13.03.2024
Nákupní chování Čechů se mění: Převaha nákupů jsou přes sociální sítě
V posledních letech došlo k výraznému posunu v nákupním chování Čechů. Nejenže až 69 % z nich nakupuje na internetu, ale překvapivě, více než polovina (56 %) využívá k tomuto účelu sociální sítě. Tento trend odhaluje hlubší proměnu v tom, jak moderní spotřebitelé přistupují k objevování a nakupování produktů. Jak se tedy mění digitální krajina nákupů a co to znamená pro budoucnost e-commerce?
Revoluce v online nákupu
Podle nedávného průzkumu E-shopper barometer společnosti DPD, pravidelně nakupující Češi objednají online více než čtyři balíky měsíčně, což je známka rostoucí důvěry a spokojenosti s online shoppingem. Sociální sítě se staly klíčovou platformou, přes kterou 56 % Čechů nakupuje, což je výrazně více než evropský průměr (49 %). Tyto platformy nabízejí jedinečnou příležitost pro značky a obchody, jak oslovit zákazníky tam, kde tráví mnoho svého času, a přímo je zapojit do nákupního procesu.
Nejpopulárnějšími kategoriemi, které Češi nakupují online, jsou móda, zdraví a krása, boty, ačkoli některé segmenty, jako je bílé zboží a vybavení domácnosti, zaznamenaly meziroční pokles. Na druhou stranu, zboží pro volný čas a lékárenské zboží si udržuje silnou pozici, což ukazuje na proměnlivé preference českých spotřebitelů.
Co motivuje Čechy k online nákupům?
Průzkum dále odhaluje, že největšími motivátory pro online nákupy mezi Čechy jsou bezplatné doručení a absence skrytých poplatků, což naznačuje, že transparentnost a jednoduchost jsou pro zákazníky klíčové. Zajímavě, možnost dobírky je výrazně více ceněna Čechy než zbytkem Evropy, což poukazuje na specifické nákupní preference v naší zemi.
S rostoucím významem ceny jako hlavního faktoru při rozhodování o nákupu, je zřejmé, že čeští spotřebitelé jsou stále více cenově citliví. Hledají výhodné nabídky a srovnávají ceny, aby získali nejlepší možný deal. Tento trend je podporován i tím, že Češi nejraději objednávají zboží ze zahraničí, především z Číny, Německa a Slovenska, i když zájem o dovoz z Číny v poslední době mírně poklesl.
Proměna nákupního chování Čechů odhaluje vzestup sociálních sítí jako klíčového kanálu pro online shopping. Tento trend znamená pro obchodníky potřebu přizpůsobit své marketingové strategie a nabídky novým digitálním návykům spotřebitelů. S rostoucí preferencí transparentnosti, jednoduchosti a cenové výhodnosti, je jasné, že budoucnost e-commerce bude dynamická a plná nových příležitostí pro ty, kdo jsou připraveni se přizpůsobit.
Mohlo by Vás zajímat
Revoluce v nakupování: Penny a Wolt spojují síly a nabízí dovoz potravin až domů
Už vás nebaví trávit hodiny v přeplněných supermarketech? Máte rádi pohodlí a flexibilitu? Pak pro vás máme skvělou zprávu! Řetězec Penny se spojil s rozvozovou platformou Wolt a nyní vám nabízí možnost nechat si potraviny z Penny dovézt až domů. V tomto článku se dozvíte, jak tato revoluční služba funguje, jaké jsou její výhody a kde je dostupná.
BILLA rozšiřuje dosah: Nová aplikace přináší e-shop více než milionu domácností
Od uvedení e-shopu do ostrého provozu minulý rok v září se na něj pravidelně obrací více než 30 000 zákazníků. Ti provedli již více než 150 000 objednávek, přičemž 70 % z nich se stává pravidelnými zákazníky. Nyní společnost BILLA představuje novou mobilní aplikaci, která má usnadnit nakupování ještě více. Kromě toho rozšiřuje rozvozové služby o dalších 75 tisíc adres, což znamená, že své služby může nabídnout více než 1 milionu domácností.
Nová éra Košíku: Fialové logo a expanze na Slovensko
Online obchod Košík.cz vstupuje do nové éry s odvážnou změnou image a ambiciózním plánem expanze. Po úspěšném působení na českém trhu a prvních krůčcích v Bulharsku se Košík.cz nyní chystá dobýt i Slovensko. Změny zahrnují nejen novou fialovou barvu loga a designu, ale také strategii rozšíření nabídky a zvýhodnění pro zákazníky dělající velké nákupy.
Vodafone rozšiřuje své impérium: Sazkamobil přechází pod jeho křídla
Významný krok pro posílení pozice na českém trhu s mobilními operátory se odehrál na konci minulého roku, kdy Vodafone oznámil plány na akvizici Sazkamobilu, největšího virtuálního operátora nezávislého na tradiční trojici operátorů (T-Mobile, O2, Vodafone).
Temu rozvířilo vody online nakupování: Co to znamená pro vás?
Internetový marketplace Temu bere český e-commerce trh útokem, a to především díky nízkým cenám i investicím do reklamy. S novým internetovým obchodem jsou však spojovány také mnohé kontroverze i bezpečnostní rizika.
Rossmann v ČR láme rekordy: Tržby za rok 2023 dosáhly 6,5 miliardy korun
Drogerie Rossmann, která si letos připomíná 30 let své existence na českém trhu, zaznamenala v roce 2023 rekordní tržby ve výši 6,5 miliardy korun. Tento úspěch představuje meziroční nárůst téměř o pětinu. Klíčovým faktorem k dosažení této výjimečné finanční výkonnosti bylo neustálé rozšiřování prodejní sítě a zvyšování kvality poskytovaných služeb zákazníkům.
Velké ryby v e-commerce: Kdo zažívá největší růst?
E-commerce je neustále se rozvíjejícím odvětvím a velké e-shopy prokazují výjimečný růst s meziročním zvýšením tržeb o 5 %, jak ukazují nedávná data od společnosti Shopsys.
Nízké ceny pro zákazníky. Temu dobývá větší část trhu
Americko-čínský internetový obchod Temu láká zákazníky na nízké ceny a dobývá trh e-commerce. Za necelý rok získal stovky milionů zákazníků.
Propad českého e-commerce trhu pokračuje. Vánoční nákupy nezvrátily propad, tržby dosáhly 185 miliard
České e-shopy mají za sebou další těžký rok. Situaci na tuzemském e-commerce trhu nezachránila ani nadprůměrná sezóna o Vánocích. Meziročně tak celkový obrat poklesl asi o šest procent.
Trdelníková revoluce: Trdlokafe rozšiřuje své působení za hranice ČR
Trdelník, oblíbená pochoutka, která v Česku ovládla trhy, nyní dobývá svět. Firma Trdlokafe, nejrychleji rostoucí retailová společnost v Evropě, se rozšiřuje do zahraničí s úspěšným konceptem franšízy. Zajímá vás, jak tato trdelníková revoluce mění gastronomickou scénu mimo Českou republiku?