Co se v článku dozvíte?
- 42 % Čechů směřuje po návratu z dovolené do obchodů s potravinami
- Nejvíce chybí tradiční český chléb, rohlíky a housky
- Českému pivu chybí 37 % respondentů, s výrazným rozdílem mezi muži (48 %) a ženami (26 %)
- Další postrádané potraviny: české knedlíky, koláče, buchty
- Muži preferují po návratu návštěvu hospody, ženy návštěvu rodičů
- Starší generace se po návratu dívá na českou televizi, mladší lidé se věnují sportu
- Přínos tradičních českých potravin a společenských zvyků pro Čechy
Čechům se na zahraničních dovolených stýská po potravinách, které jsou pro ně charakteristické. Průzkum odhalil, že hned 42 % Čechů po návratu z dovolené směřuje do obchodů s potravinami. O něco častěji se na tyto nákupy vydávají ženy (45 %) než muži (39 %). Tato data pocházejí z průzkumu uskutečněného v aplikaci Instant Research na vzorku 1000 respondentů. Nejvíce Čechům na dovolených chybí tradiční český chléb, který postrádá více než polovina dotázaných (55 %). Také české rohlíky a housky jsou pro čtyři Čechy z deseti (39 %) nezbytnou součástí, kterou na dovolené postrádají.
Není překvapením, že na předních místech žebříčku postrádaných položek figuruje také české pivo, které chybí průměrně 37 % respondentů. U této položky je zřetelný výrazný rozdíl mezi pohlavími – na pivo se těší skoro polovina mužů (48 %) oproti čtvrtině žen (26 %). Necelé čtvrtině respondentů schází na dovolené české knedlíky (24 %). Sladké pečivo je další položkou, na kterou se Češi po návratu, těší. Nejčastěji se jedná o koláče (20 %) nebo buchty (18 %). Naopak české konzervy už dnes tolik neoslovují, těší se na ně jen pět procent respondentů.
Druhé místo mezi aktivitami po návratu ze zahraničí se liší podle pohlaví. Ženy dávají přednost návštěvám rodičů a blízkých příbuzných (33,5 %), zatímco muži upřednostňují návštěvu pivnice nebo hospůdky s čepovaným pivem (25 %). Starší generace si po návratu domů ráda pustí českou televizi (21 %), zatímco mladší lidé se věnují sportovním aktivitám (12 %). Celkem pětina respondentů (21 %) napříč všemi věkovými skupinami uvedla, že si po návratu nejprve dopřejí procházku českou přírodou.
Výsledky průzkumu přinášejí zajímavý pohled na preference Čechů po návratu z dovolené a ukazují, že tradiční české potraviny mají pro mnoho lidí velký význam. I když by se dalo předpokládat, že první kroky povedou do hospody na čepované pivo, skutečnost je taková, že tradiční české potraviny mají přednost. Tento jev ukazuje, jak důležité jsou pro mnoho lidí české chutě a tradice.
Češi na zahraničních dovolených často postrádají známé chutě a vůně, které jim připomínají domov. I když cestování nabízí skvělou příležitost poznávat nové kultury a chutě, návrat k domácí stravě je pro mnoho lidí nepostradatelný rituál. Tento průzkum také ukazuje, že ženy jsou častěji těmi, kdo po návratu z dovolené nakupují potraviny, což může odrážet jejich roli v domácnosti a péči o rodinu.
Mužům naopak po návratu chybí více společenský aspekt spojený s návštěvou hospody. To může naznačovat, že pro muže je důležitá nejen chuť piva, ale také společenské prostředí, které české hospody nabízejí. Tento rozdíl v preferencích mezi muži a ženami je zajímavým poznatkem, který ukazuje na různé způsoby, jakými lidé vnímají návrat domů.
Celkově výsledky průzkumu ukazují, že i když Češi rádi cestují a poznávají nové kultury, domácí chutě a tradice jsou pro ně nepostradatelné. Po návratu domů se těší na typické české potraviny, které jim na dovolené chyběly, a na chvíle strávené s rodinou a přáteli. Tento zvyk vrací lidi zpět k jejich kořenům a připomíná jim, co je pro ně důležité.