Americko-čínský e-shop Temu.com je novým hráčem na poli e-commerce. Díky intenzivní reklamě, nízkým cenám a rozsáhlé gamifikaci se za jediný rok stal oblíbeným internetovým obchodem pro stovky milionů zákazníků po celém světě.
Společnost Temu.com byla založena poměrně nedávno, a to v září 2022 v Bostonu v USA. Vlastnicky je pak firma spojena s čínskou skupinou PDD Holding, jež sídlí v Šanghaji. Podobně jako některé další čínské e-shopy přitom sází na jednoduchou taktiku – široký sortiment produktů za nízké ceny. Oproti internetovým obchodům jako je Shein, Wish či Alibaba však Temu vsadilo na rozsáhlou gamifikaci, tedy na marketing využívající herních prostředků. Hraní tak udržuje pozornost zákazníků, kteří při něm na oplátku mohou získat různorodé slevy.
Během jediného roku se společnosti podařilo získat stovky milionů zákazníků po celém světě. Nejvyšší návštěvnost mají webové stránky, jejichž obliba rychle roste. Nejvýrazněji se přitom návštěvnost zvýšila na jaře loňského roku. Zatímco v dubnu bylo podle dat serveru Similarweb na stránce zaregistrováno přes 110 milionů návštěv, v květnu to bylo již přes 217 milionů, tedy asi dvojnásobek.
Podobný nárůst zaznamenává také mobilní nákupní aplikace, jež je dostupná na Google Play a App Store. V dubnu 2023 aplikace registrovala přes 15 milionů stažení, zatímco v květnu to byl již dvojnásobek. Důvodem byla silná mediální pozornost, jež se e-shopu dostala. Rok po uvedení na trh v září 2023 pak měla aplikace asi 40 milionů stažení.
Unikátní marketingová strategie
Inovativní je zejména strategie, s jakou se Temu snaží udržet přízeň a pozornost svých zákazníků. Kromě širokého sortimentu produktů za příznivé ceny totiž e-shop nabízí gamifikovanou nákupní zkušenost, která udržuje zákazníky na webových stránkách déle. Podle dat společnosti GWS, jež monitoruje činnost uživatelů na mobilních telefonech Android, je čas strávený nákupy na Temu takřka dvojnásobný ve srovnání s konkurenčními e-shopy jako je Amazon či Shein.
Temu úspěšně motivuje zákazníky k trávení času na platformě prostřednictvím nejrůznějších aktivit. Slevy na již poměrně levné zboží mohou zákazníci v online hrách jako je kolo štěstí. Dalšími z nabízených aktivit jsou hry Fishland a Farmland, kde mohou zákazníci pěstovat zvířata či chytat ryby. V závislosti na podmínkách mohou zákazníci za „úlovky“ získávat slevy, kupóny či další benefity. Oblíbená je také hra Lucky Flip vycházející z házení mincí. Zákazníci mohou také získávat slevy za nakupování ve skupině či za přivedení nových zákazníků.
Kromě gamifikace nákupního procesu samozřejmě Temu vsází i na masivní propagaci na sociálních sítích a v médiích. V rámci marketingové kampaně společnost spolupracuje s velkým množstvím influencerů, kteří e-shop či zboží propagují především na YouTube a TikToku. Hlavní cílovou skupinou kampaně jsou mladí lidé ve věku od 25 do 34 let. Podobně jako některé konkurenční internetové obchody také klade důraz na zpětnou vazbu od zákazníků. Na jejím základě tak e-shop reguluje nabídku.
Kritika a dopad na životní prostředí
Podobně jako mnoho jiných čínských e-shopů věnujících se produkci velkého množství ultra-fast produktů čelí i Temu kritice ohledně dopadu tohoto přístupu na životní prostředí. Nízké ceny navíc nutí výrobce minimalizovat náklady na výrobu, což ve výsledku vede k velmi nízkým platům většiny zaměstnanců. Některé produkty z e-shopu navíc nemusí splňovat bezpečnostní testy povinné v EU, na což poukázala i německá televize ZDF.