Zakoupili jste svým blízkým vánoční dárky přes e-shop a nedočkali jste se jejich doručení? Stále existuje možnost, jak získat utracenou částku zpět. A to i v případě, že prodejce nevrací peníze, nebo dokonce ani nekomunikuje.
V případě platby kartou přes internet může pomoci vaše banka, a to díky nástroji zvanému chargeback. Při platbě přes online platební systémy pak pomohou jejich provozovatelé. Bohužel obdobnou pomoc nelze očekávat, pokud jste jako způsob platby zvolili převod mezi bankovními účty.
Důvodů ke sporům mezi prodejcem a spotřebitelem přitom může být více. Problémy mohou vznikat pokud podnikatel zboží nedoručí včas, ale také pokud doručí jiný produkt, zboží nízké kvality či dokonce nic. V takových případech může chtít spotřebitel své peníze zpět, avšak prodejce je často nevrací.
V případě, že se spotřebitel a prodejce nedohodnou, je další možností obrátit se na oddělení reklamací plateb banky, jejíž platební karta byla použita. Banka pak může pomocí chargebacku stáhnout peníze zpět od banky podnikatele. To vše samozřejmě pouze v případě, že podnikatel neprokáže, že vše proběhlo v pořádku. Stejným způsobem pomáhá zákaznická podpora online platebních systémů a elektronických peněženek.
Pro vyřízení reklamace by měl mít spotřebitel připraveny všechny potřebné podklady a dokumenty včetně objednávky, faktury i případné písemné komunikace s prodejcem. V případě, že máte důkaz (fotografii či video), že zboží bylo již dodáno poškozené, rozhodně ho taktéž mějte připravený.
Kdy nelze využít chargeback?
Utracené peníze obvykle nelze získat zpět při platbě bankovním převodem bez souhlasu druhé strany. Stejně tak nelze službu chargeback použít na zboží zaplacené na dobírku u doručujícího kurýra, a to i v případě platby kartou.