Co se v článku dozvíte?
- Je sáhnutí do cizího košíku krádež, nebo jen nevychovanost?
- Jaký je rozdíl mezi právním pohledem a společenskými pravidly?
- Co dělat, pokud vám někdo vezme zboží z košíku?
Příběh Lenky
Paní Lenka (42), učitelka ze střední školy, se po práci zastavila v supermarketu. Byla unavená, proto chtěla rychle nakoupit pár věcí na večeři. Do košíku přihodila poslední krabičku malin, které měla její dcera ráda, a pokračovala v cestě k mléčným výrobkům.
Najednou ucítila pohyb u svého košíku. Otočila se a viděla starší ženu, jak jí bere krabičku malin. „Promiňte, ale to jsou moje,“ řekla Lenka rozpačitě. Žena však bez ostychu odsekla: „Ještě jste je nezaplatila, tak si je beru já.“
Lenka se cítila poníženě. Nešlo o cenu malin, ale o pocit, že někdo zasáhl do jejího prostoru a nerespektoval, že si zboží už vybrala. Ostatní zákazníci jen mlčky přihlíželi, nikdo se neozval. Lenka nakonec ustoupila – konflikt jí nestál za to, i když v sobě nesla pocit křivdy.
Podobné situace se stávají častěji, než by se zdálo. Právníci vysvětlují, že zboží v košíku není ještě majetkem zákazníka.
Majitelem zůstává obchod až do chvíle zaplacení u pokladny. Pokud si tedy jiný zákazník zboží vezme, nejde o krádež vůči kupujícímu.
To ovšem neznamená, že takové jednání je v pořádku. Z pohledu společenských norem a nákupní etikety jde o jasnou nezdvořilost.
Košík je chápán jako součást osobního prostoru, do kterého se bez dovolení nesahá. Takové chování může vyvolat pocit bezmoci, trapnosti i hněvu.
Někteří lidé si situaci vysvětlují jako „předběhnutí ve frontě“ – nejde o trestný čin, ale o projev bezohlednosti. Na druhou stranu, pokud by si někdo zboží přisvojil a odešel s ním bez zaplacení, šlo by už o jasnou krádež vůči obchodnímu řetězci.
Pokud se vám stane, že někdo sáhne do vašeho košíku, máte možnost klidně upozornit na nevhodné chování a požádat obsluhu o pomoc. Zákon stojí na straně obchodu, nikoli zákazníka, ale etiketa a zdravý rozum velí respektovat výběr druhého. Situace, jakou zažila paní Lenka, je připomínkou, že při nakupování nejde jen o paragrafy, ale i o obyčejnou lidskou slušnost.
Zdroje: AkcniCeny.cz, zkušenosti zákazníků, Občanský zákoník č. 89/2012 Sb., § 2099–2121, Trestní zákoník č. 40/2009 Sb., § 205