Vaše poloha:
Krize, přebytky, nebo nedostatek? Jak vypadá aktuální situace na trhu s jablky?
(Foto: canva.com)
Krize, přebytky, nebo nedostatek? Jak vypadá aktuální situace na trhu s jablky?
(Foto: canva.com)

18.03.2025

Krize, přebytky, nebo nedostatek? Jak vypadá aktuální situace na trhu s jablky?

Jablka patří mezi nejoblíbenější ovoce na světě, avšak současná situace na trhu s jablky je ovlivněna řadou faktorů, které způsobují výkyvy v dostupnosti a cenách tohoto ovoce.

 

Co se v článku dozvíte?

  • Jaké faktory ovlivnily letošní úrodu jablek?​
  • Jaký je aktuální stav zásob jablek v Evropské unii?​
  • Jak se mění ceny jablek na trhu?​

 

Pokles produkce v Evropské unii

 

V posledních letech produkce jablek v Evropské unii mírně rostla, avšak v loňské sezóně (2023/24) došlo k poklesu o 5 % na 12,1 milionu tun. Prognózy na letošní rok (2024/25) jsou ještě pesimističtější, očekává se další pokles o 9 % na přibližně 11 milionů tun. Hlavními důvody jsou špatné opylení stromů a devastující jarní mrazy, které postihly zejména Polsko, největšího evropského producenta konzumních jablek. ​

 

Snížení zásob a dostupnosti jablek

 

Slabá sklizeň v mnoha evropských zemích způsobila, že skladové zásoby byly koncem loňského listopadu výrazně nižší než o rok dříve. Výjimku představují Itálie, Španělsko a Švýcarsko, kde byly zásoby stabilnější. ​

 

Růst cen jablek

 

Omezená nabídka jablek na trhu vedla k růstu jejich cen. V Polsku, jednom z hlavních producentů, se ceny jablek v lednu 2025 zvýšily o 14 % ve srovnání s předchozím rokem a o 56 % oproti pětiletému průměru. ​

 

Dopad na spotřebitele a producenty

 

Pro spotřebitele znamená současná situace vyšší ceny a omezenou dostupnost jablek, což může ovlivnit jejich nákupní chování a zvýšit zájem o akční nabídky či prodej jablek přímo ze sadu. Producenti čelí výzvám spojeným s nepředvídatelnými povětrnostními podmínkami a kolísajícími cenami na trhu, což ovlivňuje jejich ekonomickou stabilitu.​

 

Současná situace na trhu s jablky je charakterizována poklesem produkce v Evropské unii, zejména kvůli nepříznivým povětrnostním podmínkám, což vede k vyšším cenám a omezené dostupnosti tohoto oblíbeného ovoce. Spotřebitelé i producenti musí čelit těmto výzvám a přizpůsobit se měnícím se podmínkám na trhu.

 

Jablka v akci

Jablka červená 1kg

29,90

1 prodejce

Více informací

Globus

29,90 Kč -14%

Zbývá 3 dny

Platí do: 5.8.2025

Prodejny Globus

Zobrazit více

 

Zdroje: AkcniCeny.cz, Retailnews.cz

Mohlo by Vás zajímat

Nový vítr na českém trhu: 47 značek, které vstoupili na český trh a musíte je znát

Český maloobchod zažívá boom. V roce 2024 přibylo na našem trhu rekordních 47 nových značek. Které segmenty jsou nejžádanější? Jaké jsou trendy a kdo jsou hlavní hráči? Podívejte se na detailní přehled.

Coca‑Cola uvádí na český trh Jack & Coke: První Ready-to-Drink koktejl

Coca‑Cola přichází na český trh s novinkou, která jistě potěší milovníky míchaných nápojů. První Ready-to-Drink koktejl, Jack & Coke, kombinuje legendární chuť Coca-Coly a ikonického Jack Danielʼs Tennessee Whiskey. Zjistěte více o tomto inovativním nápoji a jeho uvedení na trh.

Nákupní chování Čechů se mění: Převaha nákupů jsou přes sociální sítě

V posledních letech došlo k výraznému posunu v nákupním chování Čechů. Nejenže až 69 % z nich nakupuje na internetu, ale překvapivě, více než polovina (56 %) využívá k tomuto účelu sociální sítě. Tento trend odhaluje hlubší proměnu v tom, jak moderní spotřebitelé přistupují k objevování a nakupování produktů. Jak se tedy mění digitální krajina nákupů a co to znamená pro budoucnost e-commerce?

Vodafone rozšiřuje své impérium: Sazkamobil přechází pod jeho křídla

Významný krok pro posílení pozice na českém trhu s mobilními operátory se odehrál na konci minulého roku, kdy Vodafone oznámil plány na akvizici Sazkamobilu, největšího virtuálního operátora nezávislého na tradiční trojici operátorů (T-Mobile, O2, Vodafone).

Temu rozvířilo vody online nakupování: Co to znamená pro vás?

Internetový marketplace Temu bere český e-commerce trh útokem, a to především díky nízkým cenám i investicím do reklamy. S novým internetovým obchodem jsou však spojovány také mnohé kontroverze i bezpečnostní rizika.

Rossmann v ČR láme rekordy: Tržby za rok 2023 dosáhly 6,5 miliardy korun

Drogerie Rossmann, která si letos připomíná 30 let své existence na českém trhu, zaznamenala v roce 2023 rekordní tržby ve výši 6,5 miliardy korun. Tento úspěch představuje meziroční nárůst téměř o pětinu. Klíčovým faktorem k dosažení této výjimečné finanční výkonnosti bylo neustálé rozšiřování prodejní sítě a zvyšování kvality poskytovaných služeb zákazníkům.

Velké ryby v e-commerce: Kdo zažívá největší růst?

E-commerce je neustále se rozvíjejícím odvětvím a velké e-shopy prokazují výjimečný růst s meziročním zvýšením tržeb o 5 %, jak ukazují nedávná data od společnosti Shopsys.

Nízké ceny pro zákazníky. Temu dobývá větší část trhu

Americko-čínský internetový obchod Temu láká zákazníky na nízké ceny a dobývá trh e-commerce. Za necelý rok získal stovky milionů zákazníků.

Propad českého e-commerce trhu pokračuje. Vánoční nákupy nezvrátily propad, tržby dosáhly 185 miliard

České e-shopy mají za sebou další těžký rok. Situaci na tuzemském e-commerce trhu nezachránila ani nadprůměrná sezóna o Vánocích. Meziročně tak celkový obrat poklesl asi o šest procent.

Trdelníková revoluce: Trdlokafe rozšiřuje své působení za hranice ČR

Trdelník, oblíbená pochoutka, která v Česku ovládla trhy, nyní dobývá svět. Firma Trdlokafe, nejrychleji rostoucí retailová společnost v Evropě, se rozšiřuje do zahraničí s úspěšným konceptem franšízy. Zajímá vás, jak tato trdelníková revoluce mění gastronomickou scénu mimo Českou republiku?

Spolupracujeme s: