České hračky, i když s bohatou historií a tradicí výroby, procházejí obtížným obdobím na českém trhu. Většina hraček prodávaných v České republice však pochází z výroby mimo Evropskou unii. I přes tuto realitu některé značky, jako Igráčka, Merkur nebo Tatra, se úspěšně drží na trhu.
S předsedou Sdružení pro hračku a hru, Miroslavem Kotíkem, mluví o současných výzvách, kterým čeští výrobci čelí. Konkurence z Číny, která využívá levnější pracovní sílu a sériovou výrobu, způsobuje propad trhu a snižuje ceny na celém světě. Navzdory tomu jsou české hračky považovány za kvalitnější, odolnější a často slouží i několika generacím. Problémem však zůstává otázka odbytu.
Některé české hračky, jako Kutulu, představují světlý příklad úspěšného oživení. Dřevěné hračky této značky, vytvořené s důrazem na kvalitu, design a ruční práci, získaly pozornost i v zahraničí. Zakladatelé Kutulu nekompromisně hájí ceny, které odrážejí materiálovou kvalitu a ruční práci. Přestože dřevo zdražilo, a certifikace představují další náklady, vidí v tomto přístupu budoucnost pro kvalitní české hračky.
ROSIS Dřevěný koník s decentními růžovými kolečky – to je ROSIS! Na poličce klidně stojí nebo drandí po pokoji. Tak jedeme! |
![]() |
kutulu.cz 1 230 Kč |
Výzvy pro lokální výrobce
Čeští výrobci čelí nejen ekonomickým výzvám, ale i přísným pravidlům pro výrobu hraček v Evropské unii. Certifikace, které testují chemické a mechanické vlastnosti hraček, představují další náklady a administrativní břemeno. Adéla Husáková Kantůrková, majitelka prodejen s českými hračkami Hugo chodí bos, zdůrazňuje, že místní výrobci jsou často vystaveni vyšším standardům než jejich zahraniční konkurence.
Vláček barevný Dřevěná hračka na kolečkách |
![]() |
mivavacov.cz 555,60 Kč |
Výrobci jako Efko-karton nebo MIVA Vacov se snaží udržet tradici české výroby hraček. Snaží se inovovat a najít nové koncepty, které by pomohly udržet jejich značky na trhu. Finanční omezení a obtížnější možnosti investovat do výroby však staví před výzvu udržení konkurenceschopnosti na globálním trhu.
Závěr:
Dilema mezi kvalitou a cenou na českém trhu s hračkami je zřetelné. Čeští výrobci hraček, ale i mnoha ostatních odvětví, dnes čelí konkurenci z levnějších trhů a současně se snaží udržet tradici a kvalitu svých výrobků. Odpověď na otázku, zda si spotřebitelé budou více cenit kvality nad cenou, může ovlivnit budoucnost českého průmyslu s hračkami.