Test DNES: Jídlo z e-shopů

Vyzkoušeli jsme nákup potravin na internetu. Žádný z e-shopů nebyl úplně bez problémů, všechny však bodovaly profesionálním přístupem k zákazníkům.

Co byste si vybrali? Obtížné parkování, stepování ve frontách a tahání těžkých tašek, nebo pár kliků myší a čekání na kurýra... Jasná volba? Omyl. Lidé se do nakupování potravin na internetu nehrnou, službu vyzkoušelo zatím jen asi devět procent Čechů. Podle průzkumu společnosti Cetelem se většina lidí bojí, že jim přivezou zboží, které by si sami nevybrali: tvrdé pečivo, nahnilou zeleninu, prošlé uzeniny...

Nedůvěra zákazníků tak rozvoj internetové služby brzdí. Velké řetězce stále váhají, zda začnou rozvážet zboží jako jejich konkurent Tesco. V testu MF DNES jsme proto vyzkoušeli, zda jsou obavy o čerstvost a kvalitu zboží z webu oprávněné.

Tři čtvrtiny e-shopů měly s kvalitou problémy

Osm lidí na osmi různých adresách v Česku si objednalo stejný seznam zboží zahrnující potraviny, drogerii i stelivo pro kočky a zaznamenávali, v jaké kvalitě dorazilo. Dva e-shopy – Tesco potraviny on-line a Rohlík.cz – dodaly zboží o 30 položkách ve špičkovém stavu. Zelenina i pečivo byly čerstvé, zmrazené zboží zmrzlé, další zboží bylo pěkné a nehrozilo, že mu hned druhý den projde trvanlivost. I ostatní věci byly dodány v pořádku dle zadaných parametrů. Ve velmi dobrém stavu dodal zboží také Myfood.cz, který se ohledně kvality provinil jen tím, že dodal pomačkané rohlíky.

Dalších pět obchodů mělo potíže větší. Čtyři z nich nedokázaly udržet zmrazené zboží v dostatečném chladu, takže měklo, a čtyři přivezly nahnilou zeleninu. Dvě firmy dodaly naprasklá vejce a jeden e-shop dokonce prošlé plechovky piva. „Toto zbo- ží si u nás lidé objednávají jen zřídka, a proto asi mezitím vypršela jeho trvanlivost a zapomněli jsme to zkontrolovat. Chyba nás moc mrzí,“ omlouval se při reklamaci muž z e-shopu Potraviny domů.

Další slabinu nákupů on-line odhalila také objednávka čerstvých jahod v akci. Vzhledem k tomu, že stály jen polovinu původní ceny, kupující přivřel oči nad tím, že dorazily částečně pomačkané. Do dvou dnů však všechny zplesnivěly a skončily v koši. „V kamenném obchodě bych si takové jahody nevybral, i kdyby byly ve slevě,“ poukázal Jan Vávra na problém spočívající v tom, že si zákazník nevybere zboží sám, ale musí spoléhat na zprostředkovatele.

Víkendový nákup se zpozdil o 4 dny

Problémy s nákupem se ukázaly také při doručení zboží. Dva obchody doručily nákup dříve, což byl problém v okamžiku, kdy zákazník nebyl doma a zmrazené zboží kvůli tomu při čekání „povolilo“. Řidič jednoho e-shopu měnil několikrát termín příjezdu, ale nakonec přijel v původně dohodnutém termínu, kdy už očekáván nebyl. Největší problém s dopravou však měl e-shop Nakuptesi.cz, který zboží na víkend dovezl namísto pátku až následující úterý. Doprava se odkládala dvakrát, jednou proto, že ten den e-shop rozvážel více zakázek a nestihl nákup doručit, podruhé se kurýrovi rozbilo auto.

„Taková smůla. Ještě se nám to nestalo. Moc nás to mrzí,“ omlouval se kurýr zákaznici a jako kompenzaci jí přinesl bonboniéru. Ostatní e-shopy doručily nákup včas, a Z-market dokonce na minutu přesně.

Zákazníci službu chválili

Zajímavé však bylo, že i přes někdy velké problémy v doručení či kvalitě zboží si všichni zákazníci nákup pochvalovali. „Byla jsem velmi spokojená i přes reklamaci, protože ta byla velmi rychlá a přátelská. Pochybuji, že v kamenném obchodě bych dostala náhradu za jedno vajíčko a tři brambory, pokud bych už se obtěžovala vracet zpět,“ uvedla maminka tří dětí z Prahy. Nakupování se jí tak líbilo, že by on-line objednávkám dokonce dala přednost před nákupy v klasických prodejnách.

Podobně reagovala Jana Mašková, které e-shop dovezl zboží s několikadenním zpožděním. „To byl velký problém. Kdybych například čekala návštěvu, tak bych už nákup nepotřebovala. Jednání s lidmi z e-shopu však bylo tak příjemné a milé, že bych ho i tak občas zopakovala,“ uvedla. To, že e-shopy dbají právě na osobní přístup k zákazníkům, se ukazuje jako jejich silná stránka. Z výzkumu Asociace pro elektronickou komerci vyplynulo, že s nákupem na e-shopu byla nespokojená jen tři procenta kupujících. Ostatní spokojení byli, více než polovina zákazníků byla spokojená velmi.

Lidl bude konkurovat

Tesku I přes pozitivní ohlasy a fakt, že podle Cetelemu chce do tří let na webu nakupovat potraviny čtvrtina obyvatel, se tuzemské řetězce do vlastních e-shopů nehrnou. Globus oznámil, že v létě rozšíří nákup vín na vlastním e-shopu a rozšíří jejich rozvoz nově i do domácností, čímž si otestuje možnost dalšího on-line prodeje trvanlivých potravin.

Penny Market v bližším horizontu otevření prodeje přes internet neplánuje. Ahold a Kaufland o něm sice uvažují, ale nic konkrétního říkat nechtějí.

Nejdál je Lidl, který v Plzni buduje logistické centrum, jež chce spustit letos na podzim a udělat z něj základnu pro vlastní e-shop. „Start internetového obchodu předpokládá- me nejpozději v prvním čtvrtletí roku 2017,“ řekla mluvčí Lidlu Zuzana Holá s tím, že výběr sortimentu zatím není konečný, ale jeho součástí bude spotřební zboží nabízené v kamenných prodejnách.

kamenných prodejnách. Rozvíjet služby chtějí i současní hráči. Tesco Potraviny on-line plánují zařazovat sezonní sortiment, Kosik.cz začne nově rozvážet zboží do Kladna, Berouna a Plzně a posílit chce i Kolonial.cz, který rozšíří vozový park na 50 aut s velkými skří- němi se třemi teplotními zónami.

Potravinydomu.cz chtějí, aby nakupování bylo výhodnější než v kamenných obchodech, a proto rozšiřují množstevní slevy. Zlepšovat svou nabídku se chystají i Z-market, Nakuptesi.cz nebo Myfood.cz.

Výrobky, které uspěly v testu

Tesco - potraviny on-line

Tesco - potraviny on-line

Koupeno:
Tesco

Nabídka: E-shop nabízí více než 22 000 položek v 8 sekcích (čerstvé potraviny; trvanlivé; mražené; nápoje; drogerie; dítě; domov a zábava; domácí mazlíčci)

Co zjistil test

E-shop má velmi přehledný web, který umožňuje komfortní objednávání. Dovážka byla přesná. Řidič byl velmi vstřícný a trpělivý, i když na něj štěkal pes. Vyzýval zákaznici, aby si vše zkontrolovala. Pečivo bylo čerstvé, zelenina pěkná a omytá, zmrazené věci zmrzlé. Vlašský salát sice chyběl, místo něj však firma nabídla náhradu – pochoutkový.

Mletého masa bylo o 180 gramů více, než byla objednávka. Pstruh měl cenovku přes oči, takže nešlo na první pohled poznat, zda je podle očí čerstvý, ale po rozbalení byl. Při objednávce chybělo políčko, do kterého by šlo napsat poznámku k nákupu. Mírným minusem je i to, že zboží je v nabídce tolik, že člověk musí hodně klikat. Například zboží s nejvyšší slevou (prací gel 50 %) trvalo najít na 156 stránkách 15 minut.

Hodnocení

Region: Praha a okolí a dále oblasti Jihomoravského, Pardubického, Královéhradeckého, Libereckého, Středočeského a Plzeňského kraje a Vysočiny.

Rozvoz: Pondělí až neděle od 8.00 do 22.00.

Čas doručení: Nejdříve druhý den. Čas lze volit ve dvouhodinových intervalech. Když má řidič zpoždění, dává vědět.

Minimální nákup: Bez omezení.

Cena dopravy: 49–99 Kč dle času doručení. Nejdražší je odvoz ráno a pak večer.

Placení: Kartou on-line, kartou u řidiče.

Vynesení do patra: Lze domluvit při předání.

Akční zboží: Ano, e-shop nabízí akce.

Dárky, bonusy: Sleva za první nákup: 120–500 Kč dle výše nákupu. Držitelé Clubcard získávají body.

Ceny: Web deklaruje, že prodává za stejné ceny jako hypermarket Tesco. Ověřili jsme, že to je v součtu pravda, i když některé zboží je mírně dražší na webu, jiné v hypermarketu.

1,3 Známka testu

Rohlik.cz

Rohlik.cz

Koupeno:
Rohlik.cz

Nabídka: Zboží v 9 hlavních sekcích (farmářské; čerstvé; trvanlivé; sladké a slané; nápoj; alkohol a tabák; domácnost; dítě; zvířata) členěných do dalších kategorií.

Co zjistil test

E-shop má přehledný web, na němž se zákazník dobře orientuje. Nabídka zboží je relativně široká. Při objednávání lze zaškrtnout požadavek „bez palmového oleje“. Obsah košíku je přehledný a jde ho jednoduše kontrolovat a měnit v průběhu objednávky. Kurýr ochotně vynesl nákup do bytu a čekal, než si kupující vše zkontrolovala. Vše bylo v pořádku. Obchod se snaží o zpětnou vazbu, po nákupu poslal mail s dotazem na spokojenost s nákupem.

Pokud firmě dojde zboží určitého typu, není snadné najít odpovídající ekvivalent (např. u masa či pečiva). Některé zboží je mírně dražší než v hypermarketu. U zeleniny nebylo datum, dokdy se má spotřebovat. Mírně nepříjemné je také to, že při platbě on-line se zablokuje více peněz, než je cena v košíku (obchod následně peníze vrátí).

Hodnocení

Region: Praha a Brno.

Rozvoz: pondělí až neděle od 8.00 do 22.00.

Čas doručení: V den objednání (nejdříve za dvě hodiny po odeslání). Čas lze volit po 15minutových intervalech až na tři dny dopředu. Přiobjednat lze expres do 90 minut.

Minimální nákup: 300 Kč.

Cena dopravy: 19–79 Kč dle výše objednávky a lhůty doručení. Objednávky v určité hodiny a nad 1 200 Kč jsou zdarma.

Placení: Kartou on-line, hotově u řidiče, službou Twisto za 14 dní po nákupu.

Vynesení do patra: Ano.

Akční zboží: Ano, e-shop nabízí cenové trháky a last minute zboží. Produkt s nejvyšší slevou byl o 50 % levnější (bio sýrové tyčky).

Dárky, bonusy: Občas bývají akce 100 kreditů (100 Kč) za nákup. Maminky na mateřské mohou čerpat výhody klubu Rohlíček.

Ceny: V souhrnu byly ceny srovnatelných položek o pár korun dražší než na webu Teska.

1,5 Známka testu

My food, myfoodmarket.cz

My food, myfoodmarket.cz

Nabídka: E-shop se zaměřuje na „dobré potraviny“ bez éček, na webu jich nabízí zhruba tisíc. Řadu běžného zboží ze supermarketů však nemá. Zboží rozděluje do šesti sekcí. Část produkce vyrábí.

Co zjistil test

Informace na webu jsou přehledné. Stránky jsou hezké, mají moderní grafiku. Také objednávání je komfortní a úpravy nákupního košíku jsou jednoduché. Dodané zboží bylo čerstvé a pěkné. Data spotřeby či minimální trvanlivosti výrobků byla v pořádku, nehrozilo, že brzy projdou. Kurýr byl slušný. Celé nakupování bylo pohodlné.

Nabídka drogerie je velmi omezená a neměli některé základní potraviny (kuřecí stehna). Rohlíky byly trochu pomačkané, protože byly zabaleny spolu s chlebem. Moravské uzené nedodali a neupozornili na to, v ceně však zahrnuto nebylo. Kurýr měnil čas příjezdu. Na dotaz, zda je možné, aby všechny tři salámy měly trvanlivost aspoň 14 dní, neodpověděli, nicméně požadavek splnili.

Hodnocení

Region: Brno a okolí. Po celé ČR zajišťuje dopravu zboží firma GLS.

Rozvoz: pondělí až pátek 14.00 až 20.00.

Čas doručení: Druhý den. Čas lze volit ve 2hodinových intervalech. V případě GLS je doprava o den až dva delší dle času objednání.

Minimální nákup:Bez omezení.

Cena dopravy: 99 Kč. Při objednávce nad 2 000 Kč je zdarma. Za 39 Kč je možné si zboží vyzvednout ve dvou pobočkách v Brně.

Placení: Kartou u kurýra (rozvoz); kartou nebo hotově (pobočky a GLS).

Vynesení do patra: Ano.

Akční zboží: Ne.

Dárky, bonusy: Při registraci sleva 100 Kč na první nákup.

Ceny: Ceny nelze příliš porovnávat s ostatními e-shopy. Ze 30 položek šlo na webu objednat jen 12 podobných výrobků. Jejich cena byla zhruba o 40 Kč vyšší než u webu Teska.

1,7 Známka testu

Kolonial.cz

Kolonial.cz

Koupeno:
Kolonial.cz

Nabídka: 9 sekcí. Prodává také vegetariánské speciality nebo čerstvě praženou kávu

Co zjistil test

Na webu se nakupuje dobře. Stránky jsou pro zákazníka přehledné a srozumitelné. Objednávání je jednoduché. Zboží bylo až na několik položek čerstvé a pěkné. Reklamace části nákupu proběhla výborně (rychle, s omluvou, kompenzace pomocí kreditu na účet), celková spokojenost tak byla i přes několik potíží velmi dobrá

Při vyhledávání dle klíčových slov se v seznamu zboží objeví někdy nežádoucí položky, např. pod slovem rajčata se zobrazí i papriky. Jindy se u jinak bezproblémového objednání objeví „Ouha, je zavřeno. Zkuste to později“. Nákup bylo nutné zadat znovu. Zboží bylo doručeno o půl hodiny dříve. Jedno vejce bylo naprasklé, tři brambory měly začínající plíseň a jedna paprika byla nahnilá. Pstruha nedodali, ale upozornili na to.

Hodnocení

Region: Praha a okolí, Plzeň, Mladá Boleslav, Hradec Králové, Pardubice, Chrudim.

Rozvoz: pondělí–neděle, 8.00 až 22.00.

Čas doručení: Druhý den, čas lze volit ve 2hodinových intervalech. Přesný čas doručení plus minus 10 minut obdrží zákazník v SMS.

Minimální nákup: 500 Kč.

Cena dopravy: Zdarma do 14.00, později je cena 49 až 89 Kč dle času doručení, ale objednávky nad 1 200 Kč jsou zdarma.

Placení: Kartou on-line, kartou u řidiče.

Vynesení do patra: Ano.

Akční zboží: Ano, výprodej a akční zboží.

Dárky, bonusy: Sleva za 1. nákup 200 kreditů (tj. 200 Kč). Kredity se však musí vyčerpat do 10 dnů od registrace.

Ceny: Některé zboží je dražší než u Teska, jiné levnější, některé položky jsou nesrovnatelné kvůli odlišné kvalitě či značce. Nákup za srovnatelné položky byl o necelých 20 Kč dražší než u Teska.

1,8 Známka testu

Kosik.cz

Kosik.cz

Koupeno:
Košík.cz

Nabídka:Asi 8 000 položek, 10 sekcí (čerstvé; trvanlivé; mražené; sladké a slané; speciální; děti; nápoje; drogerie; mazlíčci a tabák).

Co zjistil test

Web je přehledný a objednávání je komfortní. Doprava byla přesná, kurýr byl milý a dodané zboží odpovídalo objednávce. Hovězí sekané vážilo sice namísto 500 gramů 1,23 kg, avšak e-shop si vyšší cenu neúčtoval. Plusem bylo, jak e-shop reagoval na reklamaci. Byl vstřícný, nabídl dovoz nového zboží, vrácení peněz nebo kredit na další nákup.

Některé klasické produkty, například šumavský bochník, bio mléko, vinná klobása, kuřecí stehna, buď v nabídce nebyly, nebo byly vyprodány. Mražené věci byly rozměklé, zmrzlina se při konzumaci rozpadala. Pstruzi měli poničený obal a v potravinové fólii vypadali nevábně. Cena rajčat, která se tradičně uvádí v kilogramech, byla prezentována po kusech, což bylo zavádějící. Salát uvnitř zahníval.

Hodnocení

Region: Praha.

Rozvoz: pondělí až neděle 10.00–22.00.

Čas doručení: Již dvě hodiny po objednání, pokud je volná kapacita. Čas lze volit v hodinových intervalech až na 3 týdny dopředu.

Minimální nákup: 500 Kč.

Cena dopravy: 45 Kč za dovoz nejdříve dvě hodiny po objednání. Zdarma u objednávek nad 1 000 Kč a dovezených druhý den.

Placení: Kartou on-line, hotově u kurýra, službou Twisto, která dovoluje odložení platby až o 14 dní, nebo na fakturu pro firmu.

Vynesení do patra: Ano.

Akční zboží: Ano, v sekci akce.

Dárky, bonusy: 200 Kč na první nákup při nákupu nad 1 000 Kč + doprava zdarma.

Ceny: Některé ceny byly nižší než u konkurenčního Teska, častěji však byly vyšší. Část položek porovnávat nešlo. Celková částka za nákup srovnatelných potravin byla o necelých 20 Kč vyšší.

1,9 Známka testu

Z-market.cz

Z-market.cz

Nabídka: 30 kategorií, např. chlazené maso však chybí. Dále firma prodává noviny a časopisy, cigarety, elektro a kancelářské potřeby.

Co zjistil test

Web je přehledný a umožňuje nákup po kusech, kilogramech i kartonech. Dovoz zboží byl na minutu přesný, kurýr byl velmi ochotný, nákup vynesl do patra. Zboží bylo čerstvé, zelenina omytá.

Kategorie jsou někdy moc obecné, hledání je tak občas nepraktické, třeba u drogerie. Vyhledávání dle klíčového slova nezobrazí všechno zboží v kategorii, např. slovo „šampon“ nenajde výrobek s názvem shampoo. Zmrzlina byla rozměklá a mražená zelenina mírně povolená. V nabídce je mražené maso, nikoli chlazené. Jedna cibule byla vyklíčená, několik brambor mělo kazy. Nanuky nepřišly, započítány však nebyly. Jahody (ve slevě) byly pomačkané a v lednici do dvou dnů zplesnivěly.

Hodnocení

Region: Praha a okolí.

Rozvoz: po–pá 7.15–21.00, so 8.30–13.00.

Čas doručení: Při objednávce do 14.00 (v sobotu do 10.00) ještě týž den, nejdříve 90 minut po objednání.

Minimální nákup: 500 Kč.

Cena dopravy: 79 Kč. Při nákupu nad 899 Kč zdarma do 20 km od Prahy. O 10 km širší pásmo 125 Kč + DPH, zdarma nad 3 500 Kč. Větší vzdálenosti dle individuální dohody.

Placení: V hotovosti, kartou u řidiče, fakturou, poukázkami Gastro Tour a Ticket Restaurant.

Vynesení do patra: Ano.

Akční zboží: Ano, nabízí akční nabídky.

Dárky, bonusy: Registrovaným se načítá nákup nad 1 200 Kč na body odpovídající 1 % útraty. Na první nákup sleva 250 Kč. K nákupu dostávají zákazníci noviny dle výběru.

Ceny: Většina podobných položek byla dražší než u webu Teska asi o 60 Kč.

2 Známka testu

Potravinydomu.cz

Potravinydomu.cz

Nabídka: 8 hlavních sekcí a dále 10 užších kategorií – například pro nejmenší, bezlepkové a farmářské potraviny či vinotéka.

Co zjistil test

Web má řadu vychytávek. Vedle volby zboží dle množství či hmotnosti ukazuje i slevu při koupi více kusů. Personál je velmi příjemný. Chybu zákazníka v objednávce ochotně po telefonu napravuje. Informuje, že několik položek nejde do rozvozu sehnat, a nabízí, že je přiveze později. Kurýr byl velmi ochotný. Reklamace byla výborná, firma nabídla dovoz nového zboží, vrácení peněz či kredit na další nákup včetně kompenzace za újmu, což velmi zlepšilo celkový dojem.

Web má zastaralý design a barevně je roztříštěn. Informace jsou nahuštěné na sobě spolu s reklamou, což ruší přehlednost textu. Zmrzlina byla rozměklá. Polovina brambor byla shnilých, piva v plechovce byla prošlá, jedno vejce bylo nakřáplé. Kurýr přijel o deset minut dříve, měl zašpiněné oblečení i auto.

Hodnocení

Region: Praha a okolí.

Rozvoz: od pondělí do pátku v časech 7–10, 12–15, 17–20, v sobotu jen do 15.00.

Čas doručení: Při objednávce do 9.00 ještě ten večer. Nákup lze objednat až měsíc dopředu. K původní zakázce jde dále přiobjednávat.

Minimální nákup: 490 Kč.

Cena dopravy: Rozvozy jsou zdarma.

Placení: Hotově nebo kartou u kurýra.

Vynesení do patra: Ano.

Akční zboží: Ano, akce a doprodeje.

Dárky, bonusy: Stálí zákazníci dostávají část hodnoty nákupu zpět v kreditech na další nákup. Kupující dostává k nákupu také maličkost k ochutnání a může si vybrat malý dárek.

Ceny: Některé ceny byly nižší než u konkurenčního Teska, častěji byly vyšší. Část položek se porovnávat nedala. Částka za srovnatelné potraviny byla zhruba o 20 Kč vyšší.

2,3 Známka testu


Informujeme spotřebitele, kterým prodáváme výrobky nebo poskytujeme služby, že mají podle zákona č. 624/1992 Sb. právo na mimosoudní řešení spotřebitelského sporu z příslušné smlouvy. Subjektem mimosoudního řešení spotřebitelských sporů je Česká obchodní inspekce, se sídlem Štěpánská 567/15, 120 00 Praha 2, IČ: 000 20 869 (www.coi.cz).

Provozovatelem tohoto serveru je MAFRA, a.s., se sídlem Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČO: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Společnost MAFRA, a.s.