Co se v článku dozvíte?
- Fyzická a psychiká pohoda na prvním místě
- Rozdíl v konzumaci piva mezi generacemi
- Malé lokální pivovary lákají
České pivovarnictví je proslulé po celém světě, a tomu odpovídá i tuzemská spotřeba piva. Česká republika se dlouhodobě umisťuje na prvním místě žebříčku spotřeby piva na obyvatele a v loňském roce tak průměrný Čech vypil asi 128 litrů tohoto nápoje.
Spotřeba klasického piva však dlouhodobě klesá, zatímco prodej nealkoholických variant či míchaných nápojů na bázi piva roste. Co si rády dopřávají jednotlivé generace a jaké trendy budou formovat budoucnost výroby piva?
Fyzická a psychická pohoda na prvním místě
Příslušníci generace Z se podle průzkumu Ipsos Global Trends snaží více pečovat o své zdraví. Mladší generace tak stále častěji omezuje konzumaci alkoholu, pečlivě si hlídá stravovací návyky a snaží se dbát na zdravý životní styl.
Na preference spotřebitelů tak samozřejmě reagují i výrobci nápojů, a to rozšířením sortimentu nealkoholických nápojů na bázi piva. Podle průzkumu Ipsos se mezi lety 2021 a 2024 nabídka nealkoholického piva zvýšila o 12 %. Největší nárůst společnost zaznamenala v kategorii ochucených nealko piv, kde nárůst činil celých 23 procent.
Výrobci se snaží na poptávku po zdravějších alternativách reagovat také přidáváním dalších aktivních ingrediencí, například některých vitaminů či kofeinu. Soustředí se také na inovativní způsoby vaření piva i transparentní prezentaci ingrediencí.
Rozdíl v konzumaci piva mezi generacemi
Mladší generace se vyhýbá nadměrnému pití a tomu odpovídá i spotřeba piva. Ve studii Ipsos Global Trends v roce 2023 hned dvě pětiny respondentů uvedly, že nepijí alkohol vůbec, případně ho konzumují méně než jednou měsíčně. Každý den či několikrát týdně konzumuje alkohol pouze 21 procent příslušníků generace Z. Oproti tomu v generaci X (tzv. baby boomers) pije pivo každý den či několikrát týdně téměř třetina populace (30 procent respondentů).
Generace Z omezuje spotřebu alkoholu primárně kvůli svému zdraví, jistě to však není jediný důvod. Ke snížení konzumace piva přispěla i pandemie koronaviru a ekonomická nejistota. Mladší generace navíc stále častěji dává přednost jiným typům alkoholu, jako jsou koktejly či víno.
Malé lokální pivovary lákají
Ačkoli se návyky spotřebitelů po pandemii změnily, lidé stále rádi chodí do společnosti. Zároveň si však mnohdy zákazníci lépe rozmýšlejí, za co utrácí peníze. Podle srovnání společnosti Ipsos se ceny pivních nápojů mezi lety 2021 a 2024 navýšily v průměru asi o 18 procent. Raději než za široce dostupné světové značky tak zákazníci utrácejí za autentické lokální produkty. Většina (52 %) respondentů uvedla, že za lokální značku je ochotna si i připlatit. Pivo z menších pivovarů s udržitelným procesem výroby se tak nejspíš bude těšit velké popularitě i nadále.