Nově publikovaná data společností Heureka a Asociace pro elektronickou komerci (APEK) naznačují, že minulý rok se opět vyznačoval výrazným propadem e-commerce trhu. České e-shopy v loňském roce utržily 185 miliard, tedy asi o šest procent méně než v roce 2022. Nejlepší výsledky přinesl až samotný závěr roku 2023. O vánočních svátcích se segment e-commerce po mnoha měsících propadu poprvé vrátil k mírnému růstu.
Dosavadní celkový vrchol obratu e-shopů přitom přišel v roce 2021, tedy v době pandemie COVID-19. Následující dva roky byl pak celý trh v poklesu, a to až do letošních Vánoc. Nová data tak naznačují, že český internetový trh se začíná po dlouhé době útlumu oživovat. Růst v posledním kvartálu předešlého roku sice dosáhl pouhých dvou procent, ovšem naznačuje nový trend.
Obrat e-commerce trhu v průběhu roku 2023
Na počátku minulého roku se nedařilo ani tradičním povánočním výprodejům a za první tři měsíce se tak trh propadl asi o třináct procent. Zlepšení pak přinesl druhý kvartál s poklesem pouze osm procent. Velmi silné tržby obchodníci zaznamenali především v květnu, kdy se sledované hodnoty přiblížily nule, tedy stagnaci. Dlouhé léto pak přineslo opět snížení zájmu o online nákupy a třetí čtvrtletí skončilo opět s poklesem, konkrétně o jedenáct procent. Mírný nárůst tak přinesla až silná vánoční sezóna.
Změny na českém e-shopovém trhu
V roce 2023 se na českém trhu událo několik důležitých změn. Pokračující konsolidace vyústila v mírné snížení počtu internetových obchodů, a to z 50 100 na 49 900. Největším problémem pro většinu obchodníků byla vysoká inflace, která snižovala ochotu zákazníků utrácet a zároveň zvyšovala náklady většiny provozovatelů.
„Online trh se neustále dynamicky vyvíjí. Objevují se na něm noví zahraniční hráči, zákazníci očekávají lepší a lepší služby. Do hry navíc stále více vstupuje umělá inteligence. A také nesmíme zapomínat, že nová generace nakupujících se v řadě aspektů od těch předchozích liší. Rozhodně tak nebude o další výzvy pro naše e-shopy nouze,“ komentuje změny na českém trhu Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.