Vaše poloha:
Jak oblečení z druhé ruky změnilo módní průmysl: Vysvětlení rostoucí popularity a trendy
(Foto: canva.com)
Jak oblečení z druhé ruky změnilo módní průmysl: Vysvětlení rostoucí popularity a trendy
(Foto: canva.com)

03.05.2023

Jak oblečení z druhé ruky změnilo módní průmysl: Vysvětlení rostoucí popularity a trendy

Trh s oblečením z druhé ruky se těší rostoucí popularitě, a to zejména mezi mladými. V příštím roce tak bude až desetinu globálního trhu s oblečením tvořit právě secondhand. Jaký význam má tento trend pro životní prostředí a pro velké oděvní značky?

 

Každoroční zpráva Resale Report americké společnosti thredUP za minulý rok ukazuje, že secondhandový trh stále roste. Podle dat společnosti GlobalData, ze kterých zpráva čerpá, měl v loňském roce trh hodnotu 182 miliard dolarů (3,9 bilionu korun), předloni to pak bylo 138 miliard. Globální secondhandový trh je výjimečný také rychlostí rozvoje, v současnosti roste třikrát rychleji než ten s novým oblečením. Podle odhadů by měl tento trend pokračovat, a to s růstem asi o 16 procent ročně.

 

Obliba módy z druhé ruky roste kvůli finanční i klimatické krizi, navíc neustále přibývají nové platformy, na kterých si mohou zákazníci oblečení z druhé ruky pořídit. Zpráva Global Data proto předpokládá, že v příštím roce bude secondhand tvořit až desetinu celkového trhu s oblečením.

 

Lepší dostupnost oblečení z druhé ruky

 

Trh se secondhandovým oblečením roste a je tak stále snazší si oblečení z druhé ruky pořídit. Kromě klasických kamenných „sekáčů“ se vyšší oblibě těší i mnohé online platformy, které umožňují efektivnější a pohodlnější nákup zboží. Mezi ty nejoblíbenější patří litevská Vinted či původně italská Depop. Příležitost taktéž využily i některé oděvní značky jako H&M či PrettyLittleThing, které kromě produkce nového oblečení rozjíždějí i platformy pro nákup oblečení z druhé ruky.

 

Obliba secondhandů roste mezi mladými

 

V roce 2022 si na území USA si zboží z druhé ruky pořídilo až 52 procent spotřebitelů. Klíčovou roli přitom hrají mladí lidé, zejména generace Z. Až 83 % osob narozených od poloviny devadesátých let do roku 2010 je nakloněno nakupování z druhé ruky a velká část tak již nakupuje. Téměř polovina mladých z generace Z (47 %) pak dokonce odmítá nakupovat u tradičních prodejců, kteří nejsou podle nich udržitelní. Jako nejdůležitější důvody, proč lidé nakupují oblečení z druhé ruky, respondenti uvedli vysokou kvalitu, široký výběr, dostupnost, transparentnost i udržitelnost. V českém prostředí je pak jedním z rozhodujících faktorů i cena.

 

Prospěšné pro životní prostředí

 

Módní průmysl má obrovský dopad na životní prostředí, v globálním měřítku se na emisích podílí až 10 procenty. Značky produkující oblečení každoročně uvedou na trh více než 100 miliard svršků. Nakupovat a nosit secondhandový oblečení tak pomáhá bojovat s plýtváním a nadprodukcí oblečení, které zatěžují planetu. Podle některých zpráv přitom nošení výhradně oblečení z druhé ruky snižuje uhlíkovou stopu zhruba o čtvrtinu.

 

Známé značky podporují udržitelnost

 

Trendu rostoucí obliby nákupů z druhé ruky si povšimly i velké značky oděvního průmyslu. Podle Thred up až třetina z dotázaných manažerů známých módních značek uvedla, že pokud bude tento způsob prodeje úspěšný, omezí produkci nového oblečení. V loňském roce taktéž výrazně narostl počet značek, které začaly provozovat vlastní secondhandové platformy. Zatímco v roce 2021 jich bylo na americkém trhu 36, loni už 124. V zahraničí mají platformu pro přeprodej oblečení z druhé ruky značky Zara (Zara Pre-owned), Patagonia (Worn Wear), Levi‘s (Levis Secondhand) či The North Face (The North Face Renewed). V Evropě je nejznámějším průkopníkem nového trendu značka H&M, která provozuje platformu Sellpy.

 

 

 

Mohlo by Vás zajímat

Evropský módní průmysl směřuje k udržitelnosti: Nárůst certifikátů a snaha snížit emise o 30% do 2030

Zájem o udržitelnou módu a snižování uhlíkové stopy v evropském módním průmyslu roste. Každoroční nárůst certifikátů potvrzujících zodpovědný přístup je důkazem této pozitivní změny. Dana Rástočná-Illová z rakouského Institut für Ökologie, Technik und Innovation, který certifikáty vydává, sdílí, že módní průmysl si uvědomuje svou roli v celosvětových emisích uhlíku a spotřebě vody. S cílem zmírnit tento dopad, se odhodlal snížit emise uhlíku o 30 % do roku 2030.

Přelom v módním průmyslu: Catches nahrazuje značku Esprit v Česku a Německu

Prodejny značky Esprit se mění na multibrandové obchody Catches. První prodejnu nové značky najdete v OC Palladium.

Obchodní dům Máj znovu ožívá: Co nového přinese jeho červnové otevření?

Blíží se dlouho očekávané otevření obchodního domu Máj. Veřejnost se tak může těšit na nespočet obchodů, špičkovou gastronomii, zábavní park, galerii i kavárnu s vyhlídkou.

Boj proti plastu zrychluje: Konec malých šamponů a plastových sáčků se blíží

Evropská unie se chystá zakázat plastové sáčky s omáčkami, drobné plastové lahvičky s hygienickými produkty a jednorázové obaly pro ovoce a zeleninu do roku 2030. Toto rozhodnutí plyne z předběžné dohody o revizi "obalové směrnice". Tento krok bude mít za následek také zmizení plastových fólií na zavazadla na letištích a mikrotenových sáčků. Jednorázové papírové obaly ve fastfoodech a papírové kelímky na kávu zatím nebudou zakázány ve prospěch opětovně použitelného nádobí, jak bylo původně navrženo.

Objevte nový Radegast Ratar: Vylepšená receptura pro nezapomenutelné chvíle

Pivovar Radegast přichází s novinkou pro milovníky piva – Ratar s vylepšenou recepturou. Tato nová verze nabízí hořký ležák, který exceluje svou chutí a přináší nezapomenutelné okamžiky u každého doušku. Pojďte s námi prozkoumat příběh vývoje této výjimečné lahůdky a objevte, co nového přináší do světa pivních zážitků.

Udělej si den s KFC: Ulov 8 kuponů a užij si oblíbené chutě

Přemýšlíte, jak si zpříjemnit den a zároveň ušetřit? S KFC kupony máte jedinečnou příležitost. Ode dneška až do 18. února můžete využít celkem 8 exkluzivních kuponů na oblíbené pokrmy, jako jsou Twister, Zinger nebo Qurrito. Kupony najdete v aplikaci Portmonka a v mobilní aplikaci KFC. Připravte se na chuťovou revoluci.

Přístupná móda pro všechny: Primark uvádí kolekci a upravuje prodejny pro handicapované

V oblasti módy přichází revoluční novinka - Primark uvádí první kolekci navrženou speciálně pro osoby se zdravotním postižením. Tato kolekce, zahrnující inovativní přizpůsobivé spodní prádlo, je jen začátkem. Primark se také zavazuje k adaptaci svých prodejen, aby byly přístupnější pro všechny zákazníky.

Stáhněte si s.Oliver kupon do mobilu a užijte si exkluzivní slevy

Už si nemusíte procházet katalogy se slevami nebo vyplňovat složité online formuláře, abyste se dostali k vytoužené slevě. Passmachine pro vás přichystal speciální kupon od s. Oliver, který váš podzimní nákup oblečení vylepší. Stačí pár kliknutí ve vašem mobilu a můžete si užít atraktivní slevy při nakupování. Jak získat kupon?

Oslava 80 let s IKEA: odhalí první unikátní kousky z kolekce Nytillverkad

IKEA slaví 80. výročí a uvádí proto na trh novou kolekci Nytillverkad. Můžete se tak těšit na mnoho klasických kousků v kreativní designové úpravě.

Léky na spaní mohou způsobovat demenci: Nová studie přináší alarmující zjištění

Nová studie o léčbě spánkových poruch a jejím vztahu k demenci přinesla alarmující zjištění, která vyvolávají obavy mezi lékaři i veřejností. Podle této studie existuje spojitost mezi užíváním léků na spaní a zvýšeným rizikem vývoje demence u pacientů.