Reklama Reklama
Vaše poloha:
Temu rozvířilo vody online nakupování: Co to znamená pro vás?
(Foto: which.co.uk)
Temu rozvířilo vody online nakupování: Co to znamená pro vás?
(Foto: which.co.uk)

02.03.2024

Temu rozvířilo vody online nakupování: Co to znamená pro vás?

Internetový marketplace Temu bere český e-commerce trh útokem, a to především díky nízkým cenám i investicím do reklamy. S novým internetovým obchodem jsou však spojovány také mnohé kontroverze i bezpečnostní rizika.

 

Co je Temu a jak funguje?

 

Temu je internetový marketplace, jenž zprostředkovává spojení mezi zákazníky a obchodníky. Nová e-commerce platforma tak funguje na podobném principu jako Amazon, AliExpress či Allegro. Temu, se však oproti konkurenci spojuje přímo s čínskými výrobci, kteří produkty dodávají bez dalších prostředníků, což efektivně snižuje cenu zboží. Na marketplace tak najdete zboží všeho druhu původem především z Číny, a to za ty nejnižší ceny.

 

Jak Temu dosahuje nižších cen než konkurence? Společnost po obchodnících přímo požaduje, aby zde prodávali své zboží za nižší cenu než u konkurenčních e-shopů. Stejně tak Temu povoluje prodej pouze tomu prodejci, který dokáže daný produkt dodávat nejlevněji. Limitem pro obchodníky je také minimální prodej třicet kusů zboží a za alespoň devadesát dolarů během čtrnácti dnů. V případě nedodržení tohoto limitu je produkt vyřazen z prodeje.

 

Nízké ceny i úspěšný marketing

 

Proč je nový marketplace tak populární? Za nebývalým úspěchem stojí především nízké ceny i nabídka dopravy zdarma. Stejně jako u jiných čínských internetových tržišť se i v případě Temu nízké ceny mohou podepisovat na kvalitě výrobků.

 

Dalším důvodem popularity Temu je i úspěšná reklama na sociálních sítích a internetových vyhledávačích. Díky velkým investicím do reklamy, Temu v podstatě vykoupilo celý reklamní prostor. Ceny za reklamu na Googlu totiž fungují na aukčním principu a zobrazí se tak pouze nabídka firmy, které zaplatí nejvíce. Podle Hospodářských novin propagace Temu zvýšila ceny za reklamu na Googlu meziročně o desítky procent.

 

Rizika, kritika a kontroverze

 

Existuje ale i několik důvodů, proč na Temu raději nenakupovat. Jedním z důvodů je i již zmíněná nízká kvalita nabízeného zboží. Dalším problémem je i fakt, že mnoho menších výrobců z celého světa nedokáže obrovské čínské e-commerce platformě konkurovat. Obrovské investice do reklamy pak navíc i značně ztěžují jiným výrobcům své zboží propagovat.

 

Rychlá produkce obrovskému množství levných produktů nižší kvality je navíc velice neekologická a vede k poškozování životního prostředí.  To však není problém pouze Temu ale i většiny dalších (nejen) čínských e-shopů. S Temu se však pojí i další, výrazně závažnější problémy…

 

Možná bezpečnostní hrozba

 

Podle analýzy společnosti Grizzly Research představuje Temu chytře skrytý spyware. Údajně se tak jedná o nejnebezpečnější malware (či spyware) v širším oběhu. Skryté funkce aplikace umožňují sbírat data o uživatelích a poskytovat plný přístup ke všem datům na mobilech zákazníků. Temu v současnosti prověřuje Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost.

 

Možná podpora nucených prací

 

V loňském roce podle BBC americký Kongres varovat před rizikem, že některé z produktů prodávaných na Temu mohou být vyrobeny nucenou prací. Tu v Číně vykonávají především příslušníci ujgurské menšiny, jež je v Číně dlouhodobě potlačována. Mediální zástupce společnosti v reakci na kritiku uvedl, že každý z obchodníků na Temu musí předem podepsat prohlášení o tom, že nezneužívá dětskou nebo otrockou práci.

 

 

 

Mohlo by Vás zajímat

Nízké ceny pro zákazníky. Temu dobývá větší část trhu

Americko-čínský internetový obchod Temu láká zákazníky na nízké ceny a dobývá trh e-commerce. Za necelý rok získal stovky milionů zákazníků.

Válka mezi řetězci pokračuje: Shein žaluje Temu za krádež obchodních informací

Souboj mezi dvěma obřími čínskými e-commerce hráči, Shein a Temu, se stupňuje. Shein, známý svým širokým sortimentem levné módy, žaluje svého konkurenta Temu za krádež obchodního tajemství. Tento spor podtrhuje stále rostoucí napětí mezi oběma giganty na globálním trhu.

Čínský e-shop Temu na hraně: ČOI prověří jeho legálnost

Čínské online tržiště Temu čelí další kontrole. Česká obchodní inspekce ověří, zda společnost dodržuje platnou legislativu.

Velké ryby v e-commerce: Kdo zažívá největší růst?

E-commerce je neustále se rozvíjejícím odvětvím a velké e-shopy prokazují výjimečný růst s meziročním zvýšením tržeb o 5 %, jak ukazují nedávná data od společnosti Shopsys.

Propad českého e-commerce trhu pokračuje. Vánoční nákupy nezvrátily propad, tržby dosáhly 185 miliard

České e-shopy mají za sebou další těžký rok. Situaci na tuzemském e-commerce trhu nezachránila ani nadprůměrná sezóna o Vánocích. Meziročně tak celkový obrat poklesl asi o šest procent.

Krize, přebytky, nebo nedostatek? Jak vypadá aktuální situace na trhu s jablky?

Jablka patří mezi nejoblíbenější ovoce na světě, avšak současná situace na trhu s jablky je ovlivněna řadou faktorů, které způsobují výkyvy v dostupnosti a cenách tohoto ovoce.

Nový vítr na českém trhu: 47 značek, které vstoupili na český trh a musíte je znát

Český maloobchod zažívá boom. V roce 2024 přibylo na našem trhu rekordních 47 nových značek. Které segmenty jsou nejžádanější? Jaké jsou trendy a kdo jsou hlavní hráči? Podívejte se na detailní přehled.

Temu čelí vyšetřování: Evropská komise se zaměřila na prodej nelegálních výrobků

Populární online platforma Temu se ocitla pod drobnohledem Evropské komise. Důvodem je podezření, že společnost dostatečně nekontroluje prodej nelegálních výrobků, čímž může ohrožovat zdraví spotřebitelů a porušovat evropské předpisy. Jaké důsledky může mít toto vyšetřování?

Konec samostatného CZC.cz: E-shop bude fungovat už jen jako Allegro

E-shop s elektronikou CZC.cz se přesouvá na novou platformu Allegro. Od září tak zákazníci nakoupí výhradně přes stránky polského internetového tržiště.

Coca‑Cola uvádí na český trh Jack & Coke: První Ready-to-Drink koktejl

Coca‑Cola přichází na český trh s novinkou, která jistě potěší milovníky míchaných nápojů. První Ready-to-Drink koktejl, Jack & Coke, kombinuje legendární chuť Coca-Coly a ikonického Jack Danielʼs Tennessee Whiskey. Zjistěte více o tomto inovativním nápoji a jeho uvedení na trh.

Spolupracujeme s: