Co se v článku dozvíte?
- Francize zavádí poplatky za rychlou módu
- Omezení reklam na rychlou módu
- Podpora o delší životnost textilu
- v ČR se začne povinný sběr textilu
Francie se stává první zemí v Evropské unii, která zavádí takovéto poplatky na zboží ultra rychlé módy. Prodejci budou muset zaplatit až pět eur za každý kus oblečení, bot nebo doplňků těchto značek, s možností zdvojnásobení této částky do konce desetiletí. Tato opatření mají snížit poptávku po levném a jednorázovém oblečení, které má negativní dopady na životní prostředí.
Kromě poplatků se Francie chystá omezit také reklamu ultra rychlých módních značek. Agresivní marketingové kampaně těchto značek na sociálních sítích a jiných platformách jsou jednou z příčin, proč se stále více spotřebitelů uchylují k nákupu levného oblečení. Omezení reklamy má pomoci změnit nákupní chování a podpořit udržitelnější mód.
Francouzská vláda se snaží také snížit množství textilního odpadu. Podpora oprav oblečení a obuvi má pomoci prodloužit životnost těchto výrobků a snížit potřebu nových nákupů. Tímto způsobem se snaží podpořit střední francouzské oděvní značky, které bojují s konkurencí ultra rychlých módních značek.
I v České republice se začíná řešit problematika textilního odpadu. Od příštího roku bude povinný sběr textilu, což by mělo pomoci snížit množství textilu končícího na skládkách a zvýšit jeho recyklaci. „Obce musí ze zákona nabídnout místo, kde bude možné tento druh odpadu odevzdat,“ uvádí Veronika Krejčí, tisková mluvčí Ministerstva životního prostředí.
Evropská unie také zavádí opatření k podpoře udržitelného textilního průmyslu a recyklace textilu. Nové požadavky na výrobce a distributory mají snížit negativní dopady módního průmyslu na životní prostředí a podpořit udržitelnější alternativy.
Francie se tak stává průkopníkem v boji proti ultra rychlé módní a snaží se o vytvoření udržitelnějšího a zodpovědnějšího módního průmyslu. Podobná opatření se očekávají i v dalších zemích EU, jak roste povědomí o negativních dopadech levné a jednorázové módy na životní prostředí a společnost jako celek.