Společnost Tesco dlouhodobě usiluje o minimalizaci plýtvání potravinami. Důležité změny se řetězci daří prosazovat zejména díky optimalizaci objednávání a doprodeje zboží i díky úspěšné spolupráci s potravinovými bankami a dodavateli. Pro efektivnější využívání potravin bez plýtvání Tesco vytvořilo projekt Žádné jídlo nazmar.
Jak se daří omezovat plýtvání s potravinami?
Jedním z důležitých cílů řetězce Tesco v oblasti udržitelnosti bylo snížení množství potravinového odpadu o polovinu do roku 2030. Tohoto cíle však díky úspěšné strategii Tesco dosáhlo již v roce 2019. Společnost však i nadále pokračuje ve snižování potravinového odpadu, který představuje zbytečnou ekologickou i ekonomickou zátěž.
Jak Tesco bojuje s plýtváním potravinami?
Pro společnost Tesco je na prvním místě optimalizace objednávání zboží od dodavatelů. Řetězci se tak daří přizpůsobovat nabídku daných produktů očekávané poptávce ze strany zákazníků. Nic však není ztraceno ani v případě, že je zboží v prodejně více, než by zákazníci stihli nakoupit. V takovém případě speciální algoritmus na situaci upozorní a navrhne zlevnění nedostatečně prodávaných položek.
Slevy zboží s blížící se dobou expirace jsou přitom progresivní a mohou se tak měnit i několikrát během dne. Běžně se zlevnění pohybuje od 10 do 75 procent, přičemž největší slevy mohou zákazníci očekávat v odpoledních či večerních hodinách. Zlevněné zboží zákazníci najdou ve speciálních sekcích s názvem Žádné jídlo nazmar.
Proč Tesco nevyužívá systém bedýnek podobně jako konkurence?
Proč Tesco nevyužívá jednoduchý systém bedýnek jako některé konkurenční řetězce? Při koupi bedýnky si zákazník pořizuje poměrně velké množství potravin s blížící se dobou expirace. Zákazníci proto nemusí vždy stihnout všechno nakoupené zboží spotřebovat, čímž se pouze přesouvá plýtvání z řetězce na jednotlivé spotřebitele. Tesco proto prodává produkty jednotlivě, a to nejčastěji ve speciálně vyznačených regálech.
Co s neprodaným zbožím?
Tesco má se stávajícím systémem dobrou zkušenost, neboť většinu zboží se tímto způsobem podaří během dne doprodat. V případě, že se některé zboží nepodaří vyprodat, přistupuje řetězec k darování. Tesco primárně daruje lidem a jeho hlavním partnerem je v proto potravinová banka. Jen v roce 2022 Tesco potravinovým bankám darovalo 1589 tun neprodaných potravinových přebytků.
V případě, že potravinová banka ani další organizace nemohou jídlo přijmout, má Tesco partnerství se zoologickými zahradami či myslivci, kteří potraviny využívají ke krmení zvířat. Těmto subjektům putují také potraviny, které již nadále nejsou vhodné pro lidskou konzumaci. A pokud potraviny nejsou vhodné ani pro konzumaci zvěří, končí povětšinou v kompostárnách. I v tomto případě však Tesco přišlo s inovativním řešením.
„V Maďarsku probíhá testování, kdy zbytkové potraviny, které už nejsou ani pro zvířata, posíláme na hmyzí farmy. Tam se chová moucha černá a zbytky vykrmíme její larvy. Ze ‚,skoro odpadu‘‘ tak vytvoříme kvalitní bílkovinu, která se dá použít jako krmivo,“ uvedla manažerka společenské odpovědnosti a firemních vztahů společnosti Tesco Lucie Loučková.
Co vše má vliv na odbyt zboží?
Odhad poptávky po jednotlivých produktech je nesmírně komplikovaný a sofistikovaný proces, v němž hraje roli řada faktorů. Mezi ty nejpřekvapivější patří třeba počasí. V případě hezkého počasí mají lidé tendenci nakupovat méně. Systém tedy musí kromě započítávání jednotlivých období roku, státních svátků a dalších proměnných pracovat i s predikcí počasí.
Jak pizza bulky či baby brambory pomáhají v boji s plýtváním potravinami?
Tesco pomáhá motivovat k omezení plýtvání i dodavatele, zemědělce a další partnery. Příkladem takové spolupráce je třeba partnerství s Bropem, dodavatelem brambor a zeleniny. Každý rok totiž dochází k výraznému plýtvání malými brambůrkami, které velikostně nepatří do běžného pytle. Malé brambory jsou proto zaorávány zpět do půdy bez dalšího využití. Tesco proto přišlo s novým konceptem produktu „baby brambory“, který si řada zákazníků oblíbila.
Další příkladem je prodej pizza bulek. Při výrobě kaiserek totiž často dochází ke křivému natištění hvězdičky či jiným estetickým nedostatkům. Takové pečivo nesplňuje svým vzhledem standardy pro prodej, ačkoli je chuťově naprosto bez vady. Tesco proto odebírá i méně vzhledné kaiserky, na které přidává šunku a sýr. Vzniklé pizza bulky jsou tak chuťově naprosto v pořádku a pomáhají omezovat zbytečné plýtvání.
Tesco leták