Ovocné knedlíky
Když na ně dáte tvaroh, cukr, máslo… tak se dají jíst, ale moc si nepochutnáte. Tak lapidárně ohodnotil testované ovocné knedlíky jeden z deseti porotců, kteří posuzovali jejich chuť. Předložili jsme jim 12 mražených knedlíků z tvarohového těsta i chlazených kynutých knedlíků. Moc z nich nadšení nebyli. V tvarohových knedlících víc než tvaroh cítili brambory – výrobci totiž k tvarohu přidávají sušenou bramborovou směs – a v kynutých zase příliš droždí.
Málo náplně…
O moc lépe nedopadly knedlíky ani v laboratoři Ústavu konzervace potravin Vysoké školy chemicko-technologické v Praze, kde se odborníci zaměřili hlavně na ovocné náplně. Nenašli v nich sice žádná syntetická barviva, ale potvrdili, že výrobci šetří na ovoci – v knedlících je jen málo náplně. Pro srovnání: Zatímco u tradičních a domácích receptur platí zhruba jeden díl ovoce na dva až tři díly těsta, u testovaných knedlíků byl poměr náplně a těsta 1:3–5.
… málo ovoce
Zajímavý byl i druhý údaj, který zjišťovali v laboratoři – kolik je v náplni ovoce. Množství náplně totiž neznamená automaticky stejné množství ovoce. Nepředstavujte si, že průmyslové knedlíky se vyrábějí z celých jahod nebo meruněk. Celé ovoce obsahoval ze zmrazených výrobků jen jeden – Albert Excellent.
Všechny ostatní byly naplněny směsí ovoce, cukru a zahušťovadel. Výrobci kupují náplně už hotové, namíchané od dodavatelů přípravků pro pekařskou nebo cukrářskou výrobu. I se všemi nepopulárními přísadami, jako jsou konzervanty, barviva, aromata, emulgátory, škroby, želírující látky a jiná zahušťovadla. Zcela jistě je používají z ekonomických důvodů – přísady totiž dokáží zamaskovat nižší podíl ovoce, a zákazník tak může dostat výrobek za nižší cenu.
Samotné použití ovocného protlaku či džemu by nemuselo vadit, kdyby náplň chutnala. Většina z nich však byla přeslazená.
Chlazená katastrofa
Navzdory očekávání v testu propadly i chlazené knedlíky, které většinou pocházejí od menších výrobců. Byly ještě horší než mražené. Vypadaly sice jako vyrobené doma a většinou se obešly bez přídatných látek, ale zase se nepovedly kuchařům. Katastrofa. Tak se o nich vyjadřovali porotci, kteří je hodnotili. Těsto bylo lepkavé, nebo naopak tuhé a suché, náplně tekuté nebo škrobové. Dva vzorky obsahovaly skutečné ovoce, ale nedozrálé a kyselé, ale hlavně ve stopovém množství. Škoda, recepturou s minimem aditiv se nejvíc blížily české klasice.
Krásné obaly plné chyb a bludů
Při nákupu ovocných knedlíků nás zajímají dvě věci. Kolik je v nich ovocné náplně a zda ji tvoří skutečné ovoce, nebo jen „marmeláda“. A právě tuto důležitou informaci se z obalů knedlíků dovídáme jen obtížně. U dvou třetin testovaných knedlíků byl údaj o náplni nejednoznačný nebo nepřesný. Když je na obale napsáno „15 % jahod“, tak to, jak jsme zjistili z degustace i analýz, nemusí znamenat, že jsou v knedlících jen jahody, může to být i rozvařený jahodový protlak se zahušťovadly, kterému barvu a chuť dávají barviva a aroma. Ze složení se to však nedozvíte, pokud výrobci uvádějí výčet složek jako celek a nerozdělují ho na těsto a náplň.
Málokdo obalům rozumí
Není to poprvé, co test MF DNES ukázal, že výrobci mají problémy s uváděním informací důležitých pro spotřebitele na obalech svých potravin. Na jejich omluvu nutno říct, že legislativa pro značení potravin není jednoduchá a navíc v současné době procházejí předpisy změnami.
Vždy však platilo a stále platí, že údaje na obalech musí být pro spotřebitele srozumitelné, jasné a nesmějí je klamat. Takové jsou ale jen málokdy.
Výrobci si zřejmě myslí, že spotřebitelé nevěnují údajům na obale pozornost, a uvádějí je tak, aby sice splnili povinnost, kterou jim ukládají předpisy, nikoliv aby zákazníkům podali správné a srozumitelné informace o výrobku.
Zajímavé je, že všechna reklamní sdělení typu Bez konzervantů, Bez barviv, Bez sladidel jsou vždy uváděna velkým čitelným písmem a na přední straně obalu. Nikdy by je neuvedli drobným písmem nebo na málo kontrastním podkladu, aby je nikdo nepřečetl. Tak jako nám servírují ty nejdůležitější informace, které rozhodují o tom, zda si produkt vybereme.
Výrobky, které uspěly v testu
Babiččiny tvarohové knedlíky s povidly
- Výrobce:
- Bidvest Opava, Kralupy n. Vltavou
- Koupeno:
- Globus
cena za balení: 32,90 Kč/320 g
koupeno: Globus
složení: těsto z tvarohu (26 %) a
směsi na bramborové těsto; náplň švestková povidla (20 %)
Běžná cena 103 Kč
Co zjistil test
Vysoký obsah ovoce
ztužený rostlinný tuk a dost přídatných látek
Hodnocení
Z degustace: Příjemný vzhled, kulaté strojové knedlíky nažloutlé barvy. Těsto má velmi příjemnou, tvarohovou chuť. Povidla mají dobrou chuť, jsou přiměřeně sladká. Některým porotcům vadila neobvyklá kombinace tvarohového těsta a povidel, která se používají spíš do těsta kynutého. Přesto nejlépe hodnocený vzorek. Známka 1,6.
1,9 Známka testu
Dobroty babičky Kláry Tvarohové knedlíky borůvkové
- Výrobce:
- Bidvest Opava, Kralupy n. Vltavou
cena za balení: 79,90 Kč/400 g
koupeno: Interspar
složení: těsto z tvarohu (26 %) a směsi
na bramborové těsto; borůvková náplň (20 %) z borůvek (30 %), borůvkové a bezinkové dřeně, cukru a aditiv
Běžná cena 200 Kč
Co zjistil test
Údaje na obale jsou kompletní
Těsto obsahuje mnoho přídatných látek
negativní je i přídavek ztuženého tuku
Hodnocení
Z degustace: Velmi dobrý vzhled. Těsto je přibarvené. V chuti jsou cítit sušené brambory. Náplň se skládá z celých borůvek a zahuštěné šťávy, chutná velmi dobře, výrazně po ovoci. Chuť knedlíku kazí nepovedené mazlavé těsto. Známka 2,4.
2,4 Známka testu
Spolupracujeme s:
- Albert
- Globus
- Kaufland
- Albert Online
- KiK
- Košík.cz
- LUXOR
- OBI
- Delmart
- Foodora
- Můj FREŠ
- Lidl
- Tesco
- Billa
- RABBIT řeznictví
- ŘEZNICTVÍ MÚÚÚ
- Tamda Foods
- ZEMAN maso-uzeniny
- Penny Market
- JIP
- PROCHÁZKA – Váš řezník
- ROSSMANN
- Teta drogerie
- CBA
- Pepco
- Ratio
- Tchibo
- C & A
- DATART
- Decathlon
- BENU
- Dr.Max
- Hornbach
- UNI HOBBY
- Jysk
- Möbelix
- XXXLutz
- Intersport
- Sportisimo
- Planeo
- ASKO - NÁBYTEK
- HONOR
- SCONTO Nábytek
- Ikea
- Okay Nábytek
- kika
- IDEA nábytek
- Takko Fashion
- KASVO - CZ NÁBYTKÁŘ
- CASARREDO
- Vesna
- Koberce BRENO
- Okay Elektro
- Tescoma
- Kitos
- Electro World
- Alphega Lékárna
- HECHT MOTORS s.r.o.
- mojelekarna.cz
- Trefa
- Terno
- BENE NÁPOJE
- PharmaPoint
- Barvy a laky drogerie
- FLOP TOP
- Ráj drogerie
- Šlak
- Dům barev
- TEDi
- Barevný ráj
- Deichmann
- ČERVA
- FLOP
- Bambule
- T.S. Bohemia
- Super ZOO
- H&M
- MALL.cz
- Alza.cz
- Acer
- AGEO.cz
- ALPINE PRO
- Astratex
- BANQUET
- Black Red White
- BobrElektro.cz
- Bonprix
- BonVeno
- Centrum Černý Most
- CZC.cz
- Expert
- FAnn parfumerie
- Filson Store
- Frosch
- Hawaj.cz
- Hruška
- Kamenické práce Ondrejka
- Knižní klub
- Konzum
- Lékárna AGEL
- Levnoshop
- Metropole Zličín
- Mobino.cz
- Nábytek MIKULÍK
- Nábytkáři Čech a Moravy
- Naturprodukt
- NOTINO.cz
- Optika Lentiamo
- Orfa Nábytek
- Pet Center
- Potraviny CZ
- Prima Drogerie
- Řeznictví u Rudolfa
- Rock point
- s.Oliver
- Sahm Gastro
- SAM 73
- Travel Free s.r.o.
- Velký Košík
- Westfield Chodov
- Xantea Drogerie
- Zvěrokruh
Informujeme spotřebitele, kterým prodáváme výrobky nebo poskytujeme služby, že mají podle zákona č. 624/1992 Sb. právo na mimosoudní řešení spotřebitelského sporu z příslušné smlouvy. Subjektem mimosoudního řešení spotřebitelských sporů je Česká obchodní inspekce, se sídlem Štěpánská 567/15, 120 00 Praha 2, IČ: 000 20 869 (www.coi.cz).
Provozovatelem tohoto serveru je MAFRA, a.s., se sídlem Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČO: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Společnost MAFRA, a.s.