Test antiperspirantů

Dokážou ochránit před účinky pocení tak, jak tvrdí výrobci? Stojíte bezradně v drogerii v oddělení deodorantů a nevíte, který vybrat? Možná vám pomůže náš redakční test. Výrobky jsme nechali prozkoumat v laboratořích i od uživatelek. Vítězem testu se stal deodorant Rexona Women Long Lasting Protection, který slibuje osmačtyřicetihodinovou ochranu. A také ji poskytne. Stejně jako všechny ostatní sledované vzorky. Proti pocení vás ochrání i po více než 48 hodinách.

Co hodnotily dobrovolnice

Deset dobrovolnic hodnotilo u všech vzorků například vůni přípravku, účinnost po celodenním nošení, účinnost při námaze, skvrny, které přípravek tvoří, a další čtyři kritéria. Známkovaly je ve stupnici úspěšnosti od jedničky do pětky. Zásadní rozdíly v hodnocení nejsou. Všechny testované výrobky mají průměrné hodnocení okolo dvojky. V praktickém hodnocení zvítězil Adidas Fresh Cooling. Na poslední místo se dostal deodorant Vichy, získal například skoro čtyřku za vůni.

Škodliviny se nenašly

Dalším důležitým hlediskem byly testy provedené ve Státním zdravotním ústavu (SZÚ). Tam zkoumali účinnost výrobků a také analyzovali jejich složení. „Žádné škodliviny jsme nenašli,“ zdůrazňuje Hana Bendová z Národního referenčního centra pro kosmetiku SZÚ v Praze, zde zjišťovali přítomnost etanolu, solí hliníku a zirkonia, jejichž použití je omezené nebo zakázané předpisy.

„Zirkonium nebylo ani v jednom z výrobků. Soli hliníku pouze pod povoleným limitem a v souladu s platnou legislativou. Etanol vzorky neobsahují. Výsledek je pro spotřebitele potěšující, antiperspiranty považujeme ze zdravotního hlediska za naprosto bezpečné,“ shrnuje složité laboratorní zkoušky bioložka Hana Bendová.

A teď se poťte

Všechny testované vzorky také splnily slibovanou účinnost.„To znamená, že jejich působení trvá i po více než 24 hodinách, některé působí dostatečně i po 48hodinovém zatížení,“ pokračuje v hodnocení bioložka.

A jak to zjistili? Do ústavu sezvali figurantky a do jednoho podpaží jim nastříkali podle návodu na obale běžnou dávku přípravku. První měření účinnosti proběhlo 24 hodin po aplikaci, a to u všech vzorků, protože déle se běžně bez základní hygieny málokdo obejde. Další měření nastalo po době deklarované na výrobku, pokud byla delší než 24 hodin. Tedy po 48 hodinách u Dove Original, Cien Bodycare, Adidas Fresh Cooling, Vichy Deodorant, Balea Sensitive, Fa NutriSkin, Rexona, Nivea, Garnier a 72 hodinách u Isany.

„Trochu jsme si lámali hlavu, jak účinnost nejlépe změřit, líčí průběh testů Hana Bendová. „Nakonec jsme s kolegy vymysleli vážení filtračních papírů,“ dodává bioložka. Když pokusné osoby po stanovené době přišly na měření, dali jim laboranti do obou podpaží zvážené filtrační papíry. Zavřeli je do místnosti vytopené na 35 stupňů a tam je nechali 20 minut usilovně potit. Napocené papíry potom opět zvážili a odečetli váhu „suchého“ filtračního papíru.

„Zvážili jsme papíry z obou podpaží a z rozdílu vypočítávali snížení potivosti,“ vysvětluje postup testu Hana Bendová. Mezi hodnotami účinnosti přípravků naměřenými po 24, 48, nebo dokonce 72 hodinách (ty deklaruje jeden přípravek ze sledovaných Isana a také je splňuje), nebyly velké rozdíly. Dokonce ve dvou případech (Nivea a Cien) byla účinnost po výrobcem slibovaných 48 hodinách ještě o pár procent vyšší než při měření po jednodenním cyklu. V dalších třech případech (Vichy, Lady Speed Stick, Classic care) ochránily před pocením přípravky přibližně stejně. „Rozdíl je minimální, přisoudila bych ho hlavně tomu, že se jedná o biologický test a při něm je běžný velký rozptyl výsledků, protože každý člověk reaguje jinak,“ říká Hana Bendová, která celé měření organizovala.

Pryč se skvrnami

Deodoranty tedy v testu ukázaly, že jsou dobrou zbraní proti potu. Jejich nejslabší stránkou je zanechávání stop na oblečení, zvláště tmavém. I na toto hledisko se soustředily ženy, které si výrobky vyzkoušely v praxi.

Nejlépe si v této části testu vedla Nivea Pure Invisible – označení „neviditelný“ si skutečně zaslouží.

Antiperspiranty rakovinu nezpůsobí

Internetem i dalšími médii kolují poplašné zprávy o tom, že speciální soli hliníku (aluminia), které se přidávají do antiperspirantů jako účinná složka proti pocení, pronikají do těla a způsobují rakovinu.

Na to, jak to doopravdy je, jsme se zeptali Dagmar Jírové vedoucí Národního referenčního centra pro kosmetiku SZÚ

„Neexistují důkazy, které by toto tvrzení potvrdily. Všechna dosavadní šetření ukazují, že soli hliníku, které spotřebitelé považují za nebezpečné, rakovinu prsu způsobit nemohou, mají velkou molekulu a ta velmi obtížně proniká do kůže, respektive neproniká vůbec. Navíc průnik ke žlázám v prsu omezují další tkáňové a membránové bariery. Soli hliníku jsou v antiperspirantech přítomny pouze v limitované, bezpečné a přísně kontrolované koncentraci.“

Výrobky, které uspěly v testu

Rexona Long Lasting Protection 48h active

Rexona Long Lasting Protection 48h active

Výrobce:
Unilever
Koupeno:
drogerie DM

koupeno: drogerie DM
cena za balení: 84,90 Kč/150 ml

Běžná cena 56,60

Co zjistil test

Příjemný pocit po nastříkání i po celodenním nošení.
Neutrální vůně.
Nemá víčko, které se obvykle po každém použití zakutálí v koupelně.

Nechává stopy na tmavém oblečení.

Hodnocení

Z laboratoře: Zdravotně nezávadný výrobek – všechny zkoumané škodliviny jsou v limitu.

1,5 Známka testu

Nivea Pure Invisible antiperspirant 48h

Nivea Pure Invisible antiperspirant 48h

Výrobce:
Beiersdorf, s. r. o.
Koupeno:
drogerie Teta

koupeno: drogerie Teta
cena: 59,90 Kč/150 ml

Běžná cena 39,90

Co zjistil test

Nedělá skvrny na oblečení – nejlepší hodnocení ze všech vzorků.
Po důkladném protřepání nedělá stopy ani na černé tkanině.

Slabší účinek při tělesné námaze.
Průměrný pocit po celodenním nošení.

Hodnocení

Z laboratoře: Zdravotně nezávadný výrobek – všechny zkoumané škodliviny jsou v limitu.

1,7 Známka testu

Adidas Fresh Cooling antiperspirant 48h

Adidas Fresh Cooling antiperspirant 48h

Koupeno:
drogerie DM

koupeno: drogerie DM
cena za balení: 69,90 Kč/150 ml

Běžná cena 46,60

Co zjistil test

Nejlépe hodnocený výrobek v praktickém testu celkově.
Výborná účinnost po celodenním nošení.
Příjemná, nevtíravá vůně.

Na tmavém oblečení dělá stopy.

Hodnocení

Z laboratoře: Zdravotně nezávadný výrobek – všechny zkoumané škodliviny jsou v limitu.

1,9 Známka testu

Cien Bodycare Sensitive antiperspirant 48h

Cien Bodycare Sensitive antiperspirant 48h

Koupeno:
Lidl

koupeno: Lidl
cena: 32,90 Kč/200 ml

Běžná cena 16,50

Co zjistil test

Nejlepší hodnocení za aplikaci a manipulaci s obalem.
Nemá víčko a dobře se rozprašuje.

Dělá viditelné a špatně odstranitelné stopy na tmavém oblečení.

Hodnocení

Z laboratoře: Zdravotně nezávadný výrobek – všechny zkoumané škodliviny jsou v limitu.

2,1 Známka testu

Garnier Mineral Clean Sensation 48h non stop

Garnier Mineral Clean Sensation 48h non stop

Výrobce:
L’Oréal
Koupeno:
drogerie Teta

koupeno: drogerie Teta
cena: 79,90 Kč/150 ml

Běžná cena 53,30

Co zjistil test

Velmi dobrá účinnost po celodenním nošení a slušná při námaze.
S výrobkem se dobře manipuluje. Vůně neutrální.
Nedráždí pokožku po holení.

Skvrny na tmavém oblečení jsou viditelné jen při přímém kontaktu s látkou při nastříkání.

Hodnocení

Z laboratoře: Zdravotně nezávadný výrobek – všechny zkoumané škodliviny jsou v limitu.

2,1 Známka testu

Dove Original deodorant antiperspirant 48h

Dove Original deodorant antiperspirant 48h

Výrobce:
Unilever
Koupeno:
drogerie Rossmann

koupeno: drogerie Rossmann
cena: 59,90 Kč/150 ml

Běžná cena 39,90

Co zjistil test

Nejlépe hodnocená účinnost při námaze a výborně po celodenním nošení.

Má výraznou charakteristickou vůni.
Na tmavém oblečení nechává bílé stopy.

Hodnocení

Z laboratoře: Zdravotně nezávadný výrobek – všechny zkoumané škodliviny jsou v limitu.

2,2 Známka testu

Další testy z kategorie Drogerie

dTest: Jak vybrat sprejové čističe koupelen

dTest: Jak vybrat sprejové čističe koupelen

Čističe koupelen jsou přípravky, které by měly být schopné odstranit běžnou koupelnovou nečistotu. Většinou slibují pomoc při úklidu vodního kamene, zbytků mýdla a dodání lesku vodovodním bateriím a armaturám. Dnes již téměř standardní výbavou prostředků na koupelny je čistič s rozprašovačem, který umožňuje pohodlné a rovnoměrné nanášení prostředku, včetně pokrytí i hůře dostupných míst.

Test DNES: Vlhčené toaletní papíry

Test DNES: Vlhčené toaletní papíry

Jestliže chcete zvýšit komfort při použití toalety, klidně si vlhčený papír kupte. Bývá sice poměrně drahý, ale je funkční a příjemný. Ovšem střezte se toho, abyste ho pak jen tak spláchli.

Test DNES: Pytle na odpadky

Test DNES: Pytle na odpadky

Asi to už zažil skoro každý: jdete vynést odpadky a na schodech, ve výtahu nebo před domem se pytel roztrhne a nevábný obsah se vysype na zem. Rozhodli jsme se proto sáčky na odpadky otestovat. Podle čeho se je vyplatí vybírat?

dTest: Tablety do myček

dTest: Tablety do myček

Vítěz testu je zároveň druhý nejlacinější! Výrobci multifunkčních tablet a kapslí pro automatické myčky nemají povinnost uvádět na obalu konkrétní obsah aktivních látek. Vystačí si se základními množstevními škatulkami více než 30 %, 15 až 30 %, 5 až 15 % a méně než 5 %. Které tablety a kapsle jsou ale nejúčinnější? Spotřebitelský časopis dTest otestoval 19 produktů a zjistil, že to nejlepší můžete sehnat velmi levně. Dva produkty splnily zadání velmi dobře. Dva vzorky naopak získaly nedostatečnou.

Test DNES: Papírové kapesníky

Test DNES: Papírové kapesníky

Hebké jako hedvábí i drsné jako struhadlo. Stačí pár dní rýmy a obvykle se dostaví nepříjemný následek: bolestivě odřený nos, i když reklamní slogany slibují kapesníky jemné jako bavlna. Existují takové, které by byly jemné a pevné zároveň?

Test DNES: Toaletní papír

Test DNES: Toaletní papír

Pozitiva: žádný z papírů v testu vyloženě nepropadl. Dobré výrobky jde koupit i za málo peněz. Negativa: Některé vzorky se trhaly a dřely na kůži. Některé role byly volně namotané a brzy se spotřebovaly.


Informujeme spotřebitele, kterým prodáváme výrobky nebo poskytujeme služby, že mají podle zákona č. 624/1992 Sb. právo na mimosoudní řešení spotřebitelského sporu z příslušné smlouvy. Subjektem mimosoudního řešení spotřebitelských sporů je Česká obchodní inspekce, se sídlem Štěpánská 567/15, 120 00 Praha 2, IČ: 000 20 869 (www.coi.cz).

Provozovatelem tohoto serveru je MAFRA, a.s., se sídlem Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČO: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Společnost MAFRA, a.s., je členem koncernu AGROFERT.