Reklama Reklama
Vaše poloha:
Rozdíl mezi drzostí a krádeží: „Zboží v košíku ještě není vaše,“ říká právní expert
(Foto: canva.com)
Rozdíl mezi drzostí a krádeží: „Zboží v košíku ještě není vaše,“ říká právní expert
(Foto: canva.com)

19.09.2025

Rozdíl mezi drzostí a krádeží: „Zboží v košíku ještě není vaše,“ říká právní expert

Nakupování může mít i nečekaně nepříjemnou stránku. Představte si, že máte v košíku poslední kousek oblíbeného zboží a někdo cizí si ho bez ptaní vezme. Je to krádež, nebo jen drzost, která ale dokáže pořádně zkazit náladu?

 

Co se v článku dozvíte?

  • Je sáhnutí do cizího košíku krádež, nebo jen nevychovanost?
  • Jaký je rozdíl mezi právním pohledem a společenskými pravidly?
  • Co dělat, pokud vám někdo vezme zboží z košíku?

 

Příběh Lenky


Paní Lenka (42), učitelka ze střední školy, se po práci zastavila v supermarketu. Byla unavená, proto chtěla rychle nakoupit pár věcí na večeři. Do košíku přihodila poslední krabičku malin, které měla její dcera ráda, a pokračovala v cestě k mléčným výrobkům.
Najednou ucítila pohyb u svého košíku. Otočila se a viděla starší ženu, jak jí bere krabičku malin. „Promiňte, ale to jsou moje,“ řekla Lenka rozpačitě. Žena však bez ostychu odsekla: „Ještě jste je nezaplatila, tak si je beru já.“


Lenka se cítila poníženě. Nešlo o cenu malin, ale o pocit, že někdo zasáhl do jejího prostoru a nerespektoval, že si zboží už vybrala. Ostatní zákazníci jen mlčky přihlíželi, nikdo se neozval. Lenka nakonec ustoupila – konflikt jí nestál za to, i když v sobě nesla pocit křivdy.

 

Podobné situace se stávají častěji, než by se zdálo. Právníci vysvětlují, že zboží v košíku není ještě majetkem zákazníka.

Majitelem zůstává obchod až do chvíle zaplacení u pokladny. Pokud si tedy jiný zákazník zboží vezme, nejde o krádež vůči kupujícímu.
To ovšem neznamená, že takové jednání je v pořádku. Z pohledu společenských norem a nákupní etikety jde o jasnou nezdvořilost.

Košík je chápán jako součást osobního prostoru, do kterého se bez dovolení nesahá. Takové chování může vyvolat pocit bezmoci, trapnosti i hněvu.

 

Někteří lidé si situaci vysvětlují jako „předběhnutí ve frontě“ – nejde o trestný čin, ale o projev bezohlednosti. Na druhou stranu, pokud by si někdo zboží přisvojil a odešel s ním bez zaplacení, šlo by už o jasnou krádež vůči obchodnímu řetězci.

 

Pokud se vám stane, že někdo sáhne do vašeho košíku, máte možnost klidně upozornit na nevhodné chování a požádat obsluhu o pomoc. Zákon stojí na straně obchodu, nikoli zákazníka, ale etiketa a zdravý rozum velí respektovat výběr druhého. Situace, jakou zažila paní Lenka, je připomínkou, že při nakupování nejde jen o paragrafy, ale i o obyčejnou lidskou slušnost.

 

Zdroje: AkcniCeny.cz, zkušenosti zákazníků, Občanský zákoník č. 89/2012 Sb., § 2099–2121, Trestní zákoník č. 40/2009 Sb., § 205

Mohlo by Vás zajímat

Zůstala jsem uvězněná mezi regály: Co se stane, když samoobslužná prodejna přestane fungovat

Moderní samoobslužné prodejny slibují rychlý, pohodlný nákup bez čekání. Ale co se stane, když technologie selže a vy zůstanete uvěznění mezi regály – sami, s blikající čtečkou a nefunkční aplikací, zatímco za sklem se svět venku zdá vzdálenější než kdykoli předtím?

„To vařit neumíte, že?“ Kde končí humor a začíná ponižování u prodavaček

Krátká poznámka, ironický úsměv nebo „vtípek“ u pokladny mohou působit nevinně. Jenže právě takové věty často zraňují víc, než se zdá. V českých supermarketech se s nimi setkávají zákazníci i prodavačky. Kde ale končí humor a začíná ponižování?

„Bylo mi hloupé říct ne“: Češi mluví o psychologickém tlaku při charitě na pokladnách

Darování na charitu u pokladen v obchodech se stalo běžnou součástí nákupů. Zatímco někteří zákazníci přispívají rádi, jiní cítí, že jsou do daru spíše dotlačeni. Jak Češi tento fenomén vnímají, proč vzniká společenský tlak a jaké existují alternativy k pokladním sbírkám?

„Obují si nové a odchází, jako by se nic nestalo,“svěřuje se prodavačka z obchodu s obuví

V obchodech s obuví se neodehrávají jen běžné nákupy. Prodavačky často čelí situacím, kdy zákazníci vymění staré boty za nové přímo na prodejně. Tento příběh ukazuje, jak nečekané chování zákazníků vypadá z pohledu zaměstnanců, kteří jsou nuceni reagovat na praktiky balancující na hraně etiky.

„Stačil jediný náraz vozíkem a fronta u pokladny se změnila v konflikt.“

V přeplněném supermarketu dokáže i drobný incident přerůst v ostrou výměnu názorů. Jediný neopatrný pohyb může narušit osobní prostor a spustit lavinu emocí, které by jinak zůstaly skryté. Jak podobným situacím čelit s klidem a zachovat si nadhled?

„Každé dítě se někdy zlobí,“ pousmála se uklízečka a pětiletý Matěj přestal křičet

Někdy se zdá, že rodičovství je zkouškou trpělivosti i sil. Když se malému dítěti v supermarketu spustí záchvat vzteku, ocitá se rodič pod tlakem pohledů okolí i vlastních emocí. Přesto může i obyčejné gesto empatie od cizího člověka změnit celou situaci a dodat rodiči i dítěti potřebný klid.

„Mám pocit, že mě slevy dělají šťastnou, ale přitom mě jen táhnou ke dnu,“ přiznává Jana

Když se slevy stanou středobodem života, přestávají být výhodou a začnou člověka stahovat ke dnu. Přečtěte si příběh Jany, která podlehla posedlosti slevovými akcemi. Její každodenní honba za výhodnými cenami se změnila v závislost, která ovlivnila nejen rodinný rozpočet, ale i vztahy doma.

Jedna věta u pokladny mi zkazila celý den. Kde končí humor a začíná ponižování?

Banální nákup se během chvilky může změnit v nepříjemný zážitek, který zasáhne mnohem hlouběji, než by kdokoliv čekal. Jeden nevhodný komentář pokladní dokáže otřást sebevědomím, narušit pocit soukromí a místo úsměvu zanechat pocit ponížení.

Neoprávněné obvinění z krádeže: Jak se bránit a kdy žádat odškodnění

Obvinění z krádeže v obchodě, i když neoprávněné, je pro zákazníka zdrcující. Pocit ponížení, když ochranka před lidmi prohledává vaši tašku, se hluboko vryje do paměti. Přinášíme příběh ženy, která se s tím setkala, a rady, jak v takových situacích reagovat a na co máte právo.

„Stála jsem u pokladny deset minut a nikdo nepřišel.“

Paní Jana chtěla jen rychle nakoupit a ušetřit čas. Místo toho strávila u samoobslužné pokladny deset minut čekáním, protože nikdo z personálu nebyl nablízku. Její zkušenost ukazuje, že bez lidské pomoci mohou moderní technologie selhávat.

Spolupracujeme s: