Vaše poloha:
Zimní období a autobaterie: Jak předejít problémům a co dělat, když k nim dojde
(Foto: canva.com)
Zimní období a autobaterie: Jak předejít problémům a co dělat, když k nim dojde
(Foto: canva.com)

19.12.2022

Zimní období a autobaterie: Jak předejít problémům a co dělat, když k nim dojde

V nízkých zimních teplotách trpí celé auto. Studené starty zatěžují promrzlý motor, a veškeré komponenty jsou zkřehlé a zatěžované. Jednou z opravdových Achillových pat vozu je ale v zimě autobaterie. Ta je mrazem extrémně namáhána. A pokud není v pořádku, v zimním období se to zaručeně projeví. Dnes si řekneme, jak se ujistit, že je baterie v pořádku a co dělat, pokud není.

 

Spolehlivost autobaterií se během let výrazně zvýšila. Ovšem stejně tak se zvyšují nároky, které jsou na baterie kladeny moderními automobily. To souvisí zejména se systémy typu start-stop a regulací emisí. Baterie jsou tedy na jednu stranu výrazněji namáhány a na druhou stranu je automobil ne vždy dobíjí, aby uspořil palivo. Baterie tím pádem musí vydržet mnohem hrubější zacházení. Zatím co ve starších vozech vám tedy baterie vydrží i deset let, v tech moderních budete rádi, pokud vydrží čtyři.

 

Na co si dát pozor

 

Vždy je důležité problémům předcházet. Proto, pokud je vaše baterie nová, nebo v pořádku, pečujte o ni. Rizikové jsou vozy, které pravidelně dlouho stojí venku vystaveny mrazu. Pokud s vozem jezdíte jen občas, baterii připojte na nabíječku. Ta má mimo dobíjení i takzvaný udržovací režim. Postará se o optimální nabití baterie a zamezí jejímu nadměrnému opotřebení.

 

Kdy je baterie v pořádku a jak poznat problém?

 

Nabitá baterie, která je v pořádku, by měla dávat napětí minimálně 12,9 V. Hraniční hodnota je pak zhruba 12,4 V a odpovídá nabití na asi 50 %. Baterie, která dává napětí pod 12 V už většinou nebude schopna startování motoru. Veškeré zmíněné hodnoty musí být měřeny na pólech baterie při vypnutém zapalování. A nejlépe den od poslední jízdy. Tak nejlépe zjistíte skutečnou kondici baterie. Jakmile bude baterie ukazovat nízké hodnoty přesto, že s vozem pravidelně jezdíte a poslední jízda byla dlouhá, pak je s velkou pravděpodobností baterie na konci své životnosti.

 

Výbava do auta

 

Měli bychom myslet i na to, co pro případ problému vozit s sebou v autě. Jako bychom měli v autě vozit základní nářadí, tak i na případný problém s autobaterií bychom měli myslet. Úplným základem je mít ve voze startovací kabely. Ať už byste měli problém vy, nebo byste chtěli zachránit jiného motoristu, kabely jsou nutnost.

 

V tomto směru může být velmi cenný i takzvaný Booster. Jde o zařízení, v podstatě malou výkonnou baterií, která dokáže na krátký čas dodat dostatek energie pro nastartování. Hodí se zejména pro výlety do izolovaných míst, kde riskujete, že vám s vybitou baterií nebude mít kdo pomoci.

 

Nakonec si pořiďte už zmiňovanou nabíječku. Tu s sebou vozit v aute nemusíte. Ale hodí se ji mít doma a autobaterii pravidelně dobíjet. Hlavně pokud vůz často a delší dobu stojí.

 

Co když je baterii potřeba vyměnit?

 

Pokud baterie definitivně vypoví službu, nebo už je na konci životnosti, je potřeba přistoupit k výměně. U starších vozů ji zvládnete sami. U těch modernější už se bohužel bude jednat o složitější servisní úkon, který se neobejde bez přistavení vozu do odborného servisu. Po výměně je totiž potřeba vozidlo naprogramovat přes diagnostiku, aby bylo schopné s novou baterií komunikovat. Opět se jedná o efekt stále přísnějších emisních norem. Vůz totiž musí baterii velmi podrobně sledovat, aby ji co nejefektivněji využil a nemusel ji stále dobíjet.

 

 

 

Mohlo by Vás zajímat

Dálniční známky bez rizika: Proč se vyvarovat neoficiálnímu nákupu?

Ceny se v mnoha odvětvích v posledních letech zvyšují. Od března tohoto roku si řidiči musejí připlatit také za dálniční známku, což je pro ně významnou změnou. Ceny za dálniční známky se totiž dvanáct let neměnily. Na internetu lze nalézt mnoho stránek, kde si lze elektronickou známku koupit, oficiální web je však pouze jeden.

Jak autolékárnička překonala čas a stala se nezbytnou součástí každého auta

Autolékárnička - to není jen pouhá skříňka plná obvazů a náplastí. Je to spolehlivý společník na cestách, který vám může zachránit život v nečekaných situacích. Pokud jste se, kdy ptali, jak autolékárnička překonala čas a stala se nezbytnou součástí každého auta, máme pro vás odpovědi.

Revoluce na trhu s auty: Nové SUV za méně než 250 000 korun vzbuzuje strach u konkurence

Automobilový trh se neustále vyvíjí, ale jen málokdy se objeví novinka, která má potenciál zcela přeformulovat cenové hranice v kategorii SUV. Příchod čínské automobilky Geely na český trh s modelem Coolray za cenu nižší než 250 000 korun naznačuje, že právě teď jsme svědky takové revoluce. Tento třeskutý nováček nabízí kombinaci výkonu, stylu a technologií, která by mohla konkurenci doslova přivést do rozpaků.

Cena benzínu vystřeluje vzhůru, viníkem je slábnoucí koruna

Pohonné hmoty nadále zdražují a ceny benzínu i nafty překonávají průměrných 38 korun za litr. Důvodem prudkého zdražení je slábnoucí koruna.

Máte doma prošlou autolékárničku? Zjistěte, jak ji správně vyřadit

Autolékárnička je povinná výbava každého motorového vozidla, to ví asi každý z nás. Jak se však zachovat po její expiraci? A jak lékárničku správně zlikvidovat?

Převod auta online: Nová éra bez papírování a front na úřadech

Nová éra převodu vozidel je zde, a s ní odchází éra papírového zpracování a dlouhých čekacích dob na úřadech. Od února mohou fyzické osoby v České republice využívat online službu pro převedení vozidla na nového vlastníka. Tento krok digitální transformace, uvedený ministrem dopravy Martinem Kupkou, získal uznání i od generální ředitelky Aures Holdings, společnosti provozující síť autobazarů AAA Auto.

Autolékárnička v roce 2024: Co vše musí obsahovat a jaká jsou pravidla?

Autolékárnička je nedílnou součástí povinné výbavy každého automobilu a zohledňuje aktuální potřeby zdravotní péče. V letošním roce 2024 platí nová pravidla, která definují minimální požadavky na obsah autolékárničky. Přečtěte si náš článek a dozvíte se, co by mělo být v autolékárničce vašeho vozu.

Míchání letní a zimní směsi do ostřikovačů: Bezpečné řešení nebo riziko?

Venkovní teploty klesají a s nimi přichází i potřeba připravit své vozidlo na zimu. Přestože jste, možná již vyměnili letní pneumatiky za zimní a načerpali nádrž chladicí kapalinou, může se stát, že ve vašem ostřikovači zůstala letní směs. Vzniká tak otázka – je bezpečné mísit letní a zimní směsi do ostřikovačů, nebo to může přinést rizika? Pojďme se podrobně podívat na tuto problematiku.

Z odpadu se stává zdroj: Orlen Benzina začala sbírat použitý kuchyňský olej

Šest čerpacích stanic Orlen Benzina začalo se sběrem použitého kuchyňského oleje od spotřebitelů. Ten může sloužit jako výchozí materiál pro výrobu paliva s nižší uhlíkovou stopou.

Srovnání cen pohonných hmot v Evropě: Jak je na tom Česká republika?

V posledních letech se cena pohonných hmot stala stále aktuálnějším tématem na celosvětové scéně. Jak se Česká republika zařadila mezi evropské státy v souvislosti s aktuálními cenami benzínu a nafty?