Vaše poloha:
Rozbila jsem lahev vína v obchodě: „Cítila jsem se trapně, ale nechtěli po mně ani korunu.“
(Foto: canva.com)
Rozbila jsem lahev vína v obchodě: „Cítila jsem se trapně, ale nechtěli po mně ani korunu.“
(Foto: canva.com)

31.07.2025

Rozbila jsem lahev vína v obchodě: „Cítila jsem se trapně, ale nechtěli po mně ani korunu.“

Rozbít zboží v obchodě je noční můra každého zákazníka. Emoce, stud i strach ze zaplacení se často mísí s nejistotou, co vlastně dělat. Kdo odpovídá za škodu, když se vám lahev vína sesune z regálu? A co všechno by měl zákazník vědět, aby neudělal chybu?

 

Co se v článku dozvíte?

  • Kdo nese odpovědnost, když rozbijete zboží v obchodě?
  • Jak by měl reagovat personál a co si můžete jako zákazník dovolit?
  • Kdy volat policii a jak vám může pomoci pojištění odpovědnosti?
  • Co říká právnička a proč je důležité zachovat klid?

 

Trapná chvíle mezi regály: Petra a její příběh

 

„Stačilo se jen lehce opřít… a pak ta rána. Cinknutí, praskot skla a ticho. Všichni se otočili. Měla jsem chuť zmizet.“

 

Petra, 37letá manažerka z Brna, zažívala obyčejné pondělní odpoledne v supermarketu. V jedné ruce košík, druhou hledala oblíbené suché víno. Když se nešikovně opřela o kovový regál, spodní lahev vína se sesunula a s hlasitým třeskem rozbila o dlažbu. Červená skvrna se rozlila jako scénka z filmu.

 

„Připadala jsem si jako puberťačka. Všichni na mě koukali, někdo si něco šeptal. Čekala jsem, že na mě vyběhne vedoucí a budu platit tisícovku.“

 

Místo toho přišel zaměstnanec, klidný, s mopem v ruce. Podíval se na ni a s úsměvem řekl: „To se stane každému. Hlavně se nezlobte, uklidíme to.“

 

Kdo vlastně nese odpovědnost?

 

Rozbité zboží v obchodě není automaticky důvodem k platbě. Právnička Mgr. Lucie Pokorná k tomu říká:
„Za škodu v obchodě nenese automaticky odpovědnost zákazník. Záleží na konkrétních okolnostech, například zda byla lahev správně umístěná a regál stabilní.“

 

Zákazník odpovídá pouze tehdy, pokud se prokáže, že jednal nedbale – například běžel uličkou, házel si zbožím nebo zjevně ignoroval bezpečnostní upozornění. Naopak obchod má povinnost zajistit, že zboží je vystaveno bezpečně a nehrozí riziko samovolného pádu.

 

Kdy odpovídá obchod:

  • Lahev byla položena na okraji regálu.
  • Regál byl nestabilní nebo poškozený.
  • Neexistovalo žádné upozornění na kluzkou podlahu apod.

 

Kdy může odpovídat zákazník:

  • Došlo k nepozornému nebo lehkovážnému chování.
  • Zákazník narušil stabilitu regálu úmyslně či z nedbalosti.

 

Co dělat, když k nehodě v obchodě dojde?

 

  1. Zachovejte klid. Nenechte se ovládnout studem – stává se to.
  2. Oslovte personál. Neschovávejte se, ale nahlaste situaci.
  3. Pořiďte si fotodokumentaci. Vyfoťte rozbité zboží i okolí.
  4. Sepište stručný zápis. Co se stalo, kde, kdy, kdo byl přítomen.
  5. Při sporu volejte policii. Pokud se obchod snaží vymáhat náhradu škody, i když se necítíte vinni.
  6. Zkontrolujte pojištění odpovědnosti. Mnoho lidí má tuto pojistku jako součást domácího pojištění – kryje i podobné nehody mimo domov.

 

Proč se cítíme provinile, i když nemusíme?

 

Pocit studu a viny je v takové situaci přirozený. Podle psychologů se snažíme vyhovět normám a nechceme být „těmi, kdo způsobili problém“. Zvlášť v prostředí jako obchod, kde je mnoho očí a tiché hodnocení okolí.

 

Proto je důležitý přístup personálu. Empatie, klid a věcná komunikace dokážou předejít panice i konfliktu.

 

Zaměstnanci by měli být školeni, jak na podobné situace reagovat. Ne každému se totiž dostane takového přijetí jako Petře.

 

Rada od právničky

 

„Nepodléhejte dojmu, že musíte hned zaplatit. V klidu si zjistěte, co se stalo, a zeptejte se, zda bude sepsán zápis. Máte právo situaci konzultovat, a pokud si nejste jistí, neváhejte zavolat policii nebo právníka.“

 

Pamatujte: rozbitá lahev vína není konec světa. A často to není ani vaše chyba.

 

Zdroje: AkcniCeny.cz, Občanský zákoník (zákon č. 89/2012 Sb., dtest.cz, Zkušenosti zákazníků z diskusních fór

Mohlo by Vás zajímat

U pokladny se mi vždycky rozklepou ruce. Bojím se, co zas syn přihodil do košíku

Každý nákup s pětiletým Filipem je pro Anetu testem trpělivosti. Největší drama ale přichází až u pokladen, kde se skrývá sortiment navržený k impulzivním nákupům. Sladkosti, hračky, drobnosti. A psychologická past, které je těžké odolat – nejen dětem, ale i dospělým.

„Někdy mám chuť se zvednout a odejít,“ říká pokladní o chování zákazníků

Práce za kasou není jen o markování zboží. Pokladní denně čelí stresu, arogantním reakcím i předsudkům, přesto se snaží udržet profesionální přístup a úsměv. A i když někdy převažují náročné situace, najdou se zákazníci, kteří jim připomenou, proč tu práci vlastně dělají.

Konflikt u pokladny: „Čekám tu deset minut!“ křičel mladík na paní s pár věcmi

Mladík v supermarketu rozčileně vykřikl na paní, která mu vklouzla před pás s několika věcmi. Konflikty u pokladen se stávají častěji, než si myslíme. V článku zjistíte, proč nás nejvíc vytočí předbíhání ve frontě, jak reagovat klidně a jak si ušetřit nervy jednoduchými návyky při placení.

„Pokud bych chtěl prodávat potraviny, nechám se zaměstnat jako pokladní,“ říká Tomáš o samoobslužných pokladnách

Tomáš z menšího města u Brna se sice snažil modernímu trendu dát šanci, ale už po první zkušenosti věděl, že samoobslužné pokladny nejsou pro něj. Jeho příběh ukazuje, jak rozdílné mohou být emoce i názory zákazníků, když jde o pohodlí při nákupu a nové technologie v obchodech.

Vracení zboží v obchodě: Jogurt u rohlíků vypadá nevinně, ale může škodit

Změnit názor při nákupu je normální. Problém nastává, když necháte chlazené nebo mražené zboží mimo určená místa. Dochází k plýtvání, ohrožení zdraví i zbytečné práci navíc pro zaměstnance. Jak se tomu vyhnout?

„Najednou tam nebyla… Myslela jsem, že se mi zastaví srdce,“ popisuje Monika chvíli, kdy se jí v nákupním centru ztratila dcera

Ztráta dítěte patří k největším nočním můrám každého rodiče. Monika zažila tuto děsivou situaci na vlastní kůži, když se jí v obchodním centru ztratila pětiletá dcera. Díky rychlé reakci a pomoci ochranky však vše dobře dopadlo. V článku přinášíme nejen její příběh, ale i praktické rady, jak podobnou situaci zvládnout s rozvahou.

„Řekli mi, že za moje věci neručí. Ale to není pravda, zjistila jsem!“

Jana přišla na koupališti o kabelku s peněženkou a klíči. Cedule u vchodu tvrdila, že provozovatel za odložené věci neručí. Jenže jak se ukázalo, podle zákona to není tak jednoduché. Co dělat, když vám na koupališti něco ukradnou?

Kontrola účtenky: Příběh zákaznice, která našla na účtence zboží, co nekoupila

Jedna zákaznice si po nákupu všimla na účtence položky, kterou vůbec neměla v košíku. Reklamace jí přinesla peníze zpět a cennou zkušenost. Přečtěte si její příběh a zjistěte, proč se vyplatí kontrolovat účtenku po každém nákupu.

Dítě v obchodě otevřelo pití: Má na to právo? Příběh jedné matky z nákupu

Nakupování v supermarketu se pro mladou maminku proměnilo v trapnou scénu. Její syn sáhl po pití ještě před zaplacením a vzápětí čelila nepříjemnému napomenutí od ochranky. Kde je hranice mezi dětskou spontánností a porušením pravidel?

Opustil ji kvůli mladší, ale pak pochopil, co ztratil. Její příběh je lekcí pro každou ženu.

Když vám kolegyně řekne: „Znáš aféru tvého muže?“, zhroutí se vám svět. Přesně to zažila Maria – matka čtyř dětí, učitelka a žena, která nikdy netušila, že jí muž tajně buduje nový život s jinou. A ne jen tak s kýmkoliv – s mediálně známou herečkou.

Spolupracujeme s: