Test zimních pneumatik

Sníh zvládly všechny, na mokru uspěly jen některé. Vítězí Continental, poražených je víc. A nejen z Číny.

Pozitiva: Všechny zimní pneumatiky velmi dobře obstály na sněhu a ledu . Negativa: Čtyři zcela propadly na mokré silnici. A ta bývá v Česku v zimě nejčastější.

Za osm stovek nekoupíte pořádné boty, které by v zimě hřály, odolaly soli a břečce a hlavně neklouzaly. Mnoho lidí to ví a vydá za dobrou zimní obuv klidně dva tisíce, protože si uvědomuje, že je to dobrá investice.

O to podivnější je, že spousta Čechů – prodejní čísla levnějších a nekvalitních čínských pneumatik rok od roku stoupají – se rozhodne ušetřit pár stokorun na něčem, co je ještě důležitější než jejich vlastní obuv. Když uklouznete vy, zlomíte si v nejhorším nohu – kdyby uklouzlo vaše auto, může to nejenom vás stát život.

Rozdíl v ceně mezi špičkovou a podřadnou gumou přitom není zdaleka tak výrazný, jak si spousta motoristů myslí – a jak by to logicky mělo být.

Tak třeba vítěz kategorie čtrnáctipalcových pneumatik v testu evropských autoklubů – Continental Conti Winter Contact TS850 – přijde na 1 200 korun, zatímco poslední propadlík, tchajwanský Star Performer SPTS, na tisícovku. Spořivý řidič tedy ušetří oněch osm set korun, za něž si nekoupí ani zimní boty, ale na mokru nezabrzdí včas a v zatáčkách ho tato guma dobře nepodrží.

Experti, kteří ji testovali, pro ni neměli jediné pozitivní slovo. „Velice slabá pneumatika na mokrém povrchu a slabá na suché, zasněžené nebo zledovatělé silnici. Její nákup nedoporučujeme,“ napsali do hodnocení.

Na sněhu dobré. Pozor na mokro

Test zimních pneumatik letos už tradičně uskutečnily německý autoklub ADAC ve spolupráci s rakouským ÖAMTC a českým Ústředním automotoklubem ÚAMK.

Experti tentokrát prověřili celkem 28 zimních pneumatik – čtrnáct ve čtrnáctipalcovém rozměru 175/65 R14 a stejný počet v patnáctipalcovém 195/65 R15.

Ty první nazouvají majitelé malých vozů, jako jsou například Škoda Fabia, Ford Fiesta či Renault Clio, ty větší pak najdete na vozech kompaktní třídy (Škoda Octavia, Audi A3, VW Golf, Opel Astra a řada dalších). Výsledky v obou rozměrech pneu byly téměř shodné, což ukazuje, že velikost pneumatiky ovlivňuje její chování jen minimálně, mnohem více záleží na použitých materiálech a zkušenosti výrobce.

Chování osmadvacítky zimních plášťů se testovalo na suchých, mokrých, ledových a zasněžených vozovkách. Odborníci posuzovali také spotřebu auta, hluk při různých rychlostech a v neposlední řadě i opotřebení pneumatiky.

Výsledky v různých podmínkách ukázaly, že všechny testované pneumatiky uspěly na sněhu a ledu.

Pokud měly někde potíže, bylo to paradoxně na mokré silnici. Čtyři pneumatiky měly tak neuspokojivé výsledky, že v testu propadly.

Vlastnosti na mokrém asfaltu jsou přitom v našich podmínkách velice důležité – s vlhkou silnicí se řidič v Česku setká v zimě častěji než se zasněženou či zledovatělou.

Vyplatí se kupovat prémiové pláště

Podle mluvčího automotoklubu Petra Vomáčky v každé kategorii uspěly na výbornou čtyři modely – a dva pokaždé zcela propadly. Patnáct „zimáků“ dosáhlo dobré úrovně a jedna pneumatika v rozměrech 195/65 R15 byla „na hranici dobré kvality“.

Ukázalo se, že přesvědčivě nejlepší jsou opět pneumatiky předních výrobců, kterým jsme si zvykli říkat prémioví – Continentalu, Dunlopu, Bridgestonu. Pláště takzvané ekonomické třídy jako Semperit, Kumho, Uniroyal, Firestone či Hankook určitě nezklamou, jejich výsledky jsou také přesvědčivé. V testu se tentokrát neobjevily pláště české značky Barum.

V obou testech byla nejlepší pneumatika Continental ContiWinter Contact TS 850. Potvrdila tak vynikající výsledky z minulých let a také z opakovaných prověrek letních plášťů. Pochválili ji také experti. „Dobře vyvážená zimní pneumatika na mokro, sníh a led. Má i nízké opotřebení. Hluk je na středních hodnotách a vzhledem ke spotřebě paliva je dost úsporná. Hodí se na hory a místa, kde je více sněhu, a s městským provozem si hravě poradí,“ zněl závěr hodnocení čtrnáctipalcové gumy. U té větší vyzdvihli „velice dobré jízdní vlastnosti na mokré vozovce. Zvláště dobrá je na suchou, zledovatělou a zasněženou vozovku. Hodí se na jízdu ve městě i na horách.“

Jako výborně vyvážené označili testeři i pláště Dunlop SP Winter Sport a Winter Response a také pneu od dalšího velkého výrobce, Bridgestone Blizzak. Nezklamal ani Michelin Alpin 4. Všem gumám odborníci lehce vytýkali vyšší hladiny hluku, ale po pravdě řečeno, tahle disciplína řidiče zajímá ze všeho nejméně. Je totiž jasné, že čím více lamel a zářezů pneumatika má, tím bude hlučnější.

Příjemným překvapením byl výkon Firestonu Winterhawk, zástupce „ekonomické“ třídy koncernu Bridgestone, který se téměř vyrovnal dražším prémiovým plášťům. Naopak slovenský Matador prošel jen tak tak: kvůli slabým výsledkům na mokru. Horší byl i na ledu. K tomu, aby jej experti „doporučili s výhradami“, tak musel přesvědčit jízdou na suchých a zasněžených silnicích.

Na co se dívat při výběru zimní pneumatiky

Správný rozměr

Nejjednodušší je podívat se na bočnici vašich současných pneumatik, kde je uveden ve formátu např. 175/65 R14. První číslo udává šířku pláště v milimetrech, druhé je výška vyjádřená procenty šířky (65 % ze 175); R14 je průměr pneu v palcích. Jinak správný rozměr najdete ve velkém technickém průkazu na zadní straně. Jiné rozměry než uvedené nesmíte použít (pozor, alternativní rozměry bývají uvedeny i v poznámkách ve spodní části průkazu).

Rychlostní index

Součástí označení pneumatiky je i takzvaný rychlostní index, udávající, do jaké rychlosti je plášť použitelný. Rozpětí rychlostí je od 90 do 300 km/h, nejčastěji používané jsou indexy T (do 190 km/h), H (do 210 km/h) a V (240 km/h). V případě zimních pneumatik můžete použít i ty s nižším rychlostním indexem, než je uvedeno v technickém průkazu.

Štítky

Už dva roky musí mít každá pneumatika takzvaný energetický štítek, uvádějící tři hlavní parametry: hlučnost, valivý odpor a brzdnou dráhu na mokré vozovce. Kategorie valivý odpor a brzdná dráha jsou rozděleny do kategorií A – G, hlučnost je uváděna ve třech různých třídách. Při výběru zimních pneu však mohou štítky mást – nevypovídají nic o chování gumy na sněhu, ledu nebo při teplotách pod bodem mrazu.

 

Výrobky, které uspěly v testu

Continental Conti WinterContact 850

Continental Conti WinterContact 850

Výrobce:
Continental

Spotřeba PHM: 2,2
Opotřebení: 1,0
Hluk: 3,1
Sucho: 2,1
Mokro: 1,9
Sníh: 2,2
Led: 2,2
Cena: 1 200
Pneumatika o rozměru 175/65 R14T

Běžná cena 1 200

Co zjistil test

dlouhá výdrž, nízké opotřebení
dobrá i na mokru

vyšší hlučnost

2 Známka testu

Continental Conti WinterContact 850

Continental Conti WinterContact 850

Výrobce:
Continental

Spotřeba PHM: 1,6
Opotřebení: 1,5
Hluk: 3,5
Sucho: 2,0
Mokro: 2,2
Sníh: 2,0
Led: 2,2
Cena: 1 320
Pneumatika o rozměru 195/65 R15T

Běžná cena 1 320

Co zjistil test

velmi nízká spotřeba PHM
dlouhá výdrž, nízké opotřebení
dobrá na sněhu i na morku

vyšší hlučnost

2 Známka testu

Bridgestone Blizzak LM001

Bridgestone Blizzak LM001

Výrobce:
Bridgestone

Spotřeba PHM: 2,1
Opotřebení: 2,5
Hluk: 3,0
Sucho: 2,1
Mokro: 1,9
Sníh: 2,4
Led: 2,4
Cena: 1 310
Pneumatika o rozměru 195/65 R15T

Běžná cena 1 310

Co zjistil test

nízká spotřeba PHM
dobrá na sněhu i na morku

vyšší hlučnost

2 Známka testu

Dunlop SP Winter Sport 4D

Dunlop SP Winter Sport 4D

Výrobce:
Dunlop

Spotřeba PHM: 1,7
Opotřebení: 2,5
Hluk: 3,5
Sucho: 2,5
Mokro: 2,3
Sníh: 2,3
Led: 2,4
Cena: 1 360
Pneumatika o rozměru 195/65 R15T

Běžná cena 1 360

Co zjistil test

velmi nízká spotřeba PHM
dobrá na sněhu i morku

vysoká hlučnost

2 Známka testu

Semperit Speed-Grip 2

Semperit Speed-Grip 2

Výrobce:
Semperit

Spotřeba PHM: 2,1
Opotřebení: 2,5
Hluk: 3,3
Sucho: 2,5
Mokro: 2,5
Sníh: 2,2
Led: 2,3
Cena: 1 100
Pneumatika o rozměru 195/65 R15T

Běžná cena 1 100

Co zjistil test

nízká spotřeba PHM

vysoká hlučnost

2 Známka testu

Dunlop SP Winter Response 2

Dunlop SP Winter Response 2

Výrobce:
Dunlop

Spotřeba PHM: 1,6
Opotřebení: 2,3
Hluk: 3,0
Sucho: 2,1
Mokro: 2,1
Sníh: 2,0
Led: 2,4
Cena: 1 200
Pneumatika o rozměru 175/65 R14T

Běžná cena 1 200

Co zjistil test

nízká spotřeba PHM
dobrá i na mokru

vyšší hlučnost

2,1 Známka testu

Michelin Alpin A4

Michelin Alpin A4

Výrobce:
Michelin

Spotřeba PHM: 2,4
Opotřebení: 0,5
Hluk: 3,8
Sucho: 2,1
Mokro: 2,5
Sníh: 2,2
Led: 2,3
Cena: 1 350
Pneumatika o rozměru 175/65 R14T

Běžná cena 1 350

Co zjistil test

nejvyšší výdrž, nejnižší opotřebení

Hodnocení

vysoká hlučnost

2,2 Známka testu

Firestone Winterhawk 3

Firestone Winterhawk 3

Výrobce:
Firestone

Spotřeba PHM: 1,7
Opotřebení: 2,5
Hluk: 3,4
Sucho: 2,1
Mokro: 2,4
Sníh: 2,3
Led: 2,2
Cena: 1 050
Pneumatika o rozměru 175/65 R14T

Běžná cena 1 050

Co zjistil test

nízká spotřeba PHM

Hodnocení

vysoká hlučnost

2,3 Známka testu

Další testy z kategorie Ostatní

Test Dnes: Kytice za 500 korun

Test Dnes: Kytice za 500 korun

Chtěli jsme jarní puget pro energickou padesátnici, a odnesli jsme si kvetoucí keř, hřbitovní kvítí, „ramínko“ v květu i svilušky v liliích. Redaktoři MF DNES v minulých dnech po celé republice vyzkoušeli, jaké pugéty jim v květinářství uvážou za 500 korun jako dárek pro energickou a veselou kolegyni, která slaví padesátiny. A ukázalo se, že než přinést některé floristické experimenty, bylo by zřejmě lepší investovat peníze do bonboniéry nebo kosmetiky.

Test DNES: Reflexní pásky

Test DNES: Reflexní pásky

Rozsvícený mobil ani bílé triko vám život na noční silnici určitě nezachrání. Raději si nakupte pořádné reflexní prvky, ideální jsou co nejširší pásky ve světlých barvách. Nejlepší pásky „svítí“ 60krát lépe než ty nejhorší. 

dTest: Sekačky

dTest: Sekačky

S příchodem jara se opět musíme začít starat o naše zahrady a zahrádky. Jsou činnosti jako natírání plotu, lakování zahradního nábytku či sázení okrasných květin, které děláme pouze jednou za rok. Potom jsou ale úkony, které musíme dělat pravidelně přes celou sezónu, a zaberou tak majiteli pozemku mnoho času. Pokud máte zahradu v přijatelné velikosti a nepoužíváte žací traktůrek, vlastníte pravděpodobně rotační sekačku. Stejně jako jiné technologie, i sekačky na trávu prodělávají vývoj a reflektují technologické novinky, které mají ulehčit práci.

Test DNES: Nádraží v Česku

Test DNES: Nádraží v Česku

Pozitiva: Ochotný personál, čisté záchody, automaty na jídlo, půjčovny kol a spousty dalších služeb. Negativa: Většinou chybí wi-fi, ubylo úschoven zavazadel, záchody jsou leckde drahé.

TEST DNES: Test autoservisů

TEST DNES: Test autoservisů

Většina servisů opravu zvládla, jeden katastrofálně pohořel. Stejná oprava jednou za 981 Kč, jindy za 11 690 Kč Pozitiva: Pět ze šesti servisů odhalilo obě závady. Ceny za opravy se u nich výrazně nelišily. Negativa: Jeden servis si naúčtoval výrazně více než ostatní. Řekl si o 14 tisíc korun, přestože auto neopravil.

Test řezaných květin

Test řezaných květin

Kytka ke čtyřicátinám. Jen jedna přežila se ctí týden ve váze. Pozitiva: Prodejci se většinou snažili nepřekročit stanovenou cenu. Laikům se mnohé kytice líbily. Negativa: Květináři detailně nezjišťovali, pro koho kytka je. Podle expertů se část kytic hodila jen na hrob.


Informujeme spotřebitele, kterým prodáváme výrobky nebo poskytujeme služby, že mají podle zákona č. 624/1992 Sb. právo na mimosoudní řešení spotřebitelského sporu z příslušné smlouvy. Subjektem mimosoudního řešení spotřebitelských sporů je Česká obchodní inspekce, se sídlem Štěpánská 567/15, 120 00 Praha 2, IČ: 000 20 869 (www.coi.cz).

Provozovatelem tohoto serveru je MAFRA, a.s., se sídlem Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČO: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Společnost MAFRA, a.s.