Test pánských antiperspirantů

Pozitiva: Všechny pánské antiperspiranty alespoň trochu bránily pocení. Neplatí nejdražší = nejúčinnější.

Negativa: Některé testované výrobky mohou dráždit pokožku. Většina vzorků mužům nevoněla

Deset mužů se nesmělo čtrnáctkrát po sobě dva dny mýt, aby v laboratoři Státního zdravotního ústavu (SZÚ) zjistili, zda antiperspiranty, které zakoupila MF DNES, účinkují, tedy omezují pocení.

Výsledek dopadl uspokojivě, všech 14 výrobků v testu obstálo, protože dokázalo snížit tvorbu potu po dobu deklarovanou na etiketě nad deset procent. „To je hranice, která prokazuje biologickou účinnost výrobků,“ vysvětluje Hana Bendová ze SZÚ, která testy antiperspirantů prováděla.

Ačkoliv základní účinnost splnily všechny vzorky, mezi sebou navzájem se ve schopnosti omezovat pocení velmi lišily.

Mezi tuhými antiperspiranty byl rozdíl mezi nejúčinnějším a nejméně účinným výrobkem měřeným v laboratoři zhruba dvojnásobný, u sprejů téměř trojnásobný.

Cena výrobků přitom neměla na účinnost přímý vliv. Nejdražší značky – u sprejů to byl Adidas a u tuhých tyčinek Garnier – končily ve své kategorii zhruba v polovině žebříčku.

Na druhé straně nejlevnější výrobky končily co do účinnosti nejhůře.

Privátní značky skončily poslední

Mezi spreji měl nejlepší naměřenou účinnost (a stal se i vítězem testu v této kategorii) antiperspirant Rexona invisible. Po celodenním nošení dokázal snížit pocení v průměru o třetinu, a po dvou dnech dokonce o čtyřicet procent.

Podobnou účinnost prokázal i výrobek Nivea Men Cool Kick, který dosáhl po dni zkoušení stejného výsledku jako vítěz, ale po 48 hodinách omezoval pot už méně.

Na konci žebříčku naopak skončil výrobek Cien Men, prodávaný v obchodech Lidlu, který dokázal po celodenním nošení snížit pocení o necelých třináct procent a po dvou dnech o 11,5 procenta.

Jen o něco vyšší účinnost měla po dni nošení značka Kauflandu Care Just Men. Během druhého dne už nebyl tento výrobek účinný, ale vzhledem k tomu, že na obalu byla uvedena účinnost jen 24 hodin, do výsledku testu se tato hodnota nepočítala. Obě značky se v obchodech prodávaly za zhruba čtyřikrát nižší cenu, než jakou měl nejdražší výrobek.

Lidl byl výsledkem testu překvapen. Jeho mluvčí Jitka Vrbová však odmítla, že by nízká cena měla vliv na složení výrobku.

„Receptura našeho produktu je koncipována jako velmi účinná, v našem testu byla u tohoto produktu prokázána redukce pocení v průměru o 39 procent po 24 hodinách od aplikace,“ řekla s tím, že bez podrobné znalosti metodiky a podmínek testování nemůže výsledky více komentovat.

Kaufland naopak vliv ceny a výkonu připustil. Kupující však mají podle jeho mluvčího Michaela Šperla o výrobek zájem. „Ze strany zákazníků nemáme žádné signály, že by byli s daným výrobkem nespokojeni. Zboží je žádané. Zákazníci na něm oceňují poměr cena–kvalita,“ uvedl.

Na vyholené kůži fungují lépe

Tuhé antiperspiranty prokázaly při měření v průměru nižší účinnost než spreje.

Podle Jiřího Krejčího, který se na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně zabývá technologií kosmetiky, však nejde říci, že by byly tuhé antiperspiranty méně účinné než spreje.

Říká, že se musí obě kategorie hodnotit zvlášť. „Testování je velmi individuální. Každý se potí jinak a u mužů velmi záleží na tom, zda se holí v podpaží, nebo ne. Pokud se neholí, tak v případě tuhých antiperspirantů budou vycházet horší výsledky, protože přípravek se přes chlupy bude dostávat na kůži mnohem hůře než u sprejů,“ vysvětluje. Nevyholené podpaží může podle něj u sprejů snižovat účinnost o třetinu až o polovinu a u tuhých antiperspirantů až o sedmdesát procent.

Kdo tak chce využít plný potenciál antiperspirantů, měl by se podle Krejčího holit.

Spreje mužům příliš nevoní

Kromě účinnosti měřené v laboratoři hodnotili účinky antiperspirantů a celkový komfort jejich používání také dobrovolníci. Ti byli ve svém hodnocení méně přísní než váhy zaznamenávající hmotnost potu zachyceného do filtračních papírků.

Dobrovolníci hodnotili výrobky po celodenním nošení a po námaze známkami od horší jedničky po horší trojku.

Přesné měření skončilo se známkami od jedničky až po pětku. Výsledná známka se pak počítala podle vzorce, který dával větší váhu naměřeným hodnotám a v menší míře bral v potaz subjektivní hodnocení.

V dalších osmi faktorech, které dobrovolníci hodnotili, jako byla například manipulace s výrobkem, pocit po nastříkání a po celodenním nošení či tvoření map na oblečení, dávali vůbec nejhorší známky za vůni.

Zatímco ostatní parametry končily většinou s jedničkou či dvojkou, u vůně padaly i trojky, a to jak od samotných uživatelů, tak i od jejich okolí. Trojku za vůni u tuhých antiperspirantů získal Dove Men+Care, u sprejů však s hodnocením „dobře“ skončily hned čtyři vzorky a jeden – Care Just Men! – si odnesl dokonce čtyřku.

„Jsou buď divně syntetické nebo nepříjemně nasládlé,“ zhodnotil vůně jeden z dobrovolníků. Nejpříjemněji voněl mužům i jejich okolí sprej Nivea Men Cool Kick a tuhý antiperspirant Old Spice Sweat Defense.

Na citlivou kůži spíš sprej

Státní zdravotní ústav také zkoumal, zda složení výrobků odpovídá údajům na obalech a zda některé látky (komplexy hliníku a zirkonia) nepřekračují povolené limity. Všechny testované vzorky měly hodnoty škodlivin v pořádku.

Přesto však některé spreje a antiperspiranty s obsahem zirkonia při zkoušce dráždivosti na kůži ukázaly, že mohou působit potíže lidem s citlivou pokožkou.

Mezi spreji to byla jen Rexona Men Invisible. Mezi tuhými antiperspiranty by mohly být dráždivé všechny s výjimkou Old Spice Sweat Defence a Gillete Sport High Performance (neobsahují zirkonium). Nejvíce dráždivých látek pak obsahovaly Rexona MenCobalt a Axe Dry Dark-Temptation. „Antiperspiranty jsou vždy důkladně testovány experty na toxikologii a jsou bezpečné při pravidelném používání. Zároveň splňují veškeré globální, evropské i lokální standardy a legislativní požadavky,“ ujišťuje Veronika Kúšiková ze společnosti Unilever, která tyto značky vyrábí.

Výrobky, které uspěly v testu

Rexona Men Invisible black + white

Rexona Men Invisible black + white

Výrobce:
Unilever
Koupeno:
drogerie Teta

Cena za balení: 59,90 Kč/150 ml
Cena za 100 ml: 39,90 Kč
Působí 48 h
Snížení potivosti po 24 h: 34,5 %

Běžná cena 59,90

Co zjistil test

Hodnocení

Účinnost: Sprej získal nejlepší známku v měření po 24 i 48 hodinách. V praxi se osvědčil po celodenním nošení i po námaze. Známka 1,6.

Komfort: Jako jediný získal známku 1 za to, že nedělá skvrny na oblečení. Plusem je zámek na víčku.

Laboratoř: Všechny zkoumané škodliviny jsou v limitu, u lidí s citlivou kůží by však sprej mohl vyvolat podráždění.

1,7 Známka testu

Nivea Men Cool Kick

Nivea Men Cool Kick

Výrobce:
aiersdorf
Koupeno:
drogerie Teta

Cena za balení: 82,90 Kč/150 ml
Cena za 100 ml: 55,30 Kč
Působí 48 h
Snížení potivosti po 24 h: 34,5 %

Běžná cena 82,90

Co zjistil test

Hodnocení

Účinnost: Mezi spreji nejlepší známka v subjektivním hodnocení, v objektivním skončil druhý. Známka 1,9.

Komfort: Nejlépe voní jak samotným uživatelům, tak jejich okolí. Pocit na kůži, po celodenním nošení a na vyholených místech byl nejlepší ze všech.

Laboratoř: Škodliviny jsou v limitu a výrobek by neměl dráždit citlivou kůži. Dobrovolníci ho po této stránce hodnotili nejlépe.

1,7 Známka testu

Adidas 6 in 1 Cool & Dry

Adidas 6 in 1 Cool & Dry

Výrobce:
Coty
Koupeno:
drogerie dm

Cena za balení: 99,90 Kč/150 ml
Cena za 100 ml: 66,60 Kč
Působí 48 h
Snížení potivosti po 24 h: 30,3 %

Běžná cena 99,90

Co zjistil test

Hodnocení

Účinnost: Druhé nejlepší subjektivní hodnocení. Velmi dobré výsledky také v objektivním měření. Po dvou dnech dokonce působil více než po 24 h. Známka 1,9.

Komfort: Druhá nejpříjemnější vůně. Dobře se s ním manipuluje a je příjemný na kůži. Na oblečení téměř nenechává stopy.

Laboratoř: Škodliviny jsou v limitu a výrobek by neměl dráždit citlivou pokožku.

1,8 Známka testu

Nivea Men Stress Protect 48h

Nivea Men Stress Protect 48h

Výrobce:
Baiersdorf
Koupeno:
ROSSMANN

Cena za balení: 49,90 Kč/40 ml
Cena za 100 ml: 124,80 Kč
Působí 48 h
Snížení potivosti po 24 h: 26,3 %

Běžná cena 49,90

Co zjistil test

Hodnocení

Účinnost: Podle objektivního měření antiperspirant dokázal nejvíce snížit potivost. V subjektivním hodnocení byl druhý. Známka 1,9.

Komfort: Nejlepší hodnocení za pocit na kůži. Vůně byla pro testované jedna z nejpříjemnějších.

Laboratoř: Všechny zkoumané škodliviny jsou v limitu, u lidí s citlivou kůží by však výrobek mohl vyvolat podráždění.

1,9 Známka testu

Garnier Men Mineral Invisible

Garnier Men Mineral Invisible

Výrobce:
L’Oreal
Koupeno:
drogerie Teta

Cena za balení: 79,90 Kč/150 ml
Cena za 100 ml: 53,30 Kč
Působí 48 h
Snížení potivosti po 24 h: 30,2 %

Běžná cena 79,90

Co zjistil test

Hodnocení

Účinnost: Velmi dobré výsledky v objektivním měření po 24 i 48 hodinách. V subjektivním hodnocení však po celodenním nošení získal druhé nejhorší ocenění. Známka 2,3.

Komfort: Dobře se s ním manipuluje (plusem je pojistka na víčku), vůně však získala jen průměrnou známku.

Laboratoř: Škodliviny jsou v limitu a výrobek by neměl dráždit citlivou pokožku.

2,1 Známka testu

Old Spice Sweat Defense Sport

Old Spice Sweat Defense Sport

Výrobce:
Procter & Gamble
Koupeno:
drogerie Pemi

Cena za balení: 89,00 Kč/50 ml
Cena za 100 ml: 178,00 Kč
Působí 48 h
Snížení potivosti po 24 h: 16,9 %

Běžná cena 89

Co zjistil test

Hodnocení

Účinnost: V subjektivním hodnocení získal velmi dobré známky, v objektivním dobré. Známka 2,6.

Komfort: U dobrovolníků Old Spice vyhrál. Nejlepší známky získal za dobrou manipulaci i za vůni. Líbila se testovaným i okolí. Překlad na etiketě je nepřesný, místo „antiperspirant“ bylo uvedeno deodorant.

Laboratoř: Škodliviny jsou v limitu a výrobek by neměl dráždit citlivou kůži.

2,3 Známka testu

Další testy z kategorie Drogerie

dTest: Jak vybrat sprejové čističe koupelen

dTest: Jak vybrat sprejové čističe koupelen

Čističe koupelen jsou přípravky, které by měly být schopné odstranit běžnou koupelnovou nečistotu. Většinou slibují pomoc při úklidu vodního kamene, zbytků mýdla a dodání lesku vodovodním bateriím a armaturám. Dnes již téměř standardní výbavou prostředků na koupelny je čistič s rozprašovačem, který umožňuje pohodlné a rovnoměrné nanášení prostředku, včetně pokrytí i hůře dostupných míst.

Test DNES: Vlhčené toaletní papíry

Test DNES: Vlhčené toaletní papíry

Jestliže chcete zvýšit komfort při použití toalety, klidně si vlhčený papír kupte. Bývá sice poměrně drahý, ale je funkční a příjemný. Ovšem střezte se toho, abyste ho pak jen tak spláchli.

Test DNES: Pytle na odpadky

Test DNES: Pytle na odpadky

Asi to už zažil skoro každý: jdete vynést odpadky a na schodech, ve výtahu nebo před domem se pytel roztrhne a nevábný obsah se vysype na zem. Rozhodli jsme se proto sáčky na odpadky otestovat. Podle čeho se je vyplatí vybírat?

dTest: Tablety do myček

dTest: Tablety do myček

Vítěz testu je zároveň druhý nejlacinější! Výrobci multifunkčních tablet a kapslí pro automatické myčky nemají povinnost uvádět na obalu konkrétní obsah aktivních látek. Vystačí si se základními množstevními škatulkami více než 30 %, 15 až 30 %, 5 až 15 % a méně než 5 %. Které tablety a kapsle jsou ale nejúčinnější? Spotřebitelský časopis dTest otestoval 19 produktů a zjistil, že to nejlepší můžete sehnat velmi levně. Dva produkty splnily zadání velmi dobře. Dva vzorky naopak získaly nedostatečnou.

Test DNES: Papírové kapesníky

Test DNES: Papírové kapesníky

Hebké jako hedvábí i drsné jako struhadlo. Stačí pár dní rýmy a obvykle se dostaví nepříjemný následek: bolestivě odřený nos, i když reklamní slogany slibují kapesníky jemné jako bavlna. Existují takové, které by byly jemné a pevné zároveň?

Test DNES: Toaletní papír

Test DNES: Toaletní papír

Pozitiva: žádný z papírů v testu vyloženě nepropadl. Dobré výrobky jde koupit i za málo peněz. Negativa: Některé vzorky se trhaly a dřely na kůži. Některé role byly volně namotané a brzy se spotřebovaly.

Reklama

Informujeme spotřebitele, kterým prodáváme výrobky nebo poskytujeme služby, že mají podle zákona č. 624/1992 Sb. právo na mimosoudní řešení spotřebitelského sporu z příslušné smlouvy. Subjektem mimosoudního řešení spotřebitelských sporů je Česká obchodní inspekce, se sídlem Štěpánská 567/15, 120 00 Praha 2, IČ: 000 20 869 (www.coi.cz).

Provozovatelem tohoto serveru je MAFRA, a.s., se sídlem Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČO: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Společnost MAFRA, a.s., je členem koncernu AGROFERT.