dTest: Jak se vyznat ve smetanách

Asi každý, kdo čas od času šlehá smetanu a touží po nadýchané pěně, zažil neúspěch. Spotřebitelský časopis dTest proto vyzkoušel, zda za nezdary může být něco víc než jen špatně vychlazená smetana nebo špatný způsob přípravy. V laboratoři test podstoupilo 22 smetan ke šlehání slibujících našlehanou nadílku.

Rozdělení smetan

Pod pojmem smetana se rozumí nejtučnější část mléka. „Smetana vytváří tučnou pevnou pokličku, kterou můžeme v domácích podmínkách z mléka sebrat, v mlékárnách se pak efektivněji získává odstřeďováním,“ vysvětluje Hana Hoffmanová. Požadovaných tučností smetan se pak docílí opětovným mícháním smetany s odstředěným mlékem.


V obchodě najdeme celou řadu smetan, což může rozhodování, kterou vybrat, komplikovat. Existují totiž výrobky s názvy jako smetana na vaření, smetana do kávy, smetanový základ, smetana ke šlehání nebo smetana. Některé se prodávají v krabičkách, jiné v kelímcích, na jedny narazíme v chladicím boxu, na druhé v nechlazených regálech. Liší se také v množství tuků – některé mají 12, jiné 15 či 35 procent. Ke šlehání ale budeme vždy potřebovat tu třicetiprocentní.

Jak testování smetan ke šlehání probíhalo?

Smetana ke šlehání má sice i jiná využití než jen zdobit nápoje a zákusky, schopnost proměnit se v obláček lehkého krému je ale zásadní. „U smetan s třicetiprocentním a vyšším podílem tuku – jen ty totiž mohou být označovány jako smetany ke šlehání – jsme zaznamenávali čas šlehání, nárůst objemu i výdrž šlehačky,“ uvádí Hana Hoffmanová, šéfredaktorka nezávislého spotřebitelského časopisu dTest.


Ke šlehání můžeme použít nejrůznější nástroje – od jednoduchého děrovaného pístu či uzavřené nádoby, ve které smetanu natřepáme, přes metlu a ruční šlehač až po kuchyňský robot či speciální výrobník šlehačky. Je však třeba vždy dbát na to, aby smetana byla dopředu dostatečně vychlazená a abychom ji šlehali do ztuhnutí, ne déle. Všechny vzorky proto byly vychlazeny na 6 °C.


Rozdíly mezi jednotlivými vzorky byly velmi výrazné. Doba šlehání se pohybovala od 31 vteřin do více než 2 minut. Výsledky byly také značně rozdílné – u některých se objem zvětšil o více než 100 %, jiné se ale dostaly jen k pár desítkám procent.


Se stabilitou výsledného výrobku to bylo mnohem lepší. Některé se po hodině nezmenšily ani o píď, nejvyšší ztráta činila „pouhých“ 11 %. Ani jedna ze smetan neměla prokazatelný problém s dodržením slibované tučnosti. Úplným vítězem testu se stala Kaufland/K-Classic Smetana ke šlehání.


Přehled testovaných smetan ke šlehání najdete na webu www.dtest.cz. Kompletní výsledky testu přineslo říjnové vydání časopisu dTest.

Další testy z kategorie dTest

dTest: Mandle v čokoládě

dTest: Mandle v čokoládě

Mikuláš a Vánoce se blíží, čeká nás tedy velká nadílka nejrůznějších sladkostí. Oblíbené jsou tzv. dražované mandle – mandle obalené čokoládou nebo jinou polevou. Spotřebitelský časopis dTest prozkoumal 21 vzorků, aby zjistil, jak si stojí s kvalitou. Ne vždy se jedná o čokoládu. Pozor je si třeba dát i na lešticí přípravky upravující povrch čokoládového dražé. Někteří výrobci míchají leštidla ještě s dalšími přídatnými látkami.

dTest: Jak se vyznat v jedlé soli

dTest: Jak se vyznat v jedlé soli

Sůl musí v České republice obsahovat nejméně 98 % chloridu sodného, u solí s jódem či fluorem to je nejméně 97 %. Jak zásadně se liší kvalita solí, otestoval spotřebitelský časopis dTest. Porovnání 19 vzorků kamenné, mořské a himalájské soli ukázalo, že chemický základ je ve všech případech stejný, určité rozdíly však mezi nimi jsou.


Informujeme spotřebitele, kterým prodáváme výrobky nebo poskytujeme služby, že mají podle zákona č. 624/1992 Sb. právo na mimosoudní řešení spotřebitelského sporu z příslušné smlouvy. Subjektem mimosoudního řešení spotřebitelských sporů je Česká obchodní inspekce, se sídlem Štěpánská 567/15, 120 00 Praha 2, IČ: 000 20 869 (www.coi.cz).

Provozovatelem tohoto serveru je MAFRA, a.s., se sídlem Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČO: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Společnost MAFRA, a.s., je členem koncernu AGROFERT.