Co se v článku dozvíte?
- Jak pneumatiky fungují a proč je důležité je přezouvat?
- Kdy je nutné přezout na zimní a letní pneumatiky podle zákona?
- Jaká je minimální hloubka vzorku a proč na ní záleží?
- Jak poznat, že je čas pořídit nové pneumatiky?
- Proč je dojíždění zimních pneumatik v létě nebezpečné?
Jak pneumatiky fungují a proč je vůbec přezouváme?
Pneumatika vozu je velmi často podceňovanou, a přitom přímo životně důležitou součástí vozu. Jde o spotřební díl, který se časem opotřebovává a je tedy třeba jej pravidelně měnit. Pneumatiky je také třeba měnit v reakci na roční období a klimatické podmínky. Je potřeba si ale uvědomit, že pneumatika je jediná součást vozu, která zprostředkovává kontakt mezi vozem a vozovkou. Je proto zásadní nejen kvalita pneumatik, ale také jejich přizpůsobení povětrnostním podmínkám. V letním období používáme letní pneumatiky, které mají tvrdší směs přizpůsobenou vyšším teplotám. V zimním období musíme naopak nazout pneumatiky zimní, s měkčí směsí, aby si zachovaly dobré vlastnosti i v nízkých teplotách, a hlubším vzorkem, který si poradí se sněhem a náledím.
Zimní pneumatiky
.png)
1/ Kdy nazout dle zákona
Zákon o provozu na pozemních komunikacích upravuje povinnost obout zimní pneumatiky následovně:
„V období od 1. listopadu do 31. března, pokud
- a) se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo
- b) lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza“
K výše citovaném znění zákona ještě přidáme doporučení použít zimní pneumatiky, jakmile průměrná teplota klesne pod 7°C. Pod touto teplotou totiž letní pneumatiky ztrácí své vlastnosti, stávají se příliš tvrdými a jejich schopnost přilnout k vozovce se výrazně zhoršuje. Povinnost může také zejména v horských oblastech upravovat dopravní značka.
2/ Hloubka vzorku
Minimální hloubka vzorku je u zimních pneumatik stanovena na 4 mm u vozidel do 3,5 tuny a na 6 mm u vozidel nad 3,5 tuny. Pamatujme si ale, že u pneumatik dochází k významnému zhoršení vlastností, jakmile se vzorek přiblíží k této minimální hodnotě.
Letní pneumatiky
.png)
1/ Kdy nazout dle zákona
Na letních pneumatikách podle zákona jezdíme po celý zbytek roku. Tedy mezi 1. dubnem a 31. říjnem.
2/ Hloubka vzorku
U letních pneumatik je minimální hloubka vzorku stanovena na 1,6mm. Ovšem doporučená minimální hloubka je alespoň 3 mm. Zejména na mokru poté vzorek přichází o svou schopnost odvádět vodu a hrozí takzvaný aquaplaning. Pneumatika ztratí kontakt s vozovkou a vozidlo se stane neovladatelné.
Přečtěte si také:
Přezouváte pneu sami doma? Pokud ano, myslete na tato rizika
Kdy je tedy správný čas přezout na letní?
Na letní pneumatiky můžeme s klidným svědomím přezout pokud:
- Minulo datum 1. dubna (toto pravidlo můžeme přehodnotit, jsou-li splněna všechna ostatní)
- Překročí průměrná teplota ve dne i v noci 7 °C
- Nehrozí sněžení, sníh s deštěm, nebo náledí
Vzhledem k mírným zimám, kterých jsme v poslední době v česku svědky, muže nastat správná doba na přezutí dříve a lze se tak vyhnout náporu v pneuservisu. Vždy se řiďme počasím a rizikem jeho zhoršení a ochlazení.
Co je potřeba zkontrolovat?
Ujistěte se, že na vašich pneumatikách zbývá dostatek vzorku. Pokud se blíží ke 3 mm, doporučujeme se poohlédnout po nových. Ujistěte se také, že nejsou příliš staré (na boku pláště je vyznačeno datum výroby ve čtyřčíselném formátu TTRR – příklad 4519 pro 45. týden roku 2019). Pneumatiky starší 4-5 let už stářím tvrdnout a mohou praskat. Nekvalitní pneumatiky mohou praskat už po jedné sezóně. Hledejte prasklinky na bocích pláště a také ve vzorku. Popraskaná pneumatika se muže zejména ve vyšší rychlosti na dálnici roztrhnout. Pneumatika také nesmí být, jakkoliv poškozená a na bocích okousaná. Právě bočnice jsou její nevíce namáhanou částí, nesoucí váhu vozu. Pozor si také dejte na nerovnoměrně sjetý vzorek. Mimo zničenou pneumatiku to zpravidla značí problém s podvozkem vozu.
.png)
Dojíždění zimních pneumatik v létě
Mnoho lidí se v rámci šetření uchýlí k dojíždění zimních pneumatik, které sjeli na minimální hloubku vzorku, přes léto. To není vůbec rozumné. V létě mohou teploty často šplhat k 30°C. V takových teplotách jsou zimní pneumatiky velice měkké, brzdná dráha se zásadně prodlužuje a stávají se vyloženě životu nebezpečné pro řidiče i jeho okolí. Na pneumatikách není radno šetřit. V zájmu svém i všech účastníků provozu investujte do kvalitního obutí. Neprohloupíte.
Zdroj: AkcniCeny.cz