Reklama Reklama
Vaše poloha:
Pozor na podvodníky: Jak chránit své bankovní údaje? Vaše data získávají skrz e-mail nebo telefon
(Foto: canva.com)
Pozor na podvodníky: Jak chránit své bankovní údaje? Vaše data získávají skrz e-mail nebo telefon
(Foto: canva.com)

18.04.2023

Pozor na podvodníky: Jak chránit své bankovní údaje? Vaše data získávají skrz e-mail nebo telefon

Česká národní banka varuje před rostoucím počtem podvodných telefonátů, které mají za cíl oklamat lidi a získat jejich peníze. Zatímco v roce 2021 nebyla ČNB konfrontována s jedinou stížností na podvodné praktiky v platebním styku, v posledních šesti měsících se k ní ozvalo stovky oklamání občanů.

 

Podvodníci se často představují jako členové bankovní rady ČNB nebo zaměstnanci centrální banky, aby vypadali jako legitimní osoby. Cílem je získat přístupové údaje k bankovnímu účtu nebo instalovat do počítače nebo mobilního zařízení špehovací software, kterým podvodníci získají citlivé údaje a následně je využijí k trestné činnosti.

 

ČNB připravila stručný, video návod, jak rozpoznat podvodné telefonáty a jak se bránit před těmito praktikami. Důležité je být obezřetný při komunikaci s neznámými osobami, telefonicky, nebo přes e-mail. Pokud se podvod podezření, je nutné okamžitě kontaktovat banku a policii. Podvodné telefonáty a e-maily jsou stále častější a mohou přivodit velké finanční ztráty. Proto je důležité být obezřetný a chránit své citlivé údaje.

 

Česká národní banka se aktivně snaží upozornit lidi na rostoucí počet podvodných telefonátů, které mají za cíl oklamat a vylákat peníze od lidí. Proto připravila stručný video návod, jak rozpoznat podvodné volání a jak se chránit před těmito praktikami. Video návod od ČNB vysvětluje základní pravidla, která je třeba dodržovat, pokud přijde nevyžádaný hovor.

  • Prvním pravidlem je nespěchat – je důležité nečinit unáhlená rozhodnutí na základě nevyžádané komunikace.
  • Druhým pravidlem je ověřovat – vždy zvážit možnost podvodu a zkusit si ověřit pravost volající osoby.
  • Třetím pravidlem je chránit svá data a citlivé údaje – nikdy nezadávat své heslo nebo jiné citlivé údaje při nevyžádané komunikaci.

 

Mohlo by Vás zajímat

Zadáváte PIN do bankomatu pokaždé stejně? Právě na to podvodníci čekají

Podvodníci u bankomatů se neustále zdokonalují. Využívají psychologické triky, skryté kamery i falešné čtečky karet, aby získali přístup k vašim penězům. Možná netušíte, že i to, jakým způsobem zadáváte PIN, může rozhodnout o tom, zda zůstanete v bezpečí, nebo přijdete o úspory.

Podvodné SMS a falešné výzvy: Jak útočníci zneužívají jméno státní správy

Stále častěji se objevují podvodné SMS, které se vydávají za oficiální komunikaci státních institucí. Útočníci cílí na důvěru občanů a snaží se vylákat citlivé údaje nebo peníze. Jak tyto zprávy poznat a nenaletět?

Banky znovu zkoušejí starý trik: Poplatek, který platíte, i když si myslíte, že máte účet zdarma

Vedení účtu zdarma? Ne tak docela. Českým bankám přinášejí poplatky a provize miliardové zisky – a mnoho klientů o nich nemá ani tušení. Víte, za co všechno dnes bance platíte, i když si myslíte, že máte vše bez poplatku?

Rozdíl mezi drzostí a krádeží: „Zboží v košíku ještě není vaše,“ říká právní expert

Nakupování může mít i nečekaně nepříjemnou stránku. Představte si, že máte v košíku poslední kousek oblíbeného zboží a někdo cizí si ho bez ptaní vezme. Je to krádež, nebo jen drzost, která ale dokáže pořádně zkazit náladu?

„Nevěděl jsem, že podvod u samoobslužné pokladny může skončit u soudu.“

Samoobslužné pokladny přinesly pohodlí, ale i prostor pro podvody. Někteří zákazníci záměrně zadávají levnější kódy ovoce či zeleniny a riskují tak pokuty i trestní stíhání. Jak tyto triky fungují, co na ně říkají obchody a jaké jsou právní následky?

Tolik nul na účtu ani nespočítáte! Tvůrce hračky Labubu vystřelil mezi miliardáře a v tempu růstu porazil i Bezose s Buffettem

Sběratelské figurky Labubu dobyly svět a s nimi i jejich duchovní otec Wang Ning ze společnosti Pop Mart. Podle žebříčku Bloomberg Billionaires Index se vyšplhal až mezi stovku nejbohatších lidí planety. Firma hlásí skokový růst: zisk víc než 4,5×, tržby +200 %. Co tenhle fenomén znamená pro české zákazníky a jak v záplavě e-shopů nenaletět na padělky?

Neoprávněné obvinění z krádeže: Jak se bránit a kdy žádat odškodnění

Obvinění z krádeže v obchodě, i když neoprávněné, je pro zákazníka zdrcující. Pocit ponížení, když ochranka před lidmi prohledává vaši tašku, se hluboko vryje do paměti. Přinášíme příběh ženy, která se s tím setkala, a rady, jak v takových situacích reagovat a na co máte právo.

„Řekli mi, že za moje věci neručí. Ale to není pravda, zjistila jsem!“

Jana přišla na koupališti o kabelku s peněženkou a klíči. Cedule u vchodu tvrdila, že provozovatel za odložené věci neručí. Jenže jak se ukázalo, podle zákona to není tak jednoduché. Co dělat, když vám na koupališti něco ukradnou?

Podvod na Booking.com v srdci Paříže: Moje noční můra, kterou nikdo z podpory neřešil

Na internetu vypadal hotel v centru Paříže perfektně – vysoké hodnocení, krásné fotografie a dobrá cena. Český cestovatel si jej rezervoval přes Booking.com. Na místě ale zjistil, že nic z toho není skutečné. A ještě víc ho překvapilo, jak se k celé věci postavila zákaznická podpora.

Zákazníci platí méně: Nový trik u samoobslužných pokladen

Zadáte u pokladny kód levnějšího zboží a jdete dál? Pozor, může jít o trestný čin. Podvádění u samoobslužných pokladen má svá pravidla – a hlavně následky.

Spolupracujeme s: