Po určité době už každý své auto zná. A zná také obvyklé zvuky, které auto při provozu vydává a jak se v určitých situacích chová. To do značné míry pomáhá snáze zjistit, že je něco špatně. Něco, co dříve neklepalo, náhle začne. Motor najednou nestartuje tak hladce, jako dříve. Výrazně obtížnější to máme ve chvíli, kdy si pořídíme auto, které ještě neznáme, případně jedeme služebním, či vypůjčeným vozem. Přestože i v takovou chvíli zkušený, nebo mechanicky zdatný, řidič dokáže problém odhalit, může to problém zamaskovat. Různé druhy tikání, či foukání, nebo hučení, mohou být u jednoho motoru zcela v pořádku a u jiného naopak značit problém. Vycházejme proto z toho, že auto známe, a jsme tedy schopni rozpoznat, když se jeho projev změní. V takovou chvíli s autem zajeďte na volné parkoviště, nejlépe ke zdi, nebo stěně, případně do klidných podzemních garáží, a stáhněte všechna okna. Pomalu s autem popojíždějte a snažte se lokalizovat nepřirozený zvuk a zapamatovat si ho, pro pozdější co nejpřesnější popis v servisu. Pokud mechaniky správně navedete, ušetříte si čas i peníze a hlavně zvýšíte pravděpodobnost vyřešení problému. Diagnostika totiž z daleka ne vždy bývá tak jednoduchá, jak se může zdát.
Dvě zásadní oblasti, kde může dojít k většině auto a bezpečnost ohrožujících poruch, nebo problémů, je motorový prostor a podvozek. Začněme tím jednodušším.
Oblast podvozku
Většinu problémů v oblasti podvozku, kol a výfuku poznáte na základě, vrzání, bouchání a neobvyklých vibrací ze spodní části vozu za jízdy a při přejíždění nerovností. Špatné brzdy budou skřípat, vrzat, nebo vibrovat při brždění. Problém na podvozku samotném se projeví boucháním, vrzáním při přejetí výmolů, nebo příčných prahů. Případně také volným až plakavým pocitem v řízení a při průjezdu zatáčkou, či na dálnici. Prorezlý, nebo prasklý výfuk bude nezvykle hlučný.
Všemožné problémy s podvozkem, koly, brzdami, nebo výfukem bývají ve většině případů snadno odhalitelné v servisu, protože se z pravidla jedná o nějaký druh vůle, nebo viditelného opotřebení. Příznaky problému s podvozkem rozhodně neberte na lehkou váhu. Protože zatímco porucha motoru a převodovky auto maximálně znehybní, podvozek a brzdy jsou klíčové pro bezpečnost vaši a vašeho okolí.
Oblast motoru
V motorovém prostoru je to s odhalováním zdroje „pazvuků“ v oblasti motoru a převodovky už je to značně složitější. Nachází se zde obrovské množství dílů, které mohou selhat. Aby toho nebylo málo, každý model vozu mívá jiná slabá místa. Základní problémy se ale projevují podobně. Například u vozů vybavených turbem muže hvízdání pří přidání plynu značit problém právě s tímto dílem. Naopak různé druhy tikavých, nebo klepavých zvuků se většinou týkají přímo motoru, nebo různých druhů ventilů. Vrzání a skřípání v prvních chvílích po startu studeného motoru často znamená nutnost výměny vodní pumpy a tedy rozvodů. Zachrastění při startu samotném může být rozvodový řetěz (u modelů jím vybavených). Neustálé chrastění při volnoběhu v oblasti řemene jsou většinou kladky, nebo napínák řemene. Všechny zmíněné problému nemusí být hned fatální. Jejich přehlížení ale z pravidla vede k vážnému, nebo i fatálnímu poškození motoru.
.png)
Konečnou diagnostiku vždy přenechte profesionálům. Včasné přistavení vozu do servisu, co nejpřesnější popsání problému a jeho projevů vám ale může ušetřit mnoho peněz. Tou nejlepší obranou je samozřejmě prevence. Nejezděte do servisu až když máte problém. Preventivní kontroly servisy nabízejí za zanedbatelné částky. Proto doporučujeme vůz dvakrát do roka nechat prohlédnout.