Řetězec s diskontním zbožím Pepco v příštím roce otevře méně poboček než letos. Společnost se chce zaměřit zejména na obnovení ziskovosti již existujících poboček, a to především v regionu střední a východní Evropy. Ze středečního oznámení skupiny plyne, že v příštím finančním roce plánuje Pepco otevřít asi 400 prodejen. To je ve srovnání se 668 pobočkami, jež byly otevřeny v letošním roce, pokles asi o 40 procent.
Pepco ve střední Evropě
Řetězec Pepco se chce zaměřit na zvýšení ziskovosti zejména v regionu střední a východní Evropy včetně ČR. Situaci na trhu v této oblasti společnost označila za „náročnou“, nicméně na tuzemském trhu se vrací k růstu. V současné době se Pepco potýká s nižším zájmem zákazníků o velkou část sortimentu, mimo jiné jde například o módu či doplňky do domácnosti. Společnost snížený zájem vysvětluje složitou ekonomickou situací, která nutí mnoho spotřebitelů šetřit právě na těchto druzích zboží. Dalším důvodem poklesu zájmu o zboží Pepco může být i silná konkurence. Minimálně v regionu střední Evropy se však zákazníci začínají postupně opět vracet.
Konec strategie raketové expanze
Společnost ve středečním oznámení uvedla očekávaný zisk asi 750 milionů eur, tedy v přepočtu asi 18,5 miliard korun. Oproti loňskému výsledku jde o strmý nárůst. Samotná očekávání jsou však nižší než odhady, ve které vedení společnosti původně doufalo. Důvod nižšího než očekávaného zisku si společnost vysvětluje podprůměrnými tržbami, nižší hrubou marží i vysokými investicemi a náklady souvisejícími se zřizováním a provozem nových poboček.
Za poslední rok kvůli některým komplikacím došlo k propadu akcií společnosti na burze asi o 27 procent. Skupina však doufá, že v průběhu příštího roku se společnost opět dostane na hodnoty typické pro předcovidový boom. Jednou ze strategií, jak se společnost chce s komplikacemi vypořádat je začít se soustředit na rozvážnější tempo růstu. Vyšší důraz proto bude kladen spíše na zlepšení ziskovosti a generování hotovosti v již zavedených prodejnách.
„Musíme se nyní znovu začít soustředit na uvážlivý růst„dělat méně, abychom dosáhli více“, a to s větším zaměřením na zlepšení ziskovosti a vytváření hotovosti v našem zavedeném byznysu. Příležitosti jsou stále velké, jen se nyní pokusíme jich využít více cíleně,“ uvedl výkonný předseda skupiny Pepco Group Andy Bond.
Diskontní řetězec Pepco
Řetězec s diskontním zbožím Pepco vznikl roku 1999 v Polsku, kdy byla otevřena první prodejna jako součást řetězce Brown & Jackson. V současné době působí na území devatenácti evropských zemí včetně České republiky, kam vstoupilo v roce 2013. Celoevropská síť Pepco zahrnuje asi 3000 prodejen s 25 tisíci zaměstnanci. V České republice je v současné době v provozu 287 poboček, na sousedním Slovensku je to pak 146. Většina tuzemských prodejen se vyskytuje v retail parcích, které jsou oblíbeným místem pro rychlé nákupy za výhodnější ceny.