Co se v článku dozvíte
- Kdy značka „Kruhový objezd“ opravdu znamená přednost
- Jaký blinkr zapnout (a kdy raději žádný)
- Nejčastější chyby, které přivádějí policisty k šílenství
Mýty, které mezi řidiči přetrvávají roky
Mnoho motoristů má v hlavě jednoduché pravidlo: „Na kruháku mám přece vždycky přednost.“ Jenže to není pravda.
Samotná značka „Kruhový objezd“ vám žádnou výsadu nedává – přednost získáváte až díky doprovodné značce „Dej přednost v jízdě“. Pokud chybí, platí běžné křižovatkové pravidlo zprava.
Podle BESIP je právě mylný pocit automatické přednosti jedním z důvodů, proč na menších kruhových objezdech vznikají nehody. „Řidiči to berou jako samozřejmost, i když značka chybí. A pak se diví,“ říká dopravní lektor Milan Vlach.
Blinkr – věčný boj mezi logikou a praxí
Jedna z nejčastějších otázek v autoškolách zní: „Kdy mám dávat blinkr?“
Odpověď je jednoduchá – při vjezdu nikdy, při výjezdu vždycky.
Blinkr při vjezdu by totiž ostatní řidiče zmátl. Naopak při výjezdu jim dáváte jasně najevo, že kruh opouštíte.
Zmatek vzniká i při průjezdu víceproudým kruháčem. Mnoho lidí přejíždí mezi pruhy bez rozhlédnutí, a to je problém. Správně byste měli:
- do pravého pruhu, pokud odbočujete první výjezdem,
- do prostředního nebo pravého, pokud jedete rovně,
- do levého, pokud plánujete odbočit vlevo nebo se otáčet.
Když kruhový objezd vyděsí i instruktora
Nejde jen o začátečníky. I zkušení lektoři přiznávají, že se u složitějších kruháčů občas zapotí.
„Viděl jsem i kolegy, kteří si nebyli jistí, jak správně najet do tříproudého objezdu v Praze. Je to stres, hlavně když vám zezadu troubí netrpěliví řidiči,“ popisuje instruktor Radek Novotný.
Podle statistik nejvíce nehod vzniká právě kvůli nerozhodnosti – řidič brzdí uprostřed kruhu, protože si není jistý, kam jet. A to je pro ostatní doslova past.
Kruháky v Evropě: jinde to funguje lépe
Ve Francii, Španělsku nebo Nizozemsku se řidiči na kruhových objezdech pohybují s jistotou. Důvod? Většina z nich má jednotná pravidla a jasné značení.
Zajímavostí je, že ve Velké Británii se blinkr používá i při vjezdu – řidiči tak dávají najevo, že plánují první výjezd. Funguje to tam proto, že se jezdí vlevo, takže je logika směru obrácená.
U nás by to podle dopravních expertů způsobilo spíš chaos. Proto zůstáváme u „české“ verze: blinkr až při výjezdu, klid, rozvaha a plynulost.
Chytré kruhové objezdy: když dopravě pomáhá technologie
V Evropě už se testují tzv. inteligentní kruhové objezdy – křižovatky vybavené senzory, které sledují hustotu provozu a světelně regulují vjezd aut.
Ve Švédsku i Nizozemsku takové systémy snižují čekací dobu i počet kolizí.
V Česku by první test mohl proběhnout v Brně nebo Praze, kde bývají největší dopravní špičky.
„Je to budoucnost dopravy. Když dokážeme regulovat semafory podle hustoty provozu, proč by to nešlo i na kruhovém objezdu?“ říká dopravní analytik Tomáš Horák.
Jednoduché pravidlo, které umí zachránit auto i nervy
Kruhový objezd není nepřítel. Stačí si zapamatovat tři zásady:
- Značka „Kruhový objezd“ neznamená automatickou přednost.
- Blinkr dávejte jen při výjezdu.
- Držte si pruh a zachovejte plynulost.
Zní to banálně, ale právě dodržování těchto tří kroků může rozhodnout o tom, jestli kruháč projedete s úsměvem – nebo s protokolem od policie.
Zdroje:
BESIP – Jak správně projíždět kruhový objezd, Ministerstvo dopravy ČR – Pravidla silničního provozu, Autoklub ČR – Dopravní značení a metodika výuky
Zdroje: besip.cz, mdcr.cz, autoklub.cz.