Vaše poloha:
Propad českého e-commerce trhu pokračuje. Vánoční nákupy nezvrátily propad, tržby dosáhly 185 miliard
(Foto: canva.com)
Propad českého e-commerce trhu pokračuje. Vánoční nákupy nezvrátily propad, tržby dosáhly 185 miliard
(Foto: canva.com)

22.01.2024

Propad českého e-commerce trhu pokračuje. Vánoční nákupy nezvrátily propad, tržby dosáhly 185 miliard

České e-shopy mají za sebou další těžký rok. Situaci na tuzemském e-commerce trhu nezachránila ani nadprůměrná sezóna o Vánocích. Meziročně tak celkový obrat poklesl asi o šest procent.

 

Nově publikovaná data společností Heureka a Asociace pro elektronickou komerci (APEK) naznačují, že minulý rok se opět vyznačoval výrazným propadem e-commerce trhu. České e-shopy v loňském roce utržily 185 miliard, tedy asi o šest procent méně než v roce 2022. Nejlepší výsledky přinesl až samotný závěr roku 2023. O vánočních svátcích se segment e-commerce po mnoha měsících propadu poprvé vrátil k mírnému růstu.

 

Dosavadní celkový vrchol obratu e-shopů přitom přišel v roce 2021, tedy v době pandemie COVID-19. Následující dva roky byl pak celý trh v poklesu, a to až do letošních Vánoc. Nová data tak naznačují, že český internetový trh se začíná po dlouhé době útlumu oživovat. Růst v posledním kvartálu předešlého roku sice dosáhl pouhých dvou procent, ovšem naznačuje nový trend.

 

Obrat e-commerce trhu v průběhu roku 2023

 

Na počátku minulého roku se nedařilo ani tradičním povánočním výprodejům a za první tři měsíce se tak trh propadl asi o třináct procent. Zlepšení pak přinesl druhý kvartál s poklesem pouze osm procent. Velmi silné tržby obchodníci zaznamenali především v květnu, kdy se sledované hodnoty přiblížily nule, tedy stagnaci. Dlouhé léto pak přineslo opět snížení zájmu o online nákupy a třetí čtvrtletí skončilo opět s poklesem, konkrétně o jedenáct procent. Mírný nárůst tak přinesla až silná vánoční sezóna.

 

Změny na českém e-shopovém trhu

 

V roce 2023 se na českém trhu událo několik důležitých změn. Pokračující konsolidace vyústila v mírné snížení počtu internetových obchodů, a to z 50 100 na 49 900. Největším problémem pro většinu obchodníků byla vysoká inflace, která snižovala ochotu zákazníků utrácet a zároveň zvyšovala náklady většiny provozovatelů.

 

 

Online trh se neustále dynamicky vyvíjí. Objevují se na něm noví zahraniční hráči, zákazníci očekávají lepší a lepší služby. Do hry navíc stále více vstupuje umělá inteligence. A také nesmíme zapomínat, že nová generace nakupujících se v řadě aspektů od těch předchozích liší. Rozhodně tak nebude o další výzvy pro naše e-shopy nouze,“ komentuje změny na českém trhu Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.

 

 

 

Mohlo by Vás zajímat

Temu rozvířilo vody online nakupování: Co to znamená pro vás?

Internetový marketplace Temu bere český e-commerce trh útokem, a to především díky nízkým cenám i investicím do reklamy. S novým internetovým obchodem jsou však spojovány také mnohé kontroverze i bezpečnostní rizika.

Velké ryby v e-commerce: Kdo zažívá největší růst?

E-commerce je neustále se rozvíjejícím odvětvím a velké e-shopy prokazují výjimečný růst s meziročním zvýšením tržeb o 5 %, jak ukazují nedávná data od společnosti Shopsys.

Nízké ceny pro zákazníky. Temu dobývá větší část trhu

Americko-čínský internetový obchod Temu láká zákazníky na nízké ceny a dobývá trh e-commerce. Za necelý rok získal stovky milionů zákazníků.

Krize, přebytky, nebo nedostatek? Jak vypadá aktuální situace na trhu s jablky?

Jablka patří mezi nejoblíbenější ovoce na světě, avšak současná situace na trhu s jablky je ovlivněna řadou faktorů, které způsobují výkyvy v dostupnosti a cenách tohoto ovoce.

Nový vítr na českém trhu: 47 značek, které vstoupili na český trh a musíte je znát

Český maloobchod zažívá boom. V roce 2024 přibylo na našem trhu rekordních 47 nových značek. Které segmenty jsou nejžádanější? Jaké jsou trendy a kdo jsou hlavní hráči? Podívejte se na detailní přehled.

Válka mezi řetězci pokračuje: Shein žaluje Temu za krádež obchodních informací

Souboj mezi dvěma obřími čínskými e-commerce hráči, Shein a Temu, se stupňuje. Shein, známý svým širokým sortimentem levné módy, žaluje svého konkurenta Temu za krádež obchodního tajemství. Tento spor podtrhuje stále rostoucí napětí mezi oběma giganty na globálním trhu.

Konec samostatného CZC.cz: E-shop bude fungovat už jen jako Allegro

E-shop s elektronikou CZC.cz se přesouvá na novou platformu Allegro. Od září tak zákazníci nakoupí výhradně přes stránky polského internetového tržiště.

Coca‑Cola uvádí na český trh Jack & Coke: První Ready-to-Drink koktejl

Coca‑Cola přichází na český trh s novinkou, která jistě potěší milovníky míchaných nápojů. První Ready-to-Drink koktejl, Jack & Coke, kombinuje legendární chuť Coca-Coly a ikonického Jack Danielʼs Tennessee Whiskey. Zjistěte více o tomto inovativním nápoji a jeho uvedení na trh.

Čínský e-shop Temu na hraně: ČOI prověří jeho legálnost

Čínské online tržiště Temu čelí další kontrole. Česká obchodní inspekce ověří, zda společnost dodržuje platnou legislativu.

Nákupní chování Čechů se mění: Převaha nákupů jsou přes sociální sítě

V posledních letech došlo k výraznému posunu v nákupním chování Čechů. Nejenže až 69 % z nich nakupuje na internetu, ale překvapivě, více než polovina (56 %) využívá k tomuto účelu sociální sítě. Tento trend odhaluje hlubší proměnu v tom, jak moderní spotřebitelé přistupují k objevování a nakupování produktů. Jak se tedy mění digitální krajina nákupů a co to znamená pro budoucnost e-commerce?

Spolupracujeme s: