Vaše poloha:
Vietnamské večerky mění své postoje: Zavedou sběr skleněných lahví na vlastní pěst
(Foto: canva.com)
Vietnamské večerky mění své postoje: Zavedou sběr skleněných lahví na vlastní pěst
(Foto: canva.com)

24.04.2023

Vietnamské večerky mění své postoje: Zavedou sběr skleněných lahví na vlastní pěst

Limonádové lahve značek Club Mate a Seicha Matcha budou nově součástí pilotního programu, který zavádí možnost vracení zálohovaných skleněných lahví ve vybraných večerkách. Projektu se účastní přes 400 prodejen po celé Praze.

 

Společnost Limogang zavádí v Praze pilotní program vracení limonádových lahví značek Club Mate a Seicha Matcha na zálohu ve vietnamských večerkách, kde se nejvíce prodávají. Distributor chce novým systémem dosáhnout zvýšení cirkularity nápojových obalů, protože v současnosti se mu vrací pouhá polovina lahví.

 

Limonádové lahve zmíněných značek bude možná vracet asi ve 400 prodejnách po celé Praze. Nejvyšší návratnost pak distributor očekává asi ve dvacítce klíčových prodejen, kde jdou limonády na odbyt nejvíce. Samotné vracení bude probíhat jednoduše – při koupi limonád prodejce automaticky připočte kupujícímu zálohu ve výši tří korun, při vrácení prázdné lahve ji zase vyplatí. Na novou možnost vracení skleněných lahví bude v prodejnách upozorňovat žlutý plakát.

 

Limogang počítá s rozšířením zálohového systému i na ostatní typy lahví ze své produkce a na další česká města. Cílem nového zálohového systému je zvýšit návratnost lahví a docílit alespoň 70 procent zpětného odběru. Současná návratnost lahví je podle čísel z loňského roku jen 50 procent. Limogang chce tímto krokem uspořit náklady na výrobu nových lahví, snížit ekologickou zátěž a předejít situacím, kdy kvůli výpadku skláren není do čeho limonády plnit.

 

Zelenější přístup k výrobě skleněných lahví

 

Samotná výroba vratných lahví je sice nákladnější, ale v porovnání s jednorázovými skleněnými obaly má několikanásobně menší dopad na produkci oxidu uhličitého. Nevratné sklo tak má až třikrát větší uhlíkovou stopu než sklo vratné. Díky nižší nutnosti produkce nových lahví tak zálohový systém snižuje i náklady společnosti na výrobu lahví. Tím se minimalizuje dopad produkce obalů na životní prostředí.

 

Podle analýzy vypracované odborníky z Vysoké školy chemicko-technologické v Praze vyplývá, že zálohované skleněné lahve mají výrazně menší uhlíkovou stopu také oproti klasickým PET lahvím. Analýza byla provedena pro společnost Kofola, kdy bylo provedeno srovnání životního cyklu zálohované skleněné lahve a plastové lahve s 25% recyklovaným podílem. Skleněná lahve vykazovaly nižní náročnost na spotřebu neobnovitelných zdrojů. Pro vyrovnání uhlíkové stopy skleněných lahví s jejich plastovými protějšky pak stačí pouhých osm cyklů opětovného užití. Běžná životnost skleněných lahví však bývá mnohonásobně vyšší.

 

Nový systém snižuje ekonomickou zátěž

 

Společnost Limogang se snaží minimalizovat rovněž ekonomickou zátěž spojenou s odpadem skleněných lahví. Zatímco sběr lahví z hotelů, restaurací a cateringových firem není pro společnost problémem, většina lahví z maloobchodu často končí v kontejnerech na sklo.

 

To kromě vysokého recyklačního poplatku zvyšuje i náklady na výrobu nových lahví. Výroba vratných lahví je přitom sice nákladnější, ale mají menší dopad na produkci oxidu uhličitého v porovnání s jednorázovými skleněnými obaly. Vratné lahve navíc díky možnosti opětovného použití nakonec vyjdou společnost levněji.

 

Zálohování skleněných lahví ve večerkách

 

Podle společnosti Limogang uvádí, že jejich sortiment je pro večerky atraktivní prodejní artikl. Firma navíc pro prodejce drží stejné ceny již po dobu několika let. Díky těmto výhodám vyšla většina večerek novému systému vstříc. Výhodu představuje i fakt, že se lahve v často nepříliš prostorných večerkách nekupí, protože distributor podle potřeby vozí limonády i každý den a rovnou odváží všechny vrácené lahve. V Česku je kolem 4000 vietnamských večerek a asi 1000 z nich se nachází v Praze.

 

 

 

Mohlo by Vás zajímat

Woolworth v Česku startuje: Co přinese nový řetězec a kdy otevře první prodejny?

Německý diskontní řetězec Woolworth vstupuje na český i slovenský trh. První pobočku otevře už v červnu v Třebíči a do poloviny příštího roku plánuje otevřít až dvacítku prodejen. Co všechno nabídne a koho chce oslovit?

Centrum Černý Most mění jméno: Na podzim se promění ve Westfield Černý Most

Jedno z nejvýznamnějších nákupních center v Česku čeká výrazná proměna. Centrum Černý Most se na podzim 2025 přejmenuje na Westfield Černý Most. Změna názvu doprovází rozsáhlou modernizaci, rozšíření o nové obchody i gastronomickou zónu a začlenění do prestižní mezinárodní sítě Westfield.

Decathlon zpřístupňuje sportovní vybavení v parcích díky chytrým skříňkám YourLox

Decathlon ve spolupráci se startupem YourLox spouští v Česku nový projekt chytrých skříněk, které umožňují bezplatně zapůjčit sportovní vybavení přímo v parcích nebo u hřišť. Cílem je zpřístupnit sport široké veřejnosti a zároveň podpořit udržitelnost prostřednictvím sdíleného využívání vybavení.

Lidl outlet opouští Prahu a míří do Olomouce: Kdy a co zákazníky čeká?

Po úspěšném provozu v pražských Štěrboholech se první outletová prodejna Lidlu v Česku přesouvá na Moravu. V červnu se otevře nová prodejna v Olomouci, konkrétně v retail parku Park&Shop, kde zákazníky opět potěší výprodejové ceny oblíbeného sortimentu.

Lidl Outlet balí kufry: Praha přichází o prodejnu, Morava slaví

Lidl Outlet v pražských Štěrboholech, který loni zaujal tisíce zákazníků nízkými cenami a výprodeji, brzy definitivně ukončí provoz. Prodejna končí během léta a celá outletová koncepce se přesouvá na Moravu. Co je důvodem tohoto kroku a kde nový Lidl Outlet vznikne?

Ikea má novinku! Spojila ikonické kuličky s hot dogem. Stojí 39 Kč a chutná překvapivě dobře

Vypadá to neobvykle, chutná to skvěle! Ikea představila nový hot dog s masovými kuličkami – unikátní kombinaci dvou nejoblíbenějších jídel. Vyplatí se i díky zvýhodněné nabídce pro členy IKEA Family.

Ruský diskont MERE expanduje v Česku: Kde ho najdete a jaké problémy aktuálně řeší?

Diskontní řetězec MERE láká Čechy na mimořádně nízké ceny, ale zároveň čelí řadě kontroverzí a výzev. Zjistěte, kde v Česku najdete jeho prodejny a proč kolem něj panují rozporuplné reakce.

Žabka otevírá revoluční samoobslužné prodejny 24/7 v centru Prahy

Nakupování se mění a obchodní síť Žabka přináší do Prahy inovativní samoobslužné prodejny, které budou otevřené 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Zákazníci si tak mohou pohodlně nakoupit kdykoliv bez omezení, a to díky moderním technologiím, které umožňují plně bezobslužný provoz.

Luxus v Praze na vzestupu: Čeká nás rekordní počet nových exkluzivních obchodů

Praha se stává stále významnějším centrem luxusního maloobchodu ve střední a východní Evropě. V roce 2025 očekává otevření rekordního počtu nových exkluzivních obchodů, což potvrzuje rostoucí atraktivitu města pro prémiové značky.

Nový hráč na slovenském trhu: Biedronka otevřela první tři obchody

Polský maloobchodní gigant Biedronka, známý svými nízkými cenami a širokým sortimentem, vstoupil na slovenský trh otevřením prvních tří prodejen. Co to znamená pro slovenské spotřebitele a jaké jsou další plány tohoto řetězce?

Spolupracujeme s: