Reklama Kaufland Card I Registrujte se a vyhrajte plynový gril Weber Genesis® Reklama Kaufland Card I Registrujte se a vyhrajte plynový gril Weber Genesis®

Test DNES: Reflexní pásky

Rozsvícený mobil ani bílé triko vám život na noční silnici určitě nezachrání. Raději si nakupte pořádné reflexní prvky, ideální jsou co nejširší pásky ve světlých barvách. Nejlepší pásky „svítí“ 60krát lépe než ty nejhorší. 

Pilotu formule 1 trvá přibližně čtvrt sekundy, než stihne zareagovat na nečekaný podnět. Průměrný český řidič je čtyřikrát pomalejší. Když jede večer utahaný z práce nebo rozrušený z husté chumelenice, jeho reakční doba se ještě významně prodlouží.

A teď si představte, jak to asi dopadne, pokud šofér v takových podmínkách a rozpoložení potká na silnici „neviditelného“ chodce.

Obvykle tragicky, jak ukazují statistiky. Například loni zemřelo na silnicích 131 chodců, 60 procent z nich bylo usmrceno v noci.

Proto podle novely silničního zákona platí od letošního února pro chodce povinnost nosit takzvané retroreflexní prvky, pokud se pohybují na neosvětlené silnici mimo obec za šera, tmy, v hustém dešti, sněžení nebo v tunelu. Jestliže tedy za snížené viditelnosti může váš život záviset na plastovém náramku, který stojí přibližně jako jedna černá káva na benzince, nabízí se otázka: Jsou všechny stejně kvalitní?

Proto Test MF DNES nechal společně s BESIP otestovat 26 reflexních pásek. Ty jsme nakoupili na různých místech po celém Česku – v obchodech, na poštách, benzinkách i v e-shopech.

Měření retroreflexe, tedy intenzity, s níž pásky odrážejí světlo, se ujala akreditovaná laboratoř Centra dopravního výzkumu.

A verdikt? Rozdíly mezi páskami jsou doopravdy obrovské, retroreflexe nejlepší z nich je oproti té nejhorší 60násobná.

Nejvíc je vidět svítivě žlutá

Na první pohled vypadají pásky na obou koncích kvalitativní škály prakticky stejně – světle zelené, plastové, samonavíjecí. „Ve skutečnosti nejde o barvu pásky, ale o množství a hustotu speciální skleněné hmoty, která v pásce zajišťuje odraz světla,“ vysvětluje princip vedoucí BESIP Martin Farář. To však laik zvenčí těžko pozná.

První rada, jak správně vybírat reflexní pásku, proto podle Faráře zní: „Zajímejte se o to, zda páska splňuje normu.“

Na mysli má šéf BESIP normu číslo EN 471 nebo nově 20471. Údaj hledejte na obalu pásky nebo v přiloženém návodu (proto také 10 procent našeho hodnocení tvoří kvalita informací).

Jak ovšem test ukázal, kvalita retroreflexe nutně nemusí přímo souviset s kvalitou udávaných informací. Proto Farář doporučuje zvažovat i barvu.

„Barvu doporučujeme nejlépe svítivě žlutou, která je nejlépe viditelná, a dále červenou nebo zelenou,“ radí šéf BESIP.

Ačkoliv červená barva reflexních prvků vyhovuje technické normě, stejně je lepší volit co nejsvětlejší odstín – což potvrzují také výsledky testu. V první polovině žebříčku se neumístila žádná červená, dokonce ani oranžová páska, zato mezi posledními osmi jich mělo takovou barvu hned pět.

„Ideální je bílá a stříbrná, kde není nanesena žádná barva, která by tlumila reflexi. Barva totiž částečně pohltí světlo, které na ni dopadá, proto čím tmavší pásek bude, tím méně bude svítit,“ objasňuje důsledky fyzikálních zákonů Lukáš Pejpal z technologické společnosti 3M, která se zabývá vývojem a výrobou reflexních materiálů.

Třetí rada při výběru pásky je ryze praktická, totiž zkuste si pořídit co nejširší reflexní pruh.

 A když už budete mít možnost, zvolte si pro nákup také osvědčeného prodejce. Ideální je získat pásku přímo s logem BESIP, mezi tři nejlepší se také dostaly dva produkty z nabídky České pošty.

V kabelce vám páska nepomůže. Kam s ní?

I kdybyste si koupili tu nejkvalitnější a nejzářivější reflexní pásku, bude vám k ničemu, pokud ji následně zamknete do šuplíku. Tato na první pohled drobnost vám může zachránit život pouze v případě, že ji opravdu nosíte.

Nejlepší pro vaši bezpečnost by bylo, pokud by reflexní prvky kopírovaly obrys vaší postavy zepředu i zezadu. Ovšem komu by se chtělo chodit večer z hospody nebo z rande v reflexní vestě...

„Reflexní pásku umisťujeme směrem do vozovky, tedy na pravou stranu těla, a to na kotník či zápěstí,“ popisuje Martin Farář, kam pat- ří reflexní prvky přednostně.

Máte-li ovšem k dispozici jenom jedinou pásku, je lepší ji umístit na kotník. „Světla auta totiž svítí odspodu, a osvítí tak pásku na kotníku dřív než na zápěstí,“ upozorňuje vedoucí BESIP. Jestliže máte reflexní pásek připevněný na zápěstí, pak si dávejte pozor, abyste ho nezakryli rukávem.

Máte-li pocit, že stejně dobrou práci jako reflexní pásek vykoná například rozsvícený mobil, pamatujte, že nejen nesplníte povinnost danou zákonem, ale hlavně riskujete, že se telefon vybije a že vás řidič neuvidí.

Naopak pokud byste chtěli efekt reflexe ještě podtrhnout, můžete se v šeru či dešti rozzářit oblečením s fluorescenčními barvami. To sice nezajistí odraz světla, ale o chvíli prodlouží to vzdálenost, na niž vás řidič uvidí.

Rozhoduje každý metr navíc

Byť to vypadá jako kupecké přepočítávání kdejakého centimetru, není to zbytečná malichernost. Každý metr navíc, který má řidič k dispozici, aby zabrzdil nebo se vám bezpečně vyhnul, se na neosvětlené vozovce počítá.

Vězte tedy, že chodce s viditelnými reflexními prvky zaznamená řidič na vzdálenost 200 metrů. Při rychlosti 65 kilometrů za hodinu má proto dostatek času, aby zvládl rozpoznat možné nebezpečí, rozhodl se, co přesně udělat, provedl manévr a pohodlně ho dokončil.

V tmavém oblečení se vzdálenost, na niž jste u krajnice vidět, smrskne na pouhých 18 metrů. Ty při stejné rychlosti prosviští automobil za jedinou vteřinu. „Řidič prakticky nemá šanci na chodce před sebou reagovat a bezpečně se mu vyhnout,“ zdůrazňuje Martin Farář.

A to se pořád bavíme o rychlosti, kterou se mimo obec vleče jenom málokdo. Při rychlosti 90 kilometrů za hodinu už potřebuje šofér na bezpečné minutí chodce alespoň 90 metrů. Přitom i v bílém oblečení, které je po tom reflexním nejlepší, jste vidět pouze na vzdálenost 55 metrů.

Výrobky, které uspěly v testu

Reflexní samonavíjecí páska

Reflexní samonavíjecí páska

Koupeno:
Česká pošta

Nákup: Česká pošta, Praha 6
Retroreflexe: 920,3
Komfort (známka): 1,5

Běžná cena 39

Co zjistil test

Hodnocení

Páska na paži mírně tlačila, změkčený povrch byl příjemný. Návod výborně informoval o tom, na co výrobek slouží, jak se nosí, skladuje a udržuje čistý (neprat v pračce) a že vybledlý se musí vyměnit.

1,4 Známka testu

3M Reflective armband

3M Reflective armband

Nákup: nákup gal. Kristýna, Liberec
Retroreflexe: 884,5
Komfort (známka): 1

Běžná cena 68

Co zjistil test

Hodnocení

Na kůži velmi příjemný pásek jde dobře přizpůsobit šířce paže. Informací je na obale málo. Chybí jasné označení výrobce či alespoň dovozce. Obrázky ukazují, jak a kde pásek využívat.

1,5 Známka testu

Reflexní samonavíjecí páska

Reflexní samonavíjecí páska

Nákup: Česká pošta, Liberec
Retroreflexe: 754,6
Komfort (známka): 2

Běžná cena 39

Co zjistil test

Hodnocení

Pásek trochu svírá paži, povrchová úprava je na kůži příjemnější než plast. Štítek informuje o základních věcech, že pásek slouží ke zvýšení viditelnosti na tmavých cestách.

1,6 Známka testu

Reflexní elastická páska

Reflexní elastická páska

Nákup: Teta, Praha 1
Retroreflexe: 492,7
Komfort (známka): 1.5

Běžná cena 44,90

Co zjistil test

Hodnocení

Páska se na silnější paži příjemně nosila, na užší padala. Na obale je uvedena šířka 4 cm, reflexní pruh však tvoří jen 2,5 cm. Návod jasně říká, kam se pásky připevňují (např. i na obojky mazlíčků).

1,6 Známka testu

Reflexní náramek

Reflexní náramek

Nákup: Teta, Praha 1
Retroreflexe: 355,3
Komfort (známka): 2

Běžná cena 18

Co zjistil test

Hodnocení

Výrobek mírně svírá paži a plastový povrch je na kůži nepříjemný. Obal informuje, kde pásky nosit a že reflexní materiál je v noci vidět na desetkrát větší vzdálenost než modré oblečení.

1,9 Známka testu


Informujeme spotřebitele, kterým prodáváme výrobky nebo poskytujeme služby, že mají podle zákona č. 624/1992 Sb. právo na mimosoudní řešení spotřebitelského sporu z příslušné smlouvy. Subjektem mimosoudního řešení spotřebitelských sporů je Česká obchodní inspekce, se sídlem Štěpánská 567/15, 120 00 Praha 2, IČ: 000 20 869 (www.coi.cz).

Provozovatelem tohoto serveru je MAFRA, a.s., se sídlem Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČO: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Společnost MAFRA, a.s.