Reklama Kaufland Card I Registrujte se a vyhrajte kuchyňského robota ETA Reklama Kaufland Card I Registrujte se a vyhrajte kuchyňského robota ETA

Ovocné knedlíky

Když na ně dáte tvaroh, cukr, máslo… tak se dají jíst, ale moc si nepochutnáte. Tak lapidárně ohodnotil testované ovocné knedlíky jeden z deseti porotců, kteří posuzovali jejich chuť. Předložili jsme jim 12 mražených knedlíků z tvarohového těsta i chlazených kynutých knedlíků. Moc z nich nadšení nebyli. V tvarohových knedlících víc než tvaroh cítili brambory – výrobci totiž k tvarohu přidávají sušenou bramborovou směs – a v kynutých zase příliš droždí.

Málo náplně…

O moc lépe nedopadly knedlíky ani v laboratoři Ústavu konzervace potravin Vysoké školy chemicko-technologické v Praze, kde se odborníci zaměřili hlavně na ovocné náplně. Nenašli v nich sice žádná syntetická barviva, ale potvrdili, že výrobci šetří na ovoci – v knedlících je jen málo náplně. Pro srovnání: Zatímco u tradičních a domácích receptur platí zhruba jeden díl ovoce na dva až tři díly těsta, u testovaných knedlíků byl poměr náplně a těsta 1:3–5.

… málo ovoce

Zajímavý byl i druhý údaj, který zjišťovali v laboratoři – kolik je v náplni ovoce. Množství náplně totiž neznamená automaticky stejné množství ovoce. Nepředstavujte si, že průmyslové knedlíky se vyrábějí z celých jahod nebo meruněk. Celé ovoce obsahoval ze zmrazených výrobků jen jeden – Albert Excellent.

Všechny ostatní byly naplněny směsí ovoce, cukru a zahušťovadel. Výrobci kupují náplně už hotové, namíchané od dodavatelů přípravků pro pekařskou nebo cukrářskou výrobu. I se všemi nepopulárními přísadami, jako jsou konzervanty, barviva, aromata, emulgátory, škroby, želírující látky a jiná zahušťovadla. Zcela jistě je používají z ekonomických důvodů – přísady totiž dokáží zamaskovat nižší podíl ovoce, a zákazník tak může dostat výrobek za nižší cenu.

Samotné použití ovocného protlaku či džemu by nemuselo vadit, kdyby náplň chutnala. Většina z nich však byla přeslazená.

 

Chlazená katastrofa

Navzdory očekávání v testu propadly i chlazené knedlíky, které většinou pocházejí od menších výrobců. Byly ještě horší než mražené. Vypadaly sice jako vyrobené doma a většinou se obešly bez přídatných látek, ale zase se nepovedly kuchařům. Katastrofa. Tak se o nich vyjadřovali porotci, kteří je hodnotili. Těsto bylo lepkavé, nebo naopak tuhé a suché, náplně tekuté nebo škrobové. Dva vzorky obsahovaly skutečné ovoce, ale nedozrálé a kyselé, ale hlavně ve stopovém množství. Škoda, recepturou s minimem aditiv se nejvíc blížily české klasice.

Krásné obaly plné chyb a bludů

Při nákupu ovocných knedlíků nás zajímají dvě věci. Kolik je v nich ovocné náplně a zda ji tvoří skutečné ovoce, nebo jen „marmeláda“. A právě tuto důležitou informaci se z obalů knedlíků dovídáme jen obtížně. U dvou třetin testovaných knedlíků byl údaj o náplni nejednoznačný nebo nepřesný. Když je na obale napsáno „15 % jahod“, tak to, jak jsme zjistili z degustace i analýz, nemusí znamenat, že jsou v knedlících jen jahody, může to být i rozvařený jahodový protlak se zahušťovadly, kterému barvu a chuť dávají barviva a aroma. Ze složení se to však nedozvíte, pokud výrobci uvádějí výčet složek jako celek a nerozdělují ho na těsto a náplň.

Málokdo obalům rozumí

Není to poprvé, co test MF DNES ukázal, že výrobci mají problémy s uváděním informací důležitých pro spotřebitele na obalech svých potravin. Na jejich omluvu nutno říct, že legislativa pro značení potravin není jednoduchá a navíc v současné době procházejí předpisy změnami. 

Vždy však platilo a stále platí, že údaje na obalech musí být pro spotřebitele srozumitelné, jasné a nesmějí je klamat. Takové jsou ale jen málokdy.

Výrobci si zřejmě myslí, že spotřebitelé nevěnují údajům na obale pozornost, a uvádějí je tak, aby sice splnili povinnost, kterou jim ukládají předpisy, nikoliv aby zákazníkům podali správné a srozumitelné informace o výrobku.

Zajímavé je, že všechna reklamní sdělení typu Bez konzervantů, Bez barviv, Bez sladidel jsou vždy uváděna velkým čitelným písmem a na přední straně obalu. Nikdy by je neuvedli drobným písmem nebo na málo kontrastním podkladu, aby je nikdo nepřečetl. Tak jako nám servírují ty nejdůležitější informace, které rozhodují o tom, zda si produkt vybereme.

Výrobky, které uspěly v testu

Babiččiny tvarohové knedlíky s povidly

Babiččiny tvarohové knedlíky s povidly

Výrobce:
Bidvest Opava, Kralupy n. Vltavou
Koupeno:
Globus

cena za balení: 32,90 Kč/320 g
koupeno: Globus
složení: těsto z tvarohu (26 %) a směsi na bramborové těsto; náplň švestková povidla (20 %)

Běžná cena 103

Co zjistil test

Vysoký obsah ovoce

ztužený rostlinný tuk a dost přídatných látek

Hodnocení

Z degustace: Příjemný vzhled, kulaté strojové knedlíky nažloutlé barvy. Těsto má velmi příjemnou, tvarohovou chuť. Povidla mají dobrou chuť, jsou přiměřeně sladká. Některým porotcům vadila neobvyklá kombinace tvarohového těsta a povidel, která se používají spíš do těsta kynutého. Přesto nejlépe hodnocený vzorek. Známka 1,6.

1,9 Známka testu

Dobroty babičky Kláry Tvarohové knedlíky borůvkové

Dobroty babičky Kláry Tvarohové knedlíky borůvkové

Výrobce:
Bidvest Opava, Kralupy n. Vltavou

cena za balení: 79,90 Kč/400 g
koupeno: Interspar
složení: těsto z tvarohu (26 %) a směsi na bramborové těsto; borůvková náplň (20 %) z borůvek (30 %), borůvkové a bezinkové dřeně, cukru a aditiv

Běžná cena 200

Co zjistil test

Údaje na obale jsou kompletní

Těsto obsahuje mnoho přídatných látek
negativní je i přídavek ztuženého tuku

Hodnocení

Z degustace: Velmi dobrý vzhled. Těsto je přibarvené. V chuti jsou cítit sušené brambory. Náplň se skládá z celých borůvek a zahuštěné šťávy, chutná velmi dobře, výrazně po ovoci. Chuť knedlíku kazí nepovedené mazlavé těsto. Známka 2,4.

2,4 Známka testu


Informujeme spotřebitele, kterým prodáváme výrobky nebo poskytujeme služby, že mají podle zákona č. 624/1992 Sb. právo na mimosoudní řešení spotřebitelského sporu z příslušné smlouvy. Subjektem mimosoudního řešení spotřebitelských sporů je Česká obchodní inspekce, se sídlem Štěpánská 567/15, 120 00 Praha 2, IČ: 000 20 869 (www.coi.cz).

Provozovatelem tohoto serveru je MAFRA, a.s., se sídlem Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČO: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Společnost MAFRA, a.s.