V České republice roste podle prodejců zájem o zboží privátních značek, tedy o produkty prodávané pod záštitou určitých řetězců. Důvodů je hned několik. Zákazníci se v současné době snaží ušetřit na základních potravinách, a často proto volí levnější zboží privátních značek. Dalšími důvody jsou například zvyšující se kvality produktů privátních značek i reklamní kampaně.
V současnosti privátní značky představují asi čtvrtinu všech tržeb obchodů, a to zejména v oblasti potravin, drogerie či krmiv pro mazlíčky. Na trhu tyto produkty nabízí většina velkých řetězců obchodů s potravinami, jako je Lidl, Kaufland, Penny či Billa. V kategorii drogerie pak vede dm drogerie. Mezi nejoblíbenější privátní značky v ČR patří například Clever, Pilos či Balea.
Privátní značka Clever v akci | Privátní zančka Nature's Promise Bio v akci |
Co stojí za vyšší oblibou privátních značek?
Zvýšený zájem zákazníků o produkty privátních značek ovlivnila podle prodejců ekonomická krize, která podpořila snahu lidí ušetřit. Kvůli inflaci muselo 93 procent spotřebitelů alespoň částečně změnit své návyky při nakupování. Mnoho zákazníků změnilo místo nákupu, zvýšilo počet navštěvovaných supermarketů nebo se zaměřilo právě na nákup zboží soukromých značek. V současnosti nakupuje až 82 % spotřebitelů více privátních značek v kategorii jídla. V kategorii drogerie se pak jedná o 63 % zákazníků. Důvodem oblíbenosti je kromě příznivější ceny i spokojenost zákazníků s kvalitou.
Na kvalitu zboží privátních značek také stále více upozorňují sami obchodníci. Díky promočním aktivitám čelí řetězce zvýšenému zájmu o dané produkty. Dříve totiž často považovali spotřebitelé zboží privátních značek za méně kvalitní dnes už tomu tak není. Obchody se tak mohou zaměřit i na propagaci vlastních značek.
Privátní značka My price v akci | Privátní značka BONI v akci |
Proč jsou privátní značky levnější?
Podle šetření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže jsou produkty privátních značek často skutečně levnější nežli ostatní výrobky stejné kategorie. Nižší cena produktů je dána zejména nižší marží obchodníků. To může způsobit postupný odliv zákazníků od značkových výrobků.
„Zatím nevidíme žádný důvod pro zásah z hlediska ochrany hospodářské soutěže. Nicméně nelze vyloučit, že v budoucnu by některé konkrétní jednání obchodních řetězců v oblasti privátních značek mohlo být vyhodnoceno jako nekalá obchodní praktika,“ uvedl mluvčí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Martin Švanda.
Privátní značka Perla v akci | privátní značka K-jarmark v akci |
Privátní značky v Evropě
Podle údajů společnosti NielsenIQ roste podíl privátních značek na trhu v 16 (ze 17 zkoumaných) zemích Evropy. Podíl vzrostl za rok 2023 na 38,1 %, což je nárůst o necelá dvě procenta proti roku 2022. Evropské trhy tak zůstávají jedněmi z největších trhů s privátními značkami na světě. Celkem si udrželo pozici podílu nad 30 % 11 trhů a 6 trhů má nyní podíl privátních značek nad 40 %.
Podíl privátních značek na trhu nejvíce narostl v Portugalsku (+4,4 %), Německu (+2,9 %), České republice (+2,8 %) a Španělsku (+2,2 %). Jedinou zemí, kde v současnosti podíl privátních značek klesá, je Švýcarsko. To je však stále zemí s nejvyšším podílem ze všech 17 sledovaných zemích, a to až 51,8 %. Švýcarsko tedy zůstává jedinou zemí s podílem vyšším než 50 %.
V celoevropském měřítku roste zájem zákazníků o zboží privátních značek zejména v kategoriích krmiv pro domácí mazlíčky, ambulantních a mražených potravin, nealkoholických nápojů a výrobků pro péči o domácnost.