká pravidla platí v jiných zemích EU
-
Jaké alternativy EU navrhuje místo tvrdého zákazu
Nová pravidla EU: Změny pro řidiče seniorů od roku 2025
Evropská unie připravuje novou podobu směrnice o řidičských průkazech, která by měla vstoupit v platnost již v roce 2025. Cílem je zvýšení bezpečnosti na silnicích, a to včetně citlivějšího přístupu k řidičům vyššího věku.
Jednou z diskutovaných změn je zkrácení platnosti řidičského oprávnění pro osoby nad 70 let – nově by senioři museli svůj řidičák obnovovat každých 5 let, a to na základě zdravotní prohlídky.
Horké téma: Maximální věk za volantem?
Bouřlivou diskuzi vzbudila myšlenka zavedení maximálního věku pro řízení. I když takové opatření není v návrhu výslovně uvedeno, v některých státech (např. Francie) vznikly obavy, že omezení povedou k automatickému odebrání řidičského oprávnění po určitém věku.
Zastánci změn poukazují na to, že s přibývajícím věkem klesá reakční schopnost, zhoršuje se noční vidění i fyzická kondice. Statistiky navíc ukazují, že nehody způsobené seniory sice nejsou časté, ale jejich následky bývají vážnější kvůli vyšší zranitelnosti starších lidí. Například řidiči nad 75 let mají při dopravních nehodách vyšší úmrtnost než průměrná populace.
Česká republika: Kontroly už fungují, změny nás tolik nezasáhnou
V Česku je systém nastaven přísněji už dnes. Řidiči podstupují povinné lékařské prohlídky ve věku 65, 68 a poté každé 2 roky. Pokud lékař vyhodnotí, že zdravotní stav není dostačující, může navrhnout omezení oprávnění.
Pozor! To neznamená, že senior automaticky o řidičák přijde. Existuje tzv. harmonizovaný kód, který může omezit řízení na určitou oblast (např. jen ve městě nebo v okolí bydliště).
Francie a další země: Protesty i obavy z diskriminace
Například Francie je jedním z hlasitých kritiků návrhů EU. V zemi, kde žádné takové kontroly dosud neprobíhaly, se objevují obavy z diskriminace na základě věku. Média hlásí nespokojenost veřejnosti i spekulace o možném odebírání řidičských průkazů seniorům.
Naopak státy jako Španělsko či Itálie návrhy vítají a podporují sjednocení pravidel. Podle nich jde o rozumný kompromis mezi bezpečností a mobilitou starších lidí.
Nejde jen o věk, ale o zdravotní stav
EU zdůrazňuje, že cílem není diskriminace seniorů, ale podpora jejich bezpečného řízení. Řada zdravotních potíží, které mohou omezit schopnost řídit (např. srdeční onemocnění, mentální poruchy nebo zrakové problémy), není výhradně vázána na věk.
Například u lehčích forem autismu se dnes přistupuje k řízení individuálně, zatímco u některých kardiovaskulárních diagnóz je přístup naopak přísnější.
Čeští senioři zatím bez obav
Žádné omezení věku, kdy by bylo nutné automaticky odevzdat řidičský průkaz, není v návrhu EU obsaženo. Pro české řidiče staršího věku tedy změny nepředstavují zásadní zlom – pravidelné kontroly už fungují, a pokud lékař potvrdí způsobilost, mohou senioři dál bezpečně řídit.
Zdroje: AkcniCeny.cz, europa.eu, autozive.cz







































































































































