Česká e-commerce v minulém roce zažila druhý historický meziroční pokles, přičemž první v roce 2022 činil 12 % a loni poklesl na 6 %. Mnoho e-shopů očekávalo stabilizaci a návrat k růstu v loňském roce, ale podle údajů Heureky e-commerce klesala o 13 % v prvním, 8 % ve druhém a 11 % ve třetím kvartále. Oživení trhu přišlo až v posledním čtvrtletí 2023, kdy e-commerce zaznamenala růst po dvou letech – tentokrát o 2 %.
Podle společnosti Shopsys se zejména velkým e-shopům dařilo nejlépe, přičemž jejich meziroční zvýšení tržeb dosáhlo 5 %. Matěj Kapošváry, CEO společnosti Shopsys, zdůrazňuje, že tento trend potvrzuje dlouhodobý vzor, kdy velcí hráči rostou rychleji než ostatní, a konsolidace trhu velkými hráči stále pokračuje. Velké e-shopy, i když měly na začátku poklesu těžší situaci, se podle něj opětovně prosadily v loňském roce díky své velikosti, známosti brandu a technologické připravenosti.
Vývoj e-commerce v Česku od roku 2015 ukazuje výrazný přesun zákazníků z kamenných obchodů do online prostředí. Meziroční růst e-commerce byl o 15 procentních bodů vyšší než v celém maloobchodu. I když se rozdíl v tempu růstu snižoval, v roce 2020, během pandemie, dosáhl rekordních 25 procentních bodů. Po skončení restrikcí v roce 2021 se tempo růstu téměř vyrovnalo (e-commerce 13 % a maloobchod 11 %). Nicméně v roce 2022 poprvé od roku 2015 růst maloobchodu předčil růst e-commerce, s rozdílem 9 procentních bodů.