Společnost Limogang zavádí v Praze pilotní program vracení limonádových lahví značek Club Mate a Seicha Matcha na zálohu ve vietnamských večerkách, kde se nejvíce prodávají. Distributor chce novým systémem dosáhnout zvýšení cirkularity nápojových obalů, protože v současnosti se mu vrací pouhá polovina lahví.
Limonádové lahve zmíněných značek bude možná vracet asi ve 400 prodejnách po celé Praze. Nejvyšší návratnost pak distributor očekává asi ve dvacítce klíčových prodejen, kde jdou limonády na odbyt nejvíce. Samotné vracení bude probíhat jednoduše – při koupi limonád prodejce automaticky připočte kupujícímu zálohu ve výši tří korun, při vrácení prázdné lahve ji zase vyplatí. Na novou možnost vracení skleněných lahví bude v prodejnách upozorňovat žlutý plakát.
Limogang počítá s rozšířením zálohového systému i na ostatní typy lahví ze své produkce a na další česká města. Cílem nového zálohového systému je zvýšit návratnost lahví a docílit alespoň 70 procent zpětného odběru. Současná návratnost lahví je podle čísel z loňského roku jen 50 procent. Limogang chce tímto krokem uspořit náklady na výrobu nových lahví, snížit ekologickou zátěž a předejít situacím, kdy kvůli výpadku skláren není do čeho limonády plnit.
Zelenější přístup k výrobě skleněných lahví
Samotná výroba vratných lahví je sice nákladnější, ale v porovnání s jednorázovými skleněnými obaly má několikanásobně menší dopad na produkci oxidu uhličitého. Nevratné sklo tak má až třikrát větší uhlíkovou stopu než sklo vratné. Díky nižší nutnosti produkce nových lahví tak zálohový systém snižuje i náklady společnosti na výrobu lahví. Tím se minimalizuje dopad produkce obalů na životní prostředí.
Podle analýzy vypracované odborníky z Vysoké školy chemicko-technologické v Praze vyplývá, že zálohované skleněné lahve mají výrazně menší uhlíkovou stopu také oproti klasickým PET lahvím. Analýza byla provedena pro společnost Kofola, kdy bylo provedeno srovnání životního cyklu zálohované skleněné lahve a plastové lahve s 25% recyklovaným podílem. Skleněná lahve vykazovaly nižní náročnost na spotřebu neobnovitelných zdrojů. Pro vyrovnání uhlíkové stopy skleněných lahví s jejich plastovými protějšky pak stačí pouhých osm cyklů opětovného užití. Běžná životnost skleněných lahví však bývá mnohonásobně vyšší.
Nový systém snižuje ekonomickou zátěž
Společnost Limogang se snaží minimalizovat rovněž ekonomickou zátěž spojenou s odpadem skleněných lahví. Zatímco sběr lahví z hotelů, restaurací a cateringových firem není pro společnost problémem, většina lahví z maloobchodu často končí v kontejnerech na sklo.
To kromě vysokého recyklačního poplatku zvyšuje i náklady na výrobu nových lahví. Výroba vratných lahví je přitom sice nákladnější, ale mají menší dopad na produkci oxidu uhličitého v porovnání s jednorázovými skleněnými obaly. Vratné lahve navíc díky možnosti opětovného použití nakonec vyjdou společnost levněji.
Zálohování skleněných lahví ve večerkách
Podle společnosti Limogang uvádí, že jejich sortiment je pro večerky atraktivní prodejní artikl. Firma navíc pro prodejce drží stejné ceny již po dobu několika let. Díky těmto výhodám vyšla většina večerek novému systému vstříc. Výhodu představuje i fakt, že se lahve v často nepříliš prostorných večerkách nekupí, protože distributor podle potřeby vozí limonády i každý den a rovnou odváží všechny vrácené lahve. V Česku je kolem 4000 vietnamských večerek a asi 1000 z nich se nachází v Praze.