Co se v článku dozvíte?
- Jak zákaznice odhalila chybu na účtence?
- Co je potřeba k úspěšné reklamaci?
- Jak fungují papírové a elektronické účtenky?
- Kde vznikají chyby nejčastěji a jak se jim vyhnout?
Nečekané překvapení po nákupu v supermarketu
Bylo sobotní odpoledne a paní Jana se vracela z nákupu v jednom z pražských supermarketů. V košíku měla běžné položky – čerstvou zeleninu, pečivo, mléčné výrobky a pár drobností do domácnosti. Nakupovala u samoobslužné pokladny, kde bývá provoz rychlý a bez čekání. Ještě u pokladny jí ale nenapadlo, že se brzy setká s chybou, kvůli které se kontrola účtenky stane tím nejlepším rozhodnutím dne.
Objev na účtence, který ji zarazil
Když si doma v klidu rozkládala nákup na kuchyňský stůl, napadlo ji projít papírovou účtenku. A právě tam se zarazila – mezi položkami se objevila balená kuřecí prsa za 189 Kč, která v košíku nikdy neměla. „Už se mi stalo, že mi naúčtovali věci, které jsem v košíku vůbec neměla. Hned jsem reklamovala a peníze mi vrátili,“ říká dnes s úsměvem. Tentokrát se rozhodla jednat okamžitě.
Proč se vyplatí účtenku kontrolovat?
Chyby v účtenkách nejsou výjimečné. Vznikají často kvůli špatnému načtení kódu, omylu u samoobslužné pokladny nebo záměně položek při markování. Proto se kontrola účtenky po každém nákupu vyplatí – ať už papírové, nebo elektronické. Pokud chybu zjistíte, máte právo na reklamaci a vrácení peněz. Obchodní řetězce jsou na podobné situace připraveny a reklamace řeší obvykle ihned.
Papírová a elektronická účtenka
Většina zákazníků stále sází na klasickou papírovou účtenku, kterou dostanou u pokladny. Stále častěji se ale využívá také elektronická účtenka, která má plnohodnotnou právní váhu a lze ji pohodlně uložit v e-mailu nebo v aplikaci obchodu. Díky tomu máte doklad vždy po ruce, ať už řešíte reklamaci, nebo potřebujete účtenku kvůli záruce.
Jak reklamovat chybně naúčtované položky?
Reklamace nákupu je jednoduchá, stačí postupovat podle těchto kroků:
- Zkontrolujte účtenku ihned po zaplacení, ideálně ještě v obchodě.
- Pokud najdete nesrovnalost, vraťte se k pokladně nebo k informačnímu pultu.
- Předložte účtenku a klidně vysvětlete situaci – není třeba se obávat, chyby se stávají.
- Personál prověří účtenku i zboží a při uznání reklamace vám peníze vrátí.
Paní Jana se vydala zpět do supermarketu hned druhý den. S účtenkou v ruce vysvětlila, že kuřecí prsa na seznamu nemá. Personál bez dlouhých otázek zkontroloval účet a částku jí vrátil. Díky tomu nejen ušetřila, ale získala i cennou zkušenost – kontrola účtenky může skutečně znamenat vrácení peněz.
Příběh paní Jany je důkazem, že kontrola účtenky se vyplatí. Ať už jde o papírovou, nebo elektronickou verzi, věnujte jí pár minut po každém nákupu. Ušetříte si nepříjemnosti i peníze.
Zdroje: AkcniCeny.cz, zkušenosti zákazníků a zaměstnanců