Reklama Hebe.com I 5 Must-Have dermokosmetických produktů s - 30% slevou I Magazín AC Reklama Hebe.com I dermokosmetika s - 30% slevou

TEST DNES: Test autoservisů

Většina servisů opravu zvládla, jeden katastrofálně pohořel. Stejná oprava jednou za 981 Kč, jindy za 11 690 Kč

Pozitiva: Pět ze šesti servisů odhalilo obě závady. Ceny za opravy se u nich výrazně nelišily.

Negativa: Jeden servis si naúčtoval výrazně více než ostatní. Řekl si o 14 tisíc korun, přestože auto neopravil.

Na kardiochirurga se můžete spolehnout: nemůže se mu stát, aby při operaci transplantoval nové srdce a nevšiml si, že céva, která ho zásobuje krví, je ucpaná. „Autodoktorům“ se však úplně věřit nedá – podobný lapsus se jim povedl při našem testu. Mechanici v pražském servisu BestDrive neodhalili vypadlý konektor, místo toho provedli náročnou – a úplně zbytečnou – výměnu výfukového ventilu. Naúčtovali si spoustu peněz, závadu však neodstranili.

A to není vše: v téže opravně vyměnili i další drahou věc, řídicí jednotku stahování oken, příčinou závady byl ovšem opět pouze přerušený kabel.

„Zásadní odborné pochybení,“ ohodnotil jejich jednání nezávislý znalec Aleš Zich, který byl konzultantem našeho testu. Z pohledu zákazníka naprosté diletantství. A drahé: celkový účet se vyšplhal na 14 tisíc korun, zatímco jinde se vešel maximálně do čtyř tisíc.

Svítí mi grilované kuře!

Test autoservisů byl jedním z nejnáročnějších, jaké kdy redakce MF DNES provedla. Trval dva měsíce, podílela se na něm desítka lidí, najezdili jsme 1 500 kilometrů. Impulzem bylo získání poměrně hodně ojetého vozu Škoda Yeti, který měl mnohé nedostatky způsobené provozem.

Nejtěžší však bylo vymyslet závadu, která by autu umožnila jezdit, ale zároveň donutila majitele navštívit pod věrohodnou záminkou servis. Rozpojili jsme tedy kontakt v konektoru, napojeném na ventil zpětného vedení výfukových plynů (EGR). Výsledkem bylo, že se na palubní desce rozsvítila žlutá kontrolka zvaná lidově vrtulník (podle dvou vrtulek) nebo grilované kuře. Návod k obsluze v takovém případě posílá řidiče do nejbližšího servisu, protože auto může spadnout do nouzového režimu, což de facto znemožní jízdu.

„Kdo má diagnostiku a umí s ní zacházet, musí na to přijít. Oprava je jednoduchá, stačí napojit nový konektor,“ vysvětlil expert Zich. V pěti servisech také závadu rychle odhalili.

I když hned ve druhém, značkovém škodováckém servisu v Mělníce, to nejprve vypadalo, že jsme mechaniky „nachytali“. Přijímací technik večer volal, že vadný je celý EGR ventil a oprava bude stát přes 10 tisíc korun. Ráno však telefonoval znovu, že diagnostikovali pouze chybu v elektroinstalaci. Totéž se pak opakovalo v modletickém AutoKelly. Jenom servis BestDrive si na ní vylámal zuby.

Opravy bez schválení

Do testu jsme namátkou vybrali šest servisů v Praze a ve středních Čechách. Polovina z nich byly značkové opravny Škoda, protože jsou logickou volbou majitele škodovky, tři pak servisy, patřící do některé z větších sítí: Auto Kelly, Q-Service a BestDrive.

Do všech jsme přijeli se stejnou historkou: právě jsme koupili auto a teď se nám stal takovýhle průšvih, vůz přitom potřebujeme co nejdříve v provozuschopném stavu. Když už jsme v servisu, chtěli bychom také vyčíslit cenu opravy nefunkčního elektrického stahování okna řidiče – což byla skutečná závada vzniklá rozlámáním kabelového svazku ve dveřích. A také auto pořádně prohlédnout, jestli nemá další vady, které by bylo třeba vyřešit. „Dveře ani nic jiného prosím neopravujte, musíme vědět, na kolik to přijde,“ říkali jsme pokaždé. Takové tedy bylo zadání, jež ne všichni dodrželi.

Ve dvou případech (AutoKelly a Q-Service) totiž kabely ve dveřích bez předchozího schválení opravili. A v BestDrive závadu vůbec nenašli, naopak tvrdili, že shořela řídicí jednotka stahování v ceně dvou tisíc korun. Teprve poté, co jsme schválili výměnu za novou (aby se problém vyřešil), objevili přerušený kabel. Stále však trvali na tom, že právě on původní jednotku vyzkratoval. Jak se ukázalo později, nebyla to pravda.

Obě zmíněné opravy kabelů však nebyly ani kvalitní, ani levné. Třeba Q-Servis si naúčtoval kolem tisícikoruny, kabely však byly pouze pospojované, a to na místě, kde se zase brzy přetrhnou. „Správný postup je výměna celého svazku,“ říká Aleš Zich. Svazek stojí asi 2,5 tisíce korun, s prací bude cena kolem tří tisícovek. Připouští i možnost opravy, ale kvalitněji provedené. „Kabely se musí nahradit a napájet až za ohybem, ve dveřích, pak vydrží. To, co udělali tady, je oprava za stovku s chvilkovou trvanlivostí,“ vysvětlil.

Značkové servisy byly levnější

Přímé cenové porovnání jsme mohli provést jen u toho, co všichni – až na jedinou výjimku – skutečně zvládli: diagnostiky a opravy vadného konektoru EGR ventilu. Nejlevnější byly v tomto případě značkové servisy, ale výsledek se podle znalce nedá zobecnit.

Nejnižší cenu si naúčtovala Škoda Auto Branka v Mělníku, následovala Škoda Verold v Benešově a Škoda Auto Palace na pražském Spořilově.

To bylo překvapení testu: značkové opravny byly levnější než neznačkové. Navíc postupovaly profesionálněji, závady odhalily velmi rychle.

Neznamená to, že by u nich bylo vše v naprostém pořádku, i zde jsme našli rozdíly. Třeba servisy v Benešově a v Mělníku jako by patřily každý k jiné firmě. V Mělníku byli ochotní, rychlí, pečliví a navíc v testu nejlevnější, za opravu a prohlídku si naúčtovali necelou tisícikorunu.

O sto kilometrů jižněji byl přijímací technik otrávený, neprofesionální, auto zřejmě ani prohlídkou neprošlo (žádné závady údajně neexistují). A cena přitom byla o 300 korun vyšší.

Infarktové Stodůlky

Největší katastrofou však byla návštěva pražského servisu BestDrive ve Stodůlkách. Nejenže v něm auto stálo déle než dva týdny, ale podstoupilo v úvodu zmíněné drahé opravy, které nic nevyřešily. To, že původní díly dodnes bez problémů fungují, jsme si ověřili jejich zpětnou montáží do auta.

Zástupci BestDrive však žádné pochybení nepřipouštějí a tvrdí, že závadu konzultovali se značkovým servisem Škoda. Ten podle nich diagnózu vadného EGR ventilu i jednotky dveří potvrdil a doporučil jejich výměnu.

„K pochybení ze strany našeho servisu nedošlo, celou dobu jsme postupovali tak, aby byl zákazník spokojen s kvalitou odvedené práce a abychom mu ušetřili finanční prostředky spojené s odstraněním poruchy,“ uvedl ředitel společnosti BestDrive Karel Kučera.

Pokud bychom podle něj nepovedenou opravu okamžitě reklamovali, servis by všechny závady odstranil (což jsme neudělali, aby všechny servisy měly v testu stejné podmínky).

Výrobky, které uspěly v testu

Škoda Auto Branka, Mělník

Škoda Auto Branka, Mělník

Cena za diagnostiku a opravu konektoru: 981 Kč
Cena za celkovou prohlídku: zdarma
Délka pobytu auta v servisu: 2 dny
Kolik by stála oprava dveří: 2 500 Kč

Běžná cena 981

Co zjistil test

Správně diagnostikovali a opravili chybu na konektoru EGR ventilu, zároveň za nejnižší cenu ze všech. Důkladnou servisní prohlídku udělali zdarma. Na příjmu měli nejprofesionálnější přístup – auto vyfotili tabletem, aby zdokumentovali celkový stav včetně detailů poškození. Jako jediní nás upozornili, že závada na centrálním zamykání vybíjí neustále baterii (auto „neusíná“). Byli féroví: při prvním telefonátu řekli, že oprava bude stát přes 10 tisíc korun (výměna EGR ventilu), a když jsme jim částku odsouhlasili, informovali nás druhý den ráno, že bude nutné opravit jen vypadlý pin, a cena bude tedy desetkrát nižší. Dostali jsme šekovou knížku se slevami na další opravy.

Hodnocení

Další opravy, které doporučili Výměna předních + zadních brzd, oprava utrženého předního světlometu, časem zoxidovaného, výměna tělesa naftového filtru, po výměně brzd kontrola ložisek, podezření na hučící pravé ložisko. Doporučené opravy by vyšly celkem na 22 000 Kč.

1 Známka testu

Škoda Auto Palace Spořilov, Praha

Škoda Auto Palace Spořilov, Praha

Cena za diagnostiku a opravu konektoru: 1 633 Kč
Cena za celkovou prohlídku: zdarma
Délka pobytu auta v servisu: 3 dny
Kolik by stála oprava dveří: 2 000 Kč

Běžná cena 1 633

Co zjistil test

Správně diagnostikovali a opravili chybu na konektoru EGR ventilu. Podrobnou servisní prohlídku udělali zdarma, doporučili další opravy, tak jak jsme to požadovali. Dostali jsme také „šekovou knížku“ na slevy pro starší vozy při další návštěvě servisu. Náhradní díly by díky tomu vyšly o 20 až 30 procent levněji.

Vyšší cena v porovnání s vítězem testu (o 652 Kč).

Hodnocení

Další opravy, které doporučili Výměna předních i zadních brzd, výměna prošlé lékárničky. Dodatečné opravy včetně opravy dveří vyčíslili na 16 500 Kč.

1 Známka testu

Škoda Verold, Benešov

Škoda Verold, Benešov

Cena za diagnostiku a opravu konektoru: 1 305 Kč
Cena za celkovou prohlídku: 326 Kč
Délka pobytu auta v servisu: 3 dny
Kolik by stála oprava dveří: 3 500 Kč

Běžná cena 1 305

Co zjistil test

Správně diagnostikovali a opravili chybu na konektoru EGR ventilu.

Vyšší cena opravy EGR ventilu v porovnání s vítězem testu (o 300 Kč). Servisní prohlídka stála 326 Kč, mechanici při ní však na nic nepřišli – auto podle nich bylo úplně „v cajku“. Uvítali bychom přinejmenším upozornění na stav brzd a na to, že jejich výměna sice není okamžitě nutná, ale bude nezbytná v ne příliš vzdálené budoucnosti. Přijímací technik nepůsobil profesionálně, byl laxní, otrávený, tvářil se přetíženě a stěžoval si, přestože měl pouze dva zákazníky. Při předání se na auto nešel ani podívat – když jsme mu na dotaz odpověděli, že na autě je spousta starších škrábanců, načrtal do předávacího protokolu nazdařbůh spoustu křížků.

Hodnocení

Další opravy, které doporučili Žádné další opravy nenavrhli, oznámili nám pouze, že „auto je v cajku“.

2 Známka testu

Q-Service Rupexim, Vestec u Prahy

Q-Service Rupexim, Vestec u Prahy

Cena za diagnostiku a opravu konektoru: 1 632 Kč
Cena za celkovou prohlídku: 545 Kč
Délka pobytu auta v servisu: 2 dny
Nepožadovaná oprava dveří: 1 013 Kč

Běžná cena 1 632

Co zjistil test

Správně diagnostikovali a opravili chybu na konektoru EGR ventilu. Cena byla stejná jako v dražším značkovém servise. Jako jediní odhalili hučící ložisko kola. A maličkost, která potěší – jako jediní také seřídili hodiny na palubní desce, které šly úplně špatně (o několik hodin), a auto před předáním umyli.

Opravili nefunkční elektrickou výbavu dveří řidiče bez předchozího schválení. Navíc ji provedli pospojováním drátů v kabelovém svazku, ne výrobcem doporučovanou výměnou. Oprava stála 1 013 Kč, výměna svazku by přišla na více než dvojnásobek, měla by však nesrovnatelně delší trvanlivost. Podle znalce navíc bylo spojení drátů provedeno na nevhodném místě (v ohybu). Servisní prohlídka stála nemalých 550 korun.

Hodnocení

Další opravy, které doporučili Výměna pravého předního ložiska za 5 197 Kč, „jinak je všechno v pořádku“.

2,5 Známka testu

Další testy z kategorie Ostatní

Test Dnes: Kytice za 500 korun

Test Dnes: Kytice za 500 korun

Chtěli jsme jarní puget pro energickou padesátnici, a odnesli jsme si kvetoucí keř, hřbitovní kvítí, „ramínko“ v květu i svilušky v liliích. Redaktoři MF DNES v minulých dnech po celé republice vyzkoušeli, jaké pugéty jim v květinářství uvážou za 500 korun jako dárek pro energickou a veselou kolegyni, která slaví padesátiny. A ukázalo se, že než přinést některé floristické experimenty, bylo by zřejmě lepší investovat peníze do bonboniéry nebo kosmetiky.

Test DNES: Reflexní pásky

Test DNES: Reflexní pásky

Rozsvícený mobil ani bílé triko vám život na noční silnici určitě nezachrání. Raději si nakupte pořádné reflexní prvky, ideální jsou co nejširší pásky ve světlých barvách. Nejlepší pásky „svítí“ 60krát lépe než ty nejhorší. 

dTest: Sekačky

dTest: Sekačky

S příchodem jara se opět musíme začít starat o naše zahrady a zahrádky. Jsou činnosti jako natírání plotu, lakování zahradního nábytku či sázení okrasných květin, které děláme pouze jednou za rok. Potom jsou ale úkony, které musíme dělat pravidelně přes celou sezónu, a zaberou tak majiteli pozemku mnoho času. Pokud máte zahradu v přijatelné velikosti a nepoužíváte žací traktůrek, vlastníte pravděpodobně rotační sekačku. Stejně jako jiné technologie, i sekačky na trávu prodělávají vývoj a reflektují technologické novinky, které mají ulehčit práci.

Test DNES: Nádraží v Česku

Test DNES: Nádraží v Česku

Pozitiva: Ochotný personál, čisté záchody, automaty na jídlo, půjčovny kol a spousty dalších služeb. Negativa: Většinou chybí wi-fi, ubylo úschoven zavazadel, záchody jsou leckde drahé.

Test řezaných květin

Test řezaných květin

Kytka ke čtyřicátinám. Jen jedna přežila se ctí týden ve váze. Pozitiva: Prodejci se většinou snažili nepřekročit stanovenou cenu. Laikům se mnohé kytice líbily. Negativa: Květináři detailně nezjišťovali, pro koho kytka je. Podle expertů se část kytic hodila jen na hrob.

TEST DNES: Test vánočních svíček

TEST DNES: Test vánočních svíček

Mastí, špiní, čoudí, jedy však nevylučují Pozitiva: Většina svíček hoří dobře a neskapává z nich vosk. Jsou také zdraví neškodné. Negativa: Polovina vzorků zanechala na rukou mastnotu či špínu. Některé mohou způsobit potíže alergikům.


Informujeme spotřebitele, kterým prodáváme výrobky nebo poskytujeme služby, že mají podle zákona č. 624/1992 Sb. právo na mimosoudní řešení spotřebitelského sporu z příslušné smlouvy. Subjektem mimosoudního řešení spotřebitelských sporů je Česká obchodní inspekce, se sídlem Štěpánská 567/15, 120 00 Praha 2, IČ: 000 20 869 (www.coi.cz).

Provozovatelem tohoto serveru je MAFRA, a.s., se sídlem Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČO: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Společnost MAFRA, a.s.